Writeaholic.nl

Handige zakelijke contentformats: wat anders dan bloggen

Bloggen. Daar heb ik het in (bijna) elk artikel op deze website over. Het is vanzelfsprekend mijn favoriete online content format. Blogs zijn publiek toegankelijk, verbeteren de vindbaarheid van je complete site, vergroten de toestroom van bezoekers, zorgen nog jarenlang voor traffic. En ze zijn een ideale tool om te laten zien wat je weet, kunt en wat je voor waarde hebt toe te voegen. Ik ben fan. Groot fan.

Maar natúúrlijk zijn er nog zo veel meer zakelijke contentformats die net zo goed super interessant kunnen zijn voor je business. En die – juist samen met blogs – een zeer krachtige combinatie kunnen vormen. Die je blogs juist kunnen versterken. In deze blog deel ik er 13. Bij elk format geef ik ideeën of voorbeelden en deel ik een paar handige tips. Ik ben benieuwd welke van deze formats bij jouw bedrijf, doelgroep, onderwerp en doelstelling passen!

1. Klantcases

Bewijslast. Je hebt het woord vast wel eens horen vallen in de wandelgangen. Het is een marketingthema voor veel bedrijven. “We willen heel concreet laten zien wat we voor onze klanten kunnen bereiken.” Een klantcase is de perfecte tool om precies dat te doen: showen wat je in huis hebt, hoe je werkt, welke resultaten je bereikt voor je klanten en welke waarde je kunt toevoegen.

Je publiceert klantcases – net als je blogartikelen – op je website. Misschien tussen je blogs door, misschien op een aparte plek (bij je portfolio bijvoorbeeld). Ze helpen potentiële klanten beoordelen of jij de juiste partij bent. Ga je aan de slag met klantcases schrijven? Dan heb ik een paar tips:

  • Zorg dat je klantcases inhoudelijk súper interessant zijn voor potentiële klanten. Het moet geen borstklopperij worden. Juist niet al te commercieel voelen. Wat dan wel? Authentiek, eerlijk en inspirerend.
  • Schrijf over projecten waar jouw ideale klant zich mee identificeert. Je wil hen er immers van overtuigen dat je hun branche begrijpt, ervaring hebt met vergelijkbare opdrachten en dus ook resultaat kunt bereiken in hun specifieke situatie.
  • Als je een paar klantcases gaat schrijven, zorg dan dat elke case een eigen ‘onderwerp’ heeft. Zet niet persé de klant centraal, maar een thema. Dat kan bijvoorbeeld een resultaat zijn, een specifieke branche, de methode die je gebruikt of de software. Maar ook de doelstelling en hoe die behaald is. Maak dit onderwerp super duidelijk in de titel, inleiding etc. Zo voorkom je dat al je cases op elkaar lijken en maak je ook meteen duidelijk aan bezoekers waar de klantcase over gaat. Kunnen zij snel bepalen welke ze als eerst moeten lezen.
  • Vertel het hele verhaal. Begin bij het begin: wie is de klant, wat was de vraag / het probleem waar ze mee worstelden? En ga vervolgens in op het proces. Hoe hebben jullie het traject aangepakt? Wat waren de learnings? Wat ging er mis? Wat ging er goed? En wat is het resultaat? Uiteraard kun je in iedere klantcase bepaalde accenten leggen. Wil je focussen op het proces? Dan diep je dat stuk verder uit. Is juist het resultaat erg opvallend en het meest interessant om te delen? Dan zoom je daar verder op in.
  • Over het resultaat gesproken: een klantcase werkt het állerbeste als je echte, meetbare resultaten mag delen. Cijfers dus. Als de klant echt geen absolute getallen wil noemen, gebruik dan percentages. “We werken dankzij dit project 10x sneller en hebben het eerste jaar onze omzet met 300% kunnen verhogen,” komt een stúk beter over dan “We werken nu veel sneller en onze omzet is flink gestegen.” Sommige van mijn opdrachtgevers (waarvoor ik regelmatig klantcases schrijf) maken tijdens contractbesprekingen alvast duidelijke afspraken hierover. Super slim!
zakelijke contentformats: klantcases

