Writeaholic.nl

Hoe lang moet je blogpost eigenlijk zijn?

Het is misschien wel de meest gestelde vraag tijdens de workshops zakelijk bloggen die ik geef; “Hoeveel woorden moet een blog tegenwoordig minimaal tellen?”. Ik kan je alvast verklappen; een stuk meer dan je nu waarschijnlijk denkt. Hoe lang moet een zakelijke blog zijn? Je leest het hieronder…

‘Kort & krachtig’ is passé

Vroeger, toen bloggen nog loggen heette, was kort & krachtig de norm. 300 a 400 woorden was meer dan voldoende. Das war einmal. Het internet staat inmiddels propvol blogartikelen en pagina’s over dezelfde onderwerpen. Hoe val je dan nog op met je korte snackcontent? Dat lukt je niet.

En bovendien, zeg nou zelf, hoe vaak denk je na het lezen van zo’n kort artikel: ‘daar heb ik nou écht wat aan gehad.’? Je hebt best wel wat lengte nodig om voldoende diepgang, inspiratie en toegevoegde waarde te bieden.

Nieuwe mensen bereiken met je blogs

Er zijn overigens uitzonderingen die deze regel bevestigen. Kort kán wel. Een goed voorbeeld zijn de korte posts van Seth Godin. Die tellen gemiddeld 100 tot 400 woorden. En in die paar woorden maakt Seth heel snel een punt. Zonder tussenkopjes, zonder plaatjes, zonder voorbeelden, zonder poespas. Eigenlijk lapt hij alle blogregels aan zijn laars. En dat doet hij met succes!

Korte blogs van Seth Godin

But don’t forget; Seth Godin is een beroemdheid, een goeroe, een visionair. Hij heeft de afgelopen jaren een onwijs grote community opgebouwd. Hij blogt dan ook vooral omdat hij zelf iets kwijt wil en om zijn bestaande lezers te inspireren. En waarschijnlijk niet zozeer om nieuwe potentiële klanten te bereiken en blogverkeer via de zoekmachine naar zijn website te leiden.

Wat is het absolute minimum?

Wil jij wél potentiële klanten bereiken met je blogs en verkeer naar je site leiden via de zoekmachine, dan zul je aan de bak moeten. Heb je een SEO-plugin op je website draaien, zoals bijvoorbeeld het wereldberoemde Yoast SEO voor WordPress? Dan zul je vast wel gezien hebben dat je minimaal 300 woorden moet schrijven voor een yay-okay. Of, in Yoast-termen, om een groen bolletje te krijgen.

Maar waar komen die 300 woorden eigenlijk vandaan? Heel simpel; 300 woorden is het absolute minimum om überhaupt geïndexeerd te worden door ‘the big Google’. Kortom; gebruik je minder woorden, dan is de kans om op de eerste pagina te komen nihil.

Waarom worden blogs steeds langer?

Maar 300 woorden is dus niet automatisch genoeg. De gemiddelde blogpost is de afgelopen jaren alleen maar langer geworden. Even wat (Amerikaanse) cijfers van Orbit Media erbij: in 2014 telde een gemiddeld blogartikel 808 woorden, in 2016 steeg dat aantal naar 1054 woorden.

In 2017 telde de gemiddelde blogpost maar liefst 1142 woorden en in 2018 maar liefst 1151. Kortom; we gaan steeds langere blogs schrijven. En dat is ook niet zo gek. Ik zei het net al; je hebt nou eenmaal flink wat woorden nodig om een waardevol artikel te schrijven.

Langer = waardevoller (voor Google)

Google ziet langere artikelen ook sneller als waardevoller. Het doel van de zoekgigant is om voor iedere zoekopdracht de meest relevante pagina’s bovenaan te tonen. En als je verhaal langer is, dan zal het waarschijnlijk ook wel waardevoller zijn. Bovendien geeft een lange tekst Google meer informatie over de inhoud van je verhaal.

Yoast omschrijft het als volgt: “If you write a long blog post (1000 words or more), Google just has more clues to determine what your text is about. If you optimize your copy well, your keyword will be in the text rather often, because it’s so lengthy.”Dat wil overigens niet zeggen dat je je blog maar vol moet gooien met zoekwoorden. Je zult je gekozen zoekwoord(combinatie) gewoon automatisch meer noemen als je blog langer is. En ook meer synoniemen gebruiken, want ook dat is iets waar de zoekmachine steeds meer op let.


