Writeaholic.nl

11 goede blogvoornemens voor 2019

Een nieuw jaar, een onbeschreven blad. Tijd voor goede voornemens! Toch? Privé ben ik er om eerlijk te zijn niet zo van. Ik heb het regelmatig geprobeerd hoor, maar heel eerlijk; ze mislukken toch altijd. Zakelijk vind ik goede voornemens echter wel degelijk een goed idee!

Januari is natuurlijk bij uitstek de maand om plannen te maken voor het nieuwe jaar. Om strategieën uit te stippelen, je contentkalender te maken en ideeën te verzamelen. Daarom heb ik 11 goede blogvoornemens voor je op een rij gezet. Geschikt voor zowel beginnende als gevorderde zakelijke bloggers.

Wees realistisch!

Natuurlijk hoef je deze voornemens niet alle 11 op jouw lijstje te zetten. Sterker nog; doe dat vooral niet! Kies er liever één of twee, of misschien drie uit die je aanspreken. En stel vervolgens realistische, praktische en haalbare doelen.

Anders zijn jouw goede blogvoornemens – net als mijn plannen om meer te gaan sporten en gezonder te eten ieder jaar – eind februari alweer grandioos mislukt. Just saying. Oké, tijd voor de lijst met voornemens! En we beginnen natuurlijk bij het begin.

1. (Eindelijk) beginnen met bloggen

Misschien denk je al lang na over het starten met zakelijk bloggen, maar weet je niet goed hoe je moet beginnen. Misschien twijfel je of het wat voor jou is, ben je bang dat je het niet vol zult houden of weet je niet waarover je moet bloggen. Daar heb ik gelukkig al veel over geschreven. In dit artikel lees je bijvoorbeeld hoe je als ondernemer van start gaat met je eigen blog.

Wil je voor je werkgever gaan bloggen of samen met je collega’s aan de slag? Ook daarvoor heb ik een uitgebreid stappenplan gemaakt. En natuurlijk vind je in mijn gratis ebook ook een hele hoop tips om je op weg te helpen! Mocht je na het lezen van al deze content toch nog vragen hebben, bel of mail me gerust eventjes.

2. Jezelf laten zien in je blogs

Jezelf wat meer laten zien in je blogs, dat is één van mijn goede blogvoornemens. Ik schreef al eens eerder over hoe persoonlijk een zakelijke blog precies mag zijn. Zakelijk bloggen betekent in principe dat je lezer iets moet leren van jouw verhaal. Maar dat betekent niet dat je afstandelijk hoeft te zijn in de manier waarop je dat doet.

Hoe persoonlijk je bent, hoe je schrijft, wat je over jezelf en jouw ervaringen deelt, dát bepaalt jouw stijl. Ik heb gemerkt dat zakelijke, informatieve blogs voor meer leads en sales zorgen. Maar persoonlijkere verhalen zorgen juist voor meer reacties en verbinding met je lezers. En dat is minstens zo belangrijk! Zelf heb ik heel snel de neiging om op een afstandje te blijven. En dat is zonde.

Het mag wel wat persoonlijker allemaal

Hoewel ik ooit in 2003 ben begonnen met bloggen door juist heel veel over mijn eigen leven te vertellen (‘lifeloggen’ heette dat doen), deel ik de afgelopen jaren misschien wel te weinig over mezelf. Terwijl blogs waarin ik mezelf wat meer laat zien het juist heel goed doen! En ik vind ook dat ik wat meer uit mijn veilige schulp mag kruipen.

Kortom; één van mijn goede blogvoornemens is om wat minder ‘afstandelijk’ te schrijven, meer anekdotes en persoonlijke verhalen met een zakelijk karakter te delen. Om niet alleen maar te bloggen met het oog op scoren in de zoekmachine en nieuwe klanten bereiken, volgens mijn eigen methode.

