Wat post je op Instagram als ondernemer? Welke zakelijke content is geschikt voor Insta? Hoe schrijf je goede captions voor je Instagram posts? Wat vertél je daarin in hemelsnaam? Merk je dat je met dit soort vragen worstelt? Dan is deze uitgebreide handleiding op jouw #instabody geschreven! Ik heb meer dan 50 ideeën, tips én voorbeelden van slimme zakelijke Instagrammers voor je klaar staan die jou als ondernemer hopelijk inspireren om nóg meer uit je Instagram feed én stories te halen.
In deze blog ontdek je onder andere:
- welke vragen je eerst moet beantwoorden voor je aan de slag gaat met content maken
- hoe je goede captions schrijft voor bij je foto’s op Instagram
- welke content je allemaal kunt delen op je Instagram feed (ideetjes + voorbeelden)
- waar je op moet letten bij het maken van Instagram stories als ondernemer
- tientallen content-ideeën voor je zakelijke Instagram stories
- en nog veel meer!
Instagram voor je bedrijf: strategie
Voordat we overgaan naar de concrete tips en voorbeelden, eerst nog even een paar vragen voor jou. Het antwoord op deze zes vragen vormt een simpele zakelijke Instagram-strategie, die je helpt om makkelijker en sneller betere content te maken voor je Instagram feed én stories.
1. Wat is jouw niche? Net als bij bloggen, is het bij het bedenken van Instagram content handig als je weet wat jouw thema is. Jouw onderwerp. Jouw specialiteit. Waar weet jij veel van? Waar kunnen mensen voor jou bij terecht? Zo’n niche is bij voorkeur niet te groot. Er zijn zoveel Instagrammers en zoveel mensen met het zelfde vak als jij. Hoe kleiner je onderwerp, hoe beter je jezelf kunt onderscheiden. Fotografie is als onderwerp bijvoorbeeld te breed. Thema’s als foodfotografie, natuurfotografie, reisfotografie, trouwfotografie en zelfs girlboss-fotografie zijn al makkelijker! Interessant? In deze blog lees je meer over hoe je jouw niche bepaalt.
2. Welke rubrieken & formats kun je bedenken voor jouw niche? De makkelijkste manier om snel en consequent content te verzinnen en te publiceren, is werken met rubrieken en formats die regelmatig terugkeren. Dat biedt jou richting en je volgers herkenbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan: elke maand een inspirerende quote, een wekelijkse quiz, video-tutorial of achter-de-schermen-vlog. De ideetjes en voorbeelden hieronder geven je vast inspiratie! Maak een lijstje van formats die jij interessant vindt. Of verzin zelf nog iets leukers!
3. Wie wil je bereiken? Verdiep je in jouw doelgroep en hun Instagram-gedrag. Welke vragen hebben zij (met betrekking tot jouw niche)? Wat vinden ze leuk om te lezen en horen? Wanneer zijn ze online? Hou jouw doelgroep(en) continu in je achterhoofd als je content maakt. En ga deze mensen vooral ook volgen! Zo leer je ze nog beter kennen.
4. Hoe vaak wil je posten? En hoeveel tijd heb je beschikbaar per week voor Instagram? Als je van plan bent om elke dag te posten (op je feed én je stories) dan vraagt dat een behoorlijke tijdsinvestering. Heb je die tijd wel? Misschien in rustigere periodes, maar hou je dat ook vol als je wat drukker bent? Probeer in te schatten hoeveel tijd je wekelijks altijd beschikbaar hebt en maak een planning die haalbaar is. Maak eventueel een contentkalender en werk vooruit op momenten dat je meer tijd hebt.
5. Wat wordt jouw (visuele) stijl? Een quote uit het fantastische boek “Instaproof” van Kirsten Jassies en Joyce Nafzger: “Hoe zorg je voor focus in je feed? Door te kiezen!” Maak duidelijke keuzes op het gebied van onderwerp, fotostijl, kleuren, lettertypes. Weet je al hoe je stories eruit moeten zien? Heb je een huisstijl? Denk daar goed over na!
