Writeaholic.nl

10 jaar kerstbloggen: dit zijn mijn ‘golden rules’

Kunnen leven van je blog. Het is voor beginnend bloggers vaak een droom! Want hoe krijg je dat voor elkaar? Afgelopen week gaf ik een inspiratiesessie voor een groep studenten. Ik mocht iets vertellen over Christmaholic, en over ‘van bloggen je werk maken’. That got me thinking. Hoe heb ik het eigenlijk voor elkaar gekregen om een groot deel van het jaar te kunnen ‘leven’ van een kerstblog? Een onderwerp dat eigenlijk maar een paar weken per jaar echt relevant is.

Gouden blogregels

Ik bracht het terug naar een een aantal ‘gouden regels’ waar ik naar werk. Lessen die ik geleerd heb tijdens 10 jaar kerstbloggen. Het is binnenkort namelijk al weer een decennium geleden dat ik met Christmaholic startte! Ik blog al sinds 2003, maar in het begin was het vooral persoonlijk. Voor Christmaholic had ik andere plannen. Het moest een soort online magazine worden over de leukste tijd van het jaar. En dat is gelukt!

Ik was erg dankbaar dat ik deze week een versie van dit verhaal mocht delen met studenten van Fontys. Toen ik tijdens de inspiratiesessie docenten op de eerste rij fervent aantekeningen en foto’s zag maken, bedacht ik dat verhaal ook wel interessant zou zijn kunnen om hier te delen. Met jullie!

Zo gezegd, zo gedaan. Het is een lang, persoonlijk en hopelijk leerzaam verhaal geworden. Dus pak er een kop koffie of thee bij en ga er effe lekker voor zitten. Hier zijn mijn 8 ‘gouden’ regels voor bloggers met een eigen platform.

Regel #1. Geef het tijd & aandacht
Regel #2. Stick to your niche
Regel #3. Ontwikkel & bewaak je identiteit
Regel #4. Bouw een betrokkken community
Regel #5. Maak je eigen, unieke content
Regel #6. Word een alleskunner
Regel #7. Voeg superveel waarde toe
Regel #8. Ga heel bewust om met samenwerkingen

1. Geef het tijd, focus & aandacht

Op 12 november 2010 plaatste ik mijn allereerste blog op Christmaholic.nl. Eigenlijk was het niet eens een blog, meer een nieuwsartikel (and not a very good one, for that matter). Er volgden nog wel meer nieuwsachtige artikelen. Maar ik merkte al gauw dat ik de andere content die ik publiceerde – zoals recepten en artikelen over kersttrends & events – veel leuker vond om te maken. En, ook niet onbelangrijk, dat ze veel meer gewaardeerd werden door de lezers.

De eerste adverteerder

Die eerste reacties van lezers wakkerden het blogvirus in me aan. Elk jaar ging ik meer schrijven. Ik kreeg onwijs veel energie van het delen van inspiratie rondom mijn passie: Kerst! En de community groeide gestaag. Dat verbaasde me (en nu nog). Ik had nooit verwacht dat er zoveel mensen geïnteresseerd zouden zijn in wat ik schreef.

De eerste vier jaar was het niets meer dan een hobby. Totdat de eerste adverteerder aanklopte. Iemand die met mij wilde samenwerken. Alweer zo’n verrassing!

Passie voor het onderwerp

Ik had nooit nagedacht over of ik geld met mijn blog zou kunnen verdienen. Maar na die eerste samenwerking was het zaadje geplant. Zou ik hier ooit (een deel van het jaar) van kunnen leven? Het antwoord bleek volmondig: ja!

Maar van bloggen je werk maken, gaat niet over één nacht ijs. Als je er veel tijd in steekt en een goede niche kiest, kan het binnen een paar jaar je bijbaan zijn. Maar er echt fulltime van leven? Dan ben je meestal wel een paar jaar verder. Kies dus een onderwerp waar je ontzettend blij van wordt en jarenlang in geïnteresseerd blijft.