Maar om ook af en toe te schrijven puur om mezelf wat meer te laten zien. Over dingen die me raken en inspireren. Om mijn band met bestaande lezers te verstevigen. En hopelijk jullie wat beter te leren kennen door jullie reacties!

3. Meer vooruit werken

Soms heb je inspiratie en pomp je er zo twee of drie blogs uit in een paar uur tijd. En soms heb je het weken lang zó druk, dat je niet toekomt aan schrijven. Herkenbaar? Dan zou je jezelf als voornemen kunnen stellen om meer vooruit te werken en pas weer iets te publiceren als je bijvoorbeeld 4 blogs klaar hebt staan.

Sowieso is het beter om je blogs te spreiden en niet meteen te publiceren als je ze klaar hebt (tenzij je over iets heel actueels schrijft natuurlijk). Op die manier kun je je drukkere of inspiratieloze periodes wat beter opvangen. Mocht je je afvragen hoe vaak je het beste per week of maand kunt bloggen, hier lees je er meer over.


Gratis ebook

Meer weten over zakelijk bloggen? Lees mijn gratis ebook met meer dan 40 tips voor het schrijven van pakkende inhoudelijke blogartikelen.


4. Cornerstone content maken

Dit voornemen staat eveneens op mijn lijstje: werken aan cornerstone content. Niet alleen hier op Writeaholic, maar ook voor mijn kerstblog Christmaholic. Mocht je je afvragen wat cornerstone content precies is, Frankwatching heeft er een heel uitgebreid en leerzaam artikel over gepubliceerd. Heel kort samengevat; cornerstone content is de ruggengraat van je website.

Een cornerstoneblog bevat heel veel informatie over één onderwerp. Je linkt vanaf die pagina naar diverse interne en externe pagina’s over het zelfde onderwerp. Jouw cornerstone blog is dus de basis, de plek waar alles samenkomt. Met cornerstone content kun je in theorie heel goed scoren in de zoekmachine, juist omdat je pagina zo ontzettend waardevol is voor je bezoekers. Update februari 2019: ik ben het experiment begonnen met dit artikel over goede blogs schrijven (4200 woorden).

Cornerstone content is veel werk!

Cornerstone blogs mogen veel langer zijn dan een gewone blog. Waar een gewone blog meestal zo tussen de 1000 en 3000 woorden telt (hier lees je meer over de ideale lengte van een zakelijke blog), mag een cornerstone blog zo’n 4.000 tot 10.000 woorden lang zijn. En dat is echt heel veel werk!

Zo’n lange lap tekst schrijf je niet even in een middagje. Bovendien moet je cornerstone content ook nog eens evergreen content zijn. Oftewel; content die jarenlang relevant blijft. Best een uitdaging! Eén van mijn ideeën voor 2019 is om zo’n cornerstone pagina te maken voor één van mijn websites, met behulp van een SEO-specialist. En om vervolgens te meten wat de resultaten zijn. I will keep you posted!

5. Aandacht besteden aan SEO

Als beginnend zakelijk blogger, adviseer ik je om je niet blind te staren op SEO. Zoekmachineoptimalisatie is geen doel op zich. En wanneer je in je blogs antwoord geeft op een werkelijke zoekvraag (daarover vertel ik je alles in mijn workshop ‘Bloggen voor je bedrijf’), ben je al een heel eind op weg!

Maar als je wat meer gevorderd bent, dan kan SEO een interessant aandachtspunt en een goed voornemen zijn. Wanneer je meer aandacht besteedt aan zoekmachineoptimalisatie, kun je je blogs namelijk veel verder brengen. Natuurlijk heb ik als zakelijk blogger heel wat kennis over SEO in huis, maar mijn specialisme is het niet. Daarom raad ik je aan om die kennis in huis te halen via de echte pro’s!