6. Hoe kom je aan beeldmateriaal? Als je fotograaf en/of grafisch vormgever bent, dan kun je deze vraag waarschijnlijk skippen ;-). Maar voor alle andere ondernemers is beeldmateriaal een flinke een uitdaging (voor mij zelfs de allergrootste, haha). Heb je mooie foto’s van jezelf (en je collega’s)? Zo nee: plan regelmatig een fotosessie in. Liefst niet te zakelijk! Ik heb de laatste tijd gemerkt dat vooral foto’s in persoonlijke stijl het ’t allerbeste doen. Verder kun je gratis foto’s halen van sites als Unsplash en Pixabay. Realiseer je wel dat iedereen die sites gebruikt. Eigen foto’s zijn altijd unieker en sterker.
Welke content deel je op je Instagram feed?
Zoals je vast weet, heeft Instagram diverse content-lagen. De belangrijkste twee zijn je feed (profiel) en je stories. De posts op je feed staan op je profiel en vormen samen je visuele visitekaartje. Laten we daar mee beginnen. Welke content kun je plaatsen op je Instagram feed als ondernemer? Waar vertel je over? Hoe schrijf je goede captions? Ik begin met een aantal algemene tips, daarna volgen wat concrete ideetjes!
Alleen je allerbeste foto’s komen op je feed
Je feed – de foto’s op je Instagram-profiel – is je visitekaartje. Post daarom alleen de allermooiste foto’s op jouw profiel. Voor minder mooie plaatjes is ook een plek: je stories. Je foto & het onderschrift mógen bij elkaar passen en op elkaar aansluiten. Maar het leuke is: dat hoeft dus helemaal niet! Het is helemaal prima om een hele mooie foto van jezelf of iets anders leuks te posten die niks te maken heeft met de content die je daaronder in de caption deelt. De foto moet vooral visueel interessant zijn en de aandacht trekken.
Schrijf een goede Instagram caption (onderschrift)
Een goede Instagram caption schrijven, hoe doe je dat? Realiseer je dat tekst voor een groot deel smaak is. Maar deze tips helpen je een beetje op weg:
- Je bericht wordt na 2 regels afgebroken. De eerste zin is dus súper belangrijk. Zie het als de titel van je Insta post. Een goede headline trekt de aandacht, maakt nieuwsgierig en prikkelt om verder te lezen. Je kunt om op te vallen werken met andere lettertypes (via LingoJam – gewoon knippen en plakken in Instagram). Of je schrijft in hoofdletters. Hoe dan ook: maak je volgers nieuwsgierig naar meer. Dan lezen ze vanzelf verder!
- Maak je tekst lang genoeg. Hoe langer je tekst, hoe meer tijd je volgers besteden met het lezen en dat is weer beter voor het bereik van je post. Je hebt 2200 karakters tot je beschikking! En vergis je niet: mensen lezen die captions echt wel (en als ze dat niet doen, zijn ze waarschijnlijk niet de doelgroep van je post). Met puntjes en hoofdletters tussen je alinea’s, kun je je langere caption vormgeven en de leesbaarheid vergroten.
- Begin met de belangrijkste zaken. Stel een vraag, vertel wat je bezig houdt, of deel een stelling. De uitleg en details volgen later in je tekst. Voor de mensen die echt meer willen weten.
- Combineer het functionele met het emotionele. Wat ik daarmee bedoel? Deel zowel inhoud (tips, feitjes, informatie) als gevoelens (hoe je je voelt, hoe je over iets denkt, waarom je doet wat je doet, waar je blij van wordt). Of wissel dit af!