2. Whitepapers

We gaan van bewijslast opbouwen naar leads genereren: de freebies, weggevers en andere ‘gratis’ downloads. En het meest populaire format op die lijst is natuurlijk de whitepaper. Een whitepaper is een document van zo’n 10 – 25 pagina’s waarmee je als organisatie ‘gratis’ kennis deelt en thought leadership claimt. Een goed whitepaper is absoluut niet commercieel, maar inhoudelijk super relevant en bij voorkeur praktisch.

Natuurlijk wil je laten zien welke expertise je als organisatie in huis hebt, maar een whitepaper is geen folder of brochure. Het gaat erom dat je verhaal inhoudelijk interessant is, juist daarom wordt je whitepaper gedownload door – en daar draait het uiteindelijk allemaal om – je (potentiële) klanten. Sterker nog: een goede weggever is zó interessant en waardevol, dat het eigenlijk raar voelt om hem ‘gratis’ weg te geven. Je zou er bijna geld voor willen vragen.

Maar als we heel eerlijk zijn: je geeft hem natuurlijk niet écht gratis weg. Potentiële klanten betalen immers met hun gegevens voor jouw download. Die laten ze met veel plezier achter, als jij waarde belooft. En wanneer je vervolgens ook waarde levert, heb je een gouden leadgenerator te pakken! Natuurlijk is het belangrijk dat je ook nadenkt over het opvolgen van je leads. Ga je ze bellen? Zoja: wanneer en wat ga je dan voorstellen als je belt? Of ga je ze wellicht mailen? Hoe pak je dat aan? Daarover deel ik bij ‘Mails’ nog wat tips.

Tip: vertel ook hóe je het doet

Een whitepaper moet – net als een blog – een centrale hoofdvraag beantwoorden. En, ik zei het net al, bij voorkeur heel praktisch zijn. Daarmee bedoel ik dat een whitepaper naast de theorie (wat moet je doen?) ook echt moet uitleggen hóe je iets aanpakt. Welke stappen zet je? Wat werkt niet? Wat werkt wel en waarom? En ja, dat betekent dat je (een deel van) je methode moet delen. Sommige bedrijven vinden dat eng. De concurrent kan immers meelezen. En wat als de klant het nu zelf gaat doen en jou niet meer nodig heeft? Maar die angst is, als je het mij vraagt, echt onterecht.

Bijna alle informatie die ik in mijn workshops deel staat al hier op Writeaholic.nl of in het mini-ebook dat ik weggeef als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief. En tóch schrijven mensen zich nog in voor mijn workshops en webinars. En tóch huren bedrijven mij in om blogs, whitepapers en klantcases voor ze te schrijven (of ze te helpen met eindredactie). Waarom? Omdat weten hoe het moet iets heel anders is dan het zelf kunnen (of willen) doen. Bovendien: mensen die het – na ’t lezen van jouw whitepaper – meteen zelf gaan doen, waren sowieso nooit je klant geworden.

Whitepapers schrijven voor mijn klanten vind ik echt één van de allerleukste dingen om te doen. Ik heb er in het verleden daarom ook al een paar blogs over geschreven. Dit stappenplan voor het schrijven van een goed whitepaper wordt nog steeds heel veel gelezen! Mocht je willen weten hoe ik het proces van whitepapers schrijven aanpak, dat vertel ik hier.



Wil je meer weten over zakelijk bloggen? Lees mijn gratis ebook met meer dan 40 pagina’s vol praktische en strategische blogtips.



