Writeaholic.nl

Hoe krijg je meer reacties op je blog? 10 tips!

Yes, je knaller van een blogpost staat online! Aardig wat mensen lezen ‘m, dat zie je in je statistieken. Maar vervolgens blijft het angstvallig stil onder je blog. Hoe kan dat? Je mag toch wel verwachten dat je lezers af en toe iets van zich laten horen? Helaas, dat blijkt in de praktijk nog niet zo makkelijk. Maar geen paniek; je hebt er wel degelijk invloed op! Hoe krijg je meer reacties op je blog? Hieronder deel ik mijn tips en ervaringen.

Waarom zijn reacties zo belangrijk?

Voordat we aan de tips beginnen, eerst een paar kanttekeningen. Want waarom zou je überhaupt reacties willen onder je blogs? Wat heb je eraan? De belangrijkste reden is zoekmachineoptimalisatie. Google ziet de reacties onder je blog als extra content en als bewijs dat jouw content waardevol is. Zo lang de reacties on topic zijn, zijn ze dus goed voor je positie in de zoekresultaten.

Verder zijn reacties ook een perfecte bron van feedback. Je leert je community of doelgroep beter kennen en kunt daarmee jouw diensten of producten verbeteren. Veel mensen lezen reacties onder een blog, ze kunnen dus iets toevoegen aan je verhaal. En tot slot; reacties zijn gewoon leuk. Je hebt heel wat moeite gestoken in het schrijven van een goed artikel. Comments zijn je welverdiende applaus!


Blogworkshop

Leren hoe je met succes zakelijk blogt? Wellicht is mijn workshop ‘Bloggen voor je Bedrijf’ iets voor jou! Je gaat in een kleine groep actief aan de slag met het ontwikkelen van jouw persoonlijke blogstrategie.


Staar je niet blind op reacties

Aan de andere kant: staar je er niet blind op. Reacties zijn geen doel op zich. Ook als niemand op je artikelen reageert, heeft bloggen absoluut zin. Het aantal reacties dat je krijgt, staat – net als het aantal views – niet gelijk aan de kwaliteit van je content. En ook niet aan het resultaat dat je ermee boekt.

Sommige blogs zonder reacties hier op Writeaholic zorgen wel degelijk voor (converterende) bezoekers. Een voorbeeld; op dit moment heeft er nog helemaal niemand een reactie geplaatst onder deze blog over goede blogvoornemens. Maar dat artikel heeft wel tot twee inschrijvingen voor mijn workshop Zakelijk Bloggen geleid!

Waarom krijg je zo weinig reacties op je blogs?

Voordat iemand een reactie plaatst, moet hij of zij een enorme drempel over. Het vergt een tijdsinvestering. We consumeren zoveel content tegenwoordig, tijd is schaars. Daarnaast moet je lezer – zeker bij een zakelijk of inhoudelijk verhaal – nadenken over wat hij precies wil zeggen. Hij moet zijn reactie typen, nalezen en durven publiceren.

Zeg eens eerlijk; hoe vaak laat jij een reactie achter onder andermans posts? Op Instagram of Facebook is die drempel al hoog, terwijl het daar kort en krachtig kan. Onder blogs reageer je – net als ik – waarschijnlijk amper, of misschien wel nooit. Kortom; als iemand die drempel wél overgaat, dan is dat een heel groot compliment.

Het gesprek verschuift naar social media

Vraag het aan een ervaren blogger en hij of zij zal het beamen: het gesprek verschuift steeds meer naar social media. En dat is ook logisch. Als het goed is, deel je je blogs via Facebook, Instagram en Linkedin. En juist daar praten mensen het meest met elkaar. Ook over de content die ze lezen. De meeste reacties krijg ik dan ook via Instagram, Facebook & LinkedIn.

Maar onder de blog zelf; dat gebeurt gewoon steeds minder. Ik tel daarom alle reacties die ik via alle kanalen krijg naar aanleiding van mijn blogposts onder de noemer ‘reacties op mijn blog’. Ook de privéberichtjes van mensen die wel willen reageren, maar liever niet publiek. Want zeg nou zelf; dat zíjn toch allemaal reacties op je blog?

