Writeaholic.nl

Dit content format voor je social channels is een échte traffic booster!

Er is bijna niks dat ik leuker vind, dan het web afspeuren naar nieuwe content formats die écht werken. En dit is er zo eentje. Ik ontdekte ‘m op de Facebookpagina van de Cosmopolitan. Elke keer weer kwamen er updates langs van het tijdschriftin mijn nieuwsoverzicht, die me haast dwongen om op de link te klikken. Hoe doen ze dat toch?

Nieuwsgierig aagje

Precies dat dus. Als je wil dat mensen klikken, dan moet je de nieuwsgierigheid prikkelen. Teasen, en vooral niet de clou weggeven. Zodat je je als fan of follower echt niet kunt inhouden en wel verder móet lezen. Zie bijvoorbeeld onderstaande update. Ik ben helemaal geen type dat de laatste roddels in celebland bijhoudt, maar zoals Cosmo het hier slim insteekt, kon ik mijn nieuwsgierigheid echt niet bedwingen.

 

This will amaze you!

Amerikanen, Britten en Aussies kunnen het ook goed (sowieso vind ik de Engelse taal veel mooier om mensen mee te boeien en overtuigen). Laatst zag ik onderstaande update langskomen in mijn nieuwsoverzicht. “What happens next, will amaze you..”. Dan moet je toch wel klikken en die video afkijken? In dit geval staat de video in de update, dus levert het views op, geen kliks. Maar als dat je doel is, this works like a charm.

 

You have been doing this wrong all your life

Nog zo’n goede. Heb je dat filmpje gezien van die Rus die laat zien dat we allemaal, al ons hele leven, aluminiumfolie en vershoudfolie verkeerd gebruiken. Vast wel. Een tijd geleden kwam je er op Facebook en Google+ in elk geval niet omheen. Als je een tekst leest als “You’ve Been Using Aluminium Foil Wrong All Your Life”, dan wil je toch wel weten wat je dan al zo lang fout doet volgens deze betweter? Dat zelfde geldt voor onderstaande video die ik langs zag komen op Facebook. De begeleidende tekst was ook iets als: “You’ve been peeling a banana wrong your whole life” (ik kon de  update niet meer vinden). Overigens leveren beide filmpjes echt zo’n aha-erlebnis op, vond ik.

[youtuber youtube=’http://www.youtube.com/watch?v=UF6_YxLStuQ’]

Traffic through the roof!

Mijn collega Esther plaatste onlangs onderstaande update op de Facebookpagina van Frankwatching, en ik kan je vertellen: een ongekend aantal kliks! We hadden het nog nooit eerder zo hoog gezien. Dit format is een blijvertje :).

 

Tease and please

Ook de titel boven deze blog is een toepassingsmogelijkheid van deze tip. De truc is in feite: geef niet teveel weg, prikkel de nieuwsgierigheid, laat de clou over aan het nieuws- of blogartikel waar je wil dat de lezer naar doorklikt. Persoonlijk vind ik het wel zaak dat je ervoor zorgt de klikker in zijn nieuwsgierigheid te bevredigen. Doe niet van dit soort updates, als de clou eigenlijk al bekend was. Of als het je doelgroep helemaal niet zo boeit. Dan zou dit format zomaar tegen je kunnen gaan werken. De content op je site of in je video moet zich er echt voor lenen.

Deze strategie werkt niet persé goed voor het behalen van een flink aantal likes en comments, het is echt met name een traffic booster. Als je geluk hebt, levert het je beide op (zoals in het geval van de Frankwatching-update). Maar wissel ‘m vooral af met formats die juist engagement prikkelen. Too much of the same is sowieso nooit fijn voor je fans & followers.

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze verzorgt workshops & cursussen en coacht ondernemers één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt ze daarnaast inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

8 comments

  1. Leuk artikel!
    Moet inderdaad toegeven dat ik op 3 van de 4 heb geklikt toen ik ze voorbij zag komen op Facebook.

    Ik vind wel dat “you’re walking a fine line” (heerlijk he, dat Engels) als je deze manier toepast. Wekt ook vaak irritatie op. Zeker als je continu van die vage posts voorbij ziet komen waar je eerst op moet klikken, om er vervolgens achter te komen dat deze totaal niet interessant is en/of volledig de plank misslaat.

    1. Helemaal mee eens Barb. Daarom ook de laatste alinea: “Tease AND Please”. Het is echt zaak om die headline, die teasende tekst die je gebruikt, ook echt waar te maken in het artikel waar je naar verwijst. Anders kan het (op den duur) wel eens het tegenovergestelde effect hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

ZAKELIJK BLOGGEN

Datum: 23 augustus 2019
Locatie:
Usine (Eindhoven)
Status:
nog 3 plekken

———————-

Datum: 20 september 2019
Locatie: Strijp-S (Eindhoven)
Status: VOL!!

Meer informatie >>

Mijn laatste blogs