Blogworkshop

Leren hoe je met succes zakelijk blogt? Wellicht is mijn workshop ‘Bloggen voor je Bedrijf’ iets voor jou! Je gaat in een kleine groep actief aan de slag met het ontwikkelen van jouw persoonlijke blogstrategie.


Je houdt mensen langer vast

Overigens speelt er nog iets mee; als mensen langer op jouw site blijven, dan zegt dat Google iets over de waarde van jouw content. Klikken ze heel snel terug, dan zal het wel niks geweest zijn. Besteden ze er meerdere minuten, dan is de kans groot dat ze vonden wat ze zoeken. En hoe langer je blog, hoe langer mensen waarschijnlijk nodig hebben om het te lezen. Win-win!

Hoe lang is lang genoeg?

Okay, je blogartikel moet dus flink wat lengte hebben. Maar hoe lang is dan lang genoeg? We gaan weer even terug naar de cijfers. Uit recent onderzoek van Backlinko blijkt dat de pagina die op nummer 1 staat in de zoekresultaten van Google gemiddeld 1890 woorden telt. Dat is dus behoorlijk lang!

Toonaangevende bedrijven als Yoast en Hubspot geven aan dat de sweet spot voor hen vaak ergens tussen de 2250 en 3000 woorden ligt. Meer heeft weinig zin, en minder heeft zichtbaar minder effect. Blogplatform Medium heeft onderzocht dat mensen gemiddeld 7 minuten aan het lezen van je blog besteden. Afhankelijk van de hoeveelheid plaatjes in je tekst, lees je in die 7 minuten ongeveer 1400 – 1600 woorden.

Hoe lang moet een zakelijke blog zijn?

Wie wil je bereiken & wat voor blog schrijf je?

De ideale lengte van je blogpost hangt ook erg af van wie en wat je wil bereiken. Wil je je bestaande fans op social media of je nieuwsbrieflezers inspireren? Dan is een lange blog geen must. Maar wil je ‘onbekenden’ via de zoekmachine bereiken, dan is een behoorlijke lengte dus essentieel.

De vorm waarin je je blog giet, is ook van invloed. Schrijf je een column? Dan heb je waarschijnlijk minder woorden nodig om tot je punt te komen dan wanneer je bijvoorbeeld een stappenplan schrijft.

Het aantal woorden is geen doel op zich

Dus; hoe lang moet een zakelijke blog zijn? Het enige juiste antwoord is; precies lang genoeg om voldoende waarde toe te voegen en zo volledig mogelijk antwoord te geven op de achterliggende (zoek)vraag. Het aantal woorden dat je schrijft, moet geen doel op zich worden.

Maar een flinke lengte is wel essentieel. Mijn advies: probeer minimaal 1000 woorden te schrijven. En doe verder onderzoek naar welke van je blogs goed scoren in de zoekmachine & het best gelezen worden. Tel het aantal woorden. Zo hebben ook Yoast en Hubspot die sweet spot ontdekt.

Hoeveel woorden moet een blog minimaal hebben?

Moet je vervolgens iedere week zo’n lange blog plaatsen? Nee hoor. De stelregel is: kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Schrijf liever 1 diepgaande, inhoudelijke blog per maand dan 4 korte en oppervlakkige. Pas wanneer het je makkelijk lukt om iedere maand zo’n langere blog te publiceren, kun je gaan opschalen. Over de ideale blogfrequentie – hoe vaak je het beste kunt bloggen – lees je hier nog veel meer.

Hoe maak je je blog langer?

Denk je nu: ja, maar, hoe schrijf ik in hemelsnaam van die lange, diepgaande blogartikelen? Dat een langere blog beter scoort in de zoekmachine, wil natuurlijk niet zeggen dat je krampachtig dingen moet gaan verzinnen om je blog te verlengen. Het aantal woorden mag nooit een doel op zich worden. Goede zakelijke blogs schrijven, is een vak apart. Het gaat echt om kwaliteit. Wat kun je doen om je blog op een nuttige manier te verlengen?

1. Vertel niet alleen wat je vindt dat mensen zouden moeten doen, maar leg ook uit waarom en vooral hoe ze dat het beste kunnen aanpakken. Veel blogs blijven steken op het beantwoorden van de wat-vraag. Word liever zo concreet mogelijk. Zeg niet alleen dat een blog minimaal 1000 woorden moet tellen, maar vertel ook waarom dat zo is en hoe je het schrijven van lange blogs aanpakt (dat doe ik nu).

