Contentmatrix: zo kom je aan concrete onderwerpen voor je blog

“We hebben een blog op onze website, maar we weten eigenlijk niet waar we over moeten schrijven.” Ik hoor het regelmatig, corporate blogs of blogs van zzp’ers die langzaam sterven omdat mensen (in de organisatie) simpelweg niet weten waar ze over moeten schrijven…

Blogonderwerpen bedenken

Heel toevallig vind ik het bedenken van concrete blogonderwerpen één van de leukste dingen die er zijn. Voor mijn eigen blogs (Christmaholic en So Celebrate) loop ik bijna altijd over van de ideeën (eerder te weinig tijd om ze allemaal uit te werken). Maar ook ik zit soms vast. Eén van de dingen die ik voor mijn eigen sites en die van klanten regelmatig doe, is het organiseren van contentbrainstorms. Maar er is nog een ‘trucje’ dat ik gebruik als ik klanten help met het bedenken van ideeën. En dat trucje, ga ik in deze blog met je delen!

Kies je inhoudelijke hoofd- en subthema’s

Waar het allemaal mee begint, is het helder krijgen van de thema’s waarover je wil gaan schrijven. Maak een lijstje van de onderwerpen waar jij veel vanaf weet. Tip: het zijn vaak de onderwerpen die je al terugvindt onder het kopje ‘expertises’ of ‘specialismen’ op je website. Voor een IT-bureau kunnen de hoofdthema’s bijvoorbeeld ‘integratie’, ‘maatwerksoftware’ en ‘portals’ zijn. Maar ook de software waar je als IT-bureau mee ontwikkelt, of de tools die je veel gebruikt, kunnen hoofdthema’s zijn.

Voor mijn blog hier op Writeaholic.nl zijn de hoofdthema’s ‘tekstschrijven’, ‘contentstrategie’ en ‘bloggen’. Daarnaast schrijf ik als ZZP’er graag over ondernemen, ook dat is een hoofdthema voor me. Denk ook na over welke subthema’s (of topics) daar weer onder vallen. Onder bloggen en tekstschrijven vallen voor mij bijvoorbeeld blogadvies en whitepapers schrijven. Twee zaken waarin ik gespecialiseerd ben, en dat wil ik natuurlijk regelmatig op mijn blog laten zien (zou ik nog wel vaker mogen doen).

Voor mijn nieuwe blog So Celebrate zijn de hoofdthema’s ‘feestkoken’, ‘feestjes decoreren’ en ‘van elk moment een feestje maken’. Andere topics zijn bijvoorbeeld ‘DIY’ (Do It Yourself) en ‘feestdagen’.

Je kunt er voor kiezen om iedere maand of elk kwartaal over al die onderwerpen te schrijven of je kiest bijvoorbeeld elke maand een thema uit. Maar er zijn nog tig andere manieren om de thema’s slim in te zetten. Dat bepaal je allemaal in je contentstrategie.

Kies je contentformats

Die thema’s en topics vaststellen, lukt de meesten wel (al is keuzes maken en focus aanbrengen soms lastig). Het wordt pas echt een uitdaging als je vervolgens concrete onderwerpen gaat bedenken. Want waarover schrijf je binnen je thema?

Het helpt om een lijstje met contentformats bij de hand te hebben waar je inspiratie uit kunt putten. Hieronder zie je een kleine selectie van mogelijke contentformats voor blogs. Er zijn er echter nog veel en veel meer. Welke formats geschikt zijn, hangt natuurlijk enorm af van jouw blog, bedrijf en wat je wil bereiken.

Mogelijke contentformats voor blogs

  • Interviews: (bijvoorbeeld met collega’s, externe experts of klanten)
    • Vraag/antwoord
    • Verhaalvorm
    • Video-interview
    • Podcast
  • Kennis-artikelen:
    • Feitelijk nieuwsfeit: ‘Instagram maakt adverteren mogelijk voor iedereen’
    • Nieuwsfeit vertalen naar waardevol artikel: ‘Adverteren op Instagram: nu starten of nog even wachten?’
    • Trends: ‘Dit zijn de Instagram-trends voor 2016’
    • Checklist: ‘Wat heb je nodig om te gaan adverteren op Instagram?’
    • Tutorial
      • Video-tutorial
      • Handleiding
  • Lijstjes
    • 5 tips over..
    • 5 feiten over..
    • 5 dingen die je nog niet wist over..
  • Opiniestukken
    • Column (kort, luchtig)
    • Visiestuk (‘Waarom marketeers customer experience verkeerd toepassen’)
    • Vergelijking (Kentico vs. Sitecore)

Vaste rubrieken en beginnen met een titel

Je kunt je lijst met contentformats uitbreiden met vaste rubrieken, ook dat is een manier om jezelf richting te geven bij het schrijven. Zo zou ‘5 dingen die je nog niet wist over..’ een terugkerende rubriek kunnen zijn. Soms helpt het ook om alvast een titel te verzinnen, ook dat geeft richting. In deze blog vind je handige tips voor het bedenken van een goede titel. En ook voor andere kanalen dan je blog (je social media bijvoorbeeld) kun je natuurlijk contentformats bedenken.

Zet thema & format tegenover elkaar in een matrix

Dan komt nu het simpele, doch effectieve trucje dat mij  – en mijn klanten – helpt bij het bedenken van concrete blogonderwerpen. Zet het thema en het format tegenover elkaar in een matrix, en de ideeën komen als het ware vanzelf. Hoe concreter je format of rubriek, hoe makkelijker het gaat. En hoe breder je thema, hoe meer ideeën je kunt bedenken.

Hieronder vind je een voorbeeldmatrix bij het thema ‘sociaal intranet’. Je kunt ook twee formats met elkaar combineren, en zien of dat nog nieuwe ideeën oplevert. Zoals een video-interview en een case. Soms helpt het om niet voor een breed thema te gaan brainstormen, maar juist voor een heel specifiek subthema of topic ideeën te verzinnen. Het vernauwen van je blik kan weer nieuwe inspiratie opleveren.

thema-format-matrix

Nog meer inspiratie nodig?

Nog steeds niet genoeg geprikkeld om concrete onderwerpen voor je blogs te bedenken? Onderstaande artikelen en ‘generators’ zouden je nog kunnen helpen bij het zoeken naar inspiratie:

Ik ben erg benieuwd of je iets aan deze tip hebt gehad! Laat je het even weten in een reactie hieronder? En als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Ik denk graag met je mee!

Pin It