- Vraag actief om reacties. Ga het gesprek aan. Vraag je volgers of ze iets herkennen of stel ze een concrete vraag. ‘Wat is jouw ultieme vakantiebestemming?’ is beter dan ‘Heb je nog vragen over ultieme vakantiestemmingen, stel ze dan hieronder.’ Oh en reageer vervolgens weer op hun reacties. Da’s wel zo sociaal.
Inspiratie voor je Instagram content
En dan nu, een lijst met ideetjes! Vragen, suggesties, leuke formats die je kunt gebruiken om jouw Instagram feed waardevoller te maken voor je volgers.
- Organiseer een winactie en vraag jouw volgers iemand te taggen. Zorg dat de prijs die je weggeeft aansluit bij wie jij bent als ondernemer en bij je bedrijf. Het kan een eigen product zijn, maar je kunt ook samenwerken met een ander bedrijf.
- Toon je kwetsbaarheid. Laat jezelf zien. Vertel over een situatie die je lastig vond en hoe je daar mee om bent gegaan. Deel emotie, vertel over je learnings. Vraag je volgers of ze dit herkennen.
- Vraag je volgers hoe jij ze zou kunnen helpen bij een bepaald vraagstuk. Nodig ze uit om hun vragen rondom een bepaald thema met je te delen in de comments. En besteed extra veel aandacht aan het reageren op reacties die je krijgt.
- Draai het om: vraag je volgers om tips, zodat zij jóu kunnen helpen bij iets waar jij mee worstelt. Dit levert vaak heel veel reacties op! En je leert je volgers weer wat beter kennen.
- Laat een klant aan het woord. Deel quotes of testimonials van opdrachtgevers. Laat jouw klanten vertellen wat ze van de jouw product, dienst of de samenwerking vonden en hoe jij ze geholpen hebt. Ook leuk: leveranciers aan het woord laten. Werk jij samen met andere bedrijven? Deel dan ook hún verhaal!
- Sommige experts vinden dat je op een zakelijk Instagram account alleen zakelijk kunt zijn. Ik vind van niet. Social media = niet voor niets social. Deel ook eens wat privé-zaken, iets persoonlijks. Over je hobbies, je gezin, je huis (dat je hebt gekocht of verkocht of opnieuw hebt ingericht). Iets over je leven, de reizen die je maakt. Zorg dat mensen je niet alleen leren kennen als ondernemer, maar ook als mens. Hoe persoonlijk je precies wordt, is natuurlijk aan jou!
- Maak video-content. Video is hottt (wist je vast al). En het vormt een leuke onderbreking van alle foto’s in je feed. Denk bij videocontent bijvoorbeeld aan: een korte vlog waarin je je volgers meeneemt achter de schermen, een tutorial of handleiding of een video-versie van een blog die je hebt geschreven.
- Maak thematische content. Bedenk themaweken (deze week ga ik heel veel vertellen over niche-onderwerp X). Of speel met jouw content in op de seizoenen en feestdagen. Deze inhaakkalender is daarbij erg handig!
- Speel in op de actualiteit: is er iets in het nieuws dat aansluit bij jouw niche of vakgebied? Maak er een post over. Deel je mening erover. En roep op tot discussie!
- Vertel over een nieuwe blog die je geschreven hebt en wat de lezer gaat leren als hij jouw blog leest. In dit artikel lees je meer tips over het promoten van je blogartikelen op Instagram.
- Caption This! Heb je een grappige foto? Een vreemde? Een aparte? Die wel past bij jou en je bedrijf? Plaats ‘m! En vraag je volgers om er een onderschrift voor te bedenken. Hilariteit gegarandeerd!
- Vertel over nieuwe producten en diensten. Of over producten of diensten die je vernieuwd of veranderd zijn. Deel teasers (maak je volgers eerst in een post nieuwsgierig). En vertel tot slot uitgebreid wat er nieuw is!