3. Gids of handboek

Er zijn natuurlijk nog meer weggevers te verzinnen. Zoals bijvoorbeeld een gids of handboek. Een gids leads the way, en is vooral ontzettend praktisch. Je legt je lezers stap voor stap – aan de hand van tips, tricks, foto’s, voorbeelden en/of oefeningen – uit hoe ze iets moeten aanpakken. Zie het als een soort handleiding, waarbij jij je lezer aan de hand neemt om een specifiek doel te bereiken.

Laatst downloadde ik een superleuk handboek: ‘Dahlia’s voor Dummies’ van Fam Flower Farm. Het gaat over het thuis kweken van Dahlia’s. Echt heel leuk en leerzaam! Aangezien het bedrijf Dahlia-knollen verkoopt in hun webshop, is deze gids echt een leadgeneratietool. Helaas kan ik de landingspagina nergens meer vinden (ik kwam er op terecht via een advertentie op Instagram). Anders zou ik er natuurlijk naar linken!

4. Werkboek

In het zelfde rijtje als de gids valt het (digitale) werkboek. Stel, je hebt in een aantal blogs, video’s of podcasts de theorie rondom jouw onderwerp uiteengezet. Of je organiseert een webinar of online cursus (daarover later meer). Een werkboek kan daarop een mooie aanvulling zijn. Een werkboek bevat meestal een korte samenvatting van de theorie met een hoop invuloefeningen. Daarmee kunnen mensen zelf praktisch aan de slag.

Een voorbeeld? Ik volg sinds kort de online cursus ‘Interieurstyling’ van Binti Home (al ben ik er nog niet aan toegekomen om echt serieus aan de slag te gaan). Daarbij zit ook een werkboek met opdrachten dat maar liefst 78 pagina’s telt. Het is een mooi vormgegeven PDF die je digitaal kunt invullen. Handig! Een werkboek kun je dus aanbieden als onderdeel van een cursus of serie. Maar natuurlijk ook als losse weggever die mensen – in ruil voor hun gegevens – kunnen downloaden. Dan zou ik er denk ik wel wat meer theorie bij doen.

5. Template

Wat simpeler dan een werkboek, is een template of sjabloon. Een template is een compacte invuloefening die je als download aanbiedt. Ik zou bijvoorbeeld een reeks aan templates kunnen maken voor verschillende soorten blogs. Artikelen met een vaste structuur waar je als startend blogger op terug kunt vallen. Een template voor een lijstje, een template voor een betoog en eentje voor een trendartikel bijvoorbeeld. Je zou ook templates kunnen maken voor het opzetten van een strategie. Ben je jurist? Denk dan aan templates voor standaardmails of -brieven, aanmaningen of sommaties.

6. Checklist of spiekbriefje

Nummer zes op deze lijst, is de checklist of het spiekbriefje. Eveneens compact, net als de template. Wat je tegenwoordig steeds vaker ziet, is dat mensen een uitgebreide blog schrijven en daarbij een handige checklist aanbieden. Meestal is het een mooi vormgegeven document die mensen – in ruil voor hun e-mailadres – kunnen downloaden, vervolgens kunnen printen en ophangen. Zelf heb ik dat gedaan bij deze handleiding zakelijke blogs schrijven. Onderaan kun je de handige – en vrolijk vormgegeven – printable checklist downloaden als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief.

Laura Vink van online fotografieschool ‘Vink Academy’ biedt bijvoorbeeld een spiekbriefje fotograferen op een lichtfestival aan. En een checklist voor het kopen van een polarisatiefilter. Zij heeft overigens al haar gratis downloads handig bij elkaar gezet op één pagina. Misschien moet ik dat ook maar eens gaan doen!

7. Ebook

We zijn begonnen met bewijslast leveren. Daarna kwamen er een hoop zakelijke contentformats aan bod die met name ‘lead generatie’ als hoofddoel hebben. Tijd voor doelstelling nummer drie: online kennis verkopen. Want ja, ook dat kun je met online content doen. Een veelgebruikte tool daarvoor is het ebook. Ebooks zijn een stuk langer dan whitepapers (bij voorkeur net zo uitgebreid als een gewoon geprint boek). Maar dan alleen digitaal te koop. En verder gelden er dezelfde regels voor als voor een normaal boek!

