Writeaholic.nl

HOW TO: Zakelijk gebruik van Facebook (deel 2)

In deze tweede blogpost over het Zakelijk gebruik van Facebook onder andere: Facebook groups, het beheren van een Facebook pagina, het gebruiken van Facebook Insights (statistieken), adverteren op Facebook en Social Plugins.

Lees ook deel 1, over het aanmaken, inrichten en gebruiken van een Facebook pagina.

Facebook groups
Facebook groups zijn omgevingen waarin gebruikers met elkaar kunnen praten over een gedeelde interesse. Groepen kunnen open of gesloten zijn en ook verborgen worden, zodat ze niet in de zoekresultaten verschijnen. Er is in een groep de mogelijkheid tot het uploaden van documenten (iets wat binnen LinkedIn groups niet kan), het deelnemen in groepschats en meer. Facebook pagina’s kunnen niet lid worden van een groep en kunnen er ook geen starten. Je kunt natuurlijk wel met je persoonlijke profiel een groep starten voor je klanten, leveranciers of medewerkers.

Facebookpagina beheren
Een Facebookpagina wordt beheerd door admins (of beheerders). Je kunt een pagina waar je beheerder van bent aanpassen door op ‘edit page’ te klikken, rechtsbovenaan de pagina. Je kunt notifications instellen, de basisinformatie wijzigen, de algemene foto wijzigen en featured likes en admins selecteren; de favoriete likes en admins van je pagina worden dan altijd op je prikbord (wall) weergegeven. Daarnaast kun je permissions managen; jij bepaalt wie wat kan zien en wie wat kan toevoegen (foto’s, tekst en video).

Koppeling met andere social networking sites
Je kunt Facebook ook koppelen aan je (corporate) Twitteraccount. De app ‘Twitter for pages’ (via search – apps) is daar bijvoorbeeld heel geschikt voor. Op deze manier lopen je tweets automatisch in op je wall. Vraag je wel af of je dit wil. Tweets zijn text-only, terwijl Facebookberichten veel eerder gelezen worden als er een foto of afbeelding bij zit.

Twitteren doe je bovendien vaker dan het updaten van je Facebookpagina. Het kan dus al gauw overkomen als storend. Tot slot moet je je afvragen of je Twitter en Facebook wel voor dezelfde doelen/doelgroepen wil inzetten. Dit laatste geldt ook voor het koppelen van de RSS-feed van je blog of nieuws (door middel van bijvoorbeeld de app RSS Graffiti) aan je Facebookpagina.

Social media dashboards
Als je meerdere social networking sites moet beheren, kunnen social media dashboards een uitkomst bieden. Tools als Hootsuite en Sprout maken het mogelijk om vanuit een dashboard updates op meerdere platforms te plaatsen en hebben daarnaast vaak statistieken beschikbaar. De meeste tools bieden overigens niet de mogelijkheid tot het starten van een album en het uploaden van video’s. Elke SNS kent weer unieke kenmerken, een social media dashboard houdt daar niet altijd rekening mee.

Tips en Trucs

  • Als je minstens 25 likes hebt, kun je een unieke URL claimen, zoals www.facebook.com/tu.eindhoven. Deze kun je makkelijk communiceren naar klanten, maar bovendien zorgt het ook voor een betere positie in de zoekresultaten van Google.
  • Je paginanaam hoeft niet per definitie je bedrijfsnaam te zijn. Denk erover na waarop klanten precies zoeken als ze jou zouden moeten vinden. Check vervolgens via Google Trends welke zoekwoorden het meest gebruikt worden.
  • Beheer je de pagina met meerdere mensen, spreek dan duidelijk af wie wat wanneer plaatst.
  • Leg ook vooral richtlijnen vast over dingen als taal, tone of voice, reactiebeleid (reageren we overal op?) en verwijderbeleid (wat kan wel en wat kan niet?)

Facebook Insights
Facebook Insights (in het Nederlands statistieken) zijn de statistieken van je Facebookpagina. Via Insights krijg je inzicht in onder andere het aantal likes binnen een bepaalde periode, maandelijks actieve gebruikers, wie je bezoekers zijn, waar ze vandaan komen, hoe oud ze zijn en wat ze het het meest bekijken op je pagina. Je gaat naar Insights door in het rechter navigatiemenu op Insights (of statistieken) te klikken. Je komt er ook via ‘Edit Page’ (of pagina bewerken).

Facebook geeft je daarnaast ook inzichten per update. Een flink aantal uren na plaatsing verschijnt er bij elke update een getal, dat staat voor het aantal views. Bovendien geeft Facebook aan hoe groot het percentage feedback precies is. Deze getallen zijn niet exact, het aantal views is een schatting en het percentage is daar weer op gebaseerd.

Adverteren op Facebook
Het is mogelijk om te adverteren op Facebook door een banner te plaatsen, maar met de komst van de nieuwsfeed is dit een stuk minder interessant geworden. Alle advertenties (met uitzondering van de sponsored stories, zie de video hieronder), verschijnen momenteel namelijk enkel op de wall/prikbord van een pagina of profiel en niet op het nieuwsoverzicht. Niet handig, want een groot deel van de Facebookgebruikers bekijkt (vaak onbewust) met name zijn news feed. Als je toch besluit om te adverteren, kun je een target group selecteren (leeftijd, geslacht, locatie, interesses) en kiezen uit betaling per click of per view (geschat).

[youtube]ce3P79ktpTk[/youtube]

Facebook Apps (toepassingen)
Je kunt aan je Facebookprofiel apps toevoegen, zoals bijvoorbeeld een marketplace (waarmee bezoekers van je blog producten of diensten kunnen aanschaffen met behulp van Facebook credits), discussion boards, een HTML app die je naar hartelust kunt opmaken (met behulp van HTML of static Facebook Markup Language) of natuurlijk een zelf te ontwikkelen app. Apps vind je via search – meer zoekresultaten – in de linkersidebar apps of toepassingen selecteren. Apps kun je vaak alleen toevoegen wanneer je Facebook gebruikt als persoon (dus met je profiel).

Facebook social plugins
Facebook biedt een aantal social plugins die het mogelijk maken om de ervaring van Facebook mee te nemen naar jouw website. Daarbij kun je denken aan een like, share en send button (waarmee bezoekers pagina’s en artikelen op je website kunnen liken, delen of verzenden), een comment box (waarmee gebruikers door middel van hun facebookprofiel reacties kunnen achterlaten op artikelen op je website) en veel meer.

Websites die gemaakt zijn in WordPress, hebben het geluk dat voor veel van deze social plugins een speciale WordPress plugin beschikbaar is. Voor een aantal andere CMS-systemen geldt dat ook. In andere gevallen is er zekere kennis van HTML benodigd om de plugins aan je website toe te voegen. Zie onderstaande video voor een uitgebreidere uitleg.

[youtube]qOseOMIHGpA[/youtube]

Lees ook deel 1 van deze reeks.

Let op! Deze blogpost is geschreven in mei 2011 en voor het laatst geupdated in mei 2011. De informatie hierboven kan reeds verouderd zijn.

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

2 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>