Writeaholic.nl

Schrijftips voor bloggers (+ handige oefeningen)

“Als je vooraf goed nadenkt over wie en wat je wil bereiken & een goed (schrijf)plan maakt, dan hoef je je blog daarna alleen nog maar even te schrijven.” Het is een grapje dat ik vaker maak als ik voor een groep zakelijke bloggers in spé sta. Ik geloof oprecht dat een goed begin het halve werk is. But I know, dat schrijven is voor veel mensen zo makkelijk nog niet. Misschien wel het állermoeilijkste. Hoog tijd dus voor een drietal schrijftips voor bloggers. Waarmee je al jouw artikelen krachtiger, leuker en leesbaarder maakt.

1. Levendigere blogs? Schrijf in plaatjes!

Wil je leukere, levendigere blogs schrijven? Realiseer je dan dat mensen graag plaatjes voor zich zien als ze een tekst lezen. Door ‘beeldend’ te schrijven, komt je tekst tot leven en wordt-ie verhalender. Mensen krijgen er een idee bij en zien voor zich wat jij bedoelt. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door héél concreet te zijn en veel details (bijvoeglijke naamwoorden) toe te voegen. Een voorbeeld:

Jan gaf zijn huisdier eten = vaag, saai en droog.
Jan gaf zijn pluizige, witte konijn een verse paarse wortel = concreet, gedetailleerd en daardoor heel sprekend. Dit kun je voor je zien!

Daarnaast heb je als schrijver de beschikking over een arsenaal aan stijlfiguren. Yup, ik heb het over de metaforen, hyperbolen, personificaties en analogieën waar je op de middelbare school over moest leren. Om ze daarna direct weer te vergeten waarschijnlijk :). No worries, je hoeft ze niet te gaan googelen hoor. Aan de namen heb je toch niks. Je kunt waarschijnlijk al genoeg met deze tips:

  • Vergelijk iets vaags met iets herkenbaars. Iets abstracts met iets concreets. Bijvoorbeeld: ‘Hij was zo vrij als een vlinder’. Een complexer voorbeeld: ‘Sommige dingen kun je niet versnellen. Ze kosten gewoon tijd. Je kunt geen baby maken in 1 maand door 9 vrouwen te bezwangeren.’
  • Verbind menselijke of dierlijke eigenschappen aan ‘spullen’ en ‘dingen’. Bijvoorbeeld: ‘De nieuwe website van Writeaholic ademt rust uit’. Een website ademt natuurlijk niet, maar je snapt wat ik bedoel.
  • Overdrijf schromelijk. Bijvoorbeeld: ‘Het duurde eeuwen tot de Instagram-storing voorbij was’. Of – nog beeldender – ‘Hoe lang die Instagram storing duurde? Nou, ik weet zeker dat ik er een paar rimpels bij had tegen de tijd dat-ie voorbij was.’

Je kunt bovenstaande technieken ook combineren. Ik vergeet de strip van Fokke & Sukke die een bijsluiter van een medicijn lazen nooit meer: “In uitzonderlijke gevallen kunt u last krijgen van een gevoel alsof twee volwassen mannen uw endeldarm eruit proberen te rukken”. Hilarisch toch? Een mooie vergelijking en ook nog eens behóórlijk overdreven.

Oefening: maak het beeldend

Bij elke schrijftip in deze blog heb ik een oefening voor je. Lees je laatste blogartikel nog eens door. Met name de alinea’s waarin je iets moeilijks uitlegt, waar je een herkenbare situatie schetst of waar je de lezer ergens van wil overtuigen. Krijg je een plaatje in je hoofd als je je eigen zinnen leest? Zie je het voor je? Zo nee: probeer wat concreter en gedetailleerder te zijn. Strooi hier en daar met bijvoeglijke naamwoorden. En speel – als je het leuk vindt – met stijlfiguren. Hoe ver je dit doorvoert, is aan jou. Het is jouw stuk, dus jij bepaalt de stijl en de ’tone of voice’.

