Writeaholic.nl

Bloggers leven niet van lucht! (dus hou nou ’s op met dat ‘gegratis’)

OH. MY! Ik moet even wat frustratie kwijt hoor. Elk jaar als de Christmaholic-tijd weer aanbreekt, stroomt mijn mailbox dagelijks vol met mailtjes van enthousiaste ondernemers en marketeers die graag een linkje willen plaatsen op mijn site. Of die me smeken om iets over hun product te schrijven. En daar werkelijk waar helemaal NIETS voor willen betalen of voor over hebben.

Het kost ons bloggers uren werk om al die mails te beantwoorden en het levert ons 9 van de 10 keer ook nog helemaal niets op. Dus, lieve marketeer of enthousiaste ondernemer, lees dit goed, want deze blog is voor jou…

Bloggen is hard werken

Het feit dat jij als ondernemer of marketeer denkt: “Goh, die blog/site is echt heel erg goed bezig, daar willen we op staan, wat zou het geweldig zijn als zij iets over ons schrijven!?” Dat zou eigenlijk al een belletje moeten doen rinkelen… Zo’n goedlopende blog met duizenden bezoekers en een goede positie in de zoekmachine kost namelijk heel veel hard werk, doorzettingsvermogen, uren aan vrije tijd, bloed, zweet, tranen en passie. Om over geld (hosting, stockphotos en ga zo maar door) nog maar te zwijgen.

Een goedlopende site heb je niet in 1 dag. En zelfs niet in 1 jaar. Jij wil dolgraag van dat succes en bereik profiteren, dat snap ik. Maar potjandrie… waarom verwacht je dat daar niets tegenover staat!?!

Adverteren op een blog is spotgoedkoop!

Bron foto: Fotolia
Bron foto: Fotolia

En onze tarieven, laten we het daar eens over hebben, die zijn heus niet schrikbarend hoog. Sterker nog; die zijn extreem laag als je het vergelijkt met traditionele media. Voor een advertorial op Christmaholic (met zo’n 200.000 unieke bezoekers in december) vraag ik tussen de €99,95 en €149,95 (afhankelijk van het publicatiemoment).

Werkelijk, waar hebben we het nu helemaal over?! Voor dat bedrag krijg je veel publiciteit in een zeer specifieke, geïnteresseerde en betrokken groep bezoekers en kun je bovendien ook nog eens exact meten hoeveel het je nou daadwerkelijk oplevert. Ik bedoel, hallo! Probeer dat maar eens op tv of in de krant te realiseren.

Bloggers leven niet van lucht

Wanneer snappen jullie nou eindelijk eens dat het internet niet gratis is. Dat bloggers niet van lucht leven. Datzelfde geldt overigens voor journalisten, die leven niet van de liefde voor schrijven. Ook tijdschriften worden dagelijks overspoeld met verzoekjes van mensen of ze even gratis aandacht aan hen willen besteden.

Jij wil geld verdienen met jouw product of dienst, dat snap ik. Waarom is het dan zo moeilijk om je voor te stellen dat wij, creatieve mediamensen, ook ergens van moeten leven? En geloof me, we willen er echt niet rijk van worden, die illusie hebben we heus niet.

Ga weg met je linkruil…

Laten we afspreken, lieve ondernemers en online marketeers, dat we vanaf nu de (online) media op waarde schatten. Dat we niet maar gaan bedelen om gratis linkjes die ‘heus ook wat voor ons opleveren’ (ga toch weg, met onze SEO zit het wel snor!). Dat we niet meer gaan vragen om gratis ‘redactionele bijdragen’. Dat we een onlinemarketingbudget gaan vrijhouden, zodat we in online publiciteit kunnen gaan investeren. Op een eerlijke manier.