Aandacht & focus

Zonder een intense passie voor het onderwerp hou je het namelijk niet vol. Je moet het echt tijd geven. En vooral: veel aandacht! Toen ik in 2015 voor mezelf begon en in de kerstperiode alle focus had voor Christmaholic, begon het pas echt explosief te groeien. De bezoekersaantallen verdubbelden in één jaar tijd. Dat was ook meteen het eerste jaar dat ik signficant begon te verdienen met Christmaholic. And the rest is, well, history.

2. Stick to your niche

Tijd voor golden rule nummer twee: kies je niche en blijf erbij. We leven in de jaren ’20 van de eenentwintigste eeuw. Er zijn tienduizenden bloggers in Nederland en België alleen, en dan heb ik het nog niet gehad over de vloggers en Instagram influencers. Er wordt onwijs veel content gepubliceerd. Met een blog over een algemeen topic als ‘koken’, ‘mode’ of ‘beauty’, is het héél moeilijk om nu nog op te vallen en te groeien.

Ik geloof dan ook heilig in de kracht van niches. Een niche is een klein deelonderwerp. Klein en specifiek, maar wel groot genoeg om jarenlang over te kunnen blijven schrijven. Het kiezen van een niche voor je blog helpt je om op te vallen, je plek te claimen op het internet. Het helpt je ook focussen: je verzint sneller onderwerpen. En je wordt ook nog eens beter vindbaar in de zoekmachine.

Het onderwerp waar je over blogt en de accenten die je daar in legt, bepaalt voor een groot deel óf en wélke mensen je willen volgen. Is het topic uniek of belicht je het op een bijzondere manier? Is het iets waar weinig mensen over schrijven en zijn er genoeg mensen in geïntereseerd? Dan heb je goud in handen!

Stick to it

Als je je niche gekozen hebt, is het ook heel belangrijk om er aan vast te houden. Ik heb wel eens uitstapjes gemaakt naar andere onderwerpen. En ik ben het seizoen langzaam een beetje aan het ‘rekken’ door over herfstversiering te gaan schrijven enzo. Maar ik doe het heel voorzichtig. Check of mijn doelgroep er op zit te wachten. En ik doe het met mate.

Ik ga bijvoorbeeld niet over Pasen en versiering in de lente bloggen. Dat past gewoon niet bij Christmaholic. Het concept zou teveel verwateren. Als je te veel afwijkt van jouw niche, loop je het risico om je identiteit kwijt te raken. En dat wil je niet!

3. Ontwikkel & bewaak je identiteit

Motto nummer drie is namelijk ‘you can’t please ‘em all.’ En dat is ook niet de bedoeling. Of je nou een tv-programma maakt, een tijdschrift of een blogplatform opzet: je maakt redactionele keuzes. Je creëert content die je zélf mooi en waardevol vindt en die een bepaalde groep mensen zal aanspreken. En dus ook: een bepaalde groep niet.

Dat mag iemand anders doen

Toen ik vorig jaar vroeg aan mijn Instagram followers waarom ze mij volgden, reageerden de meeste mensen hartstikke leuk. Eén persoon zei: “Het is wel erg op vrouwen gericht, toch jammer.” Uiteraard was dat een kerel ;-). Mijn eerste gedachte was: ‘Sas, zie het als een kans. Ga meer content voor mannen maken!’ Het duurde even voordat ik me realiseerde dat dat nergens voor nodig is. Natuurlijk; er is markt voor. Maar dat wil niet zeggen dat ík daar op in moet springen.

Laat iemand anders maar schrijven over kerstdorpen en kerststalletjes. Ik besteed er af en toe aandacht aan, en dat is genoeg. Mijn focus ligt op versiering (trends, diy’s, styling) en ervaringen (kerstshows, uitstapjes, films & muziek etc). Waarom? Omdat ik dat zélf het leukst vind om over te schrijven. En ik trek automatisch mensen aan die dat óók leuk vinden om te zien en lezen. And if I’m not for you, that’s just fine!

Bepaal je redactieformule

Na afloop van de inspiratiesessie bij Fontys vroeg één van de docenten me of ik content maakte die ik zelf leuk vind of content waar mijn doelgroep op zit te wachten. Goede vraag! Het antwoord is: in principe beide.