De beste ebooks zijn wat mij betreft de exemplaren over digitale onderwerpen en topics die razendsnel veranderen. Eén van de mooiste voorbeelden vind ik het de Praktijkgids SEO Schrijven door Rutger van SEO Zwolle. Het vakgebied zoekmachineoptimalisatie is zo veranderlijk. Elk jaar komt Rutger daarom met een nieuwe versie van het ebook. Omdat het digitaal is, hoeft hij niet in algemeenheden te blijven hangen. In plaats daarvan kan hij actuele, praktische tips delen met daarbij kloppende screenshots en links.

Een volwaardig ebook zou ik vrijwel nooit gratis aanbieden. Het is immers net zo waardevol als een boek, en bovendien super actueel. Uiteraard maak je minder kosten (geen drukkkosten bijvoorbeeld) en meer winst, dus de prijs van ebooks ligt vaak wel een stuk lager dan van gedrukte boeken. Verkoop je behoorlijk prijzige diensten of producten? Alleen dan zou je kunnen overwegen om wel een volwaardig ebook in te zetten als gratis weggever. Hoe duurder jouw product, hoe waardevoller je weggever mag zijn.

8. Webinar of live-sessie

Zelf verdien ik normaliter mijn boterham met offline workshops en trainingen. Maar ja, dat gaat nu – ten tijde van Corona – even niet. Natuurlijk zoek je als ondernemer dan naar alternatieven. Daarom ga ik binnenkort voor het eerst een webinar Kick-Start Zakelijk Bloggen geven. Ik was eerst van plan om een live-sessie te doen via een besloten Facebook-groep. Een leuke optie! Daarin is het echter niet mogelijk (of althans: heeeel lastig te realiseren) om je scherm te delen. Ik heb altijd een reeks slides als basis, en die wil ik wel graag laten zien. Daarom ga ik toch voor een webinaromgeving. Daarmee kun je zelf in beeld zijn én je slides of scherm laten zien. Handig!

Minder interactief

Wat belangrijk is om je te realiseren als je een webinar geeft, is dat het een stuk minder interactief is dan een offline workshop of training. Je kunt niet continu input vragen van je deelnemers, meekijken met wat zij opschrijven etc. Je bent als het ware aan het presenteren, college aan het geven. Na afloop is er uiteraard de mogelijkheid om vragen te beantwoorden.

Maar het zijn wel geschreven vragen, geen gesproken. Je weet dus minder zeker of je ze goed interpreteert. En je kunt ook niet zien hoe iemand reageert op jouw antwoord. Is zijn/haar vraag goed beantwoord? Sja, dat weet je eigenlijk niet. In dit artikel op Frankwatching staan nog een paar super handige tips (zoals dat je in een webinar veel meer slides moet gebruiken, om de kijker visueel te blijven prikkelen).

Betaald vs. gratis webinar

Ik organiseer op 3 april een betaald webinar (mensen betalen 21,- inclusief btw). Bij dat webinar krijgen ze ook nog een aantal handige downloads. Veel mensen geven gratis webinars: het is hun gratis weggever en een belangrijk onderdeel van hun sales funnel. Aan het einde van de webinar, doen ze een aanbod en promoten ze hun betaalde diensten. Zo verdienen ze de tijdsinvestering uiteindelijk terug.

9. Online cursus

Hij is al een aantal keer langsgekomen en nu – in Coronatijd – lijkt-ie nog populairder te worden dan ooit: de online cursus. Een traject dat mensen lekker vanuit huis kunnen volgen, op hun eigen tempo. Meestal is het een reeks video’s die je kunt kijken met een hoop opdrachten en theorie erbij. Vaak zit er een werkboek bij (soms zelfs een fysiek boek). Soms is het in een online omgeving, op een website. Sommige online cursussen worden op Instagram gegeven, in een afgeschermd account.

