Gestructureerd bloggen: welk type ben jij?

Confession: ik ben echt keigoed in plannen en ik hou onwijs van planningen maken. Maar (heel eerlijk) ik heb best veel moeite om me aan mijn eigen planning te houden. En op de één of andere manier vind ik het een stuk makkelijker om deadlines te halen die opdrachtgevers stellen, dan deadlines die ik mezelf geef. Toch wil ik – net als velen – graag planmatig en gestructureerd bloggen. But how?

Contentplanning? Het moeilijkste komt erna pas!

Om gestructureerd te kunnen bloggen, moet je ten eerste natuurlijk structuur aanbrengen. Dat betekent een plan maken; een blogstrategie. Daarover heb ik al vaker geschreven. In deze blog lees je bijvoorbeeld hoe je als ondernemer in 5 stappen aan de slag gaat met zakelijk bloggen. En hier vind je een handig 12-stappenplan voor organisaties die kennis willen delen.

Belangrijke onderdelen van je strategie zijn een lijst met blogonderwerpen en een contentkalender. Dat laatste is een planning, waarin je vast legt waarover je wil gaan schrijven en wanneer je wat gaat publiceren.

Maar heb je de strategie en planning klaar, dan komt – als je het mij vraagt – het moeilijkste pas. Want je moet die strategie en planning vervolgens nog wel even uitvoeren en waarmaken. Hoe krijg je dát voor elkaar?

Gestructureerd bloggen is best wel een dingetje

Een paar maanden geleden heb ik een nieuwe contentplanning gemaakt voor Writeaholic. Boordevol blogideeën en nieuwsbriefonderwerpen. Maar ik hou me dus echt niet aan die planning. Life happens. Work happens. Netflix happens.

Herkenbaar voor jou? Dat is niet zo gek. Gestructureerd (zakelijk) bloggen is voor veel mensen best wel een dingetje. Logisch ook, want kennis delen is voor veel ondernemers en bloggers geen core business. Andere zaken krijgen dan al gauw voorrang. Niet alleen zakelijke verplichtingen, maar ook privéafspraken gaan voor.

Toch kun je wel wat dingen doen om het jezelf makkelijker te maken. Welke dingen dat precies zijn, hangt heel erg af van jouw persoonlijkheid. Ik ga daarom iets doen wat ik al jaaaren niet meer gedaan heb; en dat is mensen in hokjes stoppen. Ha! Ik heb hieronder een aantal blogtypes omschreven, met tips over hoe ieder type meer structuur kan aanbrengen in zijn of haar blogproces. Ik ben héél benieuwd of jij jezelf in één of meerdere van deze types herkent!

Type #1: de deadline junkie

Een deadline junkie heeft weinig met planningen, want hij of zij houdt zich er eigenlijk nooit aan. De deadline junkie presteert het beste onder de druk van een naderende deadline, en plaatst blogs het liefst meteen zodra ze af zijn. Of in ieder geval binnen een paar dagen. Vooruitwerken doet de deadline junkie alleen als hij/zij even helemaal niets anders hoeft. Op vakantie ofzo.

Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law noemt zichzelf een echte deadlinewerker. “Ik heb wel eens planningen gemaakt, maar daar wijk ik steevast vanaf. Ik wil op maandag, dinsdag en donderdag een blog live zetten voor 11:00 uur. Liefst nog wat eerder. Die deadlines heb ik mezelf gesteld. Ik werk mijn blogs bij voorkeur één of twee dagen van tevoren uit. Waarover ik schrijf, bepaal ik op dat moment. Dat werkt prima voor me. ”

Tips voor de deadline junkie

Ben je een deadline junkie? Dan heeft het maken van een gedetailleerde planning niet zoveel zin. Je houdt je er toch niet aan. Maar een blogstrategie, waarin je o.a. vastlegt over welke hoofdonderwerpen je gaat schrijven en wie je wil bereiken, geven je wel de nodige richting. Zo zorg je dat je toch planmatig werkt. Ook een lijst met onderwerpen waar je uit kunt kiezen zodat je snel van start kunt, of conceptblogs met ideetjes die je alleen nog maar even af hoeft te maken, helpen je je doelen te bereiken.

