Writeaholic.nl

10 blogtips voor de zomer ☀️🌴 – voorbereiden & vooruitwerken

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij is de zomer meestal vrij rustig. Niet zoveel opdrachten, relatief weinig werkdruk. Het is dan ook een periode waarin ik heel veel vooruit werk. Ik bereid voor, fotografeer, plan, schrijf en werk me – in de aircogekoelde lucht van mijn kantoortje op Strijp-S – drie slagen in de rondte. Zodat het vanaf september – als de drukte weer toeneemt – nét wat meer easy sailing is. In deze blog deel ik graag 10 tips met je om de komende zomer óptimaal te benutten voor jouw content- en blogstrategie!

1. Maak drie gedegen plannen

Zoals voor veel ondernemers en bedrijven, is mijn blog de motor die mijn contentstrategie aandrijft. Dat geldt zowel voor Writeaholic als voor mijn kerstblog Christmaholic. Mijn blog is dé plek waar alles begint en samenkomt. Maar natuurlijk staan mijn blogartikelen niet op zichzelf. Ieder jaar in juni/juli én in januari sta ik stil bij wie en wat ik wil bereiken het komende half jaar. Nu – in de zomer – focus ik me met name op Christmaholic, want dat seizoen begint immers in augustus (ja, dan al ;-)!). Ik maak de komende weken 3 plannetjes.

Contentstrategie

Ik begin met een contentstrategie. Ik zet op papier welke doelgroepen en subdoelgroepen ik wil bereiken en wat mijn contentdoelen zijn voor het komende half jaar. Daarnaast schrijf ik op welke nieuwe onderwerpen ik wil toevoegen én op welke thema’s + welk type content dit seizoen de grootste focus zal liggen. Tot slot denk ik na over wat ik wil uitstralen en bereid kleine tweaks aan mijn tone of voice voor. Zo wil ik dit jaar nog persoonlijker worden, meer laten zien van achter de schermen en nóg bewuster omgaan met samenwerkingen.

Communitystrategie + trafficstrategie

Daarnaast zet ik een kleine communitystrategie en trafficstrategie uiteen. Ik schrijf op hoe ik mijn community dit jaar wil gaan bereiken, vergroten en activeren en op welke kanalen ik de focus ga leggen om dat te bereiken. Mijn trafficstrategie bevat de plannen & ideeën voor het sturen van verkeer naar mijn blog. Ik maak een klein SEO-plan en denk na over welke kanalen ik het meest actief ga inzetten om mensen naar mijn blog te krijgen (dit jaar is dat bijvoorbeeld o.a. Pinterest).

Kortom: ik denk heel bewust na en maak keuzes. Ik ben immers maar alleen. Dus alles doen, dat gaat gewoon niet. Al zou ik het zó graag willen! Heel eerlijk: zelfs als je in een groter bedrijf werkt en een heel team tot je beschikking hebt, kun je nooit alles goed doen. Dat wat je aandacht geeft, groeit. En hoe meer je je aandacht versnippert, hoe minder focus je op ieder onderdeel van je strategie kunt leggen. Het resultaat: je doet in feite alles maar ‘half’.

blogtips voor de zomer: contentbrainstorm

2. Organiseer een content brainstorm

Terug naar de blogtips voor de zomer. Heb je al een waslijst aan ideëen voor blogs liggen? Skip deze tip dan maar! Is dat niet het geval? Dan begint het allemaal bij het organiseren van een contentbrainstorm. Het eerste wat je moet bepalen, zijn je niche(s). Op welke onderwerpen wil jij je het komende half jaar of jaar richten? Dit moeten onderwerpen zijn die jou enorm interesseren en bij passen, maar natuurlijk ook bij jouw doelgroep! En je moet jouw diensten en producten er op een logische manier aan kunnen koppelen.

Heb je je hoofdonderwerpen bepaald? Dan volgt de brainstorm. In mijn gratis ebook deel ik twee methodes met je voor het bedenken van concrete blogideeën aan de hand van je niche(s). Werk je voor een organisatie waar meerdere experts hun kennis gaan delen? Betrek de collega’s die gaan bloggen dan bij je brainstormsessie! Zo werk je direct aan een stukje betrokkenheid, draagvlak en enthousiasme. Hier vind je nog meer tips voor bedrijven die willen beginnen met bloggen.

