Whitepapers schrijven: 5 tips voor een krachtig verhaal

Je vindt op deze site allerlei blogs over het schrijven van whitepapers. Waaronder een stappenplan om direct zelf aan de slag te gaan en dit artikel met 7 eisen waar een goede whitepaper aan moet voldoen. But there’s so much more to share! Daarom vandaag, direct uit mijn workshop ‘Whitepaper Schrijven‘, 5 tips voor een sterke inhoudelijke tekst. Zo schrijf je een krachtige whitepaper die herkenbaarheid oproept en waarmee je de lezer écht vooruit helpt.

1. Zorg voor een helder kader

Een whitepaper waar al je (potentiële) klanten iets aan hebben, en waarin je alles vertelt wat je weet over een bepaald onderwerp? Het klinkt misschien als een goed idee, zo’n allesomvattend verhaal voor iedereen. Maar eigenlijk is het niet zo slim. Als je geen doelgroep voor ogen neemt en je verhaal niet inkadert, dwing je jezelf om oppervlakkig en vaag te blijven. Begin daarom met ‘the hard part‘: keuzes maken. Voor wie schrijf je (en voor wie juist niet)? Wat is je hoofdboodschap? Wat moet je vertellen om die boodschap over te brengen?

Zorg voor een duidelijk kader, daarmee geef je je tekst richting. Schrijf niet over alles en voor iedereen, maar bijvoorbeeld voor een bepaald persoon (die ene manager bij dat bedrijf dat je graag als klant wil). Of richt je verhaal op een bepaalde branche. Het is onmogelijk om twee totaal verschillende doelgroepen te bedienen met één verhaal. Dan zullen ze zich namelijk allebei niet herkennen in je tekst. Hoe kleiner je kader, hoe beter je verhaal de juiste lezer zal aanspreken en hoe krachtiger en herkenbaarder je tekst wordt.

2. Focus op wat je de lezer wil leren

Je whitepaper mag dan wel een commerciële tool zijn, het document zelf moet inhoudelijk sterk zijn. In een goede whitepaper help je je lezers een werkelijk probleem oplossen. Zorg dus dat je weet wat de daadwerkelijke problemen zijn van je potentiële klanten, specifiek van de doelgroep waar je voor schrijft. Zet een écht prangende vraag van deze groep mensen centraal in je verhaal. En zorg dat je ook het antwoord op die vraag geeft.

Focus je whitepaper op wat je de lezer kunt leren en waar je hem mee kunt helpen. Gebruik voorbeelden en cases (van anderen) om je stuk herkenbaar en geloofwaardig te maken. Wees bij eigen cases eerlijk over je eigen rol en deel cijfers en waardevolle inzichten. Maak het niet commercieel, maar zorg dat de lezer echt iets aan je tekst heeft.

3. Schrijf voor de lezer (en niet over jezelf)

De meest gemaakte fout bij het schrijven van zowel whitepapers als blogartikelen, is dat het verhaal vooral over het bedrijf of de expert zelf gaat. Over eigen producten, diensten, talenten, inzichten. Een whitepaper is geen brochure, dagboek of folder. Focus je bij het vormgeven van je verhaal daarom liever op de lezer en de meerwaarde die jouw kennis en expertise voor hem of haar heeft. Ga na wat je lezer al weet over het onderwerp en deel concrete en praktische tips, inzichten en ervaringen waar hij wat aan heeft. Schrijf altijd voor de lezer, en niet teveel over jezelf.

4. Werk aan het vertrouwen van de lezer

Een tekst die vertrouwen opwekt, is ontzettend krachtig. Je wil dat je lezer gaat vertrouwen op jouw kennis en expertise, hij of zij is immers een mogelijke klant of opdrachtgever. Werk daarom hard aan het wekken van dat vertrouwen in je verhaal. Dat doe je o.a. door open te zijn. Ook over negatieve ervaringen, eigen fouten, learnings en nadelen. Zo stel je jezelf kwetsbaar en eerlijk op.

Daarnaast is het slim om transparant te zijn over de bronnen van de onderzoeken en cijfers die je noemt, ook dat wekt vertrouwen. Link ernaar, als je kunt. Bewijs zo nu en dan stellingen en tips die je noemt in je whitepaper. Leg uit hoe je weet dat wat je de lezer aanraadt ook daadwerkelijk klopt en werkt in de praktijk. Gaat het om eigen ervaring? Blijkt het uit (wetenschappelijk) onderzoek? Heb je het ergens gelezen?

Ook authenticiteit wekt vertrouwen. Voor je lezer schrijven (tip nummer vier) wil natuurlijk niet zeggen dat je totaal niet persoonlijk mag zijn in je tekst. Integendeel. Authentieke en ‘echte’ teksten lezen het fijnste en wekken een vertrouwd gevoel op bij de lezer. Je mag best over jezelf vertellen, maar alleen als het waarde toevoegt. Gebruik zeker eigen ervaringen en klantcases om je verhaal uit te leggen en je stuk herkenbaar te maken.

5. Vergeet de ‘hoe-vraag’ niet te beantwoorden

De meest waardevolle whitepapers beantwoorden niet alleen de wat-vraag (wat moet ik doen om dit probleem op te lossen) maar ook de hoe-vraag (hoe pak ik dat aan?). Die diepgang is essentieel voor een krachtig verhaal. Kort gezegd: ik zou deze tip (‘beantwoord de hoe-vraag’) nu kunnen afronden, maar het is veel interessanter voor jou als lezer als ik ook nog vertel hoe je dat doet.

Daarmee maak ik deze tip praktischer en waardevoller. De hoe-vraag beantwoord je bijvoorbeeld door tips te geven uit de praktijk, voorbeelden te geven, voorbeeldcases te beschrijven van eigen klanten, invulopdrachten en oefeningen te geven of bijvoorbeeld een stappenplan of checklist te delen.

In een blogpost als deze geef ik minder tekst en uitleg dan ik in een whitepaper zou doen. Een whitepaper vraagt immers door de lengte en het format om meer diepgang. Uiteraard hoef je niet al je kennis weg te geven, maar wel altijd voldoende om de lezer iets nieuws te leren.

Heb jij nog een tip of vraag over whitepapers schrijven?

Een goed whitepaper schrijven betekent dus je tekst goed inkaderen, voor je lezer schrijven en vervolgens zoveel mogelijk kennis en ervaring met je lezer delen, op een zo praktische en open mogelijke manier. Heb je naar aanleiding van deze blog concrete vragen over het schrijven van whitepapers of wellicht nog een andere kneitergoeie tip voor krachtige whitepaper-teksten? Laat het dan weten in een reactie hieronder!

Pin It