Waarom het soms écht niet lukt om te schrijven

De ene keer kost het je totaal geen moeite om een blog te schrijven, de andere keer staar je naar een knipperende cursor en komt er niks uit je vingers. Herkenbaar? Voor mij in ieder geval wel! Hoewel schrijven en bloggen voor mij echt ontzettend ontspannend werk is, lukt het me soms niet écht niet om iets te creëren. Schrijven tussen twee afspraken door, werkt eigenlijk nooit. Niet voor mezelf, en ook niet voor opdrachtgevers.

Waarom lukt het soms écht niet om in de flow te komen?

Als ik weet dat ik strakjes weg moet of dat er nog een grote belangrijke taak op mijn to do lijst staat die ik niet kan verschuiven, dan kost het me veel moeite om iets op papier te zetten. Ook al weet ik wat ik op wil schrijven en heb ik voldoende inspiratie.

Maar komt er lucht in mijn agenda, dan gebeurt er iets wonderlijks. Gistermiddag ging er bijvoorbeeld een afspraak niet door en schreef ik in 3 uur tijd 3 inhoudelijke blogs van ieder 1000 tot 2000 woorden. Ik zat in de flow! En het bleef maar stromen; de ideeën, de inspiratie, de woorden. Ineens! What the heck just happened?

Ik lijd aan Agenda Anorexia

Diezelfde avond deelde mijn beste vriend Arvid Bux geheel toevallig een artikel met me over time management. De schrijver, Ryan Holiday, vertelt daarin dat hij last heeft van iets wat hij ‘agenda anorexia’ noemt. Niks serieus hoor, best een gezonde afwijking eigenlijk. Maar o mijn hemel, wat herken ik me erin! Ik vertaal even een stukje uit Ryans blog op ThoughtCatalog.com:

“Ik heb last van agenda anorexia. Ik wil zo min mogelijk in mijn agenda zien staan, en daarin ben ik echt heel precies. (…) Ik kan maar twee of drie dingen in mijn agenda per dag aan. De rest van de tijd is van mij. Ik wil zo min mogelijk inplannen. En als er al iets ingepland is, dan is dat omdat ik ervoor betaald krijg of omdat het echt heel, heel erg leuk is.” 

Dat ben ik, 100%. Ik wil ook een zo leeg mogelijke agenda. Volle agenda’s geven me de kriebels. I hate it. Ik heb kleurtjes in mijn agenda voor afspraken met anderen (oranje), zoals koffiedates en skype-interviews en kennismakingsgesprekken. En andere kleurtjes voor bijvoorbeeld schrijftaken voor opdrachtgevers (blauw) en schrijf/blogtaken voor mezelf (paars). Als er teveel rood & oranje in de agenda te zien is, word ik nerveus. Ik wil zo veeeeel mogelijk paars & blauw. Ook privé overigens.

Workshop ‘Bloggen voor je Bedrijf’

Aan de slag met bloggen? Binnenkort is er weer een workshop zakelijk bloggen speciaal voor ondernemers & zzp’ers! In één middag ga je op zoek naar jouw niches & ontwikkel je een persoonlijke blogstrategie voor je bedrijf. En natuurlijk leer je pakkende blogs schrijven.
Heck yes, ik wil meer weten!

Makers vs. managers

Ryan schrijft verder in zijn artikel dat er volgens Paul Graham twee manieren zijn waarop je je leven kunt indelen; je hebt een ‘makers schedule’ en een ‘managers schedule’. Managers delen hun dagen op in face to face afspraken, vergaderingen, regelzaken, belafspraken en ga zo maar door. Zakelijk, maar vaak ook privé. Makers  (of mensen met een makersrol) hebben behoorlijke blokken tijd nodig waarin ze kunnen ‘scheppen’. Waarin ze onafgeberoken en ongestoord kunnen werken en creëren.

Arvid vertelde dat hij regelmatig amper zijn ‘gewone’ werk gedaan krijgt. Waarom? Omdat ie dan 6 van de 8 uur per dag in vergaderingen en belafspraken zit. En dan zou je misschien zeggen “ja maar dan kan hij die 2 uur per dag toch met de rest van zijn werk bezig zijn?” Maar zo werkt het dus niet.

Uit onderzoek blijkt dat het al gauw 30 minuten duurt om ‘in de zone’ of ‘in the flow’ te komen. Je hebt dus echt wat tijd nodig om voldoende focus te krijgen zodat je kunt gaan creëren. Bovendien moet je ook nog eens het gevoel hebben dat er genoeg tijd is om even door te gaan. Zodat de creativiteit vrijuit kan stromen.

