Writeaholic.nl

12x inspiratie voor je zakelijke blogs in 2020

blogonderwerpen voor zakelijke blogs

Een nieuw jaar, een onbeschreven blad! Waarover ga je bloggen? Welke kennis ga je delen met je potentiële klanten? Welke zakelijke blogs zullen in 2020 voor meer bezoekers en meer leads zorgen? En welke voor meer discussie en groei op social media?

Het zullen in ieder geval de artikelen zijn die antwoord geven op de meest prangende vragen van jouw (potentiële) klanten. En de blogs die echte oplossingen bieden voor de problemen waar jouw doelgroep mee worstelt. Dat zijn immers de uitgangspunten die altijd centraal moeten staan in de content die je maakt.

Maar hoe maak je die uitgangspunten concreet? Waar ga je nu precies over schrijven? Hieronder vind je 12 blogonderwerpen voor artikelen die je dit jaar allemaal kunt schrijven! Eén idee voor elke maand van het jaar. Hopelijk bieden ze ook voor jou aanknopingspunten!

1. Schrijf over trends & ontwikkelingen

De eerste maanden van het jaar staan in blogland steevast in het teken van de trendartikelen. Heb je daar al eens aan meegedaan?

Ga eens na welke ontwikkelingen er nú gaande in jouw vakgebied of specialisatie. Wat moeten jouw potentiële klanten daar over weten om in 2020 (en de jaren daarna) succesvol zaken te kunnen doen? Of – als je doelgroep consumenten zijn – bijvoorbeeld met meer plezier & succes hun hobby uit te oefenen. Of gezond / gelukkig / succesvol te zijn in hun leven en werk. Of… you name it.

Je kunt ook inspringen op een algemene maatschappelijke ontwikkeling (zoals één van de de megatrends van PWC) en beschrijven hoe deze ontwikkeling jouw klanten beïnvloedt. En natuurlijk – nog belangrijker – hoe ze er slim op in kunnen springen!

2. Deel goede voornemens (of do’s & don’ts)

Een andere optie: deel goede voornemens waar jouw lezers iets mee kunnen. Voornemens die uiteraard verband houden met de producten / diensten die jij verkoopt. Vorig jaar schreef ik zelf bijvoorbeeld een artikel met goede blogvoornemens (die overigens dit jaar nog steeds hartstikke relevant zijn!).

Wil je in een andere periode van het jaar een dergelijke blog schrijven? Dan past de term ‘voornemens’ misschien wat minder. Steek je stuk dan bijvoorbeeld in aan de hand van do’s & don’ts! Bijvoorbeeld: ‘5 dingen die je echt niet meer moet doen als je blogt’. Of hou het gewoon lekker wel bij de goede voornemens. Want wie heeft bepaald dat we die alleen in het begin van het jaar voornemens mogen hebben?

3. Schrijf definitie-blogs

Soms zoeken mensen naar een duidelijke definitie of uitleg over het product of de dienst die jij verkoopt. In mijn geval googelen mensen bijvoorbeeld op vragen als “wat is zakelijk bloggen?” of “hoe schrijf ik een goede blog?” Er is meestal veel concurrentie in de zoekmachine op dit soort onderwerpen, omdat deze blogs nou eenmaal vrij simpel te schrijven zijn.

Maar dat wil niet zeggen dat jij ze niet óók kunt schrijven. Doe onderzoek en ga na welke vragen nog niet (of niet goed) beantwoord zijn door andere contentmakers en bloggers. Of schrijf gewoon een beter en diepgaander stuk dan de rest. Wie weet kom jij dan wel bovenaan!

zakelijke blogondwerpen

4. Maak een toplijstje

Iets anders waar mensen graag naar zoeken zijn de ‘beste / leukste / mooiste / goedkoopste’ producten of items. Daar kun je op inspelen met jouw blogcontent! Maak een toplijstje van de beste producten, de leukste boeken, de mooiste vlogs, de handigste apps & tools. Of de beste blogs over een bepaald onderwerp, de beste auteurs, de meest interessante tv-programma’s en ga zo maar door.

Onlangs heb ik een handig artikel geschreven met daarin tips voor het schrijven van een goede listicle (want zo heet zo’n blog in lijstvorm). Daarin lees je o.a. waarom het belangrijk is om consistent te zijn, voor diepgang te zorgen en veel voorbeelden te gebruiken als je een lijstjesblog schrijft.

5. Schrijf een recensie

Je kunt ook een stapje verder gaan dan dat ‘toplijstje’ en een recensie schrijven over één bepaald item. In je listicle kun je daar vervolgens uiteraard naar linken. Als je zelf producten verkoopt, overweeg dan eens zelf reviews te schrijven over de items je collectie. Zolang je maar relatief objectief blijft en naast voordelen ook nadelen noemt, kan dat voor een potentiële koper heel relevant zijn.

