Writeaholic.nl

Wetboek voor Bloggers: interview over contentplanning

Heb je het al gehoord? Er is een Wetboek voor Bloggers! Vol geschreven én ongeschreven regels speciaal voor, je raadt het al, bloggers. En of je nu beginner bent of al jaren in het ‘vak’ zit; het boek heeft voor ieder wat wils. Charlotte Meindersma, de auteur van het boek, vroeg me in december of ik een bijdrage wilde leveren in de vorm van een interview met 5 vragen. Over contentplanning, om precies te zijn. Want hoe pak je dat aan? En welke tools kun je ervoor gebruiken? Dat interview mocht ik ook op mijn eigen blog plaatsen. Lees je mee?

Hoe kan een beginnende blogger vanaf zijn eerste post zijn content plannen?

Ik denk eigenlijk niet dat contentplanning vanaf dag één heel belangrijk is. Een blogger begint meestal vanuit een passie, vanuit een wens om inspiratie, tips, kennis en/of ideetjes te delen. In het begin is het daarom vooral zoeken naar je eigen stem en tempo. En bovendien heb je dan meestal ook nog geen groot publiek dat meeleest, je doet het nog vooral voor jezelf. Dus laat het plannen lekker liggen voor later!

Als je merkt dat je het lastig vindt om bij te houden wat je op welke momenten allemaal moet plaatsen of als je het overzicht kwijtraakt over al die social mediakanalen die bij een blog komen kijken, dan is een contentkalender een hele fijne uitkomst. In zo’n kalender plan je wat je wanneer gaat plaatsen en zie je meteen wat de status is van al je posts (op je blog) en updates (op andere kanalen). Het geeft je kortom overzicht en rust.

Waar moet een goede contentkalender aan voldoen?

Het belangrijkste voordeel van een contentkalender is dat het jou overzicht geeft. Je moet in één oogopslag kunnen zien ‘hoe de vlag erbij hangt’. Zijn je blogs al geschreven? Staan je social media posts ingepland? Wat moet je nog allemaal doen? En wie moet wat doen? Hoe jouw ideale contentkalender eruit ziet, hangt dus heel erg af van hoeveel content je plaatst per week, hoeveel kanalen je naast je blog nog hebt (Facebook, Pinterest, Twitter, Instagram, E-mailnieuwsbrief etc.). Ook speelt mee hoeveel mensen er mee bloggen of bij het bloggen betrokken zijn (bijvoorbeeld een eindredacteur).

Veel bloggers en redacties gebruiken een eenvoudige spreadsheet, met bijvoorbeeld verticaal de publicatiemomenten (data en tijden) en horizontaal de kanalen (blog, social, e-mail, etc.). In de vakjes worden vervolgens de te plaatsen posts en updates gezet. Maar er zijn bijvoorbeeld ook handige plugins voor blogplatform WordPress, waarmee je in WordPress zelf een contentkalender creëert van je concepten en ingeplande blogs. Met sommige van die plugins kun je zelfs je social media posts al in WordPress voorbereiden en klaarzetten voor publicatie. Ook die komen dan in je kalender te staan. Interessante plugins om eens te bekijken zijn CoSchedule en EditFlow.

CoSchedule-Blog-Editorial-Calendar-ogimage-1200x630

Waar moet je op letten bij het plannen van content?

Als je veel content deelt, wordt het steeds belangrijker om een goede balans te vinden tussen de onderwerpen en ‘type’ blogs die je plaatst. De ene keer deel je bijvoorbeeld een vlog of een plog (video- of fotoblog). De andere keer een artikel. En de ene keer een lang verhaal met veel tips en tricks en de andere keer een korte column. Ook variëren tussen de onderwerpen die binnen jouw gekozen ‘niche’ vallen, is slim om je blog interessant en spannend te houden voor je lezers. Maar verder geldt; schrijf vooral gewoon waar jij over wil schrijven. Het is immers jouw blog!

Hoe zorg je ervoor dat alle social media kanalen niet je hele leven overnemen?

Voordat je overal een account start, denk eerst eens goed na over welke kanalen echt interessant voor je kunnen zijn. Vraag je af waar je doelgroep zit en wat je precies wil bereiken. En sta stil bij welke kanalen je zelf leuk vindt, ook niet onbelangrijk. Verder moet het onderwerp waar je over blogt zich lenen voor het kanaal in kwestie. Als je bijvoorbeeld kennis deelt over logistiek, is Instagram misschien minder geschikt dan wanneer je inspiratie deelt over het maken van kaarsen. Kies verstandig, dat scheelt een hoop stress.

Verder kun je allerlei tools gebruiken om je social media posts in te plannen en reacties op je social channels makkelijk op te pakken, ook dat geeft rust. Ik noemde net al CoSchedule voor WordPress. Maar er zijn ook ‘social media management tools’ als Hootsuite en SproutSocial, waarmee je social media updates kunt klaarzetten. Buffer is erg fijn voor Twitter. En Facebook heeft een eigen systeem om updates in te plannen, handig! Er is zelfs een app voor paginabeheerders, waarmee je reacties kunt managen en vragen beantwoorden. Voor Instagram zijn er tools als Schedugram en Latergramme. Let wel op: deze tools zijn niet allemaal gratis.

latergramme

Wat nou als je niks te melden hebt?

