HOW TO: Zakelijk gebruik van Facebook (deel 1)

Facebook is de grootste social network site (SNS) ter wereld. Op dit moment hebben ruim 600 miljoen mensen een profiel op Facebook. De gemiddelde gebruiker creeert zo’n 90 stuks content en spendeert ruim 23 minuten per bezoek op de site. 70% van de Amerikaanse bedrijven gebruiken Facebook voor hun marketing en de rest van de wereld volgt. In twee blogposts deel ik mijn kennis en ervaring met Facebook door middel van praktische informatie, tips, trucs. In dit deel o.a. actuele cijfers, hoe werkt Facebook, een Facebookpagina aanmaken en inrichten.

Meest actuele cijfers Nederland
In Nederland is Hyves nog steeds het grootst, maar dat verandert. Facebook is bezig met een enorme inhaalslag en haalt naar verwachting Hyves voor 2012 in qua unieke bezoekers. Zie deze tabel. Opvallend is wel dat het gebruik van Hyves niet afneemt. Facebook is er in Nederland dus gewoon ‘bij’ gekomen.

  • Nederland telt 3.447.060 Facebookgebruikers
  • 25% van de Nederlanders heeft een Facebookprofiel.
  • 60% van de gebruikers is tussen de 18 en 35 jaar oud!
  • 50% is mannelijk en 50% vrouwelijk

Hoe werkt Facebook?
Van veel mensen begrijp ik dat Facebook een stuk minder intuitief is dan tools als Twitter en LinkedIn. Facebook is ook inderdaad een stuk ingewikkelder om te begrijpen. Er zijn een aantal dingen belangrijk om te weten.

Facebook profiel vs. pagina
Personen hebben een profiel op Facebook, bedrijven een pagina. Het belangrijkste verschil: profielen hebben vrienden, pagina’s hebben fans. Er zijn verschillende soorten pagina’s, voor organisaties, bands, doelen etc. Als je een pagina aanmaakt kun je daaruit kiezen.

Like, fans, friends
Personen (profielen) kunnen pagina’s, apps en content (statusupdates, foto’s, video’s etc.) ‘liken’. Personen (profielen) die een pagina ‘liken’ worden daarmee de fans van die pagina. Personen worden vrienden (friends) met andere personen. Pagina’s kunnen andere pagina’s ‘liken’, maar kunnen geen personen ‘liken’. Een pagina kan dus nooit zelf een connectie met een persoon (profiel) aangaan.

Verschil tussen wall (prikbord) en news feed (nieuwsoverzicht)
Pagina’s hebben, net als profielen, een wall (prikbord) en een news feed. Je wall is een overzicht van je eigen activiteiten (dus die van je pagina of je profiel) en bevat daarnaast berichten van mensen die direct iets op jouw wall hebben geplaatst. Je nieuwsoverzicht daarentegen bevat alle updates van pagina’s waar jouw eigen pagina fan van is. In het geval van een profiel biedt de nieuwsfeed een overzicht van updates en activiteiten van je vrienden. Je switcht tussen je prikbordview en je nieuwsoverzichtview door rechtsboven op home (nieuws) of profiel (prikbord) te klikken.

Facebookpagina aanmaken
Maak voor het gemak eerst een profiel aan en scroll naar de onderkant van je profielpagina. Daar staat create a page (rechtsonderaan). Kies uit een van de categorieen. Als je een Facebookpagina aanmaakt is jouw Facebookprofiel meteen gekoppeld aan de pagina. Je bent vanaf nu automatisch beheerder van de pagina die je zojuist hebt aangemaakt.

Het is ook mogelijk om je profiel om te zetten in een pagina. Dan worden al je vrienden automatisch fans. Let wel op: alle content ben je kwijt. Als je hiervoor kiest is het aan te raden om naderhand wel een nieuw persoonlijk profiel aan te maken om de pagina te beheren, anders zijn bepaalde functionaliteiten (zoals het toevoegen van apps) niet beschikbaar.


Facebookpagina inrichten

Als je pagina aangemaakt is, start je met het updaten van de categorie waarbinnen je pagina valt. Vervolgens is het slim om een logo/plaatje toe te voegen dat linksbovenaan je pagina zichtbaar is en ook bij alle statusupdates, reacties & likes die je pagina plaatst verschijnt. Het plaatje kan maximaal 200 pixels breed en 600 pixels hoog zijn. Via edit page – profile picture kun je ook de thumbnail (kleine variant van je plaatje dat gebruikt wordt bij reacties etc.) aanpassen.

