HANDLEIDING: goede, zakelijke blogs schrijven (+ printable checklist)

Heb je zin om aan de slag te gaan met bloggen? Of blog je al langer, maar ben je toe aan een upgrade van je blog skills? Dan ben je hier aan het juiste adres! In deze uitgebreide handleiding vind je mijn antwoord op de vraag: ‘hoe schrijf je zakelijke blogs?’. Ik heb het voor je opgeknipt in een zestal stappen. Daarnaast vind je – helemaal onderaan – een handige blog checklist om uit te printen en boven je bureau te hangen.

Wat is een goede blog eigenlijk?

First things first: wat is een goede zakelijke blog eigenlijk? Uiteraard zijn de meningen daarover verdeeld. Zoveel bloggers, zoveel lezers. Stijl en smaak spelen een grote rol. En dat is ook helemaal prima! Maar er zijn uiteraard een flink aantal zaken waar de meeste experts én bloglezers het wel over eens zijn.

Omdat ik me als blogcoach vooral richt op de zakelijke blogger (hier lees je wat zakelijk bloggen volgens mij precies is), is deze handleiding daar specifiek op gericht. Een goede zakelijke blog is logisch opgebouwd en doelgroepgericht geschreven. Daardoor herkent jouw beoogde lezer zichzelf en zijn problemen in jouw verhaal.

Leren, helpen & inspireren

Een goede zakelijke blog schrijven, betekent dat je inhoud zeer waardevol is. Het internet barst uit zijn voegen, zoveel artikelen zijn er al geschreven. En iedere blogger wil bovenaan in de zoekresultaten van Google komen. Met korte, luchtige, algemene stukken lukt dat niet meer. En bovendien; je lezer heeft er niets aan, dus je brengt ook niet het juiste effect teweeg.

Je wil dus veel waarde toevoegen. En dat betekent een goede zakelijke blog de lezer iets leert waar hij écht iets aan heeft, hem helpt een werkelijk probleem oplossen of gewoon onwijs veel inspiratie biedt. Tot slot is een goede zakelijke blog lekker vlot & prettig geschreven én geoptimaliseerd voor zowel de zoekmachine als social media.

Inhoudsopgave

Klinkt allemaal best voor de hand liggend en logisch. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hieronder vind je mijn beloofde uitgebreide handleiding ‘Hoe schrijf je zakelijke blogs?’. Met helemaal onderaan een mooi vormgegeven printbare checklist, waarin alles nog eens samengevat is. Wil je direct naar één van de onderwerpen toe? Klik dan op de links in de inhoudsopgave hieronder.

Stap #1. Strategie
Stap #2. Opbouw & structuur
Stap #3. De inhoud
Stap #4. Taal & schrijfstijl
Stap #5. Vormgeving
Stap #6. Optimalisatie: SEO & social media
►► Direct naar de Blog Checklist (PDF)

Stap #1. Strategie

Een goede voorbereiding is bij bloggen absoluut het halve werk. Het is onmogelijk om in één zakelijke blog alles te vertellen wat je weet over een onderwerp. Zélfs als je een monsterblog schrijft zoals deze. En het is ook niet mogelijk om een blog te schrijven die al je lezers of potentiële klanten aanspreekt. Als je dat probeert, wordt je verhaal onduidelijk en zal niemand zich écht aangesproken voelen.

Maak daarom vooraf duidelijke keuzes. Denk na over voor wie je schrijft, wat je hoofdboodschap is (welke vraag je gaat beantwoorden of welke stelling je gaat verdedigen). En in welke vorm je je blog gaat gieten. Wordt het een interview? Een lijstje met tips? Of misschien een handleiding of stappenplan?

Weet je al die zaken? Dan ben je al een heel eind op weg. Je hebt je strategie uitgestippeld en je artikel als het ware ‘gekaderd’. En hoe krapper het kader, hoe beter je blog aankomt bij precies díe mensen die je wil bereiken. Hou je gekozen strategie en vooral de mensen die je wil raken met jouw verhaal continu in je achterhoofd tijdens het schrijven. En check, als je klaar bent, of je je strategische doelen bereikt hebt.