Leer het van de pro’s

Mocht je meer willen leren over zoekmachineoptimalisatie, dan kan ik je de praktijkgids van Rutger Steenbergen (SEO Zwolle) van harte aanraden. Net als de cursussen van Kelly via My Marketing School trouwens. Ze heeft een handige gratis online cursus, en organiseert sinds vorig jaar face to face workshops in het midden van het land. Hopelijk geeft ze daar dit jaar een vervolg aan, want dan sluit ik zelf ook aan!

6. Praktijkvoorbeelden & inhakers

Als je al wat langer blogt, dan zul je merken dat je de theorie – de kennis die je hebt en die er bestaat over jouw vakgebied – op een gegeven moment allemaal wel gedeeld hebt in je blogartikelen. Natuurlijk zijn er nieuwe ontwikkelingen waar je over kunt schrijven, maar de basis – de theorie – blijft vaak grotendeels ongewijzigd.

Het wordt dan vanzelfsprekend steeds lastiger om nieuwe blogonderwerpen te verzinnen en langere, waardevolle content te maken. Zeker als je over een kleine niche schrijft. Maar misschien is dat ook niet nodig. Lezers – en met name potentiële klanten – vinden het super interessant om te leren over de praktische toepassing van jouw kennis.

Charlotte Meindersma (jurist en blogger) deelt haar kennis bijvoorbeeld regelmatig aan de hand van situaties die in het nieuws zijn. Ze bespreekt deze praktijksituaties en deelt er haar juridische kijk op. Een mooi voorbeeld is de recente olieboldiscussie op Twitter. Libelle publiceerde een artikel dat wel heel erg leek op een eerder artikel van Volkskrant. Mocht dat wel? Charlotte analyseert en deelt haar visie in een blog.

Deel voorbeelden uit jouw eigen ervaring

En dat kun jij natuurlijk ook! Geef jouw visie op praktijksituaties. Of haak, net zoals Charlotte, aan op het nieuws als dat in jouw vakgebied mogelijk is. Of deel voorbeelden uit jouw eigen ervaring. Deel cases, laat zien wat je bereikt hebt en hoe je het hebt aangepakt. Deel cijfers en resultaten. Vertel ook vooral wat er niet goed ging, wat je geleerd hebt. Dat maakt je verhaal een stuk geloofwaardiger en lekker authentiek.

Het mooie is dat je in deze praktische, verhalende blogs ook steeds weer kunt verwijzen naar die oudere blogs die je hebt geschreven. Die evergreen content waarin je de theoretische basis hebt gelegd. Nuttig voor je lezers, en goed voor je SEO (want: interne linkbuilding!).

7. Je oudere blogposts updaten

Misschien heb je jaren geleden wel blogs geschreven die nu nog steeds regelmatig gelezen worden, maar die eigenlijk niet meer up-to-date zijn. Je hebt bijvoorbeeld een handleiding geschreven, maar de screenshots zijn verouderd. Of je hebt je visie gedeeld over een bepaalde tool, maar die tool is tegenwoordig veel beter/slechter, of er zijn betere alternatieven.

Misschien heb je wel populaire of waardevolle blogposts waar links in staan die niet meer werken, en dat vindt Google absoluut niet leuk. Wellicht geef je hier en daar tips die niet meer van toepassing zijn of die wel een update kunnen gebruiken. En tot slot weet je inmiddels misschien nog veel meer over een onderwerp waar je jaren geleden over blogde, en kun je je artikelen met voortschrijdend inzicht verbeteren.

Kortom; loop je oude blogs (met name de best gelezen exemplaren) eens na, stof ze af en kijk of je kansen ziet om ze nieuw leven in te blazen. Ook op het gebied van SEO! Maak ze klaar voor de komende paar jaar. En wie weet; misschien leidt het ook wel tot inspiratie voor nieuwe blogonderwerpen.

8. Je producten promoten in je blogposts

Verwijs jij tussen je alinea’s door en in de tekst van je blogposts al naar jouw producten en diensten? Als je dit op een logische en relevante manier doet, is dat niet alleen goed voor je linkbuilding (SEO!) maar leidt dat absoluut tot conversie! Zoals ik hieronder bijvoorbeeld mijn workshop zakelijk bloggen promoot.

