Bloggers leven niet van lucht! (dus hou nou ‘s op met dat ‘gegratis’)

OH. MY! Ik moet even wat frustratie kwijt hoor. Elk jaar als de Christmaholic-tijd weer aanbreekt, stroomt mijn mailbox dagelijks vol met mailtjes van enthousiaste ondernemers en marketeers die graag een linkje willen plaatsen op mijn site. Of die me smeken om iets over hun product te schrijven. En daar werkelijk waar helemaal NIETS voor willen betalen of voor over hebben.

Het kost ons bloggers uren werk om al die mails te beantwoorden en het levert ons 9 van de 10 keer ook nog helemaal niets op. Dus, lieve marketeer of enthousiaste ondernemer, lees dit goed, want deze blog is voor jou…

Bloggen is hard werken

Het feit dat jij als ondernemer of marketeer denkt: “Goh, die blog/site is echt heel erg goed bezig, daar willen we op staan, wat zou het geweldig zijn als zij iets over ons schrijven!?” Dat zou eigenlijk al een belletje moeten doen rinkelen… Zo’n goedlopende blog met duizenden bezoekers en een goede positie in de zoekmachine kost namelijk heel veel hard werk, doorzettingsvermogen, uren aan vrije tijd, bloed, zweet, tranen en passie. Om over geld (hosting, stockphotos en ga zo maar door) nog maar te zwijgen.

Een goedlopende site heb je niet in 1 dag. En zelfs niet in 1 jaar. Jij wil dolgraag van dat succes en bereik profiteren, dat snap ik. Maar potjandrie… waarom verwacht je dat daar niets tegenover staat!?!

Adverteren op een blog is spotgoedkoop!

Bron foto: Fotolia

Bron foto: Fotolia

En onze tarieven, laten we het daar eens over hebben, die zijn heus niet schrikbarend hoog. Sterker nog; die zijn extreem laag als je het vergelijkt met traditionele media. Voor een advertorial op Christmaholic (met zo’n 200.000 unieke bezoekers in december) vraag ik tussen de €99,95 en €149,95 (afhankelijk van het publicatiemoment).

Werkelijk, waar hebben we het nu helemaal over?! Voor dat bedrag krijg je veel publiciteit in een zeer specifieke, geïnteresseerde en betrokken groep bezoekers en kun je bovendien ook nog eens exact meten hoeveel het je nou daadwerkelijk oplevert. Ik bedoel, hallo! Probeer dat maar eens op tv of in de krant te realiseren.

Bloggers leven niet van lucht

Wanneer snappen jullie nou eindelijk eens dat het internet niet gratis is. Dat bloggers niet van lucht leven. Datzelfde geldt overigens voor journalisten, die leven niet van de liefde voor schrijven. Ook tijdschriften worden dagelijks overspoeld met verzoekjes van mensen of ze even gratis aandacht aan hen willen besteden.

Jij wil geld verdienen met jouw product of dienst, dat snap ik. Waarom is het dan zo moeilijk om je voor te stellen dat wij, creatieve mediamensen, ook ergens van moeten leven? En geloof me, we willen er echt niet rijk van worden, die illusie hebben we heus niet.

Ga weg met je linkruil…

Laten we afspreken, lieve ondernemers en online marketeers, dat we vanaf nu de (online) media op waarde schatten. Dat we niet maar gaan bedelen om gratis linkjes die ‘heus ook wat voor ons opleveren’ (ga toch weg, met onze SEO zit het wel snor!). Dat we niet meer gaan vragen om gratis ‘redactionele bijdragen’. Dat we een onlinemarketingbudget gaan vrijhouden, zodat we in online publiciteit kunnen gaan investeren. Op een eerlijke manier.

Wij houden ons aan de Social Media Code

Oh en over eerlijkheid gesproken; laten we ook afspreken dat we ons allemaal aan de Social Media Code houden. Dat je niet blijft zeuren om het feit dat je echt niet wil dat er bijstaat dat we deze blog in samenwerking met jou hebben geschreven. Dat je wars bent van woorden als ‘advertorial’ en ‘sponsored’ snappen we nog wel. Maar komop… dat je niet snapt dat we transparant willen blijven richting onze lezers, dat snappen wij dus echt niet.

Juist die houding van authenticiteit en eerlijkheid heeft ons al die duizenden volgers opgeleverd. Denk dus niet dat we van ons geloof vallen voor die cadeaubon van €50 voor jouw populaire Duitse digitale schoenenwinkel. We zijn niet gek!

Bloggers willen heel graag samenwerken

Begrijp je een beetje wat ik bedoel? Ik hoop het maar. We willen namelijk dolgraag met je samenwerken. We willen dolgraag iets extra’s voor je doen, omdat we zo enthousiast zijn over je product en zeker weten dat onze lezers dat ook zullen zijn. Omdat je met ons wil samenwerken en ons op waarde schat.

En stuur ons trouwens gerust al je toffe producten op. Mochten we er enthousiast over zijn, kun je er zeker van zijn dat we erover zullen praten. Is het niet op onze blog, dan is het wel op Twitter, Facebook of Instagram. En voor barteren (publiciteit in ruil voor jouw producten) staan we bijna allemaal wel open. Laten we gewoon ophouden met dat gezeur om ‘gratis’… Deal?

Foto boven deze blog: Fotolia

Pin It