In plaats van recensie-blogs kun je natuurlijk ook video’s maken. Coolblue doet dat heel goed voor veel van haar producten, check het voorbeeld hieronder maar; een review van de Fitbit Versa 2. Een ander voorbeeld: Geert & Marieke van spellenshop De Spelletjesvrienden zijn op dit moment druk bezig met het opnemen van review-video’s die op de productpagina’s komen te staan van de bordspellen die ze verkopen.

In die video’s gaan ze de spellen spelen en vervolgens de pro’s en eventuele con’s van het spel benoemen. Zodat dat de potentiële koper goed kan bepalen of het spel in kwestie wat voor hem is!

6. Deel een vergelijking

Wat is een betere spelcomputer: de Sony Playstation 4 of de Xbox One X? Oké, heel eerlijk, ik heb de ballen verstand van spelcomputers. Dus ik heb geen idee of die twee überhaupt met elkaar te vergelijken zijn, haha. Maar stel: jij wil een spelcomputer kopen, maar weet nog niet zeker welke. Dan is de kans groot dat je de voor- en nadelen van je opties tegenover elkaar wil zetten.

Als verkoper van spelcomputers, kun je je potentiële koper met dit soort vragen helpen. Hoe? Nou, door die voor- en nadelen alvast op een rij te zetten en beide computers met elkaar te vergelijken. In welke situatie kun je beter voor de Playstation kiezen en wanneer toch voor de Xbox?

Ook als je diensten verkoopt, kun je relevante vergelijkingen maken. Zo zou ik een blog kunnen schrijven als “bloggen of vloggen: wat is beter voor je bedrijf?” En ik zou bijvoorbeeld tools als Canva en Adobe Spark met elkaar kunnen vergelijken (daar maak je plaatjes mee voor in je blogs).

Training Zakelijk Bloggen

Leren hoe je met succes zakelijk blogt? Wellicht is mijn training ‘Bloggen voor je Bedrijf’ iets voor jou! Je gaat in een kleine groep actief aan de slag met het ontwikkelen van jouw blogstrategie. Op 20 maart vindt de voorlopig LAATSTE training in Eindhoven plaats.

7. ‘Wat kost dat?’

Nog iets wat mensen graag googelen: wat kost dat? Wat kost het om je muren te laten stucen door een stukadoor? Wat kost het om je vloeren te laten leggen door een vakman? Hoeveel courtage vraagt een makelaar? Je raadt het misschien al: wij zijn bezig met een nieuwbouwhuis, dus dat soort vragen heb ik meer dan eens gegoogeld de afgelopen maanden. En dat geldt vast ook voor potentiële klanten in jouw branche.

Ondernemers zijn altijd een beetje huiverig om hun prijzen te delen (ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom, maar goed… dat is blijkbaar zo). Ben jij dat niet? Trek dan eens de stoute schoenen aan en durf een blog te schrijven waarin je antwoord geeft op een kostengerelateerde vraag. En natuurlijk mag je in die blog een prijsindicatie geven, want voordat je een definitieve offerte kunt maken, moet je meestal eerst nog wat zaken weten. Zolang je dat duidelijk aangeeft, is er niks aan de hand!

8. Bust een myth / ontkracht een fabel

Nog zo’n leuke: welke mythes leven er in jouw vakgebied? Schrijf er een blog over en leg uit waarom er geen f*ck van die fabels klopt! Toevallig zag ik van de week dat mijn vriendin Simone van Foodquotes – die sinds kort Pinterestcursussen geeft – zo’n mooie blog geschreven heeft waarin ze fabels over Pinterest ontkracht. Ze bespreekt o.a. mythes als dat Pinterest alleen voor vrouwen is en dat het inplannen van pins niet goed is voor je bereik. En uiteraard deelt ze in die blog regelmatig links naar haar Pinterest-cursus. Want hey, we zijn wel bezig met zakelijk bloggen. En uiteindelijk wil je dat je bloglezers converteren naar betalende klanten!

onderwerpen voor zakelijke blogs

9. Geef antwoord op tijdgerelateerde vragen

Tijd. Nog zo’n kwestie waar mensen vaak mee worstelen. Hoe lang ben je bezig met het schrijven van een goede blog? In welke tijd van het jaar kun je het beste je tuin aanleggen (ja, daar is weer zo’n nieuwbouw-gerelateerde vraag!). Hoe lang moet je muurverf laten drogen voordat je het kan overschilderen (ik gooi er nog maar eentje in)? Tijdgerelateerde vragen zijn eveneens een uitstekend startpunt voor een zakelijke blog. Ik schreef ooit een stuk rondom de vraag “hoe vaak moet je bloggen per maand?” (ook dat is in feite een tijdgerelateerde vraag) en die wordt nog altijd zeer regelmatig gelezen!