Onderwijs is een vak apart

Een online cursus maken kost behoorlijk wat tijd. Je moet ten eerste bedenken welke kennis en vooral: over welke vaardigheden de deelnemer moet beschikken om iets te kunnen doen (wat dat iets is, dat bepaal jij). En vervolgens moet je nagaan hoe je die vaardigheden gaat aanleren. Welke informatie moet de deelnemer allemaal hebben? Welke attitudes / overtuigingen heeft hij nodig? En tot slot: wat moet hij allemaal kunnen? Je bent echt bezig met het ontwikkelen van onderwijs. Een vak apart!

Dan is het een kwestie van scripts schrijven, video’s opnemen, monteren, een hele online omgeving inrichten waar mensen je cursus kunnen aanschaffen, betalen, vragen kunnen stellen, de video’s kunnen kijken, opdrachten kunnen doen en ga zo maar door. En dan heb ik het nog niet over de marketing. Je leest het denk ik al tussen de regels door: in mijn ogen is het opzetten van een echt goede online cursus een gigantisch project.

Zelf kies ik daarom voor (een reeks aan) webinars, die ik bij voorkeur juist níet vooraf opneem. Waarom? Als ik video’s moet opnemen, wordt mijn perfectionisme te groot, struikel ik continu over mijn eigen woorden en moet ik alles 100x opnieuw doen van mezelf. Als ik ‘live’ bezig ben kan dat niet. Die beperking werkt, dan voelt het allemaal een stuk laagdrempeliger aan voor mij. Maar hey, ieder z’n ding. Als jij wel van video’s maken houdt dan voelt het waarschijnlijk al een stuk minder groots aan!

10. Mails!

Next up is één van mijn favoriete formats: de nieuwsbrief. Mail is zó belangrijk. In tegenstelling tot je community op Facebook, Instagram en LinkedIn heb je over je mailinglist volledige controle. Mensen die zich inschrijven kun je regelmatig opnieuw benaderen. En zolang je inhoudelijk waardevolle mails stuurt, meldt zich maar een klein gedeelte af.

Met mail blijf je dus ’top of mind’. En dat is belangrijk. Niet iedereen is bij het eerste contact met jou klaar om je dienst of product aan te schaffen. Ze zitten lang niet allemaal in dezelfde ‘fase van de funnel’ zoals dat heet. Sowieso gaan mensen niet zo vaak meteen tot aanschaf over, zeker niet als het een duurder product is. Het is dus erg belangrijk om je leads ‘warm te houden’, zodat ze later (als ze er wel klaar voor zijn) voor jouw dienst of product kiezen. En daarvoor werkt mail gewoon fantastisch!

Voor de workshop ‘Bloggen voor je Bedrijf’ van 20 maart (die helaas verzet is vanwege de huidige situatie) hebben 4 van de 8 deelnemers aangegeven via mijn nieuwsbrief over de workshop gehoord te hebben. Twee kwamen ‘via social media’, eentje direct via een blog op mijn website en eentje gaf ‘een andere manier’ aan. Vandaag kreeg ik een mailtje met ongeveer deze strekking: “Ik heb me zojuist ingeschreven voor je nieuwsbrief. Het ebook dat ik kreeg overtuigde me om me meteen in te schrijven voor je webinar.” Voor mij bewijst dat wel hoe goed mail werkt. Ik kan alleen maar zeggen: ik wou dat ik er eerder mee was begonnen.

Geautomatiseerde campagnes

Zelf stuur ik in de periode januari – september 1 a 2 inhoudelijke mails per maand (buiten het Christmaholic-seizoen dus). Meestal gebruik ik daarvoor een nieuwe blog als basis. Heb ik een nieuw artikel geschreven? Dan haal ik een deel van die informatie aan in de mail die ik naar mijn abonnees stuur. En natuurlijk stop ik er ook altijd iets van promotie in voor nieuwe trainingen of andere diensten.