De basic information vul je zo volledig mogelijk in. Je kunt de standaardtaal van je pagina instellen onderaan de pagina (scroll daarvoor helemaal naar beneden!). Om je pagina onder de aandacht te brengen van klanten en vrienden kun je je vrienden (van jouw Facebookprofiel) uitnodigen en een e-mail sturen naar je klanten of relaties. Dat laatste is niet altijd even slim, want het kan overkomen als spam. Beter is het om een persoonlijke mail te sturen of de pagina aan te kondigen in je nieuwsbrief of op je website.

Wanneer je Facebookpagina meer dan 10.000 likes heeft ontvangen, krijg je veel meer opties om je pagina te customizen, of om bepaalde content alleen te onthullen aan fans (mensen die je pagina hebben ‘geliket’).

Facebookpagina gebruiken
Om een Facebookpagina te gebruiken, moet je eerst switchen van ‘view’. Dit doe je door rechtsboven op de pagina via account op ‘use Facebook as a page’ of ‘Facebook als pagina gebruiken’ te klikken. Vanaf dan gebruik je Facebook dus ook echt als ware je de pagina. Als je ergens op reageert, of iets ‘liket’, doe je dat uit naam van je pagina. Switch dus altijd weer terug als je Facebook prive wil gebruiken.

De statusupdate
De statusupdates die je plaatst verschijnen op je wall en in de news feed van je fans. Een statusupdate kan bestaan uit tekst, foto(‘s), video, een link en/of een question (vraag). Een update kan maximaal 420 tekens bevatten. Houd het zo kort mogelijk! Lappen tekst (meer dan drie regels) worden vaak niet gelezen. Facebookgebruikers worden bovendien veel meer getriggerd door beeld dan door tekst. Zorg er daarom voor dat je bij elke update beeld gebruikt, in de vorm van een plaatje, filmpje of een link met een thumbnail (klein plaatje dat van de site gekopieerd wordt door Facebook).

Foto’s & video’s
Een foto toevoegen, doe je via share – photo. Klik altijd eerst op attach. Vervolgens kun je de tekst bij de foto nog aanpassen. Heb je meerdere foto’s, start dan een album. Ook dit doe je via share – photo, maar dan kies je voor ‘create an album’. Geef de foto’s een beschrijving mee en kies zelf welke foto de thumbnail van je album wordt. Een video toevoegen kan ook op twee manieren.

Wil je een Youtube filmpje toevoegen, dan doe je dat via ‘link’ bij de statusupdate (of door de link naar het filmpje gewoon in je statusupdate te plakken). Youtube video’s worden op je wall of in de news feed van de gebruiker afgespeeld (ze hoeven daarvoor dus niet naar Youtube te gaan). Wil je een filmpje van je computer uploaden, dan kies je share – video – upload video. Deze filmpjes vind je later terug in de linker navigatie, bij video.

Events
Een evenement voeg je toe via Events in de linkernavigatie (het kan zijn dat dit tabje in het begin alleen zichtbaar is in je nieuwsoverzicht). Voeg altijd een begintijd (en eventueel eindtijd) en een plaatje toe. Als je het event publiceert, verschijnt het op je wall en in de news feed van je fans. Nodig vervolgens vrienden uit (van je profiel) of nodig fans van je pagina uit.

Questions (vragen)
Questions is een nieuwe functionaliteit van Facebook. Met Questions (vragen) kun je je fans vragen stellen. Open vragen of gesloten vragen met meerdere antwoordmogelijkheden. De vragen en antwoorden vind je later terug in het tabje ‘Questions’ of in het Nederlands ‘Vragen’. Questions moet je eerst toevoegen aan je persoonlijke profiel, wil het beschikbaar worden voor je pagina. Dit doe je via facebook.com/questions.

Tips & Trucs

  • Pas je tone of voice aan aan je doelgroep
  • Actieve schrijfstijl (schrijf vanuit ik, wij, jullie en gebruik geen woorden als ‘worden’)
  • Houd je statusupdates kort & krachtig. Richtlijn: rond de 200 – 250 woorden.
  • Update niet te veel en ook niet te weinig. Minstens een paar keer per week, niet 20 keer per dag.
  • Maak het interessant, zorg voor meerwaarde
  • Maak het persoonlijk, niet te afstandelijk
  • Aanbiedingen, wedstrijden, prijsvragen werken altijd goed
  • Gebruik altijd beeld!
  • Wissel type content af, houd het spannend.
  • Bied waar mogelijk een kijkje achter de schermen

Lees ook deel 2: Beheer, optimalisatie, social plugins & statistieken.

Let op! Deze blogpost is geschreven in mei 2011 en voor het laatst geupdated in mei 2011. De informatie hierboven kan reeds verouderd zijn.

Tweet about this on Twitter12Share on Facebook0Share on LinkedIn9Share on Google+0Pin on Pinterest0Email this to someone