Je leest het overal; om klanten te werven, bezoekers naar je website te leiden en beter gevonden te worden via Google, moet je toch echt aan de slag met zakelijk bloggen voor je bedrijf. Maar hoe pak je dat aan? Waar begin je? En waar ga je over schrijven? Als je onderstaande tips en stappen volgt, kom je echt al een heel eind. I promise!
Bepaal de hoofdthema’s waar je over gaat schrijven
De eerste stap is bepalen welke hoofdonderwerpen en ‘subtopics’ voor jou interessant zijn om over te schrijven. Ga op zoek naar je niche(s). Een niche is een onderwerp waar jij veel over kunt vertellen, maar waar nog niet zoveel over geschreven wordt. Maak een lijstje van de onderwerpen waar jij veel vanaf weet of die gerelateerd zijn aan de producten/diensten die je aanbiedt.
Stel, je hebt een IT-bureau. Dan kunnen de thema’s bijvoorbeeld ‘integratie’, ‘maatwerksoftware’ en ‘portals’ zijn. Maar ook topics als ‘software security’. Zelfs de software waar je mee ontwikkelt, of de tools die je veel gebruikt, kunnen interessant zijn om over te schrijven. Doe onderzoek naar welk onderwerp nog onbelicht is en waar je (potentiële) klanten het meest naar op zoek zijn.
[teaserbox title=”Workshop ‘Bloggen voor je Bedrijf'” button=”Heck yes, ik wil meer weten!” link=”http://www.writeaholic.nl/blogworkshop/” buttonsize=”large” buttoncolor=”alternative-1 target=”_blank”]Aan de slag met bloggen? Binnenkort is er weer een workshop zakelijk bloggen speciaal voor ondernemers & zzp’ers! In één middag ga je op zoek naar jouw niches & ontwikkel je een persoonlijke blogstrategie voor je bedrijf. En natuurlijk leer je pakkende blogs schrijven. [/teaserbox][gap height=”40″]
Maak alvast een lijst met onderwerpen voor je blogs
Oké, je hebt je niches, maar waar ga je in hemelsnaam over schrijven? Ik heb twee technieken voor je die je helpen snel geschikte onderwerpen te verzinnen. De eerste is het gebruiken van de contentmatrix. Daarbij zet je in feite de niches die je hebt gekozen tegenover de blogvormen die je wil gaan gebruiken. Dat levert al snel hartstikke goede ideeën op! Hier lees je hoe de contentmatrix werkt en hoe je ‘m zelf toepast.
Een andere techniek, is het centraal zetten van bestaande klantvragen als basis voor een blogpost. Ook daar heb ik een artikel over geschreven! Het mooie van deze methode; omdat je een klantvraag beantwoordt in je blog, weet je zeker dat (potentiële) klanten op je blog zitten te wachten!
Plan een brainstormsessie in
Het is slim om 1x per kwartaal een brainstormsessie te plannen en een lijst met blogideetjes te maken. Die ideeën kun je eventueel in een apart tabblad van je contentkalender zetten (zie hieronder). Een andere optie is een lijstje in Pages, Word of Google Docs.
Sommige mensen (zoals ik) vinden het fijn om voor ieder blogidee alvast een conceptblog aan te maken in WordPress of het CMS dat ze gebruiken. Daarin zetten ze dan alvast wat trefwoorden en ideeën voor de inhoud. Hoeven ze die alleen nog maar even uit te werken op een moment dat ze daar tijd voor hebben.
Maak een contentkalender voor je blog
Het is natuurlijk niet zo slim om in de ene maand 4 blogs te publiceren, en de maand erna helemaal geen. Maar dat gebeurt vaak wel. Omdat je die maand geen inspiratie of tijd had, bijvoorbeeld. Bovendien wil je de onderwerpen en type blogs wellicht wat spreiden, zodat je een optimale mix van thema’s en blogvormen krijgt. Het maken van een contentplanning is daarvoor echt hartstikke slim. Een goede contentplanning geeft je bovendien overzicht en helpt je om je eigen deadlines te halen.
Het maken van zo’n planning of contentkalender is helemaal niet moeilijk. In je contentplanning schrijf je bijvoorbeeld op welke blogs je wil gaan schrijven, wanneer je ze wil publiceren en wat de status is (concept, klaar, ingepland, gepubliceerd). Eventueel kun je in je contentkalender ook bijhouden welke bijbehorende social media posts je gaat plaatsen om aandacht te vragen voor je blogs, en waar en wanneer je die gaat publiceren. Natuurlijk kun je ook je nieuwsbrief en andere content erin opnemen.
Zo’n contentplanning of contentkalender maak je het makkelijkst in een Excelletje of Google Spreadsheet. Hier vind je een gratis Excel contentkalender die je zelf kunt aanpassen. Het handige van Google Spreadsheets; je kunt voor jezelf opmerkingen en aantekeningen aan elke cel toevoegen en je kalender eventueel delen met anderen.
