Contentplanning: hoe maak je een contentkalender?

Je nieuwsbrieven, je Facebook-pagina, Twitter-account, Pinterest-profiel, SlideShare, website, blog, whitepapers… Welke content plaats je waar? En wanneer? En hoe zorg je dat al die kanalen elkaar versterken? Hoe groter je organisatie en/of hoe meer content je maakt, hoe harder je het nodig hebt: duidelijk overzicht. Het is bijna niet mogelijk om succes te hebben met je content marketing, zonder een goede contentkalender. 

Content plannen is niet moeilijk

Nee, de moeilijkheid zit ‘m in de vragen die je vooraf moet beantwoorden. Welke content plaats je op welke kanalen, wat zijn voor jou de beste publicatietijden en op welke manier geef je al die content vorm? Het is echt niet aan te raden om dezelfde content op al je kanalen te plaatsen, en al helemaal niet in exact dezelfde bewoording. Wat is anders het nut voor mensen om je op meerdere manieren te volgen? Elk medium/kanaal heeft die toegevoegde waarde nodig.

Bovendien wil je natuurlijk rekening houden met de eigenschappen van en best practices voor elk medium. En met de doelgroep die jou daar volgt. Een tweet heeft maar 140 tekens en vervliegt al gauw tussen de andere tweets. Wellicht moet je je tweets dus vaker plaatsen, maar hoe snel na elkaar doe je dat? Een LinkedIn-update wordt op je company page na 240 tekens afgebroken, wel handig als je je link dus voor die 240 tekens plaatst.

linkedin update

Op Facebook werken onderwerpen die in de persoonlijke leefsfeer passen goed, zijn humor en laagdrempeligheid key en is een knaller van een plaatje essentieel. Op LinkedIn zijn je volgers wellicht meer geïnteresseerd in de zakelijke insteek, daar passen weer andere topics. En zo zijn er nog veel meer zaken om rekening mee te houden. Om te bepalen welk verhaal je wil vertellen, welke richting je voor elk kanaal kiest, welke onderwerpen de aandacht krijgen op de verschillende kanalen en welke formats je toepast, en natuurlijk om te kunnen meten of je goed bezig bent, is een contentstrategie een hele fijne leidraad.

Het plannen is vervolgens een kwestie van keuzes maken; watwaarwanneer en hoe.

Twee kalenders

Maar we hadden het over planning. De fase na het opstellen van zo’n strategie. Hoe doe je dat dan? Zelf vind ik het prettig om met twee soorten kalenders te werken, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen dit allemaal in 1 kalender onder te brengen. Ik werk het liefste met:

  • een thematische contentkalender
  • een contentplanning (van dag tot dag)

Thematische contentkalender

Welke inhoudelijke thema’s en interne thema’s wil je komend jaar in welke periodes onder de aandacht brengen? Rondom welke topics en speciale mijlpalen wil je buzz creëren? Welke vragen van jouw doelgroep wil je op welke manieren/momenten gaan beantwoorden? Op welke feestdagen of andere bijzondere momenten kun je met je content inhaken? Welke campagnes gaan er daarnaast het komend jaar allemaal lopen?

Op die vragen geef je antwoord in je thematische kalender. Zeker wanneer jij niet alleen verantwoordelijk bent voor alle content en kanalen binnen je organisatie, geeft zo’n thematische kalender richting binnen alle afdelingen van je organisatie. Moet je natuurlijk wel iedereen zo ver krijgen om ermee te werken ;-).

Contentplanning

De tweede kalender waar ik graag mee werk is in feite de ‘detailweergave‘ van je thematische kalender; een planning waarin je per dag aangeeft welke (soort) content je waar en wanneer plaatst. Wanneer worden je nieuwsbrieven verstuurd? Wanneer plaats je nieuwe blogs? Wanneer plaats je welke updates op welke kanalen?

In feite hoeft zo’n contentplanning niets meer te zijn dan een mooi Excel-sheetje of Google Docs spreadsheetje waarin je bijvoorbeeld op de horizontale as de kanalen zet en op de verticale as de data (weken of dagen, afhankelijk van hoeveel content jij plaatst). Vervolgens kun je met opmerkingen, kleurtjes en andere handigheidjes de inhoud en status van verschillende items in je planning verwerken, precies zoals jij dat handig vindt.

Voorbeeld van contentkalender

In de afbeelding hieronder zie je een fictieve weergave van hoe zo’n contentplanning eruit zou kunnen zien. Ik heb voor het voorbeeld wat input gebruikt uit de planning voor Christmaholic.nl van vorig jaar. De invulling in deze planning is verre van volledig, maar het geeft je wel een beeld van hoe het werkt. Na even googelen vond ik hier, hier en hier ook nog wat handige voorbeelden van contentkalenders, die overigens sterk op onderstaand overzicht lijken.

Voorbeeld contentkalender - contentplanning

Tips bij het werken met een contentkalender

Om af te sluiten nog wat handige tips uit eigen ervaring voor het werken met een contentkalender

  • Neem ook in je planning op wie de content moet maken en plaatsen (en/of wie de input moet leveren). In de kalender hierboven staat de (S) voor Saskia (mijn initiaal), een werkwijze die ik geleend heb van Frankwatching. Maar je kunt natuurlijk ook een extra kolom toevoegen waarin je aangeeft wie verantwoordelijk is. Net wat je handig vindt.
  • Content = meer dan tekst. Beeld is minstens net zo belangrijk (en op sommige kanalen zelfs belangrijker dan tekst). Denk daarom ook aan welk beeldmateriaal je gaat gebruiken. Hou daarbij bij voorkeur rekening met auteursrechten. In deze blog (onder goed voornemen #8) geef ik wat tips voor hoe je aan rechtenvrij, gratis beeldmateriaal kunt komen.
  • Veel online content kun je automatiseren en inplannen. Dat scheelt zoveel deadlinestress. In Facebook kun je updates inplannen, maar met behulp van handige tools als HootSuite en SproutSocial en met WordPress-plugins als WordTwit (tweets van je blogs worden automatisch getweet, zelfs meerdere keren als je wil) maak je het jezelf nog makkelijker. Het asterixje in de planning achter de (S)* geeft voor mij aan dat een item is ingepland en dat het dus automatisch gepubliceerd wordt. Handig!

Heb jij nog handige tips of ervaringen bij het maken van een contentplanning of het werken met contentkalenders? Ik hoor het heel graag in de reacties hieronder!

Pin It