2. Beantwoord meer vragen dan alleen de hoofdvraag. De hoofdvraag voor deze blog was ‘hoe lang moet een blog zijn?’. Maar ik vertel je dus ook hoe je je blog langer kunt maken, en waar je op moet letten bij het schrijven van een langere blog (dat volgt hieronder). Ik had voor die vragen allemaal aparte artikelen kunnen maken, maar dan zijn alle posts korter. It’s a choice.

3. Deel voorbeelden en cases uit de praktijk waarmee je genoemde feiten kunt ondersteunen. Geef waar je kunt een voorbeeld bij iedere tip die je noemt.

4. Deel quotes van andere experts of van klanten waarmee je je verhaal versterkt. Zorg er wel voor dat deze quotes inhoudelijk iets toevoegen. Commerciële quotes maken je verhaal juist minder sterk.

5. Ga op zoek naar relevante onderzoeken en deel cijfers en resultaten, waarmee je de lezer kunt informeren en overtuigen. Vergeet daarbij natuurlijk niet de bron te noemen.

6. Verwijs in je tekst naar andere blogcontent, op jouw website en misschien ook wel op andere sites. Vertel ook waarom je naar deze andere content verwijst, zodat mensen begrijpen waarom ze het zouden moeten lezen.

Zo zorg je voor een goed leesbare blog

Bij het schrijven van een lange blog, is het vanzelfsprekend extra belangrijk dat je je blog goed structureert. Je loopt een groter risico dat mensen halverwege afhaken. Besteed daarom voldoende aandacht aan content design. Denk goed na over de leesbaarheid van je verhaal, en dat houdt meer in dan puur het lettertype, de lettergrootte en de regelafstand die je kiest. Een zestal tips:

  • Zorg voor korte alinea’s van maximaal zes regels. Sommige mensen houden zelfs maximaal 3 of 4 regels aan. Check ook de mobiele variant van je uiteindelijke tekst. Zijn de lappen te lang? Voeg wat meer witregels toe.
  • Wissel korte en lange zinnen af, zo hou je het tempo in je tekst.
  • Bedenk inhoudelijke tussenkopjes die iets zeggen over de inhoud van de alinea’s eronder. Dus niet ‘Leesbaarheid’ als tussenkop, maar ‘Zo zorg je voor een goed leesbare blog’.
  • Gebruik bulletpoints en genummerde lijstjes voor de nodige variatie.
  • Gebruik afbeeldingen die iets toevoegen aan de tekst. Mensen scannen de tussenkopjes & afbeeldingen en bepalen dan pas of de blog het lezen waard is. Geen nietszeggende stockfoto’s dus, maar nuttige illustraties, screenshots etc. Ik heb gemerkt dat plaatjes met daarop tekstuele highlights uit mijn verhaal het heel goed doen.
  • Speel met kleur en met dik gedrukte en schuine tekst, om woorden extra te laten opvallen.

Gratis ebook

Meer weten over zakelijk bloggen? Lees mijn gratis ebook met meer dan 40 tips voor het schrijven van pakkende inhoudelijke blogartikelen.


Benut je conclusie optimaal

De laatste tip die ik je kan geven, is je conclusie goed benutten. Vergeet ten eerste geen afsluitende alinea toe te voegen. Vat eventueel in je slot de belangrijkste takeaways uit je blog nog eens samen. En gebruik je conclusie om mensen nog wat langer op je website te houden. Bijvoorbeeld door ze naar een andere blog te verwijzen op je site, door ze om een reactie te vragen of door ze te verwijzen naar een interessante download (whitepaper, checklist, ebook) die je hebt geschreven. Zo kom je nog makkelijker aan die 1000 woorden.

Heb je nog vragen over hoe lang een zakelijke blog moet zijn? Stel ze gerust hieronder! En heb je nog aanvullende tips om een blog eenvoudig langer te maken? Ook dan zie ik ze graag in een reactie onder deze blog verschijnen. Hoe dan ook, veel blogplezier!

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze verzorgt workshops & cursussen en coacht ondernemers één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt ze daarnaast inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

ZAKELIJK BLOGGEN

Datum: 7 juni 2019
Locatie: Eindhoven
Status: VOL!!
———————-
Datum:
20 september 2019
Locatie: Eindhoven
Status: nog 6 plekken

Meer informatie >>

Mijn laatste blogs