Writeaholic.nl

Whitepapers

ebooks & andere weggevers

Een whitepaper is een document van 8 pagina’s of meer waarmee je als organisatie gratis waardevolle kennis deelt met potentiële klanten. Het klinkt misschien gek – gratis kennis weggeven – maar dat is het zeker niet! Met een goed geschreven whitepaper laat je zien dat je dé expert bent binnen jouw branche. En dat levert juist nieuwe klanten op. Ik schrijf met veel plezier een whitepaper, (mini) ebook of andere gratis weggever voor jouw klanten.

Waarom een whitepaper?

Waarom zou je een whitepaper (laten) schrijven?

  • Met een whitepaper claim je thought leadership, je laat zien welke expertise en kennis je in huis hebt.
  • Een whitepaper is de ideale marketingtool om je mailinglist op te bouwen en kwalitatieve leads (potentiële nieuwe klanten) te verzamelen.
  • Ben je op zoek naar zakelijke klanten? Whitepapers passen uitstekend in een B2B marketing- of contentstrategie.
  • Je kunt je whitepaper cadeau doen aan relaties en bestaande klanten, om zo loyaliteit en betrokkenheid te verhogen en de kans op herhaalaankopen te vergroten.

Een whitepaper laten schrijven

Een goede whitepaper of andere weggever is inhoudelijk nóóit commercieel. Het is geen reclamefolder of brochure. Wat het wel is? Inhoudelijk, praktisch en vooral: zeer leerzaam. Het draait in een whitepaper of (mini) ebook niet om wat je doet of kunt, maar om wat je weet. Je vertelt niet wat je voor je klanten kunt betekenen, maar deelt je inhoudelijke kennis, ervaring en inzicht. 

Een goede weggever is zó interessant en waardevol, dat het raar voelt om hem ‘gratis’ weg te geven. Je zou er bijna geld voor willen vragen. Maar als we heel eerlijk zijn: je geeft hem natuurlijk niet écht gratis weg. Potentiële klanten betalen immers met hun gegevens voor jouw download. Die laten ze met veel plezier achter, wanneer jij waarde belooft. Als je vervolgens ook waarde levert, dan heb je een gouden leadgenerator te pakken! 

Natuurlijk is er ruimte voor de promotie van je producten en diensten rondom het inhoudelijke verhaal. Je kunt er hier en daar subtiel naar verwijzen. En op de laatste pagina staat vrijwel altijd een sales pitch. Zolang de inhoud staat als een huis, kan dat ook prima. Het draait allemaal om het vinden van balans. Benieuwd naar mijn werk? Op mijn portfolio vind je een kleine selectie van de whitepapers en ebooks die ik heb geschreven.

Het Schrijfproces

Wil je een whitepaper, (mini) ebook of andere weggever laten schrijven? Ik vertel je graag hoe ik te werk ga!

Fase 1. Strategie

Heb je nog geen insteek voor je whitepaper, ebook of andere download bepaald? Dan starten we met een strategische sessie. We bespreken de problemen van jullie doelgroep en de oplossingen die jullie daarvoor bieden. We bepalen voor wie we de whitepaper gaan schrijven en wat de hoofdvraag wordt. Ook bespreken we zaken als tone of voice en stijl. 

Fase 2. Inhoud bepalen

Daarna volgt een brainstormsessie met een subject matter expert binnen de organisatie. Op basis van dat gesprek maak ik een concept inhoudsopgave voor de whitepaper of het (mini) ebook. De inhoudsopgave bestaat meestal uit vragen die we in ieder ‘hoofdstuk’ gaan beantwoorden. We bespreken tot slot wie in de organisatie de juiste kennis in huis heeft.

Fase 3. Schrijven & correctie

In de derde fase interview ik de diverse experts in de organisatie. Vervolgens verwerk ik alle input tot een eerste versie van het ebook of de whitepaper. Hierna volgen de correctierondes. Jullie geven feedback en ik pas de teksten aan totdat jullie tevreden zijn.

Fase 4. Vormgeving

Is de tekst naar wens? Dan kun je de whitepaper zelf (laten) vormgeven. Geen vormgever in huis? Ik schakel graag iemand uit mijn netwerk voor je in. 

Foto 46

Wat kost een whitepaper?

De kosten voor het schrijven van een whitepaper of (mini) ebook lopen erg uiteen. Hou rekening met minimaal €1000,- ex btw. De exacte prijs is o.a. afhankelijk van:

  • het aantal gewenste pagina’s (varieert van 8 tot soms wel 30 pagina’s tekst)
  • hoeveel desk research er nodig is
  • hoeveel interviews we inplannen
  • of de interviews telefonisch kunnen plaatsvinden
  • hoeveel correctierondes we afspreken
Meestal duurt het schrijfproces – van strategische sessie tot definitieve versie – zo’n 6 tot 8 weken. Uit ervaring weet ik dat vooral de correctierondes veel tijd in beslag nemen. 

Liever zelf een whitepaper schrijven?

Wil je je whitepaper liever zelf schrijven, maar kun je wel wat begeleiding gebruiken? Ik help je graag! Bijvoorbeeld in de vorm van een sparringssessie of door je gedurende langere tijd te coachen. Hier lees je meer over content coaching. Meer weten? Stuur me een mailtje! Dan plan ik graag een telefonische kennismaking met je in. 

Nog vragen?

Stuur me een mailtje op saskia@writeaholic.nl of vul het contactformulier in!

Elke maand gratis blogtips?

Schrijf je in voor de blogmail van Writeaholic en ontvang direct het gratis ebook '25 tips voor Zakelijk Bloggen' in je mailbox.

Feest-
Korting!

Om te vieren dat Writeaholic vernieuwd is

15% korting