Inhoudelijke & commerciële doelen

Denk ook na over wat het inhoudelijke doel is van je blog. Wat wil je dat mensen denken, voelen, doen of weten na het lezen van je verhaal? Naast een inhoudelijke doelstelling heb je als zakelijke blogger waarschijnlijk ook een ‘commercieel’ doel. Wil je dat mensen jou beter leren kennen? Dat ze je als expert gaan zien?

Wil je ze ergens van overtuigen? Wil je dat ze een product bestellen of een dienst afnemen? Hoewel de inhoud van je blog nooit commercieel mag zijn, mag je je eigen producten & diensten natuurlijk altijd promoten rondom je tekst. Hoe je dat slim doet, lees je in mijn gratis ebook.

CHECKLIST: STRATEGIE

WIE: weet ik wie wil ik bereiken met deze blog en wie de lezer is?
WAT: heb ik de stelling die ik wil verdedigen of de hoofdvraag die ik ga beantwoorden duidelijk geformuleerd?
HOE: weet ik in welke vorm ik mijn blog gieten? Wordt het een interview, lijstje, een column of iets heel anders?
DOEL: wat wil ik dat mensen denken / doen / voelen / weten na het lezen van mijn blog?

Stap #2. Opbouw & structuur van een blog

Een goede blog is vanzelfsprekend een prettig leesbare blog. En daarvoor is een logische opbouw en een fijne structuur essentieel. Dat begint al bij de titel.

De titel

Een blogtitel is wat anders dan bijvoorbeeld een boektitel, journalistieke krantenkop of de titel van een tijdschrift-artikel. Je blogtitel mag niet te lang zijn en moet de lezer prikkelen. Creativiteit is zeer welkom! Maar een blogtitel moet ook heel snel duidelijk maken aan de lezer wat hij in jouw artikel kan verwachten. Wat gaat hij leren? Welke inspiratie of hulp kan hij verwachten?

Vertel je dit niet, dan is de kans een stuk kleiner dat mensen je blog aanklikken in een lijst met zoekresultaten op Google. Ga overigens nooit meteen voor de eerste titel die in je opkomt, maar verzin er een paar en kies de beste uit. Hier vind je tips voor het bedenken van een goede blogtitel. Wist je trouwens dat je aan één blog diverse titels kunt toevoegen, apart voor de zoekmachine, social media en voor boven je blog? Later in deze handleiding lees je daar meer over.

De inleiding

Goede zakelijke blogs schrijven begint met een pakkende inleiding. En vergis je niet, deze is cruciaal! Je bezoeker schat namelijk na het lezen van jouw eerste alinea in of de rest van jouw stuk zijn tijd waard is. Is je inleiding niet captivating genoeg, dan raak je hem kwijt nog voor hij je blog een kans heeft gegeven.

Trek de lezer daarom voorzichtig je verhaal in. Maak een grapje, deel een anekdote, toon empathie of begin je verhaal met een interessant feitje of onderzoeksresultaat. In een goede inleiding schets je bijvoorbeeld het probleem dat je wil gaan behandelen, leg je een herkenbare situatie uit en maak je je lezer nieuwsgierig naar meer.

Je inleiding bestaat uit maximaal 7 a 8 regels tekst en sluit af met bijvoorbeeld een vraag, opsomming of stelling. Op die manier overtuig je je bezoeker om verder te lezen. Een tip waar ik veel aan gehad heb: schrijf je inleiding bij voorkeur als allerlaatste. Waarom? Omdat je pas weet hoe je jouw verhaal het beste kunt beginnen, als je weet waar het eindigt.

Gratis ebook ‘Zakelijk Bloggen’

wat is zakelijk bloggenMeer weten over zakelijk bloggen? Lees dan mijn gratis ebook! Met meer dan 40 pagina’s vol praktische en nuttige tips voor het schrijven van pakkende, inhoudelijke blogposts.
Download het ebook

De body

Na je inleiding komt je body-tekst. Daarin geef je antwoord op de hoofdvraag. Je blog mag flink lang zijn, hou als richtlijn ongeveer 1000 tot 2000 woorden aan. In dit artikel lees je waarom lange blogs beter zijn dan kortere (hint: de zoekmachine heeft er veel mee te maken).