3. Maak een realistische contentplanning

Contentbrainstorm achter de rug? Dan wordt het tijd om een realistische planning te maken. Schrijf op welke blogs je wanneer wil publiceren (en hoe je ze gaat verspreiden). Met realistisch bedoel ik: je kunt wel heel enthousiast bedenken dat je elke week een blog live wil zetten. Maar is dat écht haalbaar? Tijdens de workshops bloggen die ik geef, doen we tegenwoordig een rekensommetje. Die werkt zo:

  1. Schrijf op hoe lang je gemiddeld over het schrijven van een blog doet. Hoeveel uur heb je nodig, inclusief het vinden en bewerken van plaatjes en het vormgeven van je artikel? En het nalezen en redigeren!
  2. Schrijf vervolgens op hoeveel tijd je per maand gemiddeld beschikbaar hebt om te bloggen. Ga bij deze berekening liever uit van de periodes dat je het echt druk hebt, dan van de meer rustige maanden (zoals de zomer). Werk je voor een groter bedrijf? Ga dan na hoeveel tijd je iedere medewerker wil en realistisch gezien kunt geven om hun blogs te schrijven onder werktijd.
  3. Het antwoord op vraag 2 – het antwoord op vraag 1 = het aantal blogs dat je per persoon per maand kunt publiceren.

Zo’n rekensom is voor veel mensen een reality check. Oja, die ambitie die ik had om 3 blogs per maand online te zetten, is eigenlijk niet haalbaar. Of in ieder geval: niet houdbaar. Misschien lukt het nu wel, maar wat als ik het druk heb? Als het om content publiceren gaat, is regelmaat belangrijker dan frequentie. Een half jaar keihard werken aan je community en traffic en daarna een half jaar niks? Dat is zo zonde! Al overleef je het natuurlijk wel ;-). Ik ben immers ook ieder jaar een paar maanden stil hier als ik volledig op Christmaholic focus.

En ja, natuurlijk heb je de ene maand meer tijd dan de andere. Soms schrijf je sneller dan een andere keer. En als je in een goede flow zit kun je zomaar 2 of 3 blogs op een dag produceren. Dat klopt allemaal! Maar een realistische planning gaat niet uit van de meest positieve situatie. Die gaat op z’n minst uit van de gemiddelde, en bij voorkeur van de minst positieve situatie. Zo weet je zéker dat je planning haalbaar is. Heb je lekker geknald en een voorraadje blogs liggen? Dat is juist heerlijk. Dan heb je een buffer. Publiceer ze liever niet allemaal vlak achter elkaar (tenzij ze super actueel zijn natuurlijk). Maar plan ze in voor later dit jaar. Vooruit werken en goed voorbereid zijn geeft een heerlijk gerust gevoel.

4. Bereid een waslijst aan schrijfplannen voor

Heb je deze zomer niet de tijd om een hele reeks blogs uit te werken, maar wil je wel al een hoop voorbereiding doen? Maak dan alvast de schrijfplannen voor alle blogs die je de komende maanden of misschien zelfs het komende half jaar wil gaan publiceren. Een schrijfplan is een soort briefing aan jezelf. Hij bestaat uit twee onderdelen. In het eerste deel beantwoord je een vaste set aan vragen:

  • Wat is het inhoudelijke doel dat ik wil bereiken met het schrijven van deze blog? Wat wil ik dat mensen vinden, denken, doen, voelen na het lezen van mijn tekst?
  • Wie wil ik bereiken? Neem daarbij een zo specifiek mogelijke doelgroep in gedachten. Het mag zelfs een specifiek persoon zijn!
  • In welke vorm ga ik mijn blog gieten? Wordt het een betoog, een lijstje of toch iets anders?
  • Wat is de hoofdvraag die ik ga beantwoorden of de belangrijkste stelling die ik ga verdedigen?

Zorg dat jij over 3 maanden nog weet wat je bedoelde

Het tweede deel is als het ware een inhoudsopgave van je blogartikel. Schrijf op welke vragen je gaat beantwoorden (en in welke volgorde). Of werk met steekwoorden / korte zinnetjes. Schrijf eventueel op welke voorbeelden je wil gaan gebruiken, en op welke plek in de tekst je ze wil aanhalen. Dat geldt ook voor quotes, linkjes, grafieken, video’s en plaatjes waarvan je nu al weet dat je ze wil opnemen in je verhaal.