Soms maak ik dingen die ik zelf gewoon heel gaaf vind, en waarvan ik geen idee heb of mijn lezers het leuk vinden. Met wisselend succes trouwens, haha. En soms maak ik content omdat ik zeker weet dat het aanslaat. Maar wel altijd op míjn manier. Het moet bij mij passen en bij het merk Christmaholic.

Gouden regel #5 is dusOntwikkel je eigen identiteit en bepaal je redactieformule’. Denk na over je belangrijkste uitgangspunten en waarden. Op het gebied van stijl, inhoud, maar bijvoorbeeld ook rondom samenwerkingen (daarover later meer). Schrijf die punten eens op. Een redactieformule geeft je richting, helpt je keuzes maken. En uiteindelijk zorgt dat ervoor dat het plaatje 100% klopt.

4. Een betrokken community is zó belangrijk

Volgers. Fans. Abonnees. Je kunt als blogger niet zonder ze. Een blog staat al lang niet meer op zichzelf. Om geld te kunnen verdienen met bloggen heb je een ‘harde kern’ nodig. Een vaste groep mensen die jouw activiteiten met veel plezier volgt. Mensen die je foto’s bekijken, je blogs lezen, reageren, liken en met je meeleven.

Het aantal bezoekers van je blog is natuurlijk een belangrijke metric. Maar de mensen die jou volgen, zijn misschien nog wel belangrijker (en worden dat ook steeds meer). Naast je content is vooral je community je grote kapitaal. Heb je een actieve community? Reageren mensen veel? Sturen ze berichtjes, mailtjes, doen ze actief mee? Dan willen bedrijven vaak al heel snel met je samenwerken. Ook al is je bereik nog klein en ben je een micro of nano influencer.

Vier maanden per jaar om te groeien

Christmaholic heeft misschien geen gigantische following (zoals sommige influencers op Instagram). Maar dat is ook logisch. Kerst is een echte niche, niet iedereen is er in geïnteresseerd. Maar nog belangrijker: het is maar een paar weken per jaar relevant. Als ik buiten het kerstseizoen om iets post, verlies ik volgers. Elke keer weer. De enige periode waarin ik kan groeien, is tussen september en december. Vanaf 27 december loopt het weer terug. Best pittig dus!

Maar het mooie is: de mensen die er zijn (en blijven) zijn wel heel erg betrokken. Ik vind dat soms echt bizar om te merken. Reacties krijgen is echt súper moeilijk (dat zal elke blogger beamen). En als dat dan gebeurt, is het echt zo’n beloning! Afgelopen jaar kreeg ik bijvoorbeeld 115 reacties op de blog waarin ik foto’s van mijn kersthuis deelde. Niet om mezelf op de borst te kloppen, maar ik vind dat dus echt veel, haha! En ik ben er erg dankbaar voor.

Hoeveel invloed heb je nu echt?

Bloggers worden tegenwoordig meestal influencers genoemd. Een bijzonder woord. Zelf hou ik veel meer van contentmaker of content creator, maar ja. What’s in a name. Afgelopen november was ik benieuwd hoeveel invloed ik nou eigenlijk écht had. Dus ik besloot een mini-onderzoekje te doen via mijn Instagram stories. Ik kreeg circa 1200 reacties. De resultaten?

  • 34% had wel eens een DIY of recept van Christmaholic nagemaakt
  • 61% had wel eens een webshop, winkel of event bezocht omdat ik het tipte
  • 64% is wel eens een merk, bedrijf of winkel gaan volgen op Instagram omdat ik er iets over deelde

Cool, toch?

Een betrokken community

De vraag is natuurlijk: hoe krijg je zo’n betrokken community? Een groep echte fans die je actief volgen en waarop je ook écht invloed uitoefent? Een paar tips:

