Bloggen voor bedrijven: in 12 stappen aan de slag met kennis delen

Iedere organisatie staat bol van de kennis. Kennis die helaas nog vaak verstopt blijft in de hoofden van experts. Zonde, want die ervaring en al dat inzicht kun je als organisatie eenvoudig inzetten om beter gevonden te worden via Google, meer bezoekers naar je website te trekken, potentiële klanten te bereiken en bestaande klanten te binden. Hoe? Door te bloggen!

Bloggen is voor organisaties een onwijs krachtige marketingtool. Als je het goed doet, kan het een echte klantenmagneet zijn. Maar hoe ga je van start met bloggen? Hoe krijg je je medewerkers zover? Hieronder vind je mijn 12-stappenplan ‘Bloggen voor bedrijven’. Hopelijk helpt het je op weg!

1. Bepaal waar je gaat bloggen

De eerste stap is bepalen waar je gaat bloggen. Dat hoeft namelijk niet persé op je corporate site te zijn (al zorgt dat wel voor traffic en een betere positie in Google). Collega’s kunnen hun kennis natuurlijk ook delen op vakplatformen die al een heel netwerk van volgers hebben opgebouwd. Of op hun LinkedIn-profiel. Elk van deze opties heeft voor- en nadelen. Denk goed na, weeg af en maak een bewuste keuze. Een mix is natuurlijk ook mogelijk.

2. Denk na over je doelgroep(en)

Denk na over wie je wil gaan bereiken met bloggen als bedrijf. Het is niet slim om voor ‘alle potentiële klanten’ te schrijven. Kies één, twee of hooguit drie doelgroepen uit en verdiep je in deze mensen. Zorg dat je blogs schrijft die herkenbaarheid oproepen.

Maak eventueel persona’s voor je gekozen doelgroepen en deel die met de collega’s die gaan bloggen. Zodat ook zij weten wie de beoogde lezer is. Het helpt om een bestaand persoon (bijvoorbeeld de marketingmanager bij dat ene bedrijf dat je graag als klant wil) in gedachten te nemen.

3. Bepaal de hoofdthema’s & niches

Waar ga je als organisatie over bloggen? Bepaal de belangrijkste hoofdthema’s of niches. Een niche is een onderwerp waar jullie als organisatie veel over weten, maar waar nog niet zoveel over geschreven wordt door bijvoorbeeld de concurrentie. Maak een lijstje van onderwerpen die gerelateerd zijn aan de kennis die in huis is en de producten/diensten die je aanbiedt.

Stel, je werkt voor een bedrijf dat websites bouwt. Dan kunnen de thema’s bijvoorbeeld ‘WordPress’, ‘Magento’ of een ander CMS zijn waarop je ontwikkelt. Maar ook topics als ‘webdesign’ of de branche waarin je je specialiseert kunnen relevant zijn. Kies vervolgens een aantal hoofdonderwerpen uit. Doe onderzoek naar welk onderwerp nog onbelicht is en waar je (potentiële) klanten het meest naar op zoek zijn.

Expertstatus in Google

Google vindt het hartstikke fijn wanneer je regelmatig over dezelfde onderwerpen blogt. Op den duur gaat de zoekgigant je dan als expert zien op dat gebied. En dat levert je een push op in de zoekresultaten! En je kunt natuurlijk ook één keer in de zoveel tijd wisselen van hoofdonderwerp. Zo blogde ik een tijdje vooral over het schrijven van whitepapers. Nu focus ik me met name op zakelijk bloggen.

Gratis ebook ‘Zakelijk Bloggen’

wat is zakelijk bloggenMeer weten over zakelijk bloggen? Lees dan mijn gratis ebook! Met meer dan 40 pagina’s vol praktische en nuttige tips voor het schrijven van pakkende, inhoudelijke blogposts.
Download het ebook

4. Zet een contentstrategie op papier

Denk daarnaast na over de frequentie waarin je wil gaan bloggen voor de organisatie, de blogvormen die je wil gaan inzetten, de gewenste tone of voice en stijl. Ook de manier waarop je de content gaat delen via andere kanalen (social media, nieuwsbrief etc.) leg je vast. Dat, samen met de 3 stappen hierboven, vormen de basis van de contentstrategie voor je blog. Schrijf je strategie op zo’n manier op – of maak er een leuke visual of video van – dat de collega’s die gaan bloggen weten en begrijpen wat de bedoeling is.