Hoe krijg je meer reacties op je blogs?

Als mensen besluiten een reactie te plaatsen (onder jouw blog), dan is dat meestal omdat ze zich betrokken voelen. En dat heeft vaak één van de volgende drie redenen:

  • ze hebben een vraag;
  • er valt iets te ‘winnen’ (letterlijk of figuurlijk);
  • je hebt ze emotioneel geraakt.

Blog je over een laagdrempelig thema zoals reizen, sport, eten, mode of interieur? Dan is het een stuk makkelijker om mensen te raken en bij je verhaal te betrekken, dan wanneer je over zakelijke en drogere onderwerpen schrijft. Maar het kán natuurlijk wel. Tijd voor de tips!


Gratis ebook

Meer weten over zakelijk bloggen? Lees mijn gratis ebook met meer dan 40 tips voor het schrijven van pakkende inhoudelijke blogartikelen.


1. Maak het ze makkelijk

Mijn eerste tip; maak het mensen heel makkelijk om een reactie achter te laten. En daarmee bedoel ik; zorg dat je reactieformulier direct zichtbaar is onder je blog, meteen laadt en goed werkt. Ga na of de reactiemogelijkheid goed functioneert op ieder apparaat en met ieder besturingssysteem. Zo voorkom je dat mensen wel willen reageren, maar om technische redenen moeten afhaken.

2. Stel vragen

Sluit elke blog af met een vraag of een stelling. Doe je dit niet, dan voelen mensen zich sowieso al minder geroepen om te reageren. Deel je tips? Vraag dan of mensen zelf nog aanvullende tips hebben. Stel je vraag bij voorkeur zo concreet mogelijk. Dus liever niet “Heb je nog vragen over dit onderwerp? Laat dan hieronder een reactie achter.”

Meer reacties op je blog krijgen

Beter is: “Hoe zorg jij ervoor dat je reacties krijgt op je blogs? Welke strategieën werken voor jou het beste? Laat het me weten!” Of misschien gooi je het wel over een andere boeg en vraag je: “Wat was de leukste reactie die jij ooit op een door jou geschreven blog gekregen hebt?”

Niet alleen ter afsluiting, maar ook midden in je tekst kun je af en toe vragen stellen. Zo trek je je lezer dieper in je verhaal. Vraag bijvoorbeeld of een situatie die je schetst ook herkenbaar is voor je lezer: “heb jij dat ook wel eens?” of “ben ik echt de enige die hiermee worstelt?”.

3. Geef iets weg

De makkelijkste manier om veel reacties te verzamelen? Geef iets gratis weg aan iemand die een reactie achterlaat! Op Christmaholic organiseer ik in het najaar iedere week een winactie. Soms reageren er meer dan 600 mensen. Natuurlijk kun je zo’n hoog aantal reacties niet zo makkelijk behalen als zakelijke blogger.

De respons is überhaupt afhankelijk van hoe groot je community is (je volgers en je nieuwsbriefabonnees). Maar een winactie is wel degelijk mogelijk! Geef iets weg waar je zelf veel aan gehad hebt. Denk aan een planner of een boek. Of geef één van je diensten gratis weg. Een sparringssessie, advies, lidmaatschap of deelname aan je workshop bijvoorbeeld.

meer reacties op je blog tips

Je kunt ook samenwerken met een andere ondernemer, en elkaars dienst of product verloten. Als het maar iets is dat bij jouw business & bij jouw doelgroep past. Nog een extra tip: zorg ervoor dat mensen je blog heel goed moeten lezen om mee te kunnen doen. Dan bereik je mensen ook nog eens met jouw inhoudelijke verhaal.

4. Vertel niet alles, laat ruimte voor vragen

Een andere techniek die je kunt gebruiken, is ruimte laten voor vragen. Zorg dat je blog wel degelijk waarde toevoegt, maar vertel niet alles. Zodat je lezers na afloop nog vragen hebben. Je loopt het risico dat mensen tijdens het lezen afhaken, omdat je tekst niet duidelijk genoeg is. Maar je hebt ook kans dat ze hun vragen gaan stellen in de reacties.