Zelf heb ik dat probleem eigenlijk nooit, en de meeste bloggers die ik ken hebben ook veel meer last van ‘te veel ideeën en te weinig tijd om alles uit te werken’ dan gebrek aan inspiratie. Vaak komt een ‘writersblock’ eerder voort uit een soort onzekerheid (“is wat ik te vertellen heb wel leuk/goed genoeg?”) dan uit gebrek aan ideetjes, is mijn persoonlijke ervaring.

Het helpt echter wel om anderen bij je blog te betrekken. Al is het alleen maar omdat ze ideeën hebben waar je zelf nooit op zou komen! Voor Christmaholic (waar ook een twintigtal andere vrouwen voor schrijven) organiseer ik aan het begin van het seizoen altijd een brainstormsessie. Elk idee wordt op een post-it geschreven, die weer op één van de grote papieren vellen met ‘blogcategorieën’ wordt geplakt. Aan het eind van de sessie heb je samen zo honderden nieuwe blogonderwerpen bedacht. Superleuk om te doen met vrienden, vriendinnen, collega’s of collega-bloggers!

Natuurlijk staat het internet ook boordevol inspiratie. Want ja, ook daar zijn tientallen blogs met tiplijstjes over geschreven. En daarmee heb je meteen de eerste tip te pakken; ga lijstjes maken. Schrijf een blog waarin je bijvoorbeeld een overzicht geeft van de sites, webshops of boeken die jij aanbeveelt. Wat ook helpt is samenspannen met een andere blogger en elkaar elke week een ‘blogopdracht’ geven. Wekelijks terugkerende rubrieken bedenken en daar meteen een lijst met onderwerpen voor opstellen, kan eveneens enorm inspireren. Of je schrijft gewoon even niets. Wat maakt het uit? Nogmaals; het is jouw blog, dus jouw keus.

Welke andere tips, adviezen of informatie zou je bloggers mee willen geven?

Mijn belangrijkste tip zou zijn; trek je vooral niet te veel aan (van de adviezen) van anderen. Wil je een contentplanning? Prima! Wil je dat niet? Geen man overboord. Wil je gigagroot worden? Stoer! Wil je dat niet? No problem. Zelf heb ik bijvoorbeeld helemaal niet de ambitie om alsmaar groter te worden als het gaat om bezoekersaantallen en likes. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar ik wil liever groeien op het vlak van kwaliteit. Nóg leukere verhalen, nog betere foto’s, nog inspirerendere DIY’s.

Bloggen is gewoon zó ontzettend leuk om te doen. Dat is waarschijnlijk ook waarom jij ermee bent begonnen of het overweegt. Zorg dus dat het leuk blijft voor jezelf! Bovendien; de best gelezen blogs zijn authentiek, puur en echt. Dus doe gewoon waar je zin in hebt, en blijf lekker dicht bij jezelf. Dat werkt!

Zo, dat was mijn interview! In het Wetboek voor Bloggers vind je overigens nog 20 andere interviews met experts en ervaringsdeskundigen over uiteenlopende onderwerpen. Wil je het boek kopen? Dat kan! Het kost €21,65 en is te koop via Charlotte’s eigen webshop. Vrijdag 13 februari ga ik naar de officiële boekpresentatie om ook mijn exemplaar in ontvangst te nemen. Hou Writeaholic.nl in de gaten voor een review!

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze verzorgt workshops & cursussen en coacht ondernemers één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt ze daarnaast inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

3 comments

    1. Dankjewel Jacqueline! Het ligt nog niet in de winkels (dat komt waarschijnlijk wel), het is nu alleen nog te bestellen via de shop van Charlotte’s Law! Ik heb zelf eigenlijk helemaal geen ervaring met Tweetdeck, dus ben eigenlijk wel benieuwd naar de jouwe! Als je Facebook posts met een link naar je blog vooruit plant met die tool, kun je dan ook een snippet krijgen (een klikbaar plaatje, met de titel van je blog en tekst eronder) of kun je alleen een statusupdate maken en dan een plaatje bijvoegen? Ben benieuwd!

  1. Hee Saskia, wat een interessant artikel! Ik ben zelf sinds kort een blog begonnen en heb zeker wat aan je tips in andere artikelen! Erg leuk om dit artikel te lezen aangezien ik zelf ook rechten studeer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

ZAKELIJK BLOGGEN

Datum: 23 augustus 2019
Locatie:
Usine (Eindhoven)
Status: nog 1 plek!

———————-

Datum: 20 september 2019
Locatie: Strijp-S (Eindhoven)
Status: VOL!!

Meer informatie >>

Mijn laatste blogs