5. Maak iemand verantwoordelijk

Wie gaat de kar trekken? De eerste stap op weg naar een succesvolle blogstrategie voor je organisatie, is een verantwoordelijke aanwijzen. Iemand die de strategie gaat uitstippelen, de contentplanning beheert en mensen achter hun broek aan zit (want believe me, dat is héél veel nodig). Het is handig als deze persoon goed is in schrijven, feedback kan geven en redactie kan doen op de ingeleverde blogposts.

Het is ook wel fijn als de verantwoordelijke iets weet van zoekmachine-optimalisatie. Kies je ervoor om geen verantwoordelijke aan te wijzen, dan is je plan om te gaan bloggen als bedrijf echt gedoemd te mislukken. Dat zeg ik niet om je te ontmoedigen, het is gewoon de werkelijkheid. Ik werk al jaren als ghostblogger en blogcoach samen met diverse bedrijven, en dit is hét punt waar het meestal op vastloopt.

bloggen voor bedrijven

Dat het vastloopt, is ook heel begrijpelijk. Want hoewel kennis delen je organisatie heel veel business kan opleveren, het is natuurlijk geen core business. Het is iets wat collega’s ‘erbij moeten doen’. En daarom zal het bijna altijd plaats maken voor dringendere zaken. Voor meetings, voor vragen van klanten en voor spoedopdrachten bijvoorbeeld. Juist daarom heb je zo’n kartrekker heel, heel hard nodig.

6. Verzamel collega’s die willen bloggen

Niet iedereen vindt het leuk om te schrijven. Verzamel een groep experts in de organisatie die van nature graag kennis deelt of zich wil ontwikkelen op het vlak van schrijven en bloggen. Of maak blogduo’s; koppel schrijvers aan mensen met veel relevante kennis en ervaring.

Geef je bloggers de opdracht om 1x per kwartaal, half jaar of jaar een blog aan te leveren (en reken ze daar ook op af). Het is aan jou of je de bloggers zelf onderwerpen wil laten aanleveren, of dat je ze daarin wil sturen. Sommige mensen het fijn om een briefing te krijgen (dat geeft hun verhaal richting). Anderen willen liever dat je ze vrij laat. Je zult zien dat op den duur steeds meer collega’s willen meebloggen. Zien bloggen, doet bloggen!

7. Bloggen voor bedrijven: organiseer een contentbrainstorm

Wat sowieso helpt, is het organiseren van een contentbrainstorm. In zo’n brainstormsessie ga je samen concrete onderwerpen bedenken voor blogs, aan de hand van de opgestelde contentstrategie en de gekozen niches. Betrek de collega’s die gaan bloggen hierbij, zo werk je direct aan een stukje betrokkenheid, draagvlak en enthousiasme.

bloggen voor bedrijven contentbrainstorm

8. Maak een contentkalender

Het is natuurlijk niet slim om de ene maand 4 blogs te publiceren, en de maand erna geen. Bovendien wil je de hoofdonderwerpen en type blogs wellicht wat spreiden, zodat je een optimale mix van thema’s en blogvormen krijgt. Maak daarom een contentkalender of contentplanning. Daarin zet je o.a. welke blogs je wanneer wil publiceren, wie ze gaat schrijven en wat de status is (concept, klaar, geredigeerd, ingepland, gepubliceerd).

Eventueel kun je in je contentkalender ook bijhouden welke bijbehorende social media posts je gaat plaatsen om aandacht te vragen voor de blogs, en waar en wanneer je die gaat publiceren. Natuurlijk kun je ook je nieuwsbrief en andere content erin opnemen.

Tools om een contentkalender in te maken

Zo’n contentplanning of contentkalender maak je het makkelijkst in een Excelletje of Google Spreadsheet. Hier vind je een gratis Excel contentkalender die je zelf kunt aanpassen. Het handige van Google Spreadsheets; je kunt voor jezelf opmerkingen en aantekeningen aan elke cel toevoegen en je kalender eventueel delen met anderen.

bloggen voor bedrijven contentkalender

Er zijn ook handige WordPress plugins, zoals Edit Flow en Editorial Calender, waarmee je een contentkalender voor je blog in WordPress zelf kunt maken. Voor mij persoonlijk werken die plugins niet zo fijn. Vooral omdat ik meer wil kunnen toevoegen dan alleen blogcontent. Ik plan voor Christmaholic bijvoorbeeld ook de advertenties en andere promoties in de contentkalender. Meer lezen het maken van over contentplanning, doe je hier.

9. Train je medewerkers in zakelijk bloggen

Bloggen voor bedrijven is geen rocket science, maar de meeste experts in de organisatie kunnen wel een kickstart gebruiken. Investeer daarom in een training of workshop zakelijk bloggen voor bedrijven en help je medewerkers op weg. In zo’n training leren ze hoe ze een goede blog schrijven, hoe ze pakkende titels bedenken, hoe ze snel kunnen bloggen, hoe ze op een creatieve manier onderwerpen voor hun blog kunnen verzinnen en ga zo maar door.