- Maak creatief gebruik van de ‘carroussel post’ (meerdere foto’s in één Instagram-post. Er zijn geruchten dat dit soort posts het minder goed doen dan gewone posts met maar één foto, maar ik heb dat zelf eigenlijk nog niet gemerkt. Een aantal ideetjes:
- Doe een before & after. Bijvoorbeeld van je nieuwe logo, je nieuwe website, een foto voor en na bewerking, je kantoor voor- of na opruimen etc.
- Plaats een ‘full length video‘. Op Instagram kan je video maar 1 minuut lang zijn. Maar je kunt dus meerdere video’s aan 1 post toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld toch een langere vlog delen!
- Deel meerdere foto’s van een evenement of product launch, zonder dat je je volgers spamt.
- Deel diverse testimonials van klanten in een reeks plaatjes.
- Heb je een niet zo heel mooie foto die je toch wil delen (maar die je niet prominent op je profiel wil), plaats hem dan als tweede foto in de carroussel en verleid je volgers in je caption om te swipen!
- Deel af en toe een inspirerende quote. De ladies van The Confetti Collective doen dit regelmatig op een superleuke, engaging manier. Kijk maar eens op hun profiel.
- Een heel ander idee: werk samen met andere instagrammers en cross promote elkaars content!
- Heb je weer flink wat nieuwe volgers erbij gekregen? Stel jezelf dan eens ‘opnieuw’ voor in een post. Vertel wat dingen die mensen nog niet over je weten, zo is het ook interessant voor bestaande volgers.
Content voor je Instagram stories
Als ik héél eerlijk ben, vind ik de stories van Instagram nog veel leuker en veelzijdiger dan de feed zelf. Ik LEEF in de stories. Je kunt er gewoon meer mee. En het hoeft niet zo gepolisht te zijn, niet zo perfect. Het draait in de stories niet alleen maar om mooie plaatjes, maar ook om interessante inhoud. Hieronder vind je tientallen ideetjes voor Instagram story content. We beginnen weer met een paar algemene tips:
- Denk voor je stories in verhalen van 3 tot 8 slides. Als je steeds een losse story (van 1 slide) plaatst, mis je de kans om je lezer echt ín je verhaal te trekken.
- Denk vooraf goed na over wat je precies wil gaan vertellen en in welke volgorde. Het kan helpen om in je notitieboekje kort een storyboard te maken. Teken wat je wil laten zien, of schrijf het op.
- Start elk verhaal duidelijk en sluit het verhaal af. Begin met een introducerende slide en sluit af met een concluderend exemplaar. Zo weten mensen precies waar ze zijn en wanneer je verhaal klaar is.
- Gebruik een herkenbare stijl, zeker wanneer je met meerdere slides één verhaal wil vertellen. Bijvoorbeeld: dezelfde herkenbare layout. Maar ook: dezelfde kleuren en hetzelfde lettertype. Of gebruik foto’s met hetzelfde thema op de achtergrond (alleen maar planten, alleen maar zonnige strandplaatjes etc.)
- Met tools & apps als Canva, Unfold, Hypetype (geanimeerde letters), Inshot en Mojo kun je mooie story layouts maken. En er zijn er nog véél meer te vinden in de app store.
- Ook voor je stories kun je in rubrieken werken. Elke vrijdag een #onlinegroeitip. Of elke maandag een nieuwe quizvraag. Daarover hieronder meer!
Deel jouw eigen kennis in je Instagram stories
Oké, wat post je op Instagram stories als ondernemer? Stories zijn perféct om je eigen kennis te delen met je community. Bijvoorbeeld als je een blog hebt geschreven. De meeste bloggers vragen al aandacht voor nieuwe blogs in hun story. Vaak blijft dat echter bij één slide, en dat werkt natuurlijk al super goed. Toch is het een gemiste kans. Want waar Instagram stories zich namelijk perféct voor lenen, is het delen van de inhoud uit je blog!