Hoe je het tweede deel precies uitwerkt, maakt niet zoveel uit. Het mag kort, het mag lang. Belangrijk is dat jij over 3 maanden nog weet wat je ook alweer bedoelde. Dit soort schrijfplannen maak je bijvoorbeeld in WordPress (of het CMS dat je gebruikt). Maar het kan natuurlijk ook in losse Word-documentjes. Het voordeel is dat je je blogplanning nu optimaal hebt voorbereid. Je schrijft écht sneller een beter stuk als je goed hebt nagedacht over wat en wie je wil bereiken en hoe je je verhaal gaat opbouwen.

5. Bereid ook je beeldmateriaal voor

Als tekstschrijver is het schrijf-gedeelte van zakelijk bloggen en contentmarketing nooit zo’n issue voor mij. Dat gaat allemaal vrij makkelijk en snel. Maar beeld… that’s a whole different ball game. De rustige zomer is ideaal om beeldmateriaal voor te bereiden, zodat je de rest van het jaar geschikte plaatjes hebt voor bij je blogs en op je social channels. Organiseer fotoshoots en maak toffe flatlays. Zorg voor beeld dat je het hele jaar door kunt gebruiken. Dus niet alleen foto’s in zonnige zomerjurkjes op slippers, maar ook wat foto’s waarbij je iets meer kleding aan hebt. En binnen gefotografeerd bijvoorbeeld. Zodat het ook nog kan in hartje winter.

Heb je geen zin of mogelijkheid om foto’s te (laten) maken? Investeer dan in het aanleggen van een beeldbank van (gratis) fotomateriaal, bijvoorbeeld van Unsplash. Ga op zoek naar een bepaalde sfeer of stijl die bij je past. En denk ook na over de kleuren en lettertypes die je wil gebruiken in je visuals. Ik gebruik Canva voor het maken van plaatjes met tekst. De lettertypes op mijn plaatjes gebruik ik overal. Hier op de blog, op social media en de rest van mijn website. In Canva kun je alvast eigen templates voor je Instagram stories voorbereiden. En wat te denken van vaste templates voor de plaatjes die je boven je blog zet. Prep, prep, prep it!

6. Denk na over content voor de feestdagen

Als kerstblogger maak ik zo ongeveer alleen maar content voor de feestdagen ;-). Maar hoe zit dat met jou? Kun jij inhaken op Halloween, Sint Maarten, Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw? Kun je content maken die perfect aansluit bij die momenten? Zoja, doen! Want seizoensgerelateerde content doet het altijd goed! Overigens geldt dit natuurlijk niet alleen voor feestdagen, maar ook voor andere gebeurtenissen en momenten. Zoals de herfstvakantie en kerstvakantie. Maar ook bijvoorbeeld dierendag, het moment waarop de klok een uurtje terug gaat etc. En wat te denken van terugblikken en vooruitblikken? Van trendlijstjes of blogs met goede voornemens? In je contentplanning kun je daar nu alvast rekening mee houden!

7. Organiseer een blogdag (met je team)

Wil je echt knallen met bloggen deze zomer? Organiseer dan een blogdag! Zet je telefoon op stil, sluit je af voor de buitenwereld en ga lekker tikken! Doe het alleen, samen met een collega-ondernemer of met je hele team. Zoek een plek waar je eerst samen kunt brainstormen en afspraken kunt maken. Of begin de dag met een toffe inspiratiesessie (ik kom graag langs om in een uurtje 10 top tips & ideeën voor zakelijke blogs met je te delen ;-)).

Zorg dat iedereen zich vervolgens terug kan trekken en in alle rust kan schrijven. Ga bloggen op een inspirerende plek. Bijvoorbeeld op het strand (zorg dan wel voor een beschutte schrijfplek, want zon op je computerscherm is niet zo handig). Laat iedereen tenminste twee schrijfplannen maken en laat ze een begin maken met de uitwerking van één van de blogs. Sluit de blogdag gezellig af met een borrel of diner. Ga je alleen? Dan heb je zeker weten 1 tot 3 blogs uitgewerkt. Ben je met je team? Dan heb je op z’n minst een veel meer betrokken groep bloggende mensen aan het einde van de dag. En hopelijk ook een stapel blogs die (bijna) af zijn!

