Writeaholic.nl

Hou deze belangrijke zakelijke blogtrends goed in de smiezen

Weet jij hoe lang je blogs tegenwoordig moeten zijn? Heb je zicht op welke tactieken nog werken, en welke niet? Hoe zit het met video? En hoe zorg je dat je artikelen ook volgend jaar nog worden gevonden? In deze blog bespreek ik 5 belangrijke trends voor zakelijk bloggen met je. Samengesteld op basis van mijn eigen ervaringen én nieuw onderzoek. Ontwikkelingen waar je als ondernemer of bedrijf echt mee aan de slag wil!

Trend #1. Meer tijd investeren

Vraagje: hoe lang neem jij de tijd om je zakelijke blogs te schrijven? Moet het even snel tussendoor of maak je tijd vrij? Zoals je misschien weet, ben ik fervent voorstander van kwaliteit. En kwaliteit vraagt om een behoorlijke tijdsinvestering.

Heb je iedere maand 8 uur beschikbaar om te bloggen voor je eigen bedrijf? Schrijf dan liever één knaller van een blog per maand, dan meerdere snel in elkaar gedraaide stukjes. Gelukkig hebben steeds meer bloggers door dat het werkt. Want ‘meer tijd investeren’ is de eerste in dit rijtje met trends voor zakelijk bloggen.

Trends in zakelijk bloggen - meer tijd voor het schrijven van iedere blog

Het is de tijdsinvestering waard

Dat focussen op kwaliteit en investeren in iedere blog die je schrijft écht werkt, is bevestigd door recent onderzoek van Orbit Media. Orbit vroeg meer dan 1000 Amerikaanse bloggers naar hun bloggewoonten en het effect van hun activiteiten. Bloggers besteden tegenwoordig gemiddeld 3 uur en 28 minuten aan iedere blogpost. In 2014 was dat nog maar 2 uur en 24 minuten.

Slechts 13% van de bloggers spendeert meer dan 6 uur aan het schrijven van een artikel (iets meer dan vorig jaar). But guess what, die extra tijdsinvestering is het dubbel en dwars waard! Bloggers die de meeste tijd besteden aan het voorbereiden en schrijven van hun artikelen, zien namelijk ook de beste resultaten. Hard work pays off!

Trend #2. Langere artikelen

Hoe lang je de tijd neemt om te schrijven, zegt niet alles over de kwaliteit van je blog. Als je 8 uur doet over een stukje van 400 woorden, ben je er helaas nog lang niet. Kwalitatief bloggen betekent dat je veel waarde toevoegt en diepgang biedt. Dat doe je door je lezer te helpen, door goed antwoord te geven op zijn vragen en/of hem voldoende te inspireren. Om dit te kunnen doen, heb je simpelweg best wat woorden nodig.

Size matters: blogs worden alsmaar langer

Als er één trend is voor zakelijk bloggen waar we dan ook écht niet meer omheen kunnen, dan is het wel lengte. In 2018 telde de gemiddelde blog 1151 woorden. Ter vergelijking: in 2017 waren dat er 1142, in 2016 telde een gemiddeld artikel 1054 woorden, en in 2015 slechts 887.

In de VS is daarnaast al een paar jaar een trend gaande om blogs van 2.000 tot wel 10.000 woorden te schrijven. Die waait nu over naar ons land. Monsterblogs noemen ze die ellenlange stukken. En ook wel cornerstone content. Hier lees je er meer over. Fun fact: slechts één op de vijf bloggers schrijft posts die meer dan 1500 woorden tellen. En als het gaat om monsterblogs van 2.000 woorden of meer, ligt dat aantal nog lager. Heeft het schrijven van zulke lange stukken dan wel zin?

Trends in zakelijk bloggen - blogs worden langer

Hoe langer je blogs, hoe meer resultaat

Jazeker. Size does matter! Want het meest interessante resultaat uit het onderzoek van Orbit Media is: hoe langer je blog, hoe groter de kans dat je er veel resultaat mee zult boeken.

Dat vind ik super logisch. Lengte is immers een belangrijke indicator van diepgang en waarde. Dat weet niet alleen je lezer, maar Google ook! Dus langere artikelen scoren vaak automatisch beter in de zoekmachine.

Betekent dat nu dat we met z’n allen alleen nog maar monsterblogs moeten schrijven? Nee, dat denk ik niet. Het aantal woorden moet geen doel op zich worden. Omslachtig geschreven teksten lezen niet prettig. Blijf to the point. Schrijf alleen lange blogs als je in elke alinea waarde toe kunt voegen. Hou als algemene richtlijn 1000 a 2000 woorden aan.

Maar hoe zit het dan met frequentie?

Kleine kanttekening: uit hetzelfde onderzoek blijkt dat vaker bloggen óók tot meer resultaat leidt. In theorie moet je dus én meer bloggen, én meer tijd reserveren voor het schrijven van elke blog, én langere blogs schrijven. Dat is toch niet te doen?

De experts die geïnterviewd zijn voor het onderzoek zeggen stuk voor stuk dat kwaliteit echt boven kwantiteit gaat. Liever wat meer tijd nemen om betere en langere content te publiceren (en dan wat minder vaak) dan het tegenovergestelde.