Ik ben een maker

Het kwartje viel. Het is een gevalletje ‘ik heb een kast vol kleren, maar toch niks om aan te trekken’. Ik kan wel 4 uur in mijn agenda vrij hebben om te schrijven, maar als die uren verspreid zijn over de dag en ik er allerlei afspraken en meetings omheen heb, ben ik totaal niet productief. Dan moet ik die teksten er meestal uit persen. Vaak is het ook echt niet mijn beste werk, wat ik dan schrijf.

Maar heb ik vier uur achter elkaar op het einde van de dag? Dan pen ik er dus zomaar drie blogposts of twee teksten voor klanten uit. Easy! Ik ben een maker. En ik heb best wel veel makertijd nodig. Verschillende soorten werk vragen om een ander soort schema. Een ander soort planning. Om te schrijven, heb ik dus rust nodig in mijn agenda. Dat ik dáár nooit eerder op gekomen ben zeg.

Lukt het niet om te bloggen? Plan ‘makertijd’ in!

Is dit voor jou herkenbaar? Lukt het soms maar niet om toe te komen aan het schrijven van een blog, het ontwerpen van een huisstijl of het programmeren van een nieuwe app? Misschien ligt het wel aan je schema.

Misschien zit je agenda zo vol met afspraken en meetings, dat je mentaal niet toekomt aan het daadwerkelijk doen van je werk. De oplossing (die ik althans vanaf nu nog veel bewuster ga gebruiken) is mijn tijd opsplitsen in managertijd en makertijd. En vooral; met regelmaat bewust die ‘maker time’ inplannen.

Hoe plan je makertijd in?

Als je zelfstandig ondernemer bent, is het natuurlijk heel makkelijk om makertijd in te plannen. Maar werk je voor een baas, dan is het wellicht wat lastiger. In deze blog van Trello schrijft Stella Garber dat haar team dinsdag en donderdag heeft gebombardeerd tot Maker Days.

Op die dagen proberen ze zo min mogelijk meetings in te plannen. Eigenlijk alleen als het echt niet anders kan. Ze storen elkaar ook zo min mogelijk op die dagen. Zo krijgt iedereen de kans om creatief te zijn, en werk te verzetten.

Wat sowieso slim is, is makertijd blokkeren in je agenda. Zeker als er andere mensen in je agenda kunnen en vergaderingen kunnen inplannen. Toen ik nog bij Frankwatching in dienst was, werkte ik een tijd lang ook één avond per week. Dan kwamen er niet zoveel mailtjes binnen als tijdens kantooruren. Geen tweetjes, berichtjes en vragen van andere collega’s.

Die avonden bleken echt perféct om me te verdiepen in projecten, om na te denken en te creëren. Misschien kun je met je manager of team iets vergelijkbaars afspreken. Iedereen heeft er namelijk baat bij, en de organisatie nog wel het meest. Want mensen worden er alleen maar productiever van!

Tips om optimaal om te gaan met je makertijd

Maker time = lange blokken van onafgebroken tijd om te maken. Met lang wordt bedoeld: enkele uren, geen minuten. Blokken betekent; je hebt de komende uren geen afspraken die je een onrustig gevoel geven. En onafgebroken wil zeggen; geen collega’s aan je bureau, geen appjes, belletjes, mailtjes, Facebook porretjes, Insta notificaties of wat dan ook. Zodat je ongestoord kunt werken.

Ik ben eens rond gaan snuffelen online en heb een flink aantal tips gevonden – die ik verrassend genoeg vaak al van nature toepas – om je te helpen optimaal om te gaan met jw ‘maker time’.

1. Besef dat je maker time geen luxe is

Realiseer je dat maker time geen luxe is die je jezelf moet gunnen. Nee, je hebt het keihard nodig! Het is pure en heerlijke noodzaak om je werk te kunnen doen. Dus zie het ook als iets belangrijks.

2. Plan je makertijd slim in

Plan je maker time in op een moment dat je doorgaans het meest creatief bent. Veel websites tippen dat de ochtend daarvoor vaak het beste is. Dan zou je – zo blijkt uit onderzoek – ook het beste ‘diep werk’ kunnen doen, waarvoor je focus nodig hebt. Ik ben vaak het meest creatief in de vroege ochtend – voor het ontbijt – en aan het einde van de middag – tussen 15:00 uur en 18:00 uur. Probeer het uit, kom erachter wat voor jou werkt en hou er rekening mee bij het plannen.