Is je artikel klaar? Kijk dan kritisch naar de volgorde waarin je je verhaal vertelt. Is het logisch? Of kun je bepaalde zaken beter eerder zeggen of verschuiven naar een ‘later moment’ in je tekst, zodat de flow beter wordt? Check ook of er geen overbodige informatie in je stuk staat. Alles wat je schrijft moet waarde toevoegen. Bewandel je teveel ‘zijpaadjes’ in je tekst, dan riskeer je dat lezers hun aandacht verliezen en voortijdig afhaken.

Het slot

Je rondt je artikel af met één tot drie afsluitende alinea’s. In je slot kun je je belangrijkste punten nog eens herhalen. Het is ook de perfecte plek om je lezers op te roepen een reactie achter te laten (hier vind je mijn allerbeste tips over hoe je meer reacties krijgt).

En verder kun je je slot gebruiken om nog een laatste tip te geven, te linken naar andere blogs die je hebt geschreven over het zelfde onderwerp of nog een stukje toekomstvisie te delen. Iets extra’s dus, om de lezers te belonen die het helemaal tot het end hebben gered.

CHECKLIST: OPBOUW & STRUCTUUR

TITEL: is mijn titel prikkelend én duidelijk genoeg?
INLEIDING: is mijn inleiding kort & teasend genoeg en nodigt hij uit om verder te lezen?
BODY: is de volgorde waarin ik mijn verhaal vertel logisch?
SLOT: roep ik op tot reacties, heb ik mijn belangrijkste punten samengevat & geef ik nog iets extra’s mee aan de lezer?

Stap #3. Een inhoudelijk sterk verhaal

Alle stappen in deze checklist zijn belangrijk. Maar als je het mij vraagt staat de inhoudelijke kwaliteit van je blog met stip op nummer één. Zeker bij zakelijke blogs schrijven. Een goede blog voegt veel waarde toe voor de lezer. Dat wil zeggen dat je ten minste één van de volgende drie zaken teweeg brengt:

  • je helpt je lezer een werkelijk probleem oplossen;
  • je geeft antwoord op een prangende vraag;
  • je inspireert je lezer.

Diepgang & bewijslast

Schrijf je een inhoudelijk verhaal om te laten zien wat voor kennis en expertise je in huis hebt? Dan wil je dat je lezers je serieus nemen. Je wil bewijzen dat wat je zegt ook daadwerkelijk klopt. Dat doe je waar mogelijk cijfers, onderzoeksresultaten of praktijkcases te delen.

Een goede inhoudelijke blog bevat daarnaast voldoende diepgang. Dat betekent dat je niet alleen de wat-vraag en de waarom-vraag, maar ook de hoe-vraag beantwoordt. Je zegt bijvoorbeeld niet alleen: “Spaar elke maand 10% van je inkomen, zo bouw je aan een gezonde buffer.” Maar je vertelt ook hoe de lezer dat voor elkaar krijgt. Je deelt diverse spaarmethodes, schrijft over je eigen ervaringen, noemt praktische tips en geeft bij iedere tip een voorbeeld.

Voorbeelden

Voorbeelden zijn sowieso een onwijs krachtige tool om je stuk diepgaander te maken. Vraag je bij ieder statement af: kan ik deze tip of opmerking nóg waardevoller maken als ik een praktijkvoorbeeld noem? Zo’n voorbeeld kan een complete case zijn met cijfers & resultaten. Het kan ook een link zijn naar een andere blog met een voorbeeld. En soms zijn een paar zinnetjes of een korte opsomming (zoals mijn voorbeeld over het sparen hierboven) al voldoende.

Kwetsbaarheid

Deel je een heel persoonlijk verhaal waarmee je de lezer vooral wil inspireren? Dan krijgt je stuk meer diepgang als je voldoende learnings deelt en jezelf kwetsbaar opstelt. Vertel open waar je mee worstelt, wat er fout ging, wat je geleerd hebt en hoe je dat in de praktijk toepast. Geef een écht, eerlijk en transparant kijkje achter de schermen. Dat is zeer inspirerend voor anderen!

CHECKLIST: INHOUD

WAARDE: voegt mijn blog voldoende waarde toe voor de lezer? Help ik een werkelijk probleem oplossen, geef ik antwoord op een vraag of inspireer ik mijn lezer?
BEWIJSLAST: bewijs ik mijn stellingen aan de hand van cijfers, cases en onderzoeksresultaten?
DIEPGANG: geef ik voldoende voorbeelden en beantwoord ik ook de hoe-vraag? Stel ik me voldoende kwetsbaar op?

