Writeaholic.nl

11 tips om sneller (zakelijk) te bloggen

Een blog schrijven kan zó veel tijd in beslag nemen. Voor je het weet, ben je uren bezig met onderwerpen verzinnen, research doen, inlezen, schrijven, redigeren en vormgeven. Wél de vruchten plukken van zakelijk bloggen, zonder er al teveel tijd aan kwijt te zijn? Het kan hoor! Hieronder deel ik mijn 11 tips voor sneller bloggen met je. Zit vast wel iets tussen wat voor je werkt…

1. Hou een lijstje bij van blogonderwerpen

De beste blogideeën komen vaak wanneer je geen tijd hebt om te schrijven. Hou daarom een lijstje bij met onderwerpen. Dat kan in Word, Google Docs, Evernote, Excel. Of je begint gewoon alvast een blogpost in WordPress en laat deze ‘zweven in je concepten’, totdat je tijd hebt om hem verder uit te werken. Whatever works for you.

“Mij helpt het om ideeën op te slaan in een document. Als ik al zinnen heb die door mijn hoofd gaan, zet ik die er ook meteen bij. Net als ideeën voor tussenkopjes en alinea’s. Als ik het idee dan uiteindelijk ga uitwerken, rolt het blogje er zo uit.”
Laura Vlaanderen, blogspecialist

Geen idee waar je over moet schrijven? Voor zakelijke bloggers heb ik twee tips: start met een klantvraag & gebruik de contentmatrix. Nog meer inspiratie nodig? Scroll dan eens door deze lijst met ideeën voor zakelijke blogs van Elja Daae.

2. Maak een planning en geef jezelf deadlines

Blijf je het bloggen maar voor je uit schuiven? Of komt het er maar niet van, omdat andere taken steeds prioriteit krijgen? Maak dan een contentplanning, neem het bloggen op in je wekelijkse workflow en geef jezelf deadlines! De meeste mensen schrijven een stuk sneller als er druk op de ketel zit.

Vind je het lastig om je aan je eigen deadlines te houden? Zorg dan voor druk van buitenaf. Beloof je volgers bijvoorbeeld dat er iedere maandag een nieuwe blog online komt. Dan moet je wel, want je lezers zitten op je te wachten.

3. Maak eerst een schrijfplan

Maak, voordat je aan het schrijven slaat, een soort inhoudsopgave van je verhaal. Schrijf de ’tussenkopjes’ alvast op. Denk na over de vorm waarin je je blog wil gieten (tiplijstje, interview, trendverhaal, betoog). Sta ook stil bij voor wie je schrijft en wat de hoofdvraag is die je wil beantwoorden. Zo ontstaat er een schrijfplan voor je blog. Dat plan hoef je dan alleen nog maar uit te werken.

“Maak altijd eerst een indeling voordat je gaat bloggen. Anders ga je in het wilde weg typen en raak je al snel de rode draad kwijt. Stick to the topic! Dat heeft overigens ook andere voordelen: Google weet veel beter waar je blog over gaat.”
Laura Vlaanderen, blogspecialist

4. Wacht met het schrijven van de inleiding

Die eerste paar zinnen van je blogpost zijn súper belangrijk. Je lezer schat aan de hand van je inleiding in of je blog de moeite van het lezen waard is. Toch zou ik het schrijven van je inleiding bewaren tot het laatst. Ga eerst onderzoek doen, schrijf en herschrijf je artikel. Als je precies weet waar je verhaal over gaat, is het namelijk veel makkelijker bepalen hoe je je stuk wil beginnen. En dan komen die eerste zinnen vaak als vanzelf.

[teaserbox title=”Gratis ebook ‘Zakelijk Bloggen'” button=”Ik wil dat ebook!” link=”https://www.writeaholic.nl/gratis-ebook/” buttonsize=”large” buttoncolor=”alternative-1 target=”_blank”]Meer leren over zakelijk bloggen? Lees dan mijn gratis ebook met 40+ pagina’s aan praktische en nuttige tips & tricks voor het schrijven van pakkende, inhoudelijke blogposts. [/teaserbox][gap height=”40″]

5. Begin met je conclusie

Deze tip ligt in het verlengde van de vorige; eindig met je inleiding, en begin met je conclusie. Schrijf eerst op wat de belangrijkste punten zijn van je verhaal en waar je naartoe wil werken. Wat wil je dat je lezer op het einde beseft, weet of zich afvraagt? En hoe heb je dat in je blog bewezen?

Als je weet waar je verhaal moet eindigen, is het ineens een stuk makkelijker om op te schrijven wat er nodig is om ’tot die conclusie te komen’. Deze tip werkt vooral goed als je een visie deelt of je lezer ergens van wil overtuigen.

6. Schrijf meerdere blogs als je in een flow zit

In the flow? Don’t let it go! Soms willen de woorden maar niet komen, hoe hard je ook probeert. En je hebt van die momenten het het schrijven juist effortless gaat. Zit je in zo’n flow? Schrijf dan gewoon nog een blog! Die je niet meteen publiceert natuurlijk, maar inplant voor volgende week.

sneller bloggen

Heb je inspiratie voor (nog) een blog, maar geen tijd om het verhaal helemaal af te ronden? Schrijf dan toch even alles op wat in je hoofd zit. Let it go! Sluit het documentje of conceptblogje af en kijk er op een later moment nog eens naar. Dan kost het je misschien nog maar een uurtje om het verhaal af te ronden. Je hebt het harde werk immers al gedaan.

