Writeaholic.nl

Wanneer ben je ‘expert’ genoeg om je kennis te verkopen?

Wanneer ben je expert genoeg?

Misschien ligt het aan mij, maar het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig in de business van advies, workshops, online trainingen, sparrings- & focussessies, Insta-courses, events en ebooks zit. Open je Instagram stories op een willekeurige dag en de promoties voor dit soort producten vliegen je om de oren. Terwijl ik bezig ben met het uitstippelen van mijn strategie op dat vlak voor volgend jaar, kom ik voor de duizendste keer terug bij dezelfde vraag: wanneer ben je ‘expert’ genoeg om je kennis te verkopen? Ik bedoel: ik weet van sommige dingen best veel af. Maar om mezelf nou een expert te noemen?

Wat verkoop jij: je kennis of je tijd?

Tekstschrijvers die schrijfcoach worden. Strategen die strategische sparringsgessies verkopen. Vormgevers die workshops moodboarden aanbieden. Fotografen die een training smartphonefotografie organiseren. Je kent ze vast. Trainen en coachen is hót, hot, hot! En dat is ook niet gek. Betaald worden voor het delen van je kennis en advies, is een veel interessanter businessmodel dan enkel betaald worden voor je tijd. Het is een veel schaalbaarder model. Je kunt – theoretisch althans – met een kleinere tijdsinvestering meer verdienen.

Het geeft je daarnaast de vrijheid om zélf te bepalen wat je wanneer doet. Je werkt niet meer puur in dienst van opdrachtgevers, maar bouwt aan je eigen product. En dat gevoel is geweldig, weet ik inmiddels uit ervaring. Je kunt je tijd veel beter en op veel een leukere manier besteden. En dat is precies waarom ook mij deze vorm van ondernemen zo onwijs aantrekt. Naast het feit dat ik het gewoon ontzéttend leuk vind om andere mensen iets te leren en echt vooruit te helpen, en dat me gewoon heel veel voldoening geeft!

Schoenmaker, blijf bij je niche?

Begin dit jaar maakte ik de switch van tekstschrijver die ook trainingen geeft, naar blogtrainer die ook teksten schrijft. Na de zomer begint mijn andere seizoen (dan ben ik fulltime bezig met Christmaholic). En dat betekent dat ik de rustige zomerperiode uitgebreid benut om terug te kijken, te analyseren, conclusies te trekken en plannen te maken. Maar het is zó lastig!

Wat voor workshops ga ik volgend jaar aanbieden? Blijf ik bij mijn niche ‘zakelijk bloggen’ en ga ik dezelfde kennis in andere vormen aanbieden? In de vorm van Instagram cursussen, een e-course of praktisch e-book met opdrachten bijvoorbeeld. Misschien wil ik wel een uitgebreide opleiding aanbieden met meerdere contactmomenten, huiswerkopdrachten tussendoor en meer individuele begeleiding.

Of ga ik toch diversificeren? Ga ik over meerdere onderwerpen concrete workshops aanbieden? Ik zou bijvoorbeeld wel een SEO-training voor bloggers willen opzetten. En een algemene schrijftraining. Of een in company Instagram-training voor bedrijven. Met dat laatste idee loop ik al langer rond (zie het kopje op deze pagina). Maar ik heb het nog altijd niet uitgewerkt. Waarom? Omdat ik twijfel of ik wel de aangewezen persoon ben om die trainingen te geven. Ja, ik weet er best veel van af. Maar om mezelf nou een expert te noemen?? Nee. Er zijn zóveel mensen die er veel meer ervaring mee hebben.

Hoeveel praktijkervaring heb je nodig?

Terug naar de vraag die ik in de inleiding van deze blog stelde. Wanneer ben je eigenlijk ‘expert’ genoeg om je kennis aan anderen te verkopen? Misschien is het iets vrouwelijks, maar het voelt zo arrogant om te zeggen dat je ergens in gespecialiseerd bent. Ik geloof eindelijk dat ik een blogexpert ben. Ik heb de afgelopen jaren honderden blogs geschreven en geredigeerd. Ik heb bovendien een succesvol nicheblog opgezet met honderdduizenden bezoekers.

Ik heb al met al jarenlange ervaring met bloggen en zelfs met *kuch* micro-influencer zijn. Ik weet inmiddels wat wel en niet werkt, in ieder geval voor mij. En ik heb ook een eigen visie op zakelijk bloggen, een eigen methode ontwikkeld. Daarom durfde ik het een paar jaar terug ook eindelijk aan om die kennis te gaan delen met anderen in de vorm van blogworkshops. Ik vond dat ik, na bijna 15+ jaar bloggen, pas had bewezen dat ik er genoeg vanaf wist om het aan anderen te leren.

Maar het lijkt me dus ontzettend leuk om mensen ook op ándere vlakken te helpen met wat ik weet en kan op het gebied van schrijven, contentmarketing en online communicatie. Ik twijfel echter of mensen mij wel serieus zullen nemen, omdat ik er nog niet evenveel ervaring – en dus bewijslast – voor heb. Maar de hamvraag is dus; is die ervaring echt nodig?

wanneer ben je expert

Slechts 300 volgers en tóch Instagram expert!