Stap #4. Taal & stijl

Bij stap 3 bespraken we de inhoud van je verhaal, oftewel wát je schrijft. Maar hoe je je verhaal vertelt, is natuurlijk ook erg belangrijk. Hieronder vind je een flink aantal tips met betrekking tot schrijfstijl en taal. Staar je trouwens niet blind op onderstaande tips. Ik raad je aan om eerst gewoon lekker te typen. Schrijf je hoofd leeg. Ben je klaar? Pas dan volgt het redigeerproces, en maak je je tekst aan de hand van de tips hieronder nóg beter.

Gebruik korte zinnen & vermijd herhaling

Lange zinnen zijn moeilijker te lezen dan korte. Ze zijn bovendien minder krachtig. Kun je nog ergens komma’s vervangen door punten? Doe dat dan! Zorg in ieder geval dat je korte en langere zinnen afwisselt. Vermijd herhaling van dezelfde zelfstandige naamwoorden in één alinea achter elkaar. Dat leest meestal niet prettig. Ga op zoek naar synoniemen en varieer. Zo gebruik ik voor het woord ‘blog’ ook termen als ‘tekst’, ‘stuk’, ‘verhaal’, ‘blogpost’, ‘blogartikel’ of gewoon ‘artikel’.

Hou het simpel

Veel mensen denken dat ze in zakelijke blogs formeel moeten zijn en dure woorden moeten gebruiken. Ze hebben het idee dat het hen als schrijver slimmer of meer belezen doet overkomen. Maar dat is grote onzin natuurlijk. Sterker nog; het werkt eerder averechts.

Je komt juist veel slimmer over als je complexe zaken op een super eenvoudige manier uitlegt. Zodat iedereen het begrijpt. Zelfs de mensen buiten je eigen vakgebied. Schrijf dus zo simpel en duidelijk mogelijk. Laat vakjargon achterwege en ga na of je moeilijke woorden eventueel kunt vervangen voor makkelijke. Geen ‘welke’, maar ‘die’. Geen ‘middels’, maar ‘met’.

Hou vast aan je tone of voice

De tone of voice bepaalt de sfeer van je stuk. Schrijf je vrolijk of juist verdrietig? Zakelijk of informeel? Serieus of grappig en luchtig? Zeg je u of jij? Gebruik je af en toe Engelse woorden of blijf je strikt bij het Nederlands? De keuzes die je maakt, bepalen hoe je stuk ‘klinkt’. Wat je ook kiest, kies bewust. Het moet bij jou, je lezer en het doel van je blog passen. En net zo belangrijk; hou de gekozen toon in de hele tekst vast. Zo wordt het één logisch en fijn leesbaar geheel.

Workshop Zakelijk Bloggen

blogworkshopWil je in de praktijk leren goede blogs schrijven? Wellicht is mijn workshop ‘Zakelijk Bloggen’ dan iets voor jou! Je gaat in een kleine groep actief aan de slag met het ontwikkelen van een persoonlijke blogstrategie. Voor je eigen bedrijf óf je werkgever.
Meer informatie

Schrijf actief

Schrijf actief. Actieve zinnen maken je tekst krachtiger en frisser. Waak voor de lijdende vorm. Vermijd hulpwerkwoorden als ‘kunnen’, ‘worden’ en ‘dienen’ zoveel mogelijk. Dus niet “Uw mail wordt binnen 24 uur beantwoord door één van onze collega’s”, maar liever “Wij beantwoorden uw mail binnen 24 uur”.

Schrijf beeldend

Wil je je tekst wat meer schwung geven? Verdiep je dan in beeldend schrijven. Bijvoeglijke naamwoorden (fantastisch, afschuwelijk, groot, innovatief, knalrood) geven je verhaal meer persoonlijkheid. Door metaforen, vergelijkingen, parabolen en andere stijlvormen te gebruiken, geef je jouw unieke schrijfstijl zelfs nog meer vorm.