“Sneller bloggen? Mijn beste tip is: hou het gewoon kort! Hoe langer je blog, hoe meer tijd je meestal moet investeren.” 
Elja Daae, online content expert

7. Eerst schrijven, daarna verbeteren

Laat je perfectionisme los tijdens het schrijven. Spelfoutjes, tikfoutjes, kromme zinnen… ze doen er niet toe tijdens het schrijfproces. Je had deze blog eens moeten zien toen ik halverwege was. Didn’t make sense at all! Maar dat geeft niet. Sterker nog: dat hoort zo. Schrijf eerst je hoofd helemaal leeg en ga daarna pas ordenen, redigeren en verbeteren. Je zult zien dat je een stuk sneller klaar bent.

8. Maak gebruik van templates voor je afbeeldingen

Een goede zakelijke blog kan niet zonder foto’s & afbeeldingen. Het zoeken en bewerken van plaatjes kan echter heel tijdrovend zijn. Ik gebruik – naast eigen foto’s – met name Unsplash als bron. Je kunt daar gratis, prachtige en rechtenvrije foto’s downloaden. Nog een tip: kom je een mooie foto tegen die niet geschikt is voor de blog waar je nu aan werkt? Sla ‘m toch op in een mapje met fotomateriaal. Handig voor later!

Hou je van plaatjes met quotes of teksten erop (zoals in deze blog)? Gebruik daar dan een template voor. Dan heb je steeds in een paar klikken en tikken een nieuwe afbeelding gemaakt. Bovendien krijg je meteen een mooi geheel als alle plaatjes enigszins dezelfde uitstraling hebben. Ik heb de visuals in deze blog gemaakt met Adobe Spark. Een andere fijne tool is Canva. Meer lezen over snel & slim plaatjes maken met tekst voor je blogs, doe je hier.

9. Hergebruik content (van jezelf of anderen)

Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Als iemand anders jouw boodschap of tip al perfect heeft omschreven, quote die persoon dan! Citeren mag immers altijd, zolang je maar netjes de bron vermeldt. En verwijs ook rustig naar andermans blogposts of artikelen.

Schrijf bijvoorbeeld een blog waarin je de drie meest interessante blogposts van andere mensen over een bepaald onderwerp bespreekt. Link ernaar en vertel in jouw blog wat je er zo nuttig aan vond. Of vertel hoe jij de informatie in de praktijk hebt toegepast. Zo voeg je weer extra waarde toe.

Ook je eigen content kun je natuurlijk opnieuw gebruiken. Heb je veel blogs geschreven over één onderwerp? Maak dan eens een soort samenvatting of tiplijstje waarin je steeds verwijst naar jouw achterliggende blogartikelen voor meer informatie. Zulke blogs worden ook wel ‘cornerstone content’ genoemd en werken ook nog eens super goed in de zoekmachine. Linken naar je eigen content is sowieso slim. Het is niet alleen een extra service voor je lezer, Google vindt het ook erg leuk.

10. Vraag anderen om input

Je hoeft niet alles zelf te verzinnen! Vraag andere ‘experts’ in je omgeving om input. Mensen die je bewondert, of die ergens heel goed in zijn. Vraag ze een quote te geven, een persoonlijke tip te delen of iets over hun eigen ervaringen te vertellen. Dat maakt je verhaal niet alleen interessanter en waardevoller voor de lezer, het scheelt je ook nog eens een hoop tijd. Win-win!

11. Schrijf een blog in 2,5 uur, zonder afleiding!

Tijdens het schrijven nog even gauw wat lezen of researchen, omdat je informatie mist voor je verhaal? Het hoeft geen probleem te zijn, maar het risico dat je je concentratie en focus verliest is groot. En dan zit je een half uur later ineens op Facebook kattenfilmpjes te kijken. Afleiding is killing. Doe daarom bij voorkeur eerst je research en probeer daarna een tijdje geconcentreerd te werken. Bijvoorbeeld zo:

  • 30 minuten: research & schrijfplan/outline maken
  • 60 minuten: geconcentreerd schrijven, zonder Facebook, Instagram of Google
  • 30 minuten: extra research en je stuk herschrijven/redigeren
  • 30 minuten: je blog vormgeven, tussenkopjes, links, quotes en afbeeldingen toevoegen

Zet een wekker of timer om te garanderen dat je je aan je planning houdt. Op deze manier heb je in 2,5 uur een blog geschreven, geredigeerd, vormgegeven en gepubliceerd. Klinkt dat onmogelijk? Is het niet! Deze blog is het bewijs.

“Om geconcentreerd te schrijven gebruik ik de app Forest. Met die app laat je een boompje groeien als je je telefoon niet aanraakt. Ga je toch op social media, dan gaat je boompje dood. En dat wil je niet!”
Chinouk Thijssen, auteur & redacteur

Sneller bloggen: heb jij nog meer tips?

Sneller bloggen is dus makkelijker dan je denkt! Het heeft vooral te maken met slim plannen, je goed voorbereiden, je focus behouden en het schrijfproces slim aanpakken.

Heb jij nog meer tips om sneller en productiever te bloggen? Dan hoor ik het heel graag van je! Want – heel eerlijk – ik schrijf deze blog eigenlijk vooral voor mezelf. Als een reminder, omdat ik toch echt weer eens wat gestructureerder moet werken en niet steeds Instagram moet openen tijdens het schrijven. Of Netflix. Of Facebook. Of *pling er komt net een Whatsappje binnen* wat was ik ook alweer aan het doen??

Kortom: extra tips om sneller te bloggen en geconcentreerder te werken zijn van harte welkom! Blog-ze :).

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

One comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>