Writeaholic.nl

Liefde voor lijstjes: zo schrijf je de perfecte ‘listicle’ blog

10 top tips, 15 ingrediënten, 8 best practices… blogs in lijstvorm (in ’t Engels ‘listicles’ genoemd) zijn nog altijd ongekend populair. En toch hebben ze geen al te best imago. Waarom? Nou, het stikt echt van de slechte voorbeelden: lijst-artikelen die veel te weinig waarde toevoegen. Hoe het dan wel moet? Dat deel ik hieronder in de vorm van 7 tips voor het schrijven van een goede lijst-blog, listicle, blog in lijstvorm, lijstjesblog… of hoe je het dan ook wil noemen ;-).

1. Maak een consistent lijstje

Een lijstje schrijf je niet voor niks. Het is een verzameling van items die bij elkaar horen. Zorg dan ook dat alle punten op jouw lijstje bij elkaar passen en bijdragen aan het beantwoorden van één en dezelfde hoofdvraag. Consistentie is key. Niet alleen qua inhoud, maar ook qua ‘vorm’. Schrijf je een lijstje met fouten? Zorg dan dat het ook allemaal fouten zijn en switch niet halverwege naar tips. Natuurlijk kun je ook een creatieve vorm kiezen voor je lijst. Bijvoorbeeld: 3 tips en bij elke tip een oefening, zodat je lezer direct aan de slag kan. Leef je uit, als je maar consistent bent.

Kom je er – bijvoorbeeld na het doen van research – achter dat niet alle dingen die je wil vertellen goed bij elkaar passen of in een zelfde ‘vorm’ te gieten zijn? Dan is een lijstje niet de ideale vorm. Overigens geldt het belang van consistentie ook voor de vormgeving. Zorg dat alle tussenkoppen dezelfde vorm en stijl hebben. Kies één lijn in de plaatjes die je gebruikt. Sommige blogexperts vinden dat alle items op je lijst ongeveer even lang moeten zijn. Zelf vind ik dat niet zo belangrijk (dat zie je hieronder wel). De inhoud is wat mij betreft leidend. Ga geen items krampachtig opsplitsen of langer maken, puur omdat het er dan ‘mooier uitziet’.

listicle schrijven tips

2. Zorg voor (heel) veel diepgang

Ik zeg het vaker: een goede blog is een blog die waarde toevoegt. Die diepgang biedt. Waar je lezer echt iets van leert, of waarmee je hem flink op weg helpt. Diepgang bieden, betekent dat je in detail moet gaan. Vertel niet alleen wat je mensen adviseert om te doen, maar ook waarom. En vooral: hoe ze dat het beste kunnen aanpakken!

Een voorbeeld. Stel, ik maak een listicle met tips voor het schrijven van een goede blog. Eén van mijn tips is kortweg: “zorg dat je blogartikel er aantrekkelijk uitziet, want dat vergroot de leesbaarheid.” Ik hoor je al denken: oké, leuk, maar hoe dan? Wat bedoel je met aantrekkelijk? Waar moet ik op letten? Ik zou deze tip waardevoller kunnen maken door je te vertellen over content design, tussenkopjes, het gebruik van afbeeldingen, bullet lists en quotes. Voor elk van die suggesties kan ik vervolgens ook weer tips geven. Waar moet je op letten bij het kiezen van afbeeldingen? Hoeveel moeten er in een blog? Moet je ze tussen twee alinea’s zetten of juist links of rechts naast de tekst?

blog in lijstvorm schrijven

Je merkt al: hierin kun je erg ver gaan. Hoe ver is ver genoeg? Dat hangt onder andere af van de lengte van je blog in lijstvorm. Een lijst met 25 tips vraagt om wat minder detail en uitleg. Een blog met 3 best practices juist weer wel. Ik schrijf persoonlijk liever een blog met slechts een handvol tips waarbij ik vrij veel tekst en uitleg geef, dan een lange lijst waarin ik enkel ruimte heb voor oppervlakkigheden. Uiteraard hangt het ook af van het onderwerp. Is het een veel besproken topic? Dan wil je juist de diepte in. Is het een nieuw onderwerp? Dan wil je waarschijnlijk vooral volledig zijn en kies je er misschien voor om in latere blogs verdieping aan te brengen.

3. Doorspek je tekst met voorbeelden

De makkelijkste manier om verdieping aan te brengen en je lijst-blog waardevoller te maken? Voorbeelden! Voorbeelden brengen je tekst tot leven, maken je blog herkenbaarder en vertalen theorie naar de praktijk. Ze maken je artikel daarnaast geloofwaardiger, geven je lezer vertrouwen en zorgen voor de nodige bewijslast. Een voorbeeld kan allerlei vormen hebben. Denk aan een vergelijking, een gebruikssituatie, onderzoeksresultaten, cijfers & feiten of een klantcase. Je kunt een voorbeeld uitschrijven en/of er naar linken. En je kunt een video, afbeelding, tweet of Instagram-post embedden of citeren. Een paar tips bij het gebruik van voorbeelden:

  • Noem bij voorkeur niet alleen voorbeelden uit eigen praktijk, maar gebruik juist ook die van anderen. Dat maakt je lijst-blog nóg geloofwaardiger. Gebruik je wel eigen cases als voorbeeld? Wees dan open over je rol.
  • Zorg dat je voorbeelden herkenbaar zijn voor alle lezers die je wil bereiken. Is je blog bedoeld voor een breed publiek? Blijf dan vrij algemeen en kies voorbeelden die iedereen herkent.
  • Schrijf je voor een heel gerichte doelgroep? Dan kun je lekker specifiek zijn! Hoe specifieker je voorbeeld, hoe ‘dichter’ je bij je lezer komt. En hoe beter je boodschap aankomt.