8. Help jóuw lezers de zomer door

Net zoals ik jou met deze blog probeer te helpen om deze zomer op een goede manier te benutten, kun jij dat natuurlijk ook doen voor jouw klanten (of lezers)! Ik heb een artikel geschreven met tips rondom bloggen en contentmarketing. Jij kunt een artikel schrijven met tips voor jóuw doelgroep om de rustige periode goed door te komen. Of met suggesties hoe zij zich optimaal voor kunnen bereiden op het drukke najaar. Seasonal content doet het – zoals ik hierboven al een keer aangaf – gewoon heel erg goed!

blogtips voor de zomer:langere teksten

9. Schrijf langere vakantielectuur

Nu.nl staat bekend om haar korte nieuwsartikelen. Alleen de kern staat erin, enkel wat echt belangrijk is. Niets meer, niets minder. Maar in het weekend verschijnen er ineens langere stukken op de site en in de app. ‘Weekendbijlages’ die veel meer achtergrond bieden en waar je toch echt wel een minuut of 5 tot 10 zoet mee bent. Waarom specifiek in het weekend? Simpel, omdat mensen dan meer tijd en rust hebben om langere stukken te lezen! En dat geldt uiteraard ook voor de vakantieperiode.

Voor sommige beroepen is de zomer juist een ontzettend drukke periode. Maar in de meeste sectoren is het rustig. Er worden geen projecten gestart, want de helft van de mensen is vrij of op vakantie. En bij klanten en leveranciers geldt het zelfde. Er is meer rust. Meer kalmte. Bovendien: mensen gaan zélf op vakantie. En hoewel ik persoonlijk meer voor chicklit en spannende thrillers ga, vinden veel mensen het heerlijk om op reis non-fictie te lezen en ‘bij te leren’.

Kortom: dit is hét moment om langere artikelen te publiceren, om wat meer de diepte in te gaan. Zorg dat jouw langere content niet alleen super leerzaam en behulpzaam is voor jouw doelgroep, maar bij voorkeur ook leuk en niet al te zwaar. Zo maak je jouw blogs ideaal om te lezen op het strand of aan het zwembad. Heb je echt veel te vertellen? Maak er dan een mini ebook of whitepaper van. Helemaal perfect!

10. Plan een schoonmaaksessie in

Ik eindig deze blog met het minst leuke idee: een schoonmaaksessie. En daarmee bedoel ik: je huidige content nalopen. Is de informatie in je blogposts nog up to date? Werken de linkjes nog? Kun je je veelgelezen blogs beter gebruiken om jouw producten en diensten te promoten (niet in de tekst natuurlijk, maar eromheen)? Heb je de afgelopen jaren een nieuw website-ontwerp of een nieuwe huisstijl geïntroduceerd? Ga dan eens na of je oudere blogs visueel nog wel in dat straatje passen.

Ga je aan de slag met ‘schoonmaken’? Analyseer dan eerst via Google Analytics wat je meest gelezen blogs zijn en welke blogs je de meeste leads opleveren. Maak een lijstje van meest belangrijk naar minst belangrijk. Begin bovenaan and work your way down. Zo focus je je energie en tijd op de blogs die er het meest toe doen.

Blogtips voor de zomer: hoe doe jij ’t?

Ik hoop dat je wat aan de tien blogtips voor de zomer in dit artikel hebt gehad! Ik heb ze met veel plezier tijdens een wandeling door de zalige zomerzon in het warme Eindhoven voor je bedacht. Heb je nog vragen over de informatie hierboven of heb je zelf nog een ultieme zomerse blogtip die ik eigenlijk in dit rijtje zou moeten opnemen? Laat het me dan gerust weten! Dat kan hieronder in een reactie. Maar het mag natuurlijk ook via een mailtje of DM via Insta. Wat jij wil! Ik hoor in ieder geval heel graag van je. Blog-ze deze zomer!

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

One comment

  1. Goeie tips. Doorgaans heb ik het te druk om consistent nieuwe blogs te schrijven. Deze zomer wil ik daarom wat tijd vrij inplannen om wat artikelen te schrijven.

    Gewoon schrijven, later wel redigeren. Dat helpt me om echt aan de slag te gaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>