De één heeft behoefte aan tips op het gebied van structuur, de ander heeft moeite met spelling en weer een ander weet niet goed hoe ze op een leuke manier schrijft. Train en help je medewerkers, zodat ze met veel plezier aan de slag kunnen met bloggen voor de organisatie.

10. Geef medewerkers de support die ze nodig hebben

Geef je medewerkers daarnaast de support die ze nodig hebben. Zorg dat er iemand is die feedback kan geven, zowel inhoudelijk als op het gebied van tekstschrijven (spelling, stijl en dat soort dingen). Schakel eventueel de hulp in van een externe redacteur of ghostwriter. Voor sommige opdrachtgevers schrijf ik alle blogs als ghostwriter. Ik interview de expert en werk het stuk uit. Vervolgens wordt het – na een aantal feedbackrondes – onder de naam van die expert gepubliceerd.

Voor andere opdrachtgevers fungeer ik als redacteur; de expert in de organisatie schrijft de blog zelf en ik geef feedback op het gebied van stijl, opbouw, inhoud en tekst. Weer andere klanten kiezen voor een mix en laten de keuze aan hun medewerkers; ze mogen zelf bepalen of ze de blog zelf schrijven of laten schrijven.

11. Denk na over hoe je eigen producten & diensten gaat promoten

Commercieel zijn in je blogs als bedrijf is uit den boze. Hoewel het achterliggende doel om te gaan bloggen absoluut commercieel mag zijn, geldt het tegenovergestelde voor de inhoud van je verhaal. De inhoud is bij voorkeur niet commercieel! Blogs zijn niet geschikt om producten, diensten of bedrijven direct ‘te verkopen’. Ze zijn bedoeld om kennis, inzicht, inspiratie en ervaringen te delen.

Kun je dan nooit over eigen campagnes, producten of diensten bloggen? Jawel hoor. Maar zorg dat je lezer er echt iets aan heeft. Stel je jezelf altijd de vraag: ‘wat heeft mijn ideale klant hieraan?’ Focus je op de lezer en de meerwaarde die jouw verhaal voor hem of haar heeft. Ga na wat je lezer al weet over het onderwerp en pas je verhaal daar op aan. Deel concrete en praktische tips, inzichten en ervaringen waar je lezer zelf mee aan de slag kan.

Kortom: een goede inhoudelijke blog zet het belang van de lezer altijd voorop. Het promoten van je eigen diensten en producten, kun je het beste rondom je blogposts doen. Natuurlijk is het slim om onder iedere blog een call to action te zetten. Een link naar een contactformulier of download bijvoorbeeld. Meer hierover lees je in mijn gratis ebook over zakelijk bloggen.

12. Meet & evalueer je blogactiviteiten

Ik ben tekstschrijver en geen marketeer, dus ik ben vooral van de letters en niet zo van de cijfers. Maar het is uiteraard erg belangrijk om doelstellingen in je strategie te verwerken en om vervolgens te meten of je die doelstellingen ook bereikt. Zorg in ieder geval dat Google Analytics is ingericht, zodat je ook kunt meten of je blogartikelen traffic naar je site opleveren.

Je kunt ook doelen instellen in GA; zo kun je meten hoeveel mensen na het lezen van iedere blog bijvoorbeeld een contactformulier invullen of een PDF downloaden. Evalueer in ieder geval eens per jaar of je nog op de goede weg zit. Niches veranderen, klantvragen ook. Dus stuur bij waar nodig!

Bloggen voor bedrijven: laat die strategie soms lekker los

Zo’n blogstrategie voor bedrijven is natuurlijk hartstikke fijn. Het geeft je richting, helpt je keuzes maken en doelen bereiken. Maar wanneer je gaat bloggen als bedrijf, moet er ook voldoende ruimte blijven voor creativiteit en actualiteit! Laat medewerkers daarom ook lekker bloggen over onderwerpen die niet perfect in de gekozen strategie passen, maar waar ze wel een prachtig verhaal over te vertellen hebben. Ook inspelen op nieuws is hartstikke slim. Gooi daarvoor die hele contentkalender maar lekker over boord.

Heb je nog vragen over bloggen als bedrijf of voor organisaties? Stel ze dan in de reacties hieronder! Wil je meer weten over de mogelijkheden voor het organiseren van een contentbrainstorm, een workshop zakelijk bloggen of over wat een ghostwriter voor jullie kan betekenen? Neem gerust contact met me op.

Ik wil meer weten!

Pin It