4. Maak je lijstblog niet langer dan nodig

Maak je listicle niet langer dan nodig. Het aantal items op je lijst moet geen doel op zich worden. Heb je 5 tips? Dan heb je 5 tips. Verzin je later nog een zesde? Dan worden het er zes. Deel alleen tips waarvan je denkt dat je lezer er echt iets aan heeft. Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel een blog die ‘krampachtig’ langer is gemaakt met zinloze feitjes of door tips op een onnatuurlijke manier ‘uit elkaar te trekken’. In deze blog lees je trouwens nog wat meer tips over de ideale lengte van een blog. En over hoe je hem op een natuurlijke manier langer maakt.

Wel of geen getal in je titel?

Het aantal items in je lijst-blog heeft trouwens wel invloed op de titel die je kiest. Ook al zegt de kwantiteit (het aantal items op je lijst) helemaal niks over de kwaliteit van de inhoud, toch wil je niet altijd een getal noemen in je kop. Een voorbeeld: je ziet in de zoekmachine drie artikelen onder elkaar staan over het kweken van kruiden op je balkon. Eentje geeft 3 tips, eentje 5 en eentje 16… welke zou je dan als eerste aanklikken?

Kijk je puur naar de titel (en niet naar de afzender), dan kies je waarschijnlijk voor de blog met 16 tips. Je gaat er automatisch van uit dat die de meeste waarde zal toevoegen. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn! Kortom: maak je een kort lijstje met bijvoorbeeld drie oefeningen voor meer controle over negatieve gedachten? Dan is het misschien niet zo handig om het getal in de titel voor de zoekmachine te zetten. Het lijstje ‘voelt’ dan voor je lezer wat kort. Bevat jouw blog in lijstvorm 7, 10, 15 items of zelfs nog meer? Then defenitely go for it! Meer weten over het bedenken van goede blogtitels? In deze blog lees je er nog meer over.

5. Nummer de items op je lijst

Deze tip is erg vanzelfsprekend, maar hij hoort toch echt in dit lijstje thuis: nummer de items op je lijst. Zeker als je in de titel een getal noemt (bijvoorbeeld ‘Dit zijn de 15 ingrediënten voor een goed persbericht’). Op die manier weten lezers waar een item eindigt en het volgende begint. Plus ze weten precies waar ze zijn in je lijst (en hoe veel ze nog te lezen hebben). Bovendien houdt Google er ook wel van. De zoekmachine herkent genummerde tussenkopjes (of genummerde bullet lists). Soms zorgt deze nummering er zelfs voor dat je blog bovenaan komt te staan in de ‘aanbevolen fragmenten’ van Google. En dat wil je!

Aanbevolen fragment bovenaan in de zoekresultaten van Google

6. Maak slim gebruik van bullet lists

Een blog in lijstvorm mét lijstjes erin? Jazeker. Bullet lists zorgen voor overzicht en verbeteren de leesbaarheid van je stuk. Dit artikel van Copyblogger.com staat vól do’s & don’ts voor het schrijven van goede bullet lists. Zodat ze echt iets bijdragen en je blogartikel beter maken. Aanrader! Hieronder een drietal tips die mij opvielen:

  • Zorg dat je bullet items ongeveer even lang zijn. Kies in ieder geval voor een consistent ontwerp: één alinea per bullet point of twee. Dat is fijner om naar te kijken en daardoor prettiger voor je lezer.
  • Hou je bullet list netjes en opgeruimd. Vermijd subkopjes en sub-bullets. Bullet-lijstjes zijn bedoeld om duidelijkheid aan te brengen, geen verwarring.
  • Onthoud dat bulletlijstjes niet persé volledige zinnen hoeven te bevatten. Het mag kort. Graag zelfs. Wil je de diepte in gaan, schrijf dan gewoon een paragaaf.

Gratis ebook

Meer weten over zakelijk bloggen? Lees mijn gratis ebook met meer dan 40 tips voor het schrijven van pakkende inhoudelijke blogartikelen.


7. Zet je items in een logische volgorde

In je schrijffase tik je eerst je hoofd leeg. De volgorde van de items op je lijst doet er dan nog niet toe. Alles opgeschreven wat je wilde? Dan ga je redigeren. Daarbij kijk je ook naar de volgorde van de items op je lijst. Je artikel moet een logische flow hebben. Soms betekent dat: beginnen met de simpelste tips en eindigen met de meest complexe. Zodat je de lezer steeds dieper in je verhaal kunt trekken. Vaak is het logisch om items over het zelfde ‘subonderwerp’ achter elkaar te zetten. Dan kun je namelijk ‘verder vertellen’ en is het makkelijker om de aandacht van de lezer vast te houden. Zo komt in deze blog de tip over voorbeelden na die over diepgang, omdat deze doorborduurt op hetzelfde thema.

Waarover gaat jouw volgende blog in lijstvorm?

Zo, met deze tips op zak wordt jouw volgende blog in lijstvorm een knaller. Heb je al een idee waar jouw volgende listicle over zal gaan? Ik ben erg benieuwd. Oh, en miste je nog iets in het rijtje? Do tell! Hieronder staat een prachtig reactieformulier op je te wachten. En mocht je nog een andere concrete vraag hebben over zakelijk bloggen of schrijven, laat het me dan ook zeker even weten. Is er een simpel antwoord voor? Dan help ik je direct! En anders zet ‘m op mijn lijstje en schrijf ik er wellicht later een uitgebreid artikel over. In lijst-vorm waarschijnlijk ;-).

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>