Creëer externe deadlinedruk

Niet iedere deadlinejunkie vind het makkelijk om zich aan zijn/haar eigen deadlines te houden. Merk je dat je eigen deadlines steevast plaatsmaken voor (betaald) werk of sociale verplichtingen? Maak ze dan net zo belangrijk als de deadlines voor je opdrachtgevers, je baas of je collega’s. Creëer externe deadlinedruk.

Het helpt bijvoorbeeld om tegen volgers en fans te zeggen “dan en dan komt er weer een blog live”. Voor sommige deadline junkies helpt het als ze een afspraak maken met een redacteur of een vriend/vriendin om de blog op een bepaalde tijd aan te leveren, zodat die nog even feedback kan geven voordat de blog live gaat.

Type #2: de conceptschrijver

De conceptschrijver heeft misschien wel 50 blogconcepten in WordPress staan. Met tig half uitgewerkte ideeën en hier en daar een geschreven alinea. Maar de conceptschrijver kan zich er op de één of andere manier niet toe zetten om zijn blogposts af te maken en live te zetten. Misschien omdat hij of zij te hogen eisen stelt aan zichzelf, en bang is dat het niet goed genoeg is? Wellicht denkt hij/zij (onterecht) dat niemand op zijn of haar blogs zit te wachten?

En misschien komt er weinig online, omdat de conceptschrijver geen afmaker is. Sommige mensen vinden het eigenlijk veel leuker om na te denken, research te doen en ideeën vorm te geven. Het laatste stuk van het blogproces – het afmaken, uitschrijven, optimaliseren en publiceren – interesseert ze simpelweg niet zoveel.

Tips voor de conceptschrijver

Ben jij een conceptschrijver? Dan is het misschien wel een goed idee om een schrijfmaatje of ghostwriter te zoeken! Iemand waar jij je ideeën aan kwijt kunt, en die voor jou je blogposts uitwerkt of afmaakt. Zodat je daar zelf geen kostbare tijd aan hoeft te besteden.

Jouw verhaal is het lezen waard

Twijfel je of je blogs goed genoeg zijn? Laat ze dan vooral eens lezen door iemand met wat meer blogervaring. Schakel een redacteur in. Of vraag het een potentiële klant of opdrachtgever. Dan krijg je waardevolle feedback! And believe me: iedereen heeft interessante verhalen te vertellen. En er zit áltijd wel iemand op te wachten.

Type #3: de gedisciplineerde planner

De gedisciplineerde planner maakt een planning voor een aantal weken of zelfs maanden vooruit, en houdt zich ook bijna perfect aan de planning. Hij of zij schrijft vaak een aantal blogs in één keer en werkt graag vooruit. De gedisciplineerde planner heeft er ook geen moeite mee om blogs pas over een aantal weken te publiceren. Een keer geen inspiratie voor het schrijven van een bepaalde blog? Dan past de gedisciplineerde planner zijn of haar planning aan. Daarvoor is voldoende ruimte ingebouwd.

Marjan Heemskerk van The Happy Financial blogt heel gestructureerd en gedisciplineerd: “Ik heb een contentkalender waarin ik mijn content plan voor het komende jaar. Voor nu is hij bijvoorbeeld gevuld t/m september. Natuurlijk ben ik wel flexibel als er opdrachten tussendoor komen. Maar ik plan het schrijven van blogs in als reguliere opdrachten, net zoals voor opdrachtgevers. Ik maak er tijd voor vrij in mijn agenda, block het als een afspraak (met mezelf). Zo blijf ik gedisciplineerd.”

Tips voor de gedisciplineerde planner

Ben jij een gedisciplineerde planner? Ha, dan heb je dit artikel echt helemaal niet nodig! Wij niet-gedisciplineerde planners kunnen nog heel wat van jou leren. Het enige wat ik tegen je zou willen zeggen, is: laat het af en toe een beetje los. Lukt het een keer niet? Voel je daar niet schuldig of rot over. Jij bent echt de enige die jouw planning kent, en andere mensen mérken het vaak niet eens als je een weekje overslaat. Verontschuldigingen (richting je volgers) zijn echt niet nodig. Honestly!

Type #4: de flowzoeker

De flowzoeker barst van de ideeën en kan ze ook prima uitwerken en afmaken, maar op vindt het héél moeilijk om te beginnen. Hij of zij worstelt met zichzelf in een state of flow brengen en is schijnbaar altijd op zoek naar een reden om vooral niet te doen wat hij of zij zich heeft voorgenomen. Werk voor klanten, baas, opdrachtgevers gaat bijvoorbeeld steevast voor. Andere (leuke) dingen ook.