Bovendien blijkt uit een ander onderzoek (dat ik in dit artikel over de ideale blogfrequentie bespreek) dat er veel verschil zit tussen B2B en B2C-bloggers. In het geval van bloggers die zich op andere bedrijven richten, geldt namelijk dat 1x per maand bloggen al heel goed werkt. In het onderzoek van Orbit Media is geen onderscheid gemaakt tussen B2B en B2C.

Trend #3. Video’s in zakelijke blogs

Tijd voor de derde trend op het gebied van zakelijk bloggen. En dat is: video! Specifiek: video in combinatie met blogs. Steeds meer zakelijke bloggers embedden namelijk een video in hun inhoudelijke blogartikelen. Goede voorbeelden zijn Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law (blogt over juridische zaken) en Marjan Heemskerk van The Happy Financial (blogt over financiële zaken).

Beide bloggers combineren regelmatig een blog met een filmpje. In de video bespreken ze de belangrijkste punten uit hun artikel. De video embedden ze – bovenaan – in hun blogartikel. In het artikel is ruimte om eventueel wat dieper in te gaan op het onderwerp. En om bijvoorbeeld door te linken naar andere blogs over het zelfde onderwerp. De combinatie van die tekst & video is super krachtig. Sommige mensen houden nu eenmaal meer van luisteren, en andere meer van lezen. Zo bedien je beide type bezoekers.

“Ik merk dat iedereen een andere voorkeur heeft. De een leest liever, terwijl de ander liever een video kijkt (of podcast luistert). Ook kunnen kijkers van de vlog alles nog eens rustig nalezen in de blog of het makkelijker opzoeken als ze er echt mee aan de slag gaan. Op die manier bereik ik nog meer mensen.”
Marjan Heemskerk, The Happy Financial

Trend #4. Focus op niche & klikvolume

Algemene onderwerpen? Daar staat het internet al een paar jaar propvol mee. Wil je nu autoriteit kunnen claimen in de zoekmachine én bij je community? Dan zul je over heel specifieke topics moeten schrijven. En dat betekent maar één ding: een niche omarmen. In dit artikel leg ik uit wat nichebloggen precies is en waarom het altijd al slim was om een niche te kiezen voor jouw zakelijke blogs.

Van zoekmachine naar antwoordmachine

Maar wat is dan de trend? Nou, dat schrijven over superspecifieke nicheonderwerpen de komende jaren nóg belangrijker wordt. Dat heeft alles te maken met de ontwikkeling die Google doormaakt. We kennen Google natuurlijk als zoekmachine. Maar de website verandert de afgelopen jaren steeds meer in een antwoordmachine.

Pak je telefoon er maar eens bij en type ‘hoe oud wordt een labrador’ in. Je zult zien dat Google het antwoord al geeft als je bij ‘hoe oud wordt een l’ bent aangekomen. Je hoeft niet eens je zin af te maken, laat staan op enter te drukken. De lijst met zoekresultaten krijg je niet eens meer te zien!

Steeds minder mensen klikken door

Type je een iets complexere vraag in (zoals ‘hoe bak je een appeltaart’), dan krijg je natuurlijk wel een lijst met zoekresultaten. Maar regelmatig toont Google bovenaan of in een kader rechts ook al een voorgesteld ‘antwoord’ op je vraag. De ‘antwoordmachine’ kiest dus één zoekresultaat uit, en citeert die pagina. Mét link. Super tof als jouw site daar boven komt te staan, toch?

Ja en nee. Bovenaan in Google staan, betekent nog altijd dat je de meeste kliks krijgt. Maar het aantal mensen dat daadwerkelijk klikt op de link, neemt drastisch af. In 2018 klikte op de desktop één derde van de gebruikers al niet meer door naar een website. Op mobiel is het nóg erger! Daar klikt zelfs 54,4% vanuit de zoekmachine niet meer door. En eigenlijk is dat best logisch. Want als je het antwoord al weet, waarom zou je dan nog naar een website gaan om meer te lezen?

Gratis ebook

Meer weten over zakelijk bloggen? Lees mijn gratis ebook met meer dan 40 tips voor het schrijven van pakkende inhoudelijke blogartikelen.

Wat betekent dat nu voor zakelijk bloggen?

Antwoord geven op simpele vragen – of beter: op vragen waar een kort & simpel antwoord voor te formuleren is – heeft dus niet meer zo veel zin. Je kunt je beter focussen op hele specifieke en wat meer complexe vragen. Op vragen die misschien maar weinig mensen stellen, maar die wel door de júiste mensen gesteld worden.

Jouw doelgroep en jouw niche dus! In SEO-termen: focus je niet zozeer op zoekvolume (hoe vaak een zoekwoordcombinatie wordt ingetikt in Google) maar liever op klikvolume (hoe groot de kans is dat mensen doorklikken).

