Writeaholic.nl

11 creatieve schrijfopdrachten voor zakelijke bloggers

Voor de webinar ‘Kick-start Zakelijk Bloggen’, had ik beloofd wat handige downloads & blogoefeningen te maken. Eén van de beloofde downloads was een document met creatieve blogopdrachten. Oefeningen die je kunt doen om in de schrijfflow te komen. Die je wellicht inspireren om een nieuwe blog te gaan schrijven. Of waar je een blog in wording misschien nog net wat leuker, inspirerender, waardevoller of creatiever mee maakt.

Creatieve blogopdrachten

Toen ik klaar was met het formuleren van de opdrachten dacht ik: ‘hey, dit is eigenlijk best wel leuk’. Leuk genoeg om ook los te delen in een blog op mijn website, misschien? Ik heb het gewoon maar gedaan. Hieronder vind je ze: de 11 creatieve zakelijke blogopdrachten voor experts, ondernemers en mensen die voor hun werkgever bloggen. Een veel korter artikel dan je van mij gewend bent, maar ik hoop dat je er toch wat aan hebt!

Opdracht 1. Anekdote

Werk een willekeurige anekdote uit. Het eerste dat in je opkomt! Anekdotes zijn kleine verhaaltjes waar je je teksten een stuk persoonlijker en herkenbaarder mee kunt maken. Vertel over iets dat je hebt meegemaakt in je werk of privéleven. Een leerzame ervaring of leuke gebeurtenis die je zomaar eens zou kunnen verwerken in één van je toekomstige blogs.

Opdracht 2. Dikke vette #fail

Denk eens na over wat er de afgelopen tijd allemaal misging tijdens je werk of in je bedrijf. Is er iets gebeurd waarin jouw lezers zich wellicht herkennen? Iets waarvan je denkt dat het bij anderen ook wel eens mis gaat? Werk uit wat je probeerde en wat er mis ging. Schrijf op wat je hebt gedaan om het op te lossen. En – het allerbelangrijkste – wat je er van hebt geleerd. Heb je concrete tips voor andere mensen? Noteer die dan ook!

Opdracht 3. Wat is je ‘why’?

Ken je de golden circle van Simon Sinek? In het midden van die cirkel staat ‘waarom’. Kun jij uitleggen waarom je doet wat je doet? Werk uit waarom je zo’n grote passie hebt voor jouw specialisatie, je bedrijf of je vak. Waarom ben je dit werk gaan doen? Waarom ben je dit bedrijf begonnen? Waarom heb je juist voor deze specialisatie gekozen? Waarom ben je in een bepaalde stad of plaats gevestigd?

“Everyone knows WHAT they do.
Some know HOW they do it.
But very, very few people or organizations know WHY they do what they do.”


Simon Sinek

Opdracht 4. Terug in de tijd

Als je terug kijkt naar toen je begon met je werk of bedrijf, wat is er dan veranderd in je vak, branche of niche? En wat is er veranderd in jouw visie erop? Wat is er recent veranderd in jouw wereld? Wat heb je de afgelopen jaren geleerd? Hoe heb jij je ontwikkeld? En hoe heeft je vak / branche zich aangepast aan nieuwe omstandigheden? Soms is even stil staan en terug kijken naar waar je vandaan komt heel erg leerzaam!

Opdracht 5. Blik op de toekomst

Deze vijfde oefening in de lijst met creatieve blogopdrachten gaat juist precies de andere kant op! Hoe kijk je naar de toekomst? Hoe hoop je dat jouw bedrijf, organisatie, branche, vak, niche of specialisatie zich gaat ontwikkelen? Wat wil jij in de toekomst nog gaan leren of doen op dit gebied? Waar denk je dat je over 5 jaar zult staan? Wat denk je dat er gaat gebeuren de komende tijd?

Opdracht 6. Wat kan ik van jou leren?

Oké, deze is best moeilijk. Bedenk 5 kleine dingen die jij goed kunt. Welke vaardigheden heb jij met betrekking tot jouw werk / niche / bedrijf die je aan anderen zou kunnen leren? Het liefst praktische dingen. Zoals hoe je een cameralens schoonmaakt, hoe je een webinar opzet, hoe je een huis verkoopklaar maakt, hollandaise-saus maakt, kleding netjes opvouwt, een ladekast organiseert.