10. Deel een DIY of tutorial

Deze is misschien niet voor iedere zakelijke blogger interessant, eigenlijk met name voor webshop- en winkeleigenaren. Maar ik wilde hem toch even delen. Heb je wel eens overwogen om een handige tutorial of een creatieve ‘Do It Yourself’ te schrijven? Daarmee laat je zien hoe je jouw product op een slimme, creatieve of handige manier gebruikt.

Met een ‘Do It Yourself’ (DIY) bedoel ik een knutsel- of klusproject. Ben je bloemist? Maak dan eens een mooi seizoensstuk en laat in je blog stap voor stap zien hoe je het gemaakt hebt. En: verkoop eventueel de benodigde producten voor dat stuk in een handig kant-en-klaar pakket. Een tutorial is een soort werkbeschrijving of handleiding. Verkoop je kerstlampjes? Leg dan in een blog stap voor stap uit hoe je klant jouw kerstverlichting aan de dakrand van zijn gevel kan bevestigen.

Ook als je diensten verkoopt, kun je trouwens best eens een tutorial of DIY delen. Ben je fotograaf? Vertel dan bijvoorbeeld hoe je jouw lenzen en camera-apparatuur opbergt & organiseert, zowel thuis als onderweg. Uiteraard zou het maken van een video ook een prima – zo niet beter – idee zijn. Maar daar moet je wel de tools, tijd & zin voor hebben ;-).

11. Schrijf een oorzaak-gevolg-blog

Dit idee is misschien wat complexer dan de rest van de blogonderwerpen in deze lijst, maar daarom zeker niet minder interessant. Soms ervaar je iets, maar weet je niet goed waar het door komt. Je hebt wel een idee, een hypothese. Maar zeker weten doe je het niet. Het gevolg? Je gaat op onderzoek uit in de zoekmachine.

Misschien komt het feit dat je weinig bezoekers krijgt op je website wel door dat je niet blogt. Misschien heb je last van je rug omdat je matras te oud is. Zou het? Kortom: je hebt een probleem en je wil weten of het wordt veroorzaakt door [vul hier iets in]. Ook voor dat soort vragen kun jij als ondernemer / marketeer content maken!

12. Bedenk een terugkerende rubriek

Terugkerende rubrieken bieden houvast! Niet alleen voor jou (want je weet wat je wil gaan schrijven en kunt het veel makkelijker inplannen), maar ook voor je lezers. Voor mijn kerstblog Christmaholic heb ik er een aantal. Zo deel ik elke maand een dagboekblog met achter-de-schermen-info. Daarnaast deel ik elke maand een artikel met mijn favoriete producten binnen een bepaald thema. Het zijn beide rubrieken geworden waar de community echt op wacht!

Je kunt het natuurlijk ook een stuk zakelijker insteken en elke week, maand of kwartaal een blog delen waarin je geleerde lessen deelt, een klant aan het woord laat (klantcase), een klantvraag beantwoordt of een vraag die mensen mogen insturen. Je kunt ook steeds iemand anders interviewen of bijvoorbeeld elke maand een recensie delen van een product, boek of tool uit jouw vakgebied. Bedenk je eigen, unieke rubriek en zorg voor regelmaat. Dan komen lezers er voor terug!

Met welke blogonderwerpen ga jij aan de slag?

Nou, mijn eerste blog van 2020 is een feit. Nu jij nog! Heb je al een contentplanning klaar liggen voor dit jaar? Staat er een brainstormsessie gepland? Of weet je nog totaal niet wat je gaat doen? Hoe dan ook, ik hoop dat je iets aan deze 12 suggesties hebt gehad!

En ik hoor natuurlijk graag met welke van de bovenstaande blogonderwerpen jij als eerste aan de slag gaat! En mocht je samen met een groep andere ondernemers aan de slag willen met het bedenken van blogideeën (onder mijn *kuch* bezielde leiding), check dan zeker de blogworkshops even die ik dit jaar op open inschrijving organiseer!


Pin dit artikel met bloginspiratie en bewaar het voor later!


Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

2 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

WEBINARS

WEBINAR
Onderwerp:
Zakelijk Bloggen
Datum: 3 april
Tijdstip: 10.00 uur

Meer informatie >>

Mijn laatste blogs

Webinar

Kick-start 'Zakelijk Bloggen' op 3 april om 10:00 uur

Doe je mee?