Je kunt bijvoorbeeld een samenvatting maken met de belangrijkste takeaways uit jouw blog. Of je deelt iedere dag een ander inzicht uit je blog en verwijst iedere keer opnieuw naar jouw blog voor alle andere tips/inzichten. Als je meer dan 10.000 volgers hebt kun je een link aan je stories toevoegen. Wanneer mensen dan omhoog swipen, komen ze direct op je blogpost terecht. Heb je – net als ik – nog lang niet zoveel followers, dan kun je in je laatste slide het beste een verwijzing naar je blog opnemen (‘link in bio’).
Natuurlijk kun je ook kennis delen zónder een bijbehorende blog te promoten. Bijvoorbeeld door wat losse tips te delen over jouw onderwerp. Door een korte handleiding te schrijven of een tutorial te maken en die te delen in je stories. Als fotograaf zou je bijvoorbeeld op hoofdlijnen kunnen laten zien hoe je je foto’s bewerkt (met before and after). Of je neemt je volgers mee achter de schermen en laat zien waar je op let bij het kiezen van een goede plek om foto’s te maken. Heb je geen blog voor nodig!
Test de kennis van je volgers
Test de kennis van je volgers (over jouw niche)! En laat daarmee meteen zien hoe veel jij over jouw onderwerp weet. Eerder dit jaar introduceerde Instagram een geweldige nieuwe functie voor dit soort testjes: de quiz. Met de quiz kun je je volgers een vraag + diverse antwoordmogelijkheden voorleggen. Zelf geef je aan wat het juiste antwoord is. Direct na het meedoen, ziet de volger of hij/zij de vraag goed of fout beantwoord heeft.
Heb je maar twee antwoordmogelijkheden? Dan kun je ook overwegen om een poll te gebruiken. Deelnemers krijgen dan niet meteen te zien wat het goede antwoord is, maar wel hoeveel procent van jouw andere volgers er het zelfde over dacht als zij. Van quizzen en testjes kun je hele leuke formats maken. Denk bijvoorbeeld aan elke vrijdag een quiz. Of je deelt gedurende een bepaalde periode regelmatig een quizvraag.
Twee leuke voorbeelden van toffe quiz-rubrieken zijn de #taaltipsmetlinda van @LindaRoosenMedia (via haar Hightlights kun je ze terugvinden). Linda test iedere week de taalkennis van haar volgers (en legt vervolgens haarfijn uit hoe het zit). Ook de Ramadan-quiz van Rhaida @Diddyeltouny vond ik erg leuk! Zij plaatste tijdens de Ramadan elke paar dagen een toffe quiz-vraag in haar stories. Het onderwerp van deze quiz is weliswaar niet verbonden aan Rhaida’s inhoudelijke kennis (ze is illustrator), maar wel aan wie zij is als persoon. Je quiz-onderwerp hóeft namelijk niet zakelijk te zijn.
Toon oprechte interesse in je volgers
Engagement, engagement! Eén van de leukste manieren om je volgers te betrekken, is door vragen aan hén stellen met de vraag-sticker. Wil je veel reacties op je vraag in je Instagram stories? Vraag mensen dan om iets persoonlijks te delen. Iets waar ze mee zitten, mee worstelen of juist iets wat ze heel leuk vinden. Vraag ze iets over zichzelf te vertellen. Toon oprechte interesse in je volgers! Het is een leuke manier om de betrokkenheid te vergroten. En andersom: jij leert je volgers weer wat beter kennen.
Ik vroeg bijvoorbeeld laatst of mensen hun eigen beroep of bedrijf in 5 emoji wilden omschrijven. Vervolgens probeerde ik te raden wat mijn volgers doen in het dagelijks leven, zonder op hun profiel te kijken. Ik kreeg meer dan 50 reacties (en het was verdomd lastig te raden trouwens, haha!). Je kunt je volgers ook een dillemma voorleggen met de poll-sticker, gerelateerd aan jouw niche natuurlijk. Bijvoorbeeld: als trouwfotograaf laat je je volgers stemmen tussen twee dingen. Zoals: ‘als je móet kiezen: alleen foto’s van je bruiloft of alleen video?’. Of: wat lijkt je erger: ‘alleen maar onscherpe foto’s of alleen maar foto’s waar je lelijk op staat?’ Dat levert leuke gesprekken op!