Doe je dit nog niet, dan zou het een mooi voornemen kunnen zijn voor het nieuwe jaar. Hier lees je waarom je blogs inhoudelijk nooit commercieel mogen zijn en hoe je wél op een goede manier je eigen diensten & producten aan de man brengt in en rondom je blogs.


Blogworkshop

Leren hoe je met succes zakelijk blogt? Wellicht is mijn workshop ‘Bloggen voor je Bedrijf’ iets voor jou! Je gaat in een kleine groep actief aan de slag met het ontwikkelen van jouw persoonlijke blogstrategie.


9. Over andere onderwerpen bloggen

Een nieuw jaar is, zoals ik in de inleiding al zei, een mooi leeg en onbeschreven blad. Een uitgelezen kans om een andere kant op te gaan. Is jouw niche nog net zo relevant als vorig jaar? Analyseer je activiteiten van de afgelopen jaren. Welke blogs hebben je vorig jaar de meeste leads opgeleverd? Over welke onderwerpen gingen deze artikelen?

Kijk daarnaast met een frisse blik naar de toekomst. Is jouw niche volgend jaar nog relevant? Welke ontwikkelingen zitten eraan te komen? Zijn er nieuwe trends waar jij je in zou willen specialiseren? Heb je nieuwe zakelijke doelen gesteld? Vraag je dan af of je blogstrategie (en je contentstrategie) daar nog wel bij aansluit. Misschien zie je interessante kansen en kom je er achter dat het tijd is om het over een andere boeg te gooien.

10. Bloggen meer prioriteit geven

In dit rijtje met goede blogvoornemens zie je nergens ‘meer bloggen’ staan. Waarom? Omdat ik dat geen goed voornemen vind. Het is te kwantitatief. Bij zakelijk bloggen gaat het niet zozeer om hoe vaak je blogt, maar juist om hoe goed je het doet. Hoeveel waarde je toevoegt. En hoeveel het je oplevert.

Wat ik wél een goed voornemen vind, is meer prioriteit geven aan bloggen. Of beter; aan je gehele contentstrategie. Veel van mijn klanten worstelen hiermee. Ze huren mij in om blogteksten of whitepapers voor ze te schrijven, maar vergeten dat ze toch echt zelf de input moeten leveren. En de feedback!

Zonder prioriteit is het gedoemd te mislukken

Sommige vormen van marketing kun je bijna volledig uitbesteden. Maar wanneer je een ghostwriter inschakelt om voor je te bloggen, klantcases, whitepapers of ebooks te schrijven, is dat niet het geval. Voor de inhoudelijke input ben jij het start- én het eindpunt. Kortom; of je nu zelf blogt of het schrijfwerk aan een ander overlaat; wanneer het te weinig prioriteit voor je heeft (en wanneer je er te weinig tijd voor maakt) is het gedoemd te mislukken.

11. Minder bloggen

Dit goede voornemen klinkt een beetje vreemd. Waarom zou je minder willen bloggen? Meer bloggen was te kwantitatief, en dan is minder bloggen wél een goed voornemen? Klinkt tegenstrijdig, maar ik leg het graag uit aan de hand van twee mogelijke situaties. De eerste heeft betrekking op meer doen met andere soorten content. De tweede heeft te maken met meer aandacht voor kwaliteit.

Ander soort content maken

Je zakelijke blog kan de motor vormen voor je complete contentstrategie. Maar bloggen is ook niet alles. Het staat niet op zichzelf. En soms werkt een andere vorm – in bepaalde situaties of ter aanvulling – gewoon beter. Misschien is het voor jou wel heel slim om dit jaar minder te bloggen en meer ander soort content maken!