Zo klinkt ‘die grote man’ heel anders dan ‘die reus van een vent’. En met de zin ‘het laden van de website duurde erg lang’ is niks mis. Maar ‘het laden van de website duurde ongeveer net zolang als de gemiddelde Windows-update’ is veel creatiever. Je moet er uiteraard wel zeker van zijn dat je lezer weet hoe lang een Windows-update duurt. Anders sla je de plank volledig mis.

Hoe schrijf je zakelijke blogs

Wees persoonlijk

Een goede blog heeft altijd een persoonlijk karakter. Ja, ook als je over een heel serieus en zakelijk onderwerp schrijft. Door te schrijven zoals je praat, en door je eigen anekdotes, voorbeelden & afbeeldingen te gebruiken, kom je dichter bij je lezer. En dus komt je boodschap beter aan. Hoe persoonlijk je precies bent, bepaal je helemaal zelf.

Je kunt die afweging voor iedere blog die je schrijft opnieuw maken. Het hangt vaak samen met je doel, met wat je wil bereiken. Wil je je kennis overbrengen en mensen ergens mee helpen? Of wil je jouw visie op een bepaald onderwerp delen, zodat je lezers je beter leren kennen? In het eerste geval zul je waarschijnlijk wat meer afstand nemen en minder persoonlijk zijn. In het tweede geval geldt het tegenovergestelde.

Wees vooral jezelf

Natuurlijk is ook het type blog dat je schrijft van invloed. Zo is een column vaak veel persoonlijker dan een lijstje met tips. Verder is het een kwestie van smaak. Wees vooral jezelf! Stijl is smaakgevoelig. En hoe jij schrijft moet vooral passen bij wie jij bent. Het is al heel wat als je je bewust bent van je keuzes. Zodat je persoonlijk zijn – of juist afstand nemen – bewust kunt inzetten als schrijftactiek. In dit artikel lees je hoe je precies persoonlijkheid toevoegt aan je blogposts.

CHECKLIST: TAAL & STIJL

ZINSLENGTE: zijn mijn zinnen kort genoeg?
TAALGEBRUIK: is mijn taalgebruik simpel genoeg? Heb ik geen jargon of oubollige woorden gebruikt?
ACTIEF SCHRIJVEN: heb ik zoveel mogelijk actief geschreven en woorden als ‘kunnen’ en ‘worden’ vermeden?
TONE OF VOICE: is mijn tone of voice consistent?
PERSOONLIJKHEID: klink ik als mezelf? Ben ik persoonlijk genoeg?
BEELDEND SCHRIJVEN: heb ik creatief gebruik gemaakt van bijvoeglijke naamwoorden & stijlvormen zoals metaforen en vergelijkingen?

Stap #5. Vormgeving

We zijn al een heel eind in het beantwoorden van de vraag ‘Hoe schrijf je een goede blog?’. Naast schrijfstijl, inhoud en opbouw is ook een goede vormgeving essentieel. Hoe je tekst eruit ziet, heeft veel invloed op de leeservaring. Toch wordt er door bloggers vaak te weinig aandacht aan besteed.

Meestal kun je quotes opvallend weergeven in je tekst. Is die functionaliteit niet aanwezig? Speel dan zelf met lettergrootte, lettertype, uitlijning en/of kleur.

Zorg ten eerste dat je alinea’s niet te lang zijn. Smaken verschillen natuurlijk, ik kies voor maximaal zeven regels per alinea. Gebruik daarnaast na elke twee of hooguit drie alinea’s een tussenkop. Speel in je tekst verder met quotes, bulletlists, opsommingen en andersoortige lijstjes om je blog visueel aantrekkelijker te maken. Check je blogpost ook altijd in een mobiele weergave. Ziet je stuk er op je telefoon mooi en goed leesbaar uit? Then you’re good to go!

Afbeeldingen die waarde toevoegen

Vaak scannen mensen koppen en afbeeldingen, voordat ze besluiten of ze je artikel gaan lezen. Afbeeldingen ‘breken je tekst’, maar het is zonde als je ze puur ter illustratie gebruikt. Zorg ervoor dat al je screenshots, grafieken & foto’s waarde toevoegen. Dat wil zeggen; ze moeten iets duidelijk maken, iets extra’s zeggen of bevestigen.