Er zijn ook handige WordPress plugins, zoals Edit Flow en Editorial Calender, waarmee je een contentkalender voor je blog in WordPress zelf kunt maken. Voor mij persoonlijk werken die plugins niet zo fijn. Vooral omdat ik meer wil kunnen toevoegen dan alleen blogcontent. Ik plan voor Christmaholic bijvoorbeeld ook de advertenties en andere promoties in de contentkalender. Meer lezen het maken van over contentplanning, doe je hier.
Kader je blogartikelen & geef jezelf richting
Een blog waar al je (potentiële) klanten iets aan hebben en waarin je alles vertelt wat je weet over een bepaald onderwerp? Dat klinkt misschien als makkelijk scoren, maar het is niet zo slim. Je dwingt jezelf dan namelijk om oppervlakkig en vaag te blijven.
Maak liever keuzes, dat geeft je tekst richting. Probeer niet alles wat je weet over een bepaald onderwerp in één tekst te gieten. Daarmee maak je het jezelf erg moeilijk. Kader je verhaal liever, maak het zo klein en zo concreet mogelijk. Richt je verhaal bijvoorbeeld op een specifieke branche, omdat je daar veel ervaring in hebt of veel waarde voor kunt toevoegen. Wat je ook doet: maak keuzes. Daar wordt je verhaal alleen maar beter van.
Kies één doelgroep voor iedere blog
Schrijf ook niet voor iedereen, maar liever voor het tegenovergestelde; één bepaalde persoon (die manager bij dat ene bedrijf dat je graag als klant wil, bijvoorbeeld). Het is in ieder geval onmogelijk om twee totaal verschillende doelgroepen te bedienen met één verhaal. Ze zullen zich dan allebei niet herkennen in je tekst.
Denk van tevoren dus goed na over voor wie je schrijft en hou daar aan vast. Gebruik voorbeelden die aansluiten bij de belevingswereld van je beoogde lezer. Mensen voelen zich dan veel sneller begrepen en denken veel sneller; ‘hey, dit gaat over mij’. Zo komt je boodschap veel beter aan. En bovendien helpt het kaderen jou om veel sneller een blogartikel op poten te zetten!
Schrijf eerst, redigeer later
En dan? Een knipperende cursor? Hoe moet je beginnen? Wat je vooral niet moet doen; teveel nadenken en meteen perfect willen schrijven. Gooi eerst ALLES eruit wat je in je hoofd hebt zitten en ga daarna pas redigeren en ordenen. Je blog hoeft niet meteen logisch opgebouwd te zijn en goed te klinken. Dat komt later wel! In mijn gratis ebook over zakelijk bloggen vind je wat meer informatie over het maken van een schrijfplan dat je op weg helpt met schrijven. En hier vind je nog wat tips om sneller & efficiënter te bloggen.
Verdiep je in zoekmachineoptimalisatie
Als je je blog hebt gepubliceerd, wil je natuurlijk het liefst direct op nummer één staan in Google. Maar dat is nog niet zo eenvoudig! Hier komt SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, om de hoek kijken. En dat is echt een vak apart! De manier waarop je je blogs schrijft, de titels die je kiest, de lengte van je verhaal, de manier waarop je url (de pagina-link) is opgebouwd… het kan allemaal invloed hebben op je positie in Google.
Beantwoord informatieve zoekvragen in je blogs
Goed om te weten: zo’n 70% van de zoekopdrachten is informatief. Dat wil zeggen; mensen zoeken antwoorden op vragen of hebben een concreet probleem. Voor zakelijk bloggen is dit super interessant, want als jij die gevraagde informatie van potentiële klanten verstrekt of oplossingen biedt, komen ze bij jou terecht.
Belangrijk om je te realiseren, is dat je altijd in eerste instantie schrijft voor de lezer. Optimaliseren voor de zoekmachine doe je bij voorkeur dan ook pas als je klaar bent met schrijven.
Je kunt allerlei dingen doen om het Google makkelijker te maken, zoals de belangrijkste keywords vooraan in je titel en in je tussenkopjes zetten. Ook belangrijk is dat je je afbeeldingen een titel meegeeft, want ook die kan Google indexeren. Hoe dan ook; verdiep je in SEO als je wil dat je blogs beter gevonden worden!
[teaserbox title=”Gratis ebook over zakelijk bloggen” button=”Ik wil meer weten!” link=”http://www.writeaholic.nl/gratis-ebook” buttonsize=”large” buttoncolor=”alternative-1 target=”_blank”]Snel meer leren over zakelijk bloggen? Download dat gratis het ebook ‘Zakelijk Bloggen’ met maar liefst 25 tips over het schrijven van krachtige, inhoudelijke blogartikelen. [/teaserbox][gap height=”40″]
Ben jij al gestart met bloggen voor je bedrijf?
Ben jij al begonnen met bloggen voor je bedrijf of twijfel je nog? Als je vragen of hulp nodig hebt, laat het me weten in een reactie hieronder! Ik probeer je zo goed mogelijk op weg te helpen. Mocht je zelf nog tips hebben aan de hand van jouw eigen ervaringen met bloggen voor je bedrijf, dan lees ik ze natuurlijk ook heel erg graag!
Wil je trouwens weten hoe je van start moet als je wil gaan bloggen voor een grote organisatie? Hier vind je een uitgebreid stappenplan dat specifiek ingaat op ‘bloggen voor bedrijven’.