3. Zorg voor een omgeving waarin je alles los kunt laten

Zorg voor een omgeving waarin je geconcentreerd kunt werken en de dagelijkse beslommeringen los kunt laten. Voor de één betekent dat thuis werken, voor de ander juist niet. Sommige mensen, zoals mijn man, helpt het heel erg om in de auto te stappen of op de fiets en ergens heen te rijden. Die forens-tijd helpt ze omschakelen naar ‘focus modus’.

Voor anderen werkt het heel goed om in de trein of het vliegtuig te creëren. Ze kunnen dan immers nergens anders heen. Zet eventueel een nummer op repeat. Noisli speelt continu bepaalde geluiden af, ook dat kan je helpen die focus te houden. Dit helpt je om de tijd te vergeten. En juist die diepe focus, dat gevoel van ‘in het moment’ zijn, helpt je om creatief te zijn.

4. Beperk afleiding zoveel mogelijk

Ga je schrijven, bloggen of creëren? Beperk afleiding dan zo veel mogelijk! Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar het is echt essentieel. Zet je mail en Facebook uit en leg je telefoon in een andere kamer, zodat je niet steeds gestoord wordt door het knipperende lichtje of de buzzende geluidjes als er nieuwe berichten of notificaties zijn. Je kunt ook een app als Forest gebruiken om gefocust te blijven, mocht dat voor je werken.

Voor sommige mensen werken tools als Todoist, Evernote en Trello goed om taken bij te houden, tijd in te delen en productief te zijn. Ik heb gemerkt dat ik er vaak juist onrustig van word als ik teveel probeer te organiseren en mezelf een strakke planning geef. Ik heb juist ruimte en flexibiliteit nodig. Zoals Ryan zegt: “Over-organizing can be kind of a distraction.”

5. Bewaak je maker time

Durf nee te zeggen als iemand een meeting voorstelt in jouw gereserveerde maker time. Ook al is het een potentiële klant of je baas. Die loopt niet weg en wordt niet boos als je morgenmiddag niet kunt, omdat je ander werk te doen hebt. Je hebt misschien de neiging om te denken ‘maar ach, ik heb dan geen andere belangrijke zaken gepland’, maar dat is dus niet zo. Je maker time is, zoals gezegd, juist heul belangrijk.

Ga ook alleen naar meetings waar je écht bij moet zijn. Dit betekent dus ook wat vaker nee durven zeggen en kritisch durven zijn. Was deze meeting echt nodig? Was een mailtje niet genoeg geweest? En moesten we hier echt allemaal bij zijn? Had dit niet in een half uur gekund? Dat soort dingen.

6. Zorg voor onderbreking (als je het nodig hebt)

Blokken van onafgebroken tijd reserveren, betekent niet dat je onafgebroken moet werken. Soms helpt een korte onderbreking juist heel goed. Naar de wc gaan, koffie zetten, even een frisse neus halen. Zelfs even wat oefeningen doen of douchen kan helpen. Het brengt je weer terug in je concentratie. Sommige mensen hebben baat bij een Pomodoro-techniek: 25 minuten diep werken en dan een korte break. Daar heb je trouwens ook leuke apps voor.

Mij helpt het soms om – en dit klinkt heel gek – af en toe even Netflix aan te zetten als mijn concentratie verslapt is. Een serietje kijken. Tijdens het kijken, merk ik vaak dat mijn gedachten langzaam weer afdwalen naar de tekst die ik aan het schrijven was. Dat is voor mij het moment om Netflix weg te klikken en weer verder te gaan!

Wat doe jij om ‘in the blogging flow’ te komen?

Veel van de dingen die ik hiervoor omschreven heb, doe ik dus soms al. Alleen ik wist eigenlijk niet waarom. Voor mij was dit daarom echt een eye opener. Nu ik weet waarom ik tijd moet inplannen om te schrijven voor mezelf en mijn klanten, kan ik daar veel bewuster mee omgaan.

Ik ben ook echt heel erg benieuwd hoe jij dit aanpakt! Wat doe jij om in de ‘blogging’ flow te komen? Wat doe je als het maar niet lukt om te schrijven of op een andere manier te creeëren? Mocht je nog aanvullende tips of technieken hebben die voor jou goed werken, laat je het me dan weten in de reacties hieronder? Thanks!

Pin It