Wat natuurlijk ook kan, is een geautomatiseerde campagne. Je stuurt nieuwe abonnees dan – op basis van hun profiel – gedurende een aantal weken regelmatig een nieuw mailtje met informatie. En die zet je helemaal klaar. Je mailsysteem stuurt automatisch om de paar dagen of weken de berichten uit. Zo kun je een abonnee langzaam dieper je ‘funnel’ in trekken, helemaal automatisch.

11. FAQ, Wiki of kennisbank

Krijg je heel vaak dezelfde vragen van klanten? Natuurlijk kun je aan elke vraag een uitgebreide blog wijden. Maar het kan ook erg praktisch zijn om de meest gestelde vragen bij elkaar te zetten, zodat je mensen daar naar kunt verwijzen. Een FAQ (Frequently Asked Questions) is daarvoor ideaal. Uiteraard kun je in je FAQ ook weer verwijzen naar langere blogposts of video’s die dieper op een vraag in gaan.

Onder de zelfde noemer vallen voor mij de ‘wiki’ of ‘kennisbank’. Makkelijke Moestuin (een bedrijf dat een complete moestuinmethode verkoopt, inclusief app en community) heeft bijvoorbeeld zo’n wiki. Daarin vind je o.a. informatie over zaadjes, materialen en methodes. Voor hun klantenservice hebben veel bedrijven een kennisbank. Denk aan Coolblue, en SNS. Knab heeft zelfs een complete online bibliotheek. Die is zo uitgebreid, het is eigenlijk meer een blogplatform.

Er zijn voor WordPress speciale FAQ-plugins en wiki-plugins beschikbaar. Tip: zorg dat je je FAQ zoekmachinevriendelijk maakt. In dit artikel vind je daarvoor een aantal handige tips.Tot slot: deze blog met tips voor het schrijven van een goede FAQ vond ik erg nuttig!

12. Zakelijke vlog of instructievideo

Nummer twaalf is natuurlijk: de video! Je kunt zakelijke vlogs maken, maar bijvoorbeeld ook instructievideo’s. Ben je kapper? Maak dan eens een video waarin je je klanten laat zien hoe ze hun haar zelf mooi kunnen stylen. Ben je bloemist? Deel dan video’s waarin je laat zien hoe mensen de planten die ze bij jou kopen het beste kunnen stekken of verzorgen. Of: hoe ze een boeket mooi kunnen schikken.

Marjan van The Happy Financial maakt hele interessante zakelijke video’s rondom geld verdienen en het doen van je administratie. Je kunt ook vlogs maken waarin je je volgers meeneemt tijdens jouw werkweek (zoals Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law doet). Aan de slag met zakelijk vloggen? In dit artikel met video geeft Pelpina Trip (expert op dit gebied) een paar basis beginnerstips. In deze blog vind je een lijst met inspirerende Nederlandse zakelijke vloggers om de kunst bij af te kijken.

13. Podcast

In het verlengde van de video ligt de podcast: een audiouitzending die mensen online kunnen luisteren. Het is een onwijs populair contentformat op dit moment, de podcasts schieten als poddestoelen uit de grond (en ja, die typefout is bewust gemaakt ;-)). Populaire zakelijke podcasts zijn bijvoorbeeld Master Your Mindset van Michael Pilarczyk, de Tim Ferriss Show en de nieuwe show van Brene Brown: Unlocking Us. Ik ga hier verder niet al te diep op in, omdat ik zelf weinig ervaring heb met podcasts luisteren (laat staan maken). Maar als je tips zoekt, dan is deze gids van Buzzsprout ongetwijfeld een goede start.