2. Krachtigere blogs? Schrijf zoals je praat!

De afgelopen jaren heb ik heel wat blogs en artikelen van experts in diverse vakgebieden mogen ghostwriten. Natuurlijk horen daar altijd correctierondes bij. Discussies over wijzigingen gaan vooral over de inhoud, zou je denken. Niet dus. Ze gaan vrijwel altijd over schrijfstijl. Uiteraard heeft iedereen bepaalde voorkeurswoorden en een eigen stijl. Dat maakt teksten juist zo eigen, uniek en herkenbaar. En ja, dat heeft veel met smaak te maken. Ik gooi mijn teksten graag vol met Engelse woorden, jij vindt dat misschien wel super annoying.

Waar ik het over wil hebben, is de eeuwige discussie ‘spreektaal versus schrijftaal’. Op de één of andere manier denken veel mensen dat je dingen niet kunt opschrijven zoals je ze zegt. In een interview zei iemand bijvoorbeeld: “De beste manier om…”. Dus schreef ik dat op. Maar in de correctieronde maakte de geïnterviewde ervan: “De juiste strategie om te hanteren, is…”. Inderdaad, beide zinnen betekenen precies hetzelfde. Dus waarom was die eerste zin dan niet goed genoeg? Het was precies wat hij zei en klonk daardoor heel authentiek.

Schrijftaal klinkt slimmer, toch?

Veel mensen denken – onterecht – dat ze chique, officiële en zakelijke woorden of zinnen moeten gebruiken om als auteur slim, ‘belezen’ en intelligent over te komen. Snobistisch schrijven, noem ik het. En news flash: helaas bereik je eerder het tegenovergestelde. Teksten vol pompeuze woorden, onnodig jargon en complexe zinnen klinken eerder onzeker dan krachtig. Alsof je niet zeker bent over wat je zegt. En je twijfelachtige inhoud daarom maar verstopt in duur klinkende zinnen.

Probeer geen indruk te maken

Zou je aan je partner vragen of hij/zij ‘de kinderen wil instrueren hun schoenen aan te trekken’?. Of aan een collega om de klapper te pakken ‘welke naast de plant staat’? Nee toch? Dus doe het ook vooral niet in je tekst! Veelgehoord tegenargument: “Ja, maar, mijn doelgroep heeft een behoorlijk niveau en mijn woordgebruik moet daar bij aansluiten.” Sorry jongens, dat klopt niet helemaal. Natuurlijk mag je van een bepaald niveau uitgaan. Je hoeft je teksten niet dommer te maken. Je mag heus ‘complexe begrippen’ schrijven in plaats van ‘moeilijke woorden’. Maar het niveau van een tekst heeft vooral met de inhoud te maken. En veel minder met de schrijfstijl.

Ook managers, directeuren en CEO’s zijn mensen. Ook zij lezen graag een tekst die ze meteen begrijpen. Ik blijf het daarom maar herhalen: waarom zou je moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Gebruik alleen jargon en schrijftaal als het logisch is. Als de boodschap daardoor beter overkomt, als jij het mooi vindt (stijlkeuze) of als je tekst er krachtiger van wordt. Maar doe het niet om indruk te maken op je lezer. Want je loopt niet alleen het risico dat je boodschap niet aankomt, maar ook dat je onzeker en onecht overkomt.

Oefening: schrijf zoals je praat

De tweede oefening in mijn rijtje met ‘Schrijftips voor bloggers’ is: schrijf zoals je praat. Heb je een stuk tekst geschreven? Lees het dan eens hardop aan jezelf voor. Klink je als jezelf? Oftewel: klinkt je tekst zoals jij praat? Nee? Begin dan opnieuw. Draai je lichaam weg van je scherm en je toetsenbord. Leg je verhaal nu hardop uit aan een denkbeeldige vriend of collega en neem met je telefoon op wat je zegt. Luister je uitleg terug. Klinkt dat goed? Schrijf dan letterlijk op wat je zei. Nu klink je als jezelf. Misschien moet je hier en daar nog wat tweaken, omdat je zinnen niet lekker lopen. Maar van je woordkeuzes blijf je af. Afblijven, zei ik!