Veel bloggers werken met tekst op hun afbeeldingen. Dat doe ik ook regelmatig! Toevallig kun je er in deze handleiding niet zoveel terugvinden, omdat ik met de paarse checklist-blokken heb gewerkt. Maar in veel van mijn andere kennisblogs vind je ze wel terug. Benieuwd hoe ik ze maak? In deze blog vind je mijn tips en lees je met welke gratis tools je zulke plaatjes met tekst kunt maken voor jouw blogposts.

CHECKLIST: VORMGEVING

ALINEA’S: zijn mijn alinea’s kort genoeg en heb ik voldoende witregels gebruikt?
TUSSENKOPPEN: heb ik om de 2 a 3 alinea’s een tussenkop toegevoegd?
AFBEELDINGEN: heb ik voldoende plaatjes gebruikt en voegen ze stuk voor stuk iets toe?
LIJSTJES & QUOTES: heb ik waar mogelijk gebruik gemaakt van bulletlists en quotes?
MOBIEL: is mijn blog goed leesbaar op mobiele apparaten?

Stap #6. Optimaliseren voor Google & social media

Wil je dat je blog niet alleen goed geschreven is, maar ook nog eens goed gevonden wordt via Google? Dan komt SEO (zoekmachineoptimalisatie) om de hoek kijken. SEO is een vak apart. Er zijn boeken over volgeschreven en je kunt er complete trainingen & opleidingen over volgen. Ik weet er als blogcoach best veel van, maar mijn expertise is het niet. Voor deze handleiding beperk ik me daarom tot de hoofdpunten.

Optimaliseren voor de zoekmachine

Mocht je een WordPress-blog hebben, dan ken je Yoast SEO vast wel. Deze plugin helpt je om je blogcontent te optimaliseren voor de zoekmachine. Net zolang tot je alleen maar ‘groene bolletjes ziet’. Laten we een aantal zaken bespreken waar Yoast op let.

De plugin vraagt je om te focussen op een bepaalde zoekwoordcombinatie. En omdat het internet propvol staat, kies je liever geen los woord maar een heel specifiek, kort zinnetje. Dit soort zoekwoordcombinaties worden ook wel de ‘longtail’ (lange staart) genoemd. Een voorbeeld; kies liever ‘goede blogs schrijven’ of ‘hoe schrijf je een goede blog’ in plaats van het kortere ‘goede blog’.

Je zoekwoordcombinatie gebruiken

Vervolgens vraagt Yoast je om je zoekwoordcombinatie te laten terugkomen in je titel, de meta-descriptie, je tekst, in de alt-beschrijving van afbeeldingen en in je tussenkoppen. Wat betreft de titel: je kunt eventueel een andere SEO-titel kiezen (gericht op de zoekmachine) dan de titel die boven je blog staat. Als deze twee echter te veel verschillen, kan dat verwarring opleveren bij je lezer.

Ook vraagt Yoast je te letten op de lengte van je blog. Want een langere blog scoort vaak beter in de zoekmachine. Verder is de leesbaarheid van je tekst erg belangrijk. Is je opmaak logisch? Zijn je alinea’s niet te lang? Gebruik je voldoende plaatjes, opsommingen en tussenkopjes? Maar als het goed is, heb je deze zaken ook al bij stap 5 gecontroleerd.

Geef antwoord op een zoekvraag

Hoewel zo’n SEO-plugin onwijs handig is, betekent zoekmachineoptimalisatie zoveel meer dan groene bolletjes. Het begint namelijk allemaal bij de insteek van je artikel. Mensen googelen vaak omdat ze een vraag hebben. Ze zijn op zoek naar antwoorden.

Als je je blog focust rondom een vraag van jouw ideale lezer en een waardevol antwoord geeft, heb je een grote kans dat de juiste mensen op jouw site terecht komen. Tijdens de workshops Zakelijk Bloggen die ik geef, leren de deelnemers stap voor stap hoe ze dat aanpakken.

zakelijke blogs schrijven
Niet via de zoekmachine, althans…

Doe zoekwoordonderzoek

Het is verstandig om zoekwoordonderzoek te doen. Geef je bijvoorbeeld een fantastisch antwoord op een vraag die niemand intikt in de zoekbalk? Dan zul je geen bezoekers krijgen. Google Trends en de Google Ads zoekwoordplanner geven je inzicht in zoekgedrag. En schrijf je een prachtig stuk over een onderwerp waar ook 100 anderen over geblogd hebben? Dan heb je veel concurrentie, en is het erg moeilijk om hoog op de lijst te komen. Het strategisch kiezen van je zoekwoordcombinatie kan dan veel uitmaken.