Deel wat je raakt in je Instagram stories
Inger Vierhout deelt op haar stories elke zondag een lijstje van dingen die haar geïnspireerd hebben, zijn opgevallen of raakten in haar stories. Dat zijn soms personen, vaak quotes en ook posts van andere mensen. Ze vertelt ook wat ze precies interessant vindt aan de dingen die ze deelt. Ik vind het een ontzettend leuke, terugkerende rubriek.
Een variant op de ‘deel wat je raakt’-rubriek, is de shout-out. In een shout-out deel je posts & profielen van anderen die jou inspireren. Je vertelt erbij waarom ze je zo inspireren en waarom jij vindt dat mensen die persoon zouden moeten volgen. Het leuke is: de mensen die je een shout-out geeft, krijgen er vaak dankzij jou wat volgers bij. En andersom jij ook weer, want zij reposten jouw shout-out soms op hun eigen stories. Natuurlijk kun je met bevriende Instagrammers afspreken dat je een shout-out naar elkaar geeft.
Maak videocontent voor je Instagram stories
Ook voor stories is video-content hot. Je kunt een complete vlog uploaden naar IG-TV (de derde ‘contentlaag’ van Instagram). Of je deelt videootjes in je stories. Een paar ideetjes:
- Maak een verslag met korte videootjes (steeds 15 seconden of sets van meerdere van 15 seconden) waarin je laat zien wat je allemaal doet, zodat je volgers zien hoe jouw dag eruit ziet.
- Vertel in een aantal video’s wat je over een bepaald onderwerp weet of denkt. Wat jouw mening is. En vraag je volgers om te reageren en mee te denken.
- Film je werkplek, zodat je volgers een idee krijgen van waar jij je werk doet. Vinden mensen vaak superleuk om te zien!
- Ook leuk: maak geanimeerde video’s met plaatjes / tekst die beweegt. Kun je o.a. maken met Canva en met de app Mojo.
Ga live en beantwoord vragen van je volgers
Live gaan op Instagram, ik heb het zelf nog niet gedurfd. Ik ben vooral bang dat er niemand aanhaakt en ik een beetje in het luchtledige zit te praten. En dat ik vreselijk over mijn woorden struikel. Maar ik vind live-sessies van andere ondernemers altijd súperleuk en waardevol om te bekijken. Daarom heb ik aan ondernemers met de nodige Live-ervaring gevraagd of zij hun tips met mij (en jou) willen delen. Ik interviewde fotograaf @JessicaJongman, financieel blogger Marjan Heemskerk van @TheHappyFinancial en growth marketeer Benthe Bemelman.
- Denk na over de inhoud & bereid je live-sessie goed voor. Jessica: “Zelf ga ik nooit zomaar live, maar bedenk ik van tevoren een thema dat ik centraal ga zetten. Vooraf vertel ik een aantal keer in mijn stories hoe laat ik live ga, zodat mensen dat weten en erbij kunnen zijn!” Benthe: “Ga live op een moment dat veel van je volgers online zijn. Dit kun je zien via de statistieken.”
- Zorg voor een rode draad in je verhaal. Jessica: “Ik schrijf alle punten (of vragen) die ik wil beantwoorden op. Ik kijk ook regelmatig naar de punten waarover ik wil vertellen, en probeer niet alles uit mijn hoofd te doen! Benthe: “Bedenk ook wanneer je de sessie wil afsluiten. Dat voorkomt dat je een stuurloze sessie hebt.” Zorg ook dat je wat onderwerpen klaar hebt liggen en dingen te vertellen hebt voor als er niemand tijdens je live sessie nog vragen stelt en het ineens heel stil wordt.