Training Zakelijk Bloggen

Leren hoe je met succes zakelijk blogt? Wellicht is mijn training ‘Bloggen voor je Bedrijf’ iets voor jou! Je gaat in een kleine groep actief aan de slag met het ontwikkelen van jouw blogstrategie. Op 20 maart vindt de voorlopig LAATSTE training in Eindhoven plaats.


3. Leesbare blogs? Hou het kort & actief!

De derde in mijn lijstje schrijftips voor bloggers is: stop met lijdend schrijven. Lijdend schrijven klinkt op zich al ellendig, vind je ook niet? Nou, dat is het ook. Het is echt afschuwelijk ;-). Probeer je teksten daarom zo actief mogelijk te schrijven. Een paar voorbeelden:

Lijdend = Alle e-mail wordt binnen 24 uur beantwoord.
Actief = Wij beantwoorden je mail binnen 24 uur.

Lijdend = De leerling moet worden gekoppeld aan een begeleider.
Actief = Koppel de leerling aan een begeleider.

Oefening: vervang ‘worden’, ‘kunnen’ en ‘zullen’

Net als bij de stijlfiguren, zal ik je hier niet al te veel vermoeien met de theorie over wat lijdend en wat actief schrijven is. Ik geef je veel liever praktische tips waar je meteen mee aan de slag kunt. De tips hieronder kun je meteen als opdracht gebruiken! Lees je vorige blog nog eens door en pas onderstaande technieken toe. Komen ze:

  • Wees super kritisch op het gebruik van ‘worden’ in je tekst. Kan het weg? Laat het weg! Wil je ‘worden’ in een zin vervangen? Beantwoord dan de ‘door-wie-vraag’. Stel, je schreef: “De oplossing wordt snel geleverd”. Stel je zelf dan de vraag: ‘door wie?’. Wie levert de oplossing? Ben ik het? Dan maak je ervan: “Ik lever snel een oplossing”.
  • Gebruik zo nu en dan de gebiedende wijs. In plaats van ‘Actief schrijven is belangrijk voor de leesbaarheid van je tekst’ kun je ook kiezen voor ‘Schrijf actief, daar wordt je tekst veel leesbaarder van!’. Wissel dit wel af, anders klinkt je blog straks als een gebruikershandleiding.
  • Wees voorzichtig met het gebruik van ‘zullen’, ‘kunnen’ en al helemaal de combinatie ‘zouden kunnen (worden)’. Lees de volgende zin maar eens: ‘De plaatjes in deze blog zouden vervangen kunnen worden door eigen beeldmateriaal’. Dat klinkt nogal passief en weifelend. Je kunt de zin al actiever maken door er een onderwerp in te zetten: ‘Ik zou de plaatjes in deze blog kunnen vervangen’. Maar ‘ik kan de plaatjes in deze blog vervangen’ klinkt nog veel beter. En nu we toch bezig zijn, ik zei net: ‘je kunt de zin al actiever maken’. Ook dat kan een stuk krachtiger, bijvoorbeeld zo: ‘Maak de zin meteen actiever door…’

Nog meer schrijftips voor bloggers?

Heel eerlijk: dit was de eerste keer dat ik überhaupt schrijftips voor bloggers deel. Ik heb er nog veeeeel meer up my sleeve, maar ik wilde eerst eens testen of dit soort artikelen aanslaan! Mijn posts gaan meestal over blogstrategie en over de (kwaliteit) van je inhoud. Ik schrijf eigenlijk nooit over taal, spelling, grammatica en schrijfstijl. Ik vind het stiekem ook best een beetje spannend! Ik heb geen Nederlands gestudeerd, en ik voel me veel ‘veiliger’ bij de inhoud. Daar ligt mijn grootste kracht. Maar natúúrlijk weet ik ook hier van alles over. Kortom: ik ben erg benieuwd of jullie dit leuk vinden! Vaker doen? Of zal ik het voortaan weer bij de inhoudelijke blogtips houden?

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

3 comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>