Waarom het slim is om vaker over hetzelfde onderwerp te schrijven

Blog jij altijd over hetzelfde onderwerp? Of ga je allerlei kanten op en bespreek je in ieder blogartikel weer een ander deel van jouw interesses? Als je veel dingen kunt en leuk vindt, dan heb je misschien de neiging om over al die verschillende zaken te schrijven. Of je blijft in het algemene hangen, en gaat nooit echt de diepte in. Waarom dat niet zo slim is en waarom het juist héél verstandig is om duidelijke keuzes te maken en vaker over het zelfde relatief ‘kleine’ nicheonderwerp te schrijven (nichebloggen dus), vertel ik je graag.

Go deep, go niche

Je hebt het vast wel vaker gehoord (zeker als je mijn blogs wel eens leest); het is onwijs slim om een niche te kiezen voor je blog. Een niche is een klein, afgebakend onderwerp waar jij veel over kunt vertellen, maar waar nog niet zoveel over geschreven wordt. Het gat in de markt dus. Een niche kan je specialisme zijn, of een bepaalde branche waar je je op richt.

Stel, je bent zelfstandig IT-consultant of je werkt voor een IT-bureau. Dan is ‘IT’ waarschijnlijk jouw hoofdonderwerp. Maar waar ga je dan over schrijven? Over alles wat met IT te maken heeft? Mogelijke niches die onder IT vallen, zijn bijvoorbeeld ‘app-ontwikkeling’, ‘integratie’, ‘maatwerksoftware’ of ‘portals’. Maar ook topics als ‘software security’ of ‘projectmanagement binnen IT’.

Waarom zou je een niche kiezen?

Waarom het zo belangrijk is om een niche te kiezen? Jouw vakgebied is zo groot! Schrijven over alles wat je kunt en weet over je vak, is onwijs complex. Waar begin je? Bovendien is het daarmee ook heel moeilijk om op te vallen tussen al die andere bloggers met hetzelfde vakgebied. Er wordt al zoveel geblogd en gepubliceerd.

De enige manier om nog waarde toe te voegen, gezien en gevonden te worden, is door je te specialiseren. En door vervolgens natuurlijk binnen die specialisatie veel diepgang te bieden. Een niche helpt je daarnaast focus en inspiratie te krijgen, een expert worden binnen je branche en beter gevonden worden via Google (daarover later meer).

Wat is een goede niche?

Waaraan herken je nu een goede niche? Waar moet je op letten, bij het kiezen van de jouwe? Een goede niche:

  • is specifiek, klein en relatief bijzonder
  • is tegelijkertijd groot genoeg om makkelijk 30 a 40 blogs over te schrijven
  • is een onderwerp waar jij veel van af weet, of veel over wil leren
  • is een onderwerp waar niet zoveel over wordt geschreven
  • en waar voldoende mensen in geïnteresseerd zijn

Hoe vind je jouw niche? Tijdens de workshops zakelijk bloggen die ik geef, is het voor veel deelnemers één van de moeilijkste onderdelen. Kies in ieder geval een onderwerp waar jij met passie over kunt blijven praten. Doe ook onderzoek naar welk onderwerp nog onbelicht is en waar je (potentiële) klanten het meest naar op zoek zijn. Hier lees je nog meer over het kiezen van een niche voor je blog.

Word dé expert, voor je lezers & voor Google

Nichebloggen (een niche kiezen en daar regelmatig over schrijven), helpt je dus om een expert te worden binnen je branche, voor je lezers en voor (potentiële) klanten. Maar het helpt je ook met je vindbaarheid in de zoekmachine. Zoekmachineoptimalisatiespecialist (leuk Galgje-woord trouwens) Rutger Steenbergen van SEO Zwolle, legt het als volgt uit:

“Blog je vaak over hetzelfde onderwerp, dan word je een autoriteit en herkent Google patronen. Daardoor hoef je dus niet de populairste website te zijn, maar word je de beste in jouw niche. Je bent een grote vis in een kleine vijver. De zoekmachine beloont dat vaak met mooie posities bij de zoekresultaten. En terecht, want jij bent de expert!” 