Moet je eerst zelf iets heel vaak met succes gedaan hebben, voordat je het anderen kunt leren? Of is parate kennis over een onderwerp echt genoeg? Ik zie mensen met nog geen 300 volgers op Instagram die zichzelf Instagram-specialist noemen en andere bedrijven helpen hun strategie te ontwikkelen, trainingen geven en advies. Ik zie tekstschrijvers die vergelijkbare producten aanbieden als ik doe, maar zelf nog amper werkervaring hebben. Ik ken genoeg inspirational speakers en trainers die de strategieën & technieken die ze aan anderen leren, nooit zelf hebben toegepast in de praktijk. Niet voor hun eigen bedrijf en ook niet voor opdrachtgevers. Maar ze weten er wél heel veel van, hebben er veel over gelezen. Of ze hebben er gewoon een hele interessante visie op.

Je weet (en kunt) meer dan je beseft

Kortom: kun je ook expert zijn en veel waarde toevoegen als je gewoon heel veel weet over een onderwerp, maar er (bijna) geen praktijkervaring mee hebt? Eerder dit jaar volgde ik een online cursus op LinkedIn Learning over schrijven. Ook al is schrijven mijn vak, er valt altijd wel wat te leren van een ervaren journalist, dacht ik zo. En dat klopte ook, de training zette me weer op scherp. Maar ik merkte vooral dat ik al zoveel wist van wat deze docent overbracht in zijn video’s. En die ik ook al in mijn eigen blogworkshops stop.

Ik vroeg me af: ben ik dan ook een schrijfexpert? En contentspecialist? Misschien. Maar durf ik mezelf echt zo te noemen? Nauwelijks. Durf ik er producten rondom te ontwikkelen? Nee. Want hoe kunnen anderen mij nou serieus nemen als schrijftrainer of -coach, als ik er geen specifiek aantoonbare waslijst aan ervaring heb over de volle breedte? Het schrijfvak is zó groot. Ik ben vooral gespecialiseerd in één soort: kennis en inspiratie overbrengen, in de vorm van blogs, whitepapers en ebooks. Maar algemeen schrijfcoach zijn, da’s andere koek. Toch?

Je eerste gedachte is waarschijnlijk: chick, je hebt last van een gebrek aan zelfvertrouwen. En ja, misschien is dat wel zo. Maar ik denk dat ik vooral last heb van een diepgewortelde overtuiging. Ik geloof eigenlijk dat mensen pas écht weten waar ze het over hebben, als ze hun handen heel vaak vies hebben gemaakt. Als ze niet alleen kunnen vertellen wat je moet doen om een bepaald resultaat te bereiken, maar ook uit eigen ervaring kunnen aantonen dat het werkt. En op basis daarvan ook heel duidelijk kunnen laten zien hoe je het moet doen.

Hoe belangrijk is praktijkervaring voor jou?

De beroemde uitdrukking “Those who can’t do, teach” heeft me altijd enórm tegengestaan. Ik leer juist het liefst van ervaringsdeskundigen. Van docenten uit de praktijk. Zij hebben bewezen dat wat ze zeggen werkt. Op z’n minst voor henzelf. Maar zit de waarde écht in de ervaring? Of zit het in de inhoud en de manier waarop iemand die kennis overbrengt? Zit het niet ook in hoe inspirerend iemand kan vertellen of schrijven? Hoe aansprekend de voorbeelden zijn die hij of zij gebruikt?

Met deze blog probeer ik die manier van denken – die me om eerlijk te zijn al jaren dwarszit – eens kritisch te benaderen. Ik ben heel benieuwd naar jouw visie hierop. Koop jij wel eens een ebook, volg je wel eens een online training, instagramcursus of offline workshop? En zoja: hoe besluit je dan of je je geld er aan uit geeft? Is de ervaring van de trainer belangrijk? Of maakt je dat niet zoveel uit?

Kortom: doe je onderzoek naar de persoon achter de cursus of het ebook, en ga je op zoek naar bewijs dat deze persoon wel degelijk weet waar hij of zij het over heeft? Of ga je veel meer af op de inhoud? Lees je de inhoudsopgave, promotiepagina’s & reviews? En schat je aan de hand daarvan in of de content of training voldoende waarde voor je heeft? Ik ben héél benieuwd naar jouw ervaringen!

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

2 comments

  1. Ja, de persoon van wie ik de cursus of het e-book afneem, moet voor mij wel een ‘specialist’ zijn in zijn vakgebied. Een cursus Instagram afnemen van iemand die minder volgers heeft dan ik, zal ik niet zo gauw doen. Maar: ik hoef écht niet dé beste expert op het gebied te hebben. Alleen iemand die er beduidend handiger in is of er meer van weet dan ikzelf is voldoende, wat mij betreft.

    1. Interessant! Dus eigenlijk zeg je dat er verschillende expert levels zijn. En je hoeft als trainer of schrijver niet persé de allerbeste te zijn binnen je vakgebied om je kennis te ‘verkopen’. Als je maar voldoende meer weet (of kunt) dan degene die jouw kennis afneemt… Zeg ik dat goed?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>