Wij houden ons aan de Social Media Code

Oh en over eerlijkheid gesproken; laten we ook afspreken dat we ons allemaal aan de Social Media Code houden. Dat je niet blijft zeuren om het feit dat je echt niet wil dat er bijstaat dat we deze blog in samenwerking met jou hebben geschreven. Dat je wars bent van woorden als ‘advertorial’ en ‘sponsored’ snappen we nog wel. Maar komop… dat je niet snapt dat we transparant willen blijven richting onze lezers, dat snappen wij dus echt niet.

Juist die houding van authenticiteit en eerlijkheid heeft ons al die duizenden volgers opgeleverd. Denk dus niet dat we van ons geloof vallen voor die cadeaubon van €50 voor jouw populaire Duitse digitale schoenenwinkel. We zijn niet gek!

Bloggers willen heel graag samenwerken

Begrijp je een beetje wat ik bedoel? Ik hoop het maar. We willen namelijk dolgraag met je samenwerken. We willen dolgraag iets extra’s voor je doen, omdat we zo enthousiast zijn over je product en zeker weten dat onze lezers dat ook zullen zijn. Omdat je met ons wil samenwerken en ons op waarde schat.

En stuur ons trouwens gerust al je toffe producten op. Mochten we er enthousiast over zijn, kun je er zeker van zijn dat we erover zullen praten. Is het niet op onze blog, dan is het wel op Twitter, Facebook of Instagram. En voor barteren (publiciteit in ruil voor jouw producten) staan we bijna allemaal wel open. Laten we gewoon ophouden met dat gezeur om ‘gratis’… Deal?

Foto boven deze blog: Fotolia

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze verzorgt workshops & cursussen en coacht ondernemers één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt ze daarnaast inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

25 comments

  1. Helemaal mee eens! Als ik een merk leuk vind schrijf ik er ook gewoon over zonder vergoeding o.i.d. het is meer de manier waarop dingen gaan die niet altijd netjes is.

    Helaas zijn er nog aardig wat bloggers die niet volgens de Social Media Code werken en er niet bij zetten als iets gesponsord of gekregen is. Vind ik persoonlijk dan weer zo jammer tegenover anderen.

  2. Wow, duidelijk! Voor mij licht het nog iets anders, omdat ik nog niet zo`n grote blog heb en pas 2 samenwerkingen heb gehad. Als ‘grotere’ blogger, zou ik het helemaal begrijpen! Je kunt niet bezig blijven natuurlijk!

  3. Saskia, je hebt helemaal gelijk. Weet je wat ook frustrerend in de markt werkt? Bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en niet meer willen betalen dan 1 cent per woord. Studenten springen daar dan weer op in door echt te willen schrijven voor die prijs.

    1. Dat is zeker frustrerend, zo wordt de prijs kunstmatig laag gehouden. Maar aan de andere kant; de kwaliteit die wij leveren is natuurlijk wel wat beter. Het is maar wat bedrijven willen. Misschien moet ik in dat licht mijn prijzen voor advertorials toch maar wat omhoog zetten, zo hou ik natuurlijk de prijs kunstmatig laag voor bloggers…

  4. Wauw, duidelijke taal Saskia! Al moet ik wel zeggen dat ik jouw tarieven schrikbarend laag vind voor zulke bezoekersaantallen? Heb je al eens contact opgenomen met een mediabureau? Om te kijken wat zij voor je kunnen betekenen? Met deze aantallen moet dat lukken.

    1. Haha ja ik was een beeeetje gefrustreerd toen ik dit schreef, valt het op? 😉 Ik heb met diverse mediabureaus contact gehad, maar ik zit teveel in een niche en ze willen daarom niet samenwerken. Maar je hebt gelijk wat betreft de tarieven, die gaan volgend jaar ook absoluut omhoog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

ZAKELIJK BLOGGEN

Datum: 7 juni 2019
Locatie: Eindhoven
Status: VOL!!
———————-
Datum:
20 september 2019
Locatie: Eindhoven
Status: nog 6 plekken

Meer informatie >>

Mijn laatste blogs