Dit betekent dus dat je niet volledig moet zijn. Dat je nog wat aan de verbeelding moet overlaten. Door bijvoorbeeld niet overal concrete voorbeelden noemen, zodat mensen zelf de hoe-vraag gaan stellen (“ja, okay, maar hoe doe ik dat dan?”) Heel eerlijk; dat vind ik erg moeilijk om te doen. Het gaat tegen mijn principes in. Ik geloof namelijk in zoveel mogelijk waarde toevoegen. Maar who knows, misschien werkt het voor jou wel!

5. Wees persoonlijk en stel je kwetsbaar op

Mijn ervaring is: hoe meer kennis & expertise je deelt in je blogs, hoe meer leads en opdrachten ze zullen opleveren. En aan de andere kant; hoe persoonlijker je bent en hoe kwetsbaarder je jezelf opstelt, hoe meer reacties je krijgt. Deel ik puur een lijstje met tips, dan krijg ik meestal geen tot weinig reacties. Maar schrijf ik een persoonlijk verhaal met een zakelijk karakter, dan zijn het er steevast meer. Vooral op social media!

Proef op de som: in mijn vorige blog was ik súper persoonlijk en vertelde ik over dingen die ik moeilijk en lastig vind. Het ging o.a. over dat ik vroeger gepest werd. Je voelt ‘m al aankomen; deze blog leverde een stórm aan reacties op. Veel meer dan ik verwacht had. Onder de blog zelf, maar vooral op social media.

6. Schrijf over herkenbare onderwerpen

Als je schrijft over zaken die iedereen in zijn of haar dagelijks leven herkent, trek je veel sneller de aandacht. En dus is de kans groter dat je mensen raakt. Wat jouw thema of jouw niche ook is, je kunt altijd herkenbare voorbeelden gebruiken uit het dagelijks leven. Of situaties waar jouw doelgroep veel mee te maken hebben.

Zo is deze hele blog opgehangen aan een voor zakelijke bloggers heel herkenbaar issue. Iedereen worstelt met het krijgen van reacties, ook ik. Verder kun je anekdotes en voorbeelden gebruiken om je punt duidelijk te maken of je verhaal in te leiden. Als je herkenbaarheid oproept, betrek je je lezer in je verhaal. En zoals ik al zei; een betrokken lezer, laat eerder een reactie achter. Mocht je benieuwd zijn hoe je herkenbaar schrijft, in mijn handleiding ‘Hoe schrijf je een goede, zakelijke blog?‘ lees je er veel meer over.

reacties op je blog tips

7. Schrijf over actuele onderwerpen

Weet je wat heel herkenbaar is? Een actueel onderwerp! Schrijf over iets dat in het nieuws is. Of iets dat enorm populair is en veel mensen bezig houdt. Gebruik actuele gebeurtenissen als haakje of als voorbeeld in je verhaal. Mijn blogpost over het toepassen van de Marie Kondo-methode op je eigen bedrijf riep bijvoorbeeld direct herkenning op.

Veel mensen hebben de Netflix-serie gezien of haar boeken gelezen. Marie is op dit moment onwijs populair. En dat leidde tot herkenning (‘hey, dit onderwerp houdt mij bezig’) en vervolgens tot superleuke reacties op zowel Instagram en LinkedIn. Zelfs van mensen die normaal nooit op mijn posts reageren.

8. Help mensen écht op weg

Soms reageren mensen puur en alleen omdat ze dankbaar zijn. Omdat je ze met jouw content écht geholpen hebt. Als je blogs veel waarde toevoegen, als ze je lezers inspireren of aan het denken zetten, dan krijg je zo nu en dan een reactie uit pure dankbaarheid. En dat zijn – als je het mij vraagt – de allermooiste die je kunt krijgen.

9. Schrijf over controversiële onderwerpen

Als je schrijft over onderwerpen waarover de meningen verdeeld zijn, en als je bovendien stellig durft te zijn in hoe jij erover denkt, zul je absoluut reacties krijgen. Zowel van mensen die het juist wel als die het juist niet met je eens zijn. Als je controversie oproept, taboes bespreekt, zul je mensen emotioneel raken. Sta er wel bij stil dat je op controversiële blogs niet altijd prettige reacties krijgt. Daar moet je wel goed mee om kunnen gaan.