Naast je blog heb je waarschijnlijk je Instagram-kanaal, LinkedIn, Facebook, je nieuwsbrief. Het kan best dat je daar meer tijd in wil steken. Misschien overweeg je meer kennis te gaan delen in je Instagram stories. Misschien wil je meer met video doen of wil je dit jaar eindelijk eens dat ebook schrijven, die gratis handleiding, een whitepaper of een andere (free) download waarmee je jouw kennis deelt.

Lang verhaal kort; je kunt niet alles. Your time is limited. En als je minder blogt, maar uiteraard nog steeds wel kwalitatief hoogwaardige stukken schrijft, dan komt er automatisch meer tijd en ruimte voor het maken van ander soort content. Laura Vink is bijvoorbeeld van plan om dit jaar meer video’s te maken, ze legt het hieronder uit.

Meer met video doen

“Ik wil dit jaar meer video’s maken. Met video kan ik meer van mijzelf als persoon laten zien. Daarnaast kun je in een video iets heel snel en simpel uitleggen, terwijl je daar in een geschreven artikel veel meer woorden voor nodig hebt. Je kunt video’s (of stukjes ervan) makkelijk delen op social media, dat is met een artikel wat lastiger. En tot slot is video gewoon ontzettend populair.

Wat me de afgelopen jaren tegenhield in het maken van video’s, is dat het zo veel werk is. Script maken, filmen, monteren… Maar een artikel met veel foto’s is óók veel werk vanwege het uitzoeken van alle foto’s. Daar kan ik zo twee dagen mee bezig zijn. En bovendien; mijn video’s kan ik natuurlijk in een blogpost verwerken en de inhoud kort tekstueel uitwerken.” Laura Vink, fotograaf bij Vink Academy

Minder bloggen: kwaliteit vs. kwantiteit

Een andere reden om dit jaar ‘minder’ te bloggen is als je meer wil focussen op kwaliteit. Misschien had je voorgaande jaren wel een kwantitatief doel. Bijvoorbeeld iedere week een blog publiceren. Ging dat goed? Was het haalbaar? En heeft het opgeleverd wat je verwacht had?

En belangrijker nog; had je ook een kwalitatief doel? Wat ik daar mee bedoel is; richtte je je op het schrijven van artikelen die écht waarde toevoegen voor jouw lezers? Dat laatste is namelijk nog veel belangrijker dan de frequentie waarmee je publiceert. Stel je zelf daarom de vraag: is het slim om me dit jaar te focussen op écht goede content schrijven, maar dan misschien wat minder vaak?

Wat zijn jouw goede blogvoornemens?

Dat waren ze, de blogvoornemens. En zoals ik al zei; het is niet de bedoeling dat je al deze voornemens op jouw to do list zet. Zelf heb ik ook een keuze gemaakt. Hier op Writeaholic wil ik wat persoonlijker bloggen, cornerstone content maken en ik wil proberen om meer andersoortige content te maken (al weet ik nog niet goed hoe & wat).

Voor Christmaholic wil ik me het komend jaar vooral nog meer gaan focussen op kwaliteit. Twee blogs per dag in december is echt niet nodig, en dat wordt voor 2019 ook geen doel op zich meer. Ik wil meer foto’s maken, meer video’s en meer echt mooie, goede blogs. En ook daar komt cornerstone content om de hoek (pun intented) kijken.

Ik ben natuurlijk reuze benieuwd naar welke van deze voornemens jouw interesse hebben geprikkeld. Misschien heb je nog wel plannen en doelen die ik niet genoemd heb? Deel ze dan zeker met me in de reacties hieronder! Ik ben oprecht benieuwd. Wie weet inspireer je er een ander ook weer mee!

Happy new year!

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze verzorgt workshops & cursussen en coacht ondernemers één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt ze daarnaast inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

ZAKELIJK BLOGGEN

Datum: 7 juni 2019
Locatie: Eindhoven
Status: VOL!!
———————-
Datum:
20 september 2019
Locatie: Eindhoven
Status: nog 6 plekken

Meer informatie >>

Mijn laatste blogs