Of hoe je een sollicitatiebrief schrijft, een titel bedenkt voor je blog, zelf een boek uitbrengt, een smartphonevideo maakt of een offerte schrijft. Welke dingen vind jij heel makkelijk om te doen en gaan bijna vanzelf, terwijl anderen het juist moeilijk vinden? Over veel van jouw praktische skills kun je zakelijke blogs schrijven!

Opdracht 7. Misverstanden

Schrijf drie dingen op waarvan je zou willen dat mensen ze zouden snappen over jouw vak / branche / bedrijf / niche / specialisatie. Bespreek de misverstanden, processen die slecht lopen en dingen die vaak fout gaan of steevast verkeerd begrepen worden. Aan wie zou je dat willen vertellen? Je klanten? Je collega’s? Je werkgever? Je opdrachtgevers? Wat zouden jullie samen kunnen doen om deze misverstanden in de toekomst te voorkomen?


Meer weten over zakelijk bloggen? Lees mijn gratis mini ebook met meer dan 40 pagina’s vol praktische tips.


Opdracht 8. Google away

Ga eens een half uurtje googelen. Stel, je bent jouw ideale klant. En je bent op zoek naar een organisatie (of expertise) zoals die van jou. Wat zou je dan allemaal mogelijk kunnen intikken in de zoekmachine? Wat is er anders aan jou of je bedrijf? Waarin specialiseer je je? Waarover krijg je vaak complimenten? Denk breed en laat je een half uur lang meeslepen over het web. Schrijf al je ideeën op.

Een voorbeeld: ben je eigenaar van een restaurant? Misschien zoeken mensen dan wel naar restaurants met goede vegetarische menu’s in jouw stad. Ben jij daar goed in? Dan zou je daar over kunnen bloggen. Hoe bedenken jullie de menu’s? Wat is jullie visie op vegetarisch eten? Kun je voorbeelden laten zien?

Opdracht 9. Curatie!

Maak een lijstje van boeken, evenementen, films, blogs, webinars, whitepapers, ebooks, Instagrammers, YouTubers of andere kanalen, media of vormen van content over jouw niche. Natuurlijk vooral de dingen waar jouw lezers ook wat aan hebben of van kunnen leren. Je zou voor elk van de dingen die je vindt een aparte blog kunnen schrijven. Of je deelt een keer in de zoveel tijd een lijst met jouw favorieten.

Opdracht 10. Emotie

Schrijf op wat je bang maakt met betrekking tot jouw vak, expertise, bedrijf of niche. Welke dingen vind je super spannend? Wat hoop je dat nooit gaat gebeuren? Je mag ook een andere emotie kiezen: wat stemt je hoopvol? Wat maakt je blij? Wat maakt je boos? Wat frustreert je enorm? Emoties zijn een prachtig startpunt voor een zakelijke blog!

Opdracht 11. Thank you

Schrijf een bedankbrief. Aan al je klanten. Of misschien wel aan een specifieke opdrachtgever. En wat te denken van een tool die je veel gebruikt. Of aan je vak, je werkgever, je eigen bedrijf, collega’s, vakgenoten of zelfs: aan je haters. It’s up to you!

Heb je er inspiratie van gekregen?

Dat was ‘m. Kort (voor mijn doen), maar hopelijk toch krachtig en inspirerend! Heb je ideeën gekregen door deze creatieve blogopdrachten? Ben je geïnspireerd? Dan hoor ik het heel graag in de reacties. Is voor mij een bevestiging dat ik vaker van dit soort blogjes kan schrijven. Vragen? Ook die kun je uiteraard hieronder kwijt.

Blog-ze!

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

WEBINARS

WEBINAR
Onderwerp:
Zakelijk Bloggen
Datum: 24 april
Tijdstip: 10.30 uur

Meer informatie >>

Mijn laatste blogs

Webinar

Kick-start 'Zakelijk Bloggen' op 24 april om 10:30 uur

Doe je mee?