- Geef je volgers vooraf de mogelijkheid om vragen in te sturen (met de vraag-sticker). Dat geeft jou input voor je live-sessie en zorgt gelijk voor betrokken volgers. Ze zullen eerder gaan kijken, omdat ze benieuwd zijn of jij hun vraag gaat beantwoorden. Benthe: “Je hebt sinds kort ook een vragensticker die je kunt gebruiken tijdens je livesessie om vragen te verzamelen én beantwoorden.”
- Zorg dat technisch alles werkt. Marjan: “Stabiele wifi, goed geluid (bijv oordopjes + microfoon), goed geluid in de ruimte waar je zit en zet je telefoon op stil.” Een aanvulling van Benthe: “Zorg voor een stabiele plek voor je telefoon, zodat je hem niet zelf vast hoeft te houden. Dat straalt meer rust uit voor de kijker.”
- Je kunt eventueel ook live gaan met iemand anders. Een live-interview met een klant of iemand die je inspireert bijvoorbeeld. Zo hoef je zelf niet alles vol te praten, plus het is een leuke manier om jouw netwerk uit te breiden. Marjan: “Maak wel een scriptje vooraf, zodat er een lijn zit in je interview.” Vraag je volgers om in de comments vragen te stellen die jij weer aan de persoon die je interviewt kunt stellen. Nog een tip van Marjan: “Live gaan, een interview hosten en ondertussen ook nog de vragen die binnenkomen in de gaten houden, is echt multitasken voor gevorderden. Dus wees daar op voorbereid.”
- Niemand verwacht dat het vlekkeloos gaat. Je gaat je verspreken, foutjes maken etc., maar dat geeft niet. Jessica: “Het is gewoon heel spannend, dat vond ik ook toen ik ermee begon. Maar ik wilde heel graag groeien in zichtbaarheid en vond dit een hele mooie stap. Dus als je het spannend vindt: probeer een knop in je hoofd om te zetten en go for it!“
Promoot je gek (maar wel steeds anders)
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind het echt onwíjs lastig om mijn eigen diensten, producten en workshops te promoten. Ik moet mezelf iedere keer weer over een grens pushen. Maar ik weet dat lang niet al mijn volgers al mijn stories zien (en velen vaak een promotie missen). En bovendien: de kracht van de boodschap zit ‘m in de herhaling.
Vaak moet je mensen gewoon meerdere keren op de hoogte brengen van jouw product, dienst of aanbieding voor ze overstag gaan en iets kopen of zich inschrijven. Zeker als je B2B bezig bent. Belangrijk is om je diensten, producten, workshop of event iedere keer op een andere manier onder de aandacht te brengen. Vertel meer dan alleen de belangrijkste informatie. Deel het verhaal rondom jouw producten en diensten.
Voorbeeld: je product promoten in Instagram stories
Stel, je runt een restaurant en organiseert binnenkort een bijzondere wijn-spijs-avond in samenwerking met een wijnproducent uit Duitsland. Je hebt nog een flink aantal plaatsen beschikbaar en wil de avond in de loop naar het event regelmatig promoten in je Instagram stories. In plaats van iedere keer alleen de belangrijkste info te delen (wat is het, wanneer is het en wat kost het?) kun je én die belangrijke info delen + iedere keer wat anders vertellen. Bijvoorbeeld:
- Deel het menu en vertel wat er zo bijzonder is aan elke gang (en elke wijn-spijs-combinatie)
- Laat de wijnproducent een korte video opnemen met zijn/haar telefoon en deel die in een aantal stories, mét ondertiteling (zodat mensen het ook zonder geluid kunnen bekijken en begrijpen).
- Vertel als eigenaar zelf waarom je deze avond organiseert en wat er zo speciaal aan is. Kan in een video maar ook in een aantal foto’s van jezelf met quotes ernaast.
- Vraag aan je chefs of ze iets kunnen vertellen over het menu en de voorbereiding.