Dit ben ik! Ik ben ook wel een deadlinejunkie, maar vooral een focus- en flowzoeker. Ik maak fantastische planningen, maar het leven lijkt op de één of andere manier steeds andere ideeën voor me te hebben. Planningen zijn er om van af te wijken, right? En deadlines zijn er om te verschuiven. Zeker als er iets leuks te doen is!

Soms heb ik geen inspiratie, op een ander moment vind ik ander werk weer belangrijker. En dan is er een nieuwe serie op Netflix en… oh de zon schijnt! Shit, waar was ik ook alweer mee bezig? Maar áls ik die focus, die heerlijke flow eenmaal te pakken heb, dan kan ik makkelijk 3 blogposts in 3 uur uitwerken. Want de flowzoeker werkt in zijn of haar flow echt raaaazendsnel!

Tips voor de flowzoeker

Ben jij een focus- en flowzoeker? Dan ben ik eigenlijk niet de juiste persoon om je advies te geven haha, want ik struggle met dezelfde dingen. Ik heb wel gemerkt dat de manier waarop ik mijn dag/week inplan, veel invloed heeft.

Reserveer maker time & kies je werkplek slim

Ik moet grote blokken met flink wat ononderbroken uren achter elkaar reserveren in mijn agenda, om in die flow te komen. Maker time, heten die uren. Ik schreef er laatst een blog over. Ook de plek waar ik werk, is bepalend. Voor opdrachtgevers werk ik het liefst op mijn kantoor. Maar wil ik bloggen voor mezelf, dan kan ik het beste thuis gaan zitten aan de keukentafel of in mijn studeerkamer. Misschien is het voor jou wel het park of een koffietentje waar je in de blogflow komt?

Start een blogritueel

Een vriendin tipte me nog dat een ritueel om in the blog flow te komen kan helpen. Bepaalde handelingen die je achtereenvolgens doet. Bijvoorbeeld: eerst een kopje koffie zetten, die geconcentreerd opdrinken, even iets lezen, een bepaalde playlist opzetten en dan beginnen met schrijven. De truc is om een ritueel te vinden dat voor jou werkt. En als je het vaker doet, trick je je mind om in schrijfmodus te komen. Kortom; ga op zoek naar wat jij nodig hebt om in the flow te komen en plan je blogtijd slim in!

Gratis ebook ‘Zakelijk Bloggen’

wat is zakelijk bloggenMeer weten over zakelijk bloggen? Lees dan mijn gratis ebook! Met meer dan 40 pagina’s vol praktische en nuttige tips voor het schrijven van pakkende, inhoudelijke blogposts.
Download het ebook

Marjan en Charlotte hebben ook nog wat tips. Charlotte: “Gewoon beginnen. Gewoon doen. Struin de nieuwssites af voor een actueel ‘haakje’ om je blog aan op te hangen. Of lees wat andere blogs. Maar begin vooral gewoon met schrijven.” Marjan voegt daar aan toe: “Als ik écht geen zin of flow heb, dan zeg ik tegen mezelf dat ik maar 15 minuten hoef te schrijven en er daarna mee mag stoppen. Meestal ben ik dan toch al heel ver en maak ik het ook af. Je komt vanzelf in die flow!”

Structuur brengen in je blogproces: welk type ben jij?

Een strategie, een planning en deadlines zijn natuurlijk hartstikke fijn. Maar staar je er niet blind op! Er moet voldoende ruimte blijven voor creativiteit, vrijheid en actualiteit. Blog vooral ook over onderwerpen die niet perfect in je strategie passen, maar waar je wel een prachtig verhaal over te vertellen hebt. Of zaken die toevallig hartstikke actueel zijn. Gooi daarvoor je hele plan, contentkalender en structuur maar lekker over boord.

Ik ben tot slot natuurlijk heel erg benieuwd in welk van de bovenstaande types jij jezelf het meeste herkent! Misschien herken je van elk type wel iets, en ben je meer een mix? Of misschien ben je wel een heel ander type, dat nog ontbreekt aan deze lijst. Laat je het me weten? Thanks alvast en veel succes met gestructureerd bloggen!

Pin It