10. Reageer op iedere reactie

Reageer – als je kunt – op iedere reactie die je ontvangt. Neem de moeite om je commenters te bedanken en ga inhoudelijk in op hun reactie. Stel eventueel vragen om een tweede reactie uit te lokken en het gesprek nog wat verder op gang te brengen. Soms leidt dit er ook toe dat andere mensen een duit in het zakje willen doen. Op den duur krijg je soms zoveel reacties, dat het niet eens meer lúkt om op iedereen te reageren. Luxeprobleem!

Reactie op LinkedIn op een blog van mij, waar ik zelf weer op gereageerd heb om het gesprek verder op gang te brengen.

Bonustip: ‘give and thou shall receive’

Ik heb nog één bonustip voor je. Als je zelf meer reacties wil op je blogs, geef dan ook af en toe het goede voorbeeld. Laat zelf ook regelmatig reacties achter op blogs en social posts van anderen. Neem de tijd en moeite om een inhoudelijke reactie te formuleren op iemands post. Zeg meer dan “wat een leuk verhaal”. Stel vragen, deel je eigen ervaring. Vertel wat je goed vindt aan de content. Dit zorgt voor een hogere gunfactor. And who knows, they might return the favor.

Wat doe jij om meer reacties op je blog te krijgen

Zoals altijd sluit ik mijn blog af met een vraag aan jou. Krijg jij veel reacties op je blogs of juist niet? Op welke blog heb jij de meeste reacties ooit gekregen? Laat het me hieronder weten! Het zou natuurlijk überlullig zijn als er nu helemaal NIEMAND reageert hieronder. Maar goed, zoals ik zelf al adviseerde, ik zal me er niet blind op staren. Promised.

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze verzorgt workshops & cursussen en coacht ondernemers één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt ze daarnaast inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

5 comments

  1. Ja, ik moet hier natuurlijk wel reageren! What happened to #first, haha?

    Ik herken zeker wat je schrijft over dat je tegenwoordig minder reacties krijgt. Vind ik zelf heel jammer idd! Wat ik trouwens bij anderen altijd heel jammer vind, is als je in principe wel een goed werkende reactiemogelijkheid hebt, maar dat het dan gekoppeld is aan social media-accounts of een WordPress-account ofzo. je hebt zelfs van die formulieren waarop je dan gewoon naam/mail/site invult, en dat je dan weer zo’n WordPress-melding krijgt waarop je een wachtwoord moet invullen (en dat lukt bij mij uberhaupt niet met mijn blogmail, heel stom). Dus dat zou ik graag anders zien bij anderen.

    1. Haha #first is naar Instagram en Twitter verhuisd volgens mij :). Thanks voor je reactie in ieder geval! En ja, goed punt. Dat soort systemen maken het dus minder makkelijk / laagdrempelig voor mensen om een reactie achter te laten. Ik denk dat bloggers daar niet altijd bij stil staan!

  2. Goeie tips geef je. Wel jammer dat er nauwelijks meer op de blogs zelf wordt gereageerd, maar vooral op sociale media. Voegen we met z’n allen steeds waarde toe aan de projecten van Zuckerberg en al die anderen. Maar ja, c’est ça, het zijn inderdaad ook reactie op je blog.

    Wat op sociale media goed werkt (om de drempel te reageren te slechten) is als je een simpele vraag stelt waarmee met ‘ja’ of ‘nee’ of ‘1’ of ‘2’ geantwoord kan worden. Vaak ontstaat zo alsnog een discussie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

ZAKELIJK BLOGGEN

Datum: 7 juni 2019
Locatie: Eindhoven
Status: inschrijving open
———————-
Datum:
20 september 2019
Locatie: Eindhoven
Status: inschrijving open

Meer informatie >>

Mijn laatste blogs
Schrijf je in voor Blogtips!

Feest-
Korting!

Om te vieren dat Writeaholic vernieuwd is

15% korting