- Laat zien dat je bezig bent met de inkoop van de ingrediënten of het menu aan het doorproeven bent met je team.
- Heb je al eens eerder zo’n avond georganiseerd? Deel dan testimonials / quotes van gasten over hun ervaringen.
Share your milestones
We mogen met z’n allen best eens wat vaker delen waar we goed in zijn & wat we bereikt hebben. Heb je een bepaalde omzet behaald, een droomklant binnengesleept, is je workshop uitverkocht, heb je een nieuwe medewerker aangenomen, een bepaald aantal volgers, een nieuwe website, nieuwe productlijn, nieuwe dienst of iets anders te geks waar jij écht trots op bent? Of bestaat je bedrijf een aantal jaar? Deel dit dan uitgebreid in je Instagram stories! En natuurlijk ook gewoon op je feed, want daar horen je mijlpalen ook thuis!
Deel testimonials & reviews
Deel een testimonial, review of recensie van één of meerdere klanten. Maak er een mooi plaatje van. Vertel er eventueel ook bij wat jouw ervaring met de klant was! Wie is de klant eigenlijk, en waarom koos hij/zij voor jou? Wat vond je zo leuk aan de opdracht of samenwerking? Wat heeft de klant precies gekocht bij je? Als je durft – en je klanten durven – zou je ze ook kunnen vragen om een korte video review te maken met hun telefoon. Van 15 tot 45 seconden, zodat je deze kan delen in een aantal stories (mét @mention én ondertiteling natuurlijk).
Nog twee losse ideetjes
- Review een boek of event. Vertel over een boek dat je gelezen hebt, een documentaire die je gezien hebt of een evenement dat je hebt bezocht. Deel niet alleen je mening over het boek of event, maar ook jouw lessons learned.
- Geef korting speciaal aan je Instagram-volgers. Deel sowieso aanbiedingen, speciale acties waarbij mensen korting krijgen of iets extra’s als ze voor een bepaalde datum iets bij je aanvragen of bestellen. Communiceer duidelijk wat de actie inhoudt en tot wanneer hij loopt. Promoot je actie vooral actief als hij bijna is afgelopen.
Wat post jij op Instagram als ondernemer?
Heb je het helemaal tot hier gered? Wow! I salute you. Thanks voor je tijd! Ik hoop van harte dat je er echt iets aan gehad hebt. En ik ben uiteraard heel benieuwd: wat post jij op Instagram als ondernemer? Wat zijn jouw rubrieken en topics? Heb je nog toffe content-ideetjes voor ondernemers op Instagram die níet in de enorm lange handleiding hierboven staan? Deel ze dan absoluut hieronder! En mocht je nog vragen hebben over Instagram content voor ondernemers, laat ze dan ook in de comments achter. Ik ga mijn best doen je zo goed mogelijk te helpen!
Mocht je nu denken, leuk allemaal dit hele Instagram-gebeuren, maar ik heb echt nog wat richting en hulp nodig. Then I’m your girl! Tijdens een sparringssessie in Eindhoven kunnen we uitgebreid plannen maken voor jouw Instagram-kanaal. Hier lees je meer over de mogelijkheden & kosten. Daarnaast geef ik ook Instagram-inspiratiesessies, waar je kunt leren hoe je Insta inzet als bedrijf. Interesse? Neem even contact met me op!
Ha Saskia, Wow super waardevol jouw blog. Het is niet zo dat er heel veel nieuwe dingen voor mij in staan maar wat is het fijn dat je alles op een rijtje hebt gezet. Erg overzichtelijk! dus thanks 🙂
Graag gedaan! 🙂
Prima tips, Ik vind ze leuk.
Ik heb een bedrijfje waarbij ik handgemaakte producten verkoop, deze letter ik zelf. Ik ben steeds op zoek naar nieuwe content-ideeën. Ik heb hier super leuke ideeën opgedaan die ik nog niet eerder tegen gekomen ben! zo leuk!