Bedenk je eigen zakelijke contentformats

Poe, ik kan ook gewoon nooit korte blogs schrijven hè? Zit ik alweer op de 3500 woorden. En weet je wat het ergste is? Ik had eerst nog meer zakelijke contentformats op deze lijst staan. Zoals de online challenge, testimonials en – één van mijn favorieten – de social stories. Maar die heb ik met mijn in mijn hart toch maar geschrapt. Uiteraard wilde ik eigenlijk elk van de formats ook nog verder uitdiepen. Meer voorbeelden, meer tips. Maar dat gaat gewoon niet in één artikel. Ik moet ergens stoppen. Dus tja, hier moet je het voor nu maar even mee doen. Sorry ;-).

Ik wil graag afsluiten met nog een laatste gedachte: ‘het beestje moet een naam hebben’. Of je het nou een whitepaper, (mini) ebook, gids of handboek noemt: dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Als je maar waarde geeft. En als mensen maar krijgen wat je ze belooft. Of beter nog: meer dan ze verwachten. Natuurlijk kun je er ook lustig op los mixen. Bedenk je eigen contentformat. Combineer formats tot een pakket dat perfect bij jou, je doelgroep, je onderwerp en product past. Oja: en kies. Probeer niet alle bovenstaande contentvormen te produceren. Kies bewust, en doe vooral je eigen ding.

Hmm, dat was eigenlijk weer meer dan 1 gedachte. Anyway, ik hoop vooral dat ik je heb mogen inspireren vandaag om verder te kijken dan alleen blogs. En natuurlijk: als ik jou kan helpen met het schrijven of produceren van één van deze contentvormen, stuur me dan zeker even een mailtje of berichtje. Korte vragen? Stel ze hieronder! Ik ga mijn best doen je te helpen, promised.

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

5 comments

  1. Geweldig blogpost! Bedankt voor deze quality content, zeker in deze roerige tijden. Ik behoor absoluut niet tot je doelgroep (de kans dat ik ooit ondernemer word, is nihil), maar ik heb een fascinatie met marketing, en ik vind deze blogpost echt enorm interessant en leerzaam. Ik denk zelfs dat je ermee zou zijn weggekomen als je van deze lange blogpost twee posts had gemaakt.

    Als je nog zin en inspiratie hebt, zou nog een artikel over zakelijke contentformats, waarin je nog meer vormen van zakelijke contentformats bespreekt of dieper ingaat op een bepaald zakelijk contentformat, welkom zijn!

    Dank ook voor alle linkjes naar verdiepingsmateriaal. Onder het webinar-kopje refereer je naar een artikel van Frankwatching, maar de link mist. Zou je die nog kunnen toevoegen? 🙂

    1. Dankjewel voor je uitgebreide reactie!! Wat fijn dat je daar de tijd voor hebt genomen. Doet me goed :). Ik ga het missende linkje meteen toevoegen zo, thanks voor het doorgeven.

      Wat betreft de lengte: ik heb er heel bewust één artikel van gemaakt, dat is SEO-technisch slimmer. Twee aparte blogs over het zelfde onderwerp concurreren met elkaar in de zoekmachine. Dus dat moet je eigenlijk alleen doen als het echt twee losstaande verhalen zijn. Langere blogs zijn sowieso heel goed voor zoekmachinemarketing, daarover leg ik in dit artikel wat meer uit: https://www.writeaholic.nl/2018/08/13/hoe-lang-moet-een-blog-zijn/.

      Maar de kans is natuurlijk wel aanwezig dat ik in de toekomst inderdaad bepaalde formats verder ga uitdiepen in losse blogs met nog meer tips en voorbeelden! 🙂

    1. Natuurlijk! Ben er gewoon heel enthousiast over. Stiekem wel een beetje nieuwsgierig: hoe kwam je er eigenlijk achter? Heb je er een Google alert op aan staan? Of kreeg je een trackback-melding van WordPress?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>