  • Word zichtbaar. Deel persoonlijke dingen. De eerste jaren was ik onzichtbaar, veilig achter mijn laptop. Maar dat werkte niet. Hoe meer ik mezelf liet zien, hoe meer betrokken mensen werden. Ga op zoek naar een goede balans tussen het delen van waardevolle content (daarover later meer) en jezelf laten zien.
  • Kies de juiste kanalen om je content te verspreiden. Maak niet de fout om overal te willen zijn. Kies de kanalen waar jouw verhaal tot z’n recht komt en investeer daar je tijd in. Deel ook niet overal hetzelfde. Zorg dat het interessant is voor mensen om je op verschillende plekken te volgen.
  • Stel vragen, reageer op de antwoorden die je krijgt. Beantwoord berichtjes in de DM. Reageer op reacties onder je artikelen en posts. En doe dat op een persoonlijke manier. Laat zien wie je bent! Ga het gesprek actief aan :).
  • Investeer in e-mail. Werf abonnees en mail ze inspiratie en tips. Je e-maillijst met abonnees is van jou. Je bent niet afhankelijk van algoritmes (zoals op Facebook en Instagram). En je komt héél direct in iemands leven. E-mail is zo belangrijk!
  • Zorg voor consistentie en regelmaat. Hou vol. Natuurlijk is Christmaholic wat dat betreft een vreemde eend in de bijt. Ik blog niet het hele jaar, want dat werkt niet en is niet haalbaar. Maar ik zorg wel voor een vast ritme. Ik begin ieder jaar ongeveer even vroeg, met dezelfde soort content. Zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten (en er ook naar uitkijken!)
  • Speel in op de seizoenen en de (veranderende) vragen van je lezers. Maak content die bij jouw lezers aansluit en antwoord geeft op hun vragen. Soms moet je daarvoor onderzoek doen.

5. Maak je eigen content (en foto’s)

Zonder eigen, zelfgemaakte content is het lastig om een echt betrokken community op te bouwen. Natuurlijk volgen mensen je – zoals ik hiervoor al aangaf – voor een groot deel vanwege het onderwerp waar je over schrijft. En om wie je bent. Maar ook heel belangrijk is dat je dingen deelt die mensen nergens anders kunnen vinden.

Eigen beeldmateriaal is essentieel. Of je nou foodblogger, modeblogger, sportblogger, beautyblogger, interieurblogger of kerstblogger bent: lezers en volgers (zeker consumenten) kijken éérst en vooral naar de plaatjes. Ze worden vaak getriggerd door de foto’s die je deelt en bepalen op basis daarvan of ze je blog (verder) gaan lezen.

Fotoshoots van ‘grote merken’ zijn giga operaties

Natuurlijk deel ik ook persbeeld van kerstcollecties. Zulk beeldmateriaal kán ik zelf niet maken. Simpelweg omdat daar heel veel geld, tijd en talent in gestoken wordt. Er komen prachtige locaties, een art director, topfotograaf, stylisten, enorme collecties en voorraden aan spullen en versiering aan te pas.

Ik ben eens een dag bij de kerstfotoshoot van Intratuin geweest. Die duurt een paar weken, en het team is maanden vooraf met de voorbereidingen bezig. Als blogger (die in een klein stadsappartement woont en het geld niet heeft voor zulke fratsen) kan ik nooit een zelfde resultaat bereiken. Maar het mooie is: dat hoeft ook niet.

Oefenen, oefenen, oefenen

Toen ik begon met DIY’s maken en mijn eigen kerstversiering op de foto zetten, was het – om eerlijk te zijn – weinig soeps. En toch vonden mensen het leuk! Ze gingen me erom volgen. En ik werd beter door al dat oefenen. Het is ontzettend leuk om terug te te kijken en te zien hoe ik ben gegroeid in de styling, de foto’s die ik maak en de nabewerking ervan.

Als ik de foto’s van zes jaar geleden nu zie, schaam ik me om eerlijk te zijn kapot haha! Kijk maar eens naar de verschillen op de foto’s hieronder. En ja, zelfs bij de foto’s van afgelopen seizoen zie ik vooral een hoop verbeterpunten (aard van het beestje, I guess). Oh jongens, ik ben zo benieuwd waar ik over 5 jaar sta wat dat betreft!

Links twee foto’s uit 2014 en rechts twee DIY’s uit 2019. Zowel styling als stijl is enorm veranderd!