Focus op klikvolume en organic CTR

Hoe kom je er nu achter welke zoekwoordcombinaties het meeste klikvolume opleveren? Daar helpt de Moz Keyword Explorer bij. Met deze tool krijg je inzicht in de ‘organic CTR’. Deze metric vertelt je hoeveel procent van de totale kliks voor een bepaalde zoekwoordcombinatie naar de organische zoekresultaten zal gaan.

Ik heb de tool natuurlijk uitgeprobeerd. Op de screenshots hieronder zie je dat de zoekwoordcombinatie ‘hoe schrijf je een blog?’ waarschijnlijk meer klikvolume zal opleveren dan ‘wat is een blog?’. Als je deze zoekopdrachten zelf in Google intikt, zie je hoe dat komt. Bij ‘wat is een blog’ toont Google rechts een kader van Wikipedia. En bij ‘hoe schrijf je een blog’ krijg je alleen een lijst met zoekresultaten te zien.

In ongeveer 64% van de zoekopdrachten zal de bezoeker op een zoekresultaat klikken
In ongeveer 100% van de zoekopdrachten zal de bezoeker op een zoekresultaat klikken

Trend #5. Investeren in je (zakelijke) community

Natuurlijk haal je heel wat verkeer uit de zoekmachine, mits je slim en zoekvraaggericht blogt. Maar alleen op Google vertrouwen, is niet zo verstandig meer. Steeds meer zakelijke bloggers investeren in het opbouwen van hun eigen community. Via social media bijvoorbeeld, maar ook met een eigen nieuwsbrief.

Word een zakelijke influencer

Uit het onderzoek van Orbit Media blijkt dat bloggers die zich als influencer gedragen, veel meer resultaat halen uit hun blogactiviteiten. Maar kun je überhaupt een influencer zijn als je je richt op andere bedrijven in plaats van consumenten? Of als je over een heel zakelijk onderwerp schrijft? Jazeker! En heel eerlijk: alleen bloggen is niet meer genoeg.

Rutger Steenbergen van SEO Zwolle zet bijvoorbeeld LinkedIn actief in om zijn blogs, video’s en hersenspinsels te delen. Fotograaf Laura Vink van Vink Academy maakt regelmatig Instagram stories. En de eerder genoemde Charlotte Meindersma en Marjan Heemskerk zijn beiden zeer actief op Instagram en YouTube. En ze investeren ook allemaal in e-mailmarketing.

Zoek verbinding met je volgers

Wat die zakelijke influencers dan precies doen? Verbinding zoeken met hun volgers! Ze laten zien wie ze zijn. Wat ze weten & kunnen. Wat ze doen in het dagelijks leven. En hoe ze tegen dingen aankijken. Zakelijk, maar soms ook privé.

Ze roepen op tot gesprek en discussie. Ze helpen actief en zijn bereikbaar en toegankelijk. Ze communiceren niet alleen functioneel: dit weet & kan ik, dit heb ik geschreven en dit kun je bij me kopen. Maar ook emotioneel: dit ben ik, dit vind ik ervan, zo kan ik je helpen.

Emoties, gevoelens & ervaringen

Als mensen een band met je voelen, zijn ze eerder geneigd om je blogs te lezen. En zelfs om je diensten of producten aan te schaffen (de gunfactor). Overigens betekent dat dus ook dat je zakelijke blogs niet allemaal super inhoudelijk hoeven te zijn. Integendeel.

Met inhoudelijke blogs bereik je natuurlijk nieuwe mensen via de zoekmachine. Maar investeren in je community betekent ook: persoonlijke blogs schrijven. Informelere blogs, die inspelen op gevoelens, emoties en ervaringen. Zelfs als groot bedrijf! Daarme vesterk je de band met jouw community alleen nog maar meer.

Blogworkshop

Leren hoe je met succes zakelijk blogt? Wellicht is mijn workshop ‘Bloggen voor je Bedrijf’ iets voor jou! Je gaat in een kleine groep actief aan de slag met het ontwikkelen van jouw persoonlijke blogstrategie.

Trends voor zakelijk bloggen: en nu?

Yes, je hebt je met succes door de vijf trends voor zakelijk bloggen heen geworsteld. Good on you! Er zijn er uiteraard nog veel meer zakelijke blogtrends. Maar wat mij betreft zijn dit de vijf belangrijkste. Ik ben erg benieuwd: welk van de trends springt er voor jou uit? Waar wil jij je op focussen?

Wil je de band met je community versterken? Wil je meer tijd reserveren om beter en kwalitatiever te bloggen? Ga je je verdiepen in klikvolumes? Ik ben benieuwd! Nog een laatste stukje advies: kies één of twee blogtrends uit om mee aan de slag te gaan. Want ook hiervoor geldt dat je beter één ding goed kunt doen, dan vijf dingen half. Ik hoor graag van je!

Deze blog delen op Pinterest?

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze verzorgt workshops & cursussen en coacht ondernemers één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt ze daarnaast inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

ZAKELIJK BLOGGEN

Datum: 7 juni 2019
Locatie: Eindhoven
Status: VOL!!
———————-
Datum:
20 september 2019
Locatie: Eindhoven
Status: nog 6 plekken

Meer informatie >>

Mijn laatste blogs