Met Christmaholic ben ik inmiddels echt een autoriteit geworden voor de zoekmachine op het gebied van kersttrends en kerstversiering. Vooral op de langere zoekwoordcombinaties (long tail) en zoekopdrachten die te maken hebben met trends, inspiratie en ideeën (dus niet als het over spullen kopen gaat) scoor ik best goed. Al valt er ongetwijfeld nog heel wat te winnen, ik ben immers absoluut geen SEO-expert.

Google weet dat Christmaholic over Kerst gaat

Google weet in ieder geval dat alle content van Christmaholic.nl over Kerst gaat. En dat een site waarop heel veel informatie over één specifiek onderwerp te vinden is, waarschijnlijk heel relevant is. Daardoor kom ik automatisch vaak wat hoger in de zoekresultaten dan iemand die bijvoorbeeld net begint met bloggen over Kerst. Of iemand die normaal gesproken over iets heel anders publiceert.

Ook al is hun verhaal actueler, en gaat het over exact hetzelfde topic, ik krijg toch regelmatig voorrang. Niet altijd trouwens (Google blijft een mysterie, en waarschijnlijk valt er aan mijn SEO-strategie nog heel wat te verbeteren). Maar ik heb mijn strepen in ieder geval verdiend in de zoekmachine, door heel vaak over dezelfde niche te schrijven.

Je niche blijft waarschijnlijk niet altijd hetzelfde

Steeds over hetzelfde onderwerp schrijven voelt misschien beperkend, maar dat is het niet. Ten eerste zorgt een niche ervoor dat je veel makkelijker op concrete contentideeën kunt komen. Je hebt geen last van ‘teveel inspiratie, wat moet ik kiezen?’ en je kunt één bepaald onderwerp volledig uitdiepen. Daardoor ga je automatisch al diepgaandere en waardevollere blogs schrijven, en zal het je veel meer opleveren.

Ten tweede zegt natuurlijk niemand dat je voor altijd aan die ene niche vast zit. Je hoeft heus niet altijd over hetzelfde topic te blijven bloggen. Jouw interesse verandert in de loop der jaren, je klanten en lezers veranderen waarschijnlijk ook. Datzelfde geldt voor de markt en jouw aanbod – wat je doet en wat je verkoopt qua diensten en producten. Ook die blijven geen jaren hetzelfde. Misschien zijn er straks wel 100 kerstbloggers in Nederland, dan is bloggen over Kerst geen niche meer en moet ik misschien wel ‘kleiner’ gaan denken. Het is dus alleen maar logisch dat je niche mee verandert.

Gratis ebook ‘Zakelijk Bloggen’

wat is zakelijk bloggenMeer tips om kneitergoede zakelijke blogs te schrijven? Lees dan mijn gratis ebook! Meer dan 40 pagina’s vol praktische aanknopingspunten.
Download het ebook

Hoe vaak moet je dan over dat zelfde onderwerp bloggen?

Over de ideale blogfrequentie, heb ik laatst een uitgebreid artikel geschreven. Heb je tijd om regelmatig te bloggen – ééns per week bijvoorbeeld of vaker – dan is het helemaal prima om meerdere niches in je artikelen te bespreken. De ene week heb je het dan bijvoorbeeld over zakelijk bloggen en de andere week over het schrijven van kneitergoede webteksten. It’s up to you!

Zeker als de niches onderling verband met elkaar houden (dus niet: het bakken van pizza’s & het verzorgen van krullend haar), is dat juist heel goed. Je website wordt er echt alleen maar waardevoller van. En natuurlijk hoef je niet altijd over je niche te schrijven, en kun je regelmatig totaal andere zaken bespreken. Het blijft immers jouw website en jouw blog. You make the rules. Het belangrijkste van alles, is dat je er plezier in hebt en blijft houden. Blog-ze!

 

Pin It