Zakelijk bloggen betekent dat je blogt voor professionele doeleinden. Een goede zakelijke blog moet je lezer dan ook iets leren, inspireren of ergens mee helpen. Maar betekent dat dan dat je formeel moet blijven in je teksten en het ‘zakelijk’ moet houden qua toon? Nee! Juist niet! Persoonlijk zijn in je blogs is juist essentieel om je doel te bereiken, als je het mij vraagt. Ik leg je in dit artikel graag uit hoe dat zit…
Zakelijke blogs met een persoonlijke touch lezen het fijnst
Iedere zakelijke blog heeft een sterke inhoudelijke component. Je zet – als het goed is – een vraag van jouw ideale lezer centraal. En die vraag probeer je zo goed mogelijk te beantwoorden. Je deelt tips, inzichten en ervaringen en beantwoordt ook de hoe-vraag (in deze blog lees je daar meer over).
Dat betekent automatisch dat je in je zakelijke blogs vooral informatief bent. Maar hoe zakelijk (of commercieel) je achterliggende doel ook is, authentieke en ‘echte’ teksten lezen gewoon het prettigste. Ze wekken een vertrouwd gevoel op.
Persoonlijk bloggen zorgt voor verbinding
Als je geen persoonlijke elementen in je verhaal verwerkt, schep je automatisch afstand tussen jou en de lezer. En daarmee loop je het risico te formeel te worden. En believe me, dat wil je niet. Juist jouw persoonlijke touch zorgt voor verbinding met je lezers. Een blog schrijf je altijd op persoonlijke titel, en nooit uit naam van een organisatie. Ook al blog je namens of voor die organisatie.
Zo breng je meer persoonlijkheid in je tekst
Dat is allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar hoe schrijf je nou zo’n authentieke, persoonlijke zakelijke blog? Het is al super krachtig als er een naam (en een foto) boven of onder iedere blogpost staat. Wat ook helpt, is als je vanuit de ik-vorm schrijft. Vermijd het woordje wij, tenzij je de tekst ook echt met zijn tweetjes schrijft (en stel jullie dan ook allebei voor in de inleiding). Hieronder vind je nog een aantal tips om meer persoonlijkheid in je blog te brengen.
- Begin met een anekdote, iets relevants wat je hebt meegemaakt en hang daar de inhoud van je verhaal aan op. Zo trek je de lezer direct in jouw persoonlijke belevingswereld en zorg je meteen voor verbinding.
- Gebruik metaforen en vergelijkingen in je tekst op basis van je persoonlijke ervaring. Een voorbeeld: “Misschien is bloggen voor jou net zo ‘moeilijk’ als administratie voor mij is. Ik weet dat ik het moet doen, ik kan het ook wel, maar ik stel het zo lang mogelijk uit. Het is gewoon niet mijn favoriete bezigheid!’
- Gebruik voorbeelden uit eigen praktijk. Daardoor leren je lezers je weer wat beter kennen. Pas wel op dat je niet te commercieel wordt.
- Gebruik ‘ik’ en ‘jij’ in de tekst. Zo voelt het alsof je een gesprek hebt met je lezer.
- Schrijf niet over je lezer, maar praat met je lezer. Dus niet ‘ondernemers zouden meer moeten bloggen’, maar bijvoorbeeld ‘als ondernemer zou je meer moeten bloggen’.
- Gebruik eigen foto’s, grafieken en plaatjes: daarmee kies je jouw stijl & vertel je jouw unieke verhaal. Met content design (de manier waarop je je blog vormgeeft) druk je een persoonlijke stempel op je blogs.
- Vraag je lezers om te reageren, hun ervaringen te delen. En reageer vervolgens ook zelf op alle reacties. Ook daarmee laat je je persoonlijkheid zien.
- Schrijf zoals je praat. Gebruik geen super zakelijke schrijftaal als je heel informeel bent. En blijf sowieso weg van jargon en moeilijke woorden. Daarmee schep je alleen maar afstand.
- Wees jezelf! Ga niet de stijl van andere bloggers te kopiëren, maar schrijf liever zoals jij wil schrijven en zoals jij bent. Dan hoor ik jou praten en zie ik jou in mijn hoofd als ik je blogs lees en dat is precies wat je wil, toch?
- Probeer menselijke emotie op te roepen, zoals woede, angst, positiviteit. Gebruik daarvoor ook af en toe wat emotiewoorden zoals ‘ronduit vervelend’, of ‘diep ongelukkig’.
- Toon je enthousiasme en passie voor het onderwerp waar je over schrijft. Je laat daarmee zien wie je bent en waar je voor leeft. Dat enthousiasme werkt serieus aanstekelijk!
Een goede balans tussen zakelijkheid & persoonlijkheid
Het gaat er allemaal om dat je een goede balans vindt tussen inhoudelijk zijn en persoonlijk zijn. Ga op zoek naar een mix die voor jou en jouw doelgroep werkt. De manier waarop je schrijft en in hoeverre jij persoonlijk bent in je blogartikelen bepaalt samen jouw unieke blogstijl. Het leuke is: je bent volledig vrij in het bepalen van die stijl.
Ik vind het bijvoorbeeld prettig om veel tips te geven en veel kennis te delen. Af en toe een persoonlijke ervaring erin, maar niet teveel. Dat is mijn stijl en mijn keuze! De verhouding inhoud:persoonlijkheid is in mijn blogs meestal iets van 85:15. Maar misschien kies jij liever voor 50:50. It’s up to you!
Persoonlijkere blogs leveren meer reacties op
Het is overigens ook helemaal prima als je de ene keer vooral persoonlijk bent in een blog, en de andere keer vooral inhoud en kennis deelt. Ik merk dat ik op meer persoonlijke verhalen, zoals mijn Christmaholic jaaroverzicht, meer reacties krijg.
Persoonlijke(re) blogs zijn dus heel goed voor de binding met je lezers. Verhalen met een sterkere inhoudelijke component aan de andere kant, leveren in mijn ervaring vaak de meeste leads, nieuwsbriefinschrijvingen, opdrachten of nieuwe klanten op. Daarmee toon je immers wat je in huis hebt!
Een zakelijke blog is altijd persoonlijk
Kortom: iedere zakelijke blog heeft een splash of personality nodig. Ook als je blogt op de corporate blog van een grote organisatie. Maar hoe ver je daarin gaat, kun je zelf – en eventueel bij ieder blogartikel opnieuw – bepalen. Wissel af, experimenteer en zoek een vorm en stijl die goed bij jou en je doelgroep past.
Heb jij trouwens nog andere tips om meer persoonlijkheid in zakelijke blogs te brengen of heb je een vraag over zakelijk bloggen? Scroll even naar beneden en laat je reactie achter. Vind ik super leuk!
Heel veel blogplezier!
[teaserbox title=”Gratis ebook ‘Zakelijk Bloggen'” button=”Laat je e-mailadres achter” link=”https://www.writeaholic.nl/gratis-ebook/” buttonsize=”large” buttoncolor=”alternative-1 target=”_blank”]Meer blogtips zoals deze? Schrijf je in voor de maandelijkse blogmail van Writeaholic en ontvang het mini ebook ‘Zakelijk Bloggen’ met 25 tips voor het schrijven van inhoudelijke blogartikelen gratis in je mailbox![/teaserbox][gap height=”40″]