Je blog optimaliseren voor social media

Je wil je zakelijke blogs niet alleen optimaliseren voor de zoekmachine, maar ook voor social media. Als jij zelf of één van je lezers jouw blogartikel deelt via bijvoorbeeld Twitter, LinkedIn of Facebook, dan wil je dat je artikel mooi wordt weergegeven. Staat er tekst op je uitgelichte afbeelding? Dan moet die goed leesbaar zijn op alle platforms. Het kan best zijn dat de ideale weergave in Google niet de ideale weergave voor Facebook is, en andersom.

Je blog previewen

Met een plugin als Yoast SEO kun je dit beïnvloeden. Zo kun je bijvoorbeeld een ander plaatje kiezen, een andere titel en een andere beschrijving toevoegen. Speciaal voor social media. Met de Facebook Debugger tool, de LinkedIn Post Inspector en de Twitter Card Validator kun je de weergave van jouw blog previewen en desgewenst laten wijzigen als je nog zaken hebt aangepast (bijvoorbeeld als je toch een ander plaatje hebt toegevoegd). Let wel: hiervoor moet je blog al live staan!

CHECKLIST: OPTIMALISATIE

VRAAG: geef je in jouw blog antwoord op een veelgestelde zoekvraag van jouw ideale lezer?
CONCURRENTIE: zijn er al veel anderen die een blog hebben geschreven over deze vraag / zoekwoordcombinatie? Kun jij het beter door meer waarde toe te voegen? Of is er misschien een kansrijkere zoekwoordcombinatie waar je je verhaal op kunt richten?
FOCUS KEYPHRASE: heb je een goede zoekwoordcombinatie gekozen en komt deze voldoende terug in je titel, tekst, tussenkopjes, metadescriptie en beschrijving van je afbeeldingen?
LENGTE: is je artikel lang genoeg voor de zoekmachine?
SOCIAL MEDIA: heb je de weergave van je blog op Twitter, Facebook & LinkedIn gepreviewed? Is het naar wens of kun je beter nog iets wijzigen?

Download de complete checklist Zakelijk Bloggen (PDF)!

Om het je nóg makkelijker te maken, heb ik een mooi vormgegeven versie van de checklist in deze blog. Ideaal om uit te printen en boven je bureau te hangen! Of ergens in een la te leggen, natuurlijk. Hebben? Schrijf je dan in voor mijn blogmail.

Ik wil die Blog Checklist!

Ik stuur je maximaal 2x per maand een mail met waardevolle tips op het gebied van zakelijk bloggen. En dan bedoel ik tips & voorbeelden waar je écht iets aan hebt. Geen spam, I promise. Schrijf je je in, dan ontvang je de Blog Checklist (PDF) binnen een uur in je mailbox. Ben je al ingeschreven? Dan heb je de printable als het goed is al ontvangen!

Hoe schrijf je een goede blog - download checklist

Goede zakelijke blogs schrijven: hoe pak jij het aan?

Natuurlijk is deze checklist niet 100% compleet. Er zijn nog veel meer dingen waar je op kunt letten en technieken die je kunt gebruiken om betere blogs te schrijven. Maar ik moest érgens een grens trekken ;-). Deze handleiding is met ruim 4000 woorden al ontzettend lang. Zelfs voor mijn doen! En dikke kans dat ik dit artikel op een later moment nog verder aanvul.

Hoe schrijf jij zakelijke blogs? Heb jij nog aanvullende tips? Dan hoor ik het graag. En mocht je nog vragen hebben over één van bovenstaande tips, stel ze dan ook gerust in de comment-sectie hieronder. Ik zal mijn best doen je zo goed mogelijk te helpen! Oh, en mocht je behoefte hebben om live te oefenen met het schrijven van goede zakelijke blogs en alle tips in deze handleiding, misschien is één van mijn blogworkshops of één-op-één blogcoaching dan wel iets voor jou.

Pin It