Je eigen stijl & beeldtaal

Een eigen stijl vinden – een eigen beeldtaal – is ook erg prettig. Het zorgt voor uniformiteit en herkenbaarheid. Je beelden vallen direct op tussen alle andere foto’s die langskomen in een social feed. Met styling, kleur, contrast, warmte, lettertypes, filters en presets kun je echt je eigen stem vinden. En trek je mensen aan die juist daar door geïnspireerd worden!

Overigens hoeft die stijl echt niet altijd hetzelfde te blijven. Natuurlijk verander je met de tijd mee. Je groeit, ontwikkelt en ook je smaak blijft niet hetzelfde. Dat is niet erg. Ik maak elk kerstseizoen weer een nieuwe stap wat dat betreft. Laat het lekker met je mee groeien, dan zullen je volgers dat ook doen.

6. Word een alleskunner

We zijn alweer bij puntje nummer zes! Ik zei het al eerder: een blog staat niet op zichzelf. Het is de motor onder je hele content-operatie. Je bent als blogger met een eigen platform ten eerste uitgever, vormgever, tekstschrijver, videograaf, fotograaf, social media marketeer, community builder en e-mailmarketeer in één. En dan je moet ook nog wat afweten van SEO, SEA, webdesign en ga zo maar door.

Natuurlijk weet je niet alles meteen. Dat hoeft ook niet. Al doende leer je. Maar het is wel belangrijk dat je jezelf breed ontwikkelt. En gelukkig is dat nou juist wat ik zo leuk vind aan Christmaholic. Het is zo divers! Ik ben in principe maar met één project bezig, maar heb zóveel verschillende rollen. Dat houdt het spannend en uitdagend.

Oefenen & uitbesteden

Elk jaar kies ik een aandachtsgebied (of twee) om op te focussen. Ik volg cursussen, kijk de kunst af, spar met andere bloggers en leer van experts. Maar eigenlijk is het vooral veel trial en error: oefenen, oefenen, oefenen. Natuurlijk kun je – zeker als je het hele jaar door relevant blogt – op een gegeven moment ook bepaalde zaken structureel uitbesteden.

Dingen als techniek, webdesign, community management, monteren van video’s, vormgeving, je mailnieuwsbrieven etc. Als je het je kunt veroorloven (of jezelf daardoor juist kunt richten op de waarde die jij kunt toevoegen) is dat absoluut een aanrader. Maar de meeste bloggers die ik ken, doen – hoe groot ze ook zijn – nog altijd heel veel zelf. En in het begin is het sowieso noodzakelijk!

7. Waardevol zijn & kwalitatief bloggen

Waarde toevoegen. Het is een puntje waar ik het al vaker hier op Writeaholic.nl over gehad heb. Daarom kan ik er ook vrij kort over zijn. Ik geloof dat elke blog waarde moet toevoegen voor de lezer. En dat betekent dat je je lezer altijd iets moet leren, ergens mee moet helpen (een probleem oplossen) of echt moet inspireren. Elk artikel, of het nou een super serieus visiestuk is, een tutorial, een verslag van een evenement of zelfs een dagboekblog, moet voor mij aan die eis voldoen.

Ik geloof in diepgang, en dat je daar flink wat lengte voor nodig hebt. Al hangt de ideale lengte van een blog natuurlijk ook heel erg af van het onderwerp, het doel en het format . Schrijf je een DIY met heel veel foto’s? Dan heb je vanzelfsprekend minder tekst nodig om waarde toe te voegen. Schrijf je een lijstje met tips? Deel dan lekker veel voorbeelden. Laat foto’s zien bij elke tip, zodat je tips ook echt gaan leven.

Een voorbeeld. Ik wilde vorig jaar een blog schrijven over het versieren van de salontafel voor kerst. Voor mij waren er twee keuzes. Óf ik zou 1 look delen en de lezer stap voor stap mee nemen in het proces, volledig de diepte in gaan en precies vertellen waarom ik welke keuzes had gemaakt. Of ik zou niet 1, maar 3 of 4 looks laten zien. Minder diep het onderwerp in, maar wel meer variatie en inspiratie.

Hoe dan ook: alleen een paar foto’s van de versiering en een paar alinea’s uitleg – zoals veel bloggers doen – is voor mij niet genoeg. Kwaliteit staat altijd voorop, en ik wil me er nooit makkelijk vanaf maken. Ik geloof er heilig in dat je met die visie mensen echt aan je bindt.

8. Ga heel bewust met samenwerkingen om

En we zijn alweer aangekomen bij het laatste punt: geld verdienen met bloggen. Hoe doe je dat? Ten eerste door alle bovenstaande gouden regels op te volgen, haha! Dat spreekt voor zich. Ik schreef een tijd terug eens een artikel over manieren om geld te verdienen met je blog. En eentje over hoe je bedrijven zo ver krijgt om op jouw blog te adverteren. Mocht je dit een interessant onderwerp vinden, lees die dan zeker even door!

Ik verdien mijn geld op dit moment vooral met:

  • Verslagen van kerstshows, kerstmarkten en andere evenementen
  • Content maken voor andere bedrijven rondom kerst (voor hun kanalen)
  • Gesponsorde artikelen, reviews, producttips & creatieve manieren om (kerst)producten van bedrijven te gebruiken
  • Affiliate marketing: als mensen iets kopen via mijn linkjes, krijg ik een percentage
  • Eigen digitale producten: printables rondom Kerst

Maar waar ik het eigenlijk over wil hebben, is hoe ik om ga met die samenwerkingen. Want ook daarvoor heb ik een soort ‘formule’:

  • Het moet bij mijn niche passen en dus over Kerst gaan. Of ik moet het zelf echt geweldig leuk vinden en ik een persoonlijke klik mee hebben.
  • Ik maak de content het liefste zelf (dan is het in mijn stijl en uniek).
  • Samenwerkingen moeten óók inhoudelijk interessant en waardevol zijn. Ze moeten de lezer iets leren, inspireren of helpen.
  • Er moet een goede balans zijn tussen gesponsorde content en gewone content. En dat is best lastig als iedereen in dezelfde periode wil adverteren, kan ik je vertellen ;-). Ik werk het hele jaar aan Christmaholic, maar verdien er alleen tussen oktober en half december mee.
  • Ik ben altijd open over samenwerkingen en volg daarin de richtlijnen van de Reclame Code Commissie.
  • Ik ben nooit negatief, maar wel eerlijk & uitnodigend

Die ‘regels’ betekenen dat ik héél veel aanvragen afwijs. Ja, ik zou veel meer kunnen verdienen met mijn blog. Maar ik wil gewoon niet dat het ten koste gaat van mijn identiteit en reputatie. Ik wil geen wandelend reclamebord worden. Ik wil dat de advertenties die ik plaats ook gewoon leuk zijn om te zien en lezen. En ik geloof dat dát de enige manier is om duurzaam te kunnen blijven leven van je blog.

Nog veel meer gouden regels

Damn. Ik geloof dat ik nog nooit zo’n lang persoonlijk verhaal heb geschreven. Ruim 3500 woorden! Niet normaal. En dan te bedenken dat ik nog wel even door zou kunnen gaan. Over het belang van plannen & voorbereiden bijvoorbeeld (daar heb ik een complete methode voor). Of de twee blogstrategieën die ik hanteer (schrijven voor de community en schrijven voor de zoeker). Maar deze blog is inmiddels al zó lang geworden, dat ik er nu maar even een streep onder zet.

Ik hoop écht dat jullie het leuk en leerzaam vonden om te lezen. En als je nog vragen hebt, stel ze zeker hieronder (of stuur me – lekker veilig – een privébericht of mailtje). Mocht je zelf een blogplatform hebben en met mij willen sparren over dit soort onderwerpen: dat doe ik héél graag! Bijvoorbeeld in een sparringsessie, een coachingstraject of tijdens een één-op-één workshop. Mail me zeker even voor de mogelijkheden!

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

4 comments

  1. Super mooi artikel! Ik ben het roerig met je eens.
    Je schrijfstijl is heel prettig om te lezen.

    Bedankt voor deze tips en ik ben erg benieuwd naar de plannen en voorbereiden! Mocht je daar een artikel over schrijven dan lees ik die graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

ZAKELIJK BLOGGEN

Datum: 20 maart 2020
Locatie:
Strijp-S Eindhoven
Status: VOL!


Meer informatie >>

Mijn laatste blogs