Hashtag etiquette: hoe pas je ze wél succesvol toe?

Ik zag laatst bovenstaand filmpje van Amerikaanse tv show host Jimmy Fallon met alleskunner Justin Timberlake. Behalve dat het fragment heerlijk droog, komisch en hilarisch is – zoals we van Fallon gewend zijn – was het voor mij ook wel confronterend. Want ook ik maak me schuldig aan het gebruik van onzinnige hashtags. En teveel hashtags. Met name op Instagram, waar het steevast fijne ♥’s oplevert. En nieuwe volgers. And don’t we love followers and likes?

What’s that thing for anyway?

Het ‘hekje’ (of in het Engels de ‘sharp’) duikt tegenwoordig steeds vaker op. Op andere plaatsen, andere media en in andere vormen dan voorheen. Ik vond het hoog tijd om eens in de hashtag etiquette te duiken. Maar daarvoor is het zaak eerst een stapje terug te doen. Want waar zijn die dingen ook alweer voor? En hoe zijn ze ontstaan?

Wikipedia leert dat het symbool voor het eerst gebruikt werd op IRC (weet je nog?) om kanalen en onderwerpen mee aan te duiden. Later dook-ie op Twitter op, maar de hashtag is niet door Twitter zelf bedacht. In oktober 2007 gebruikte de Amerikaan Nate Ritter de # bij zijn berichten omtrent de bosbranden in Californië. “En tijdens de Iraanse opstand in 2009 bewees de hashtag echt zijn bestaansrecht”, aldus de online encyclopedie. Twitter zag in dat de hashtag een goede toevoeging was en besloot op 1 juli 2009 automatisch hyperlinks te plaatsen bij hashtags. Zo konden gebruikers eenvoudig zoeken op en doorklikken op bepaalde hashtags.

En dat was dus ook het oorspronkelijke doel: berichten bundelen, heel praktisch. Ze zijn dus eigenlijk niet bedoeld om de nadruk te leggen op bepaalde woorden, hoe #belangrijk je dat ook vindt en hoe #trending of #breaking of #prachtig je verhaal ook is. #JustSaying.

Hashtag-zondes

De hashtag wordt anno nu overal voor gebruikt en, volgens sommigen, ook misbruikt. Mogen we het symbool alleen inzetten zoals het ooit bedacht is? Of mogen we er ook creatief mee zijn? Wat hoor je er in elk geval niet mee te doen? In mijn zoektocht naar antwoorden op die vraag, ontdekte ik een mooi verhaal op Mashable, met daarin de belangrijkste don’ts.

Too many hashtags

Deze staat staat met stip op nummer 1. En terecht, vooral Instagrammerts maken zich hier schuldig aan; berichtjes met daarin alleen een hele lijst vol hashtags en niet eens een begeleidend zinnetje met échte tekst, échte inhoud. Je hebt zelfs accounts die voor elke nieuwe foto dezelfde lijst hashtags gebruiken, ongeacht wat er op de foto staat. Grote no no, dus.

too many hashtags

Irritant hashtaggebruik

Andere zonden volgens het artikel op Mashable zijn ‘om #het woord #een hashtag #gebruiken in #je tweettekst’ (hoe irritant ja!) en ‘hashtags maken van veel te veel tekens #zodatzehelemaalonleesbaarworden’.

Hashtag hacken

In deze infographic op Frankwatching staan nog een paar goeie don’ts. En hashtag hacken bijvoorbeeld; een tag aan je bericht hangen, terwijl je inhoud helemaal geen betrekking heeft op dat onderwerp. Gewoon om te zorgen dat je bericht opvalt in een stream vol trending tweets. Of omdat je even reclame wil maken. Kinda annoying.

Ongelukkig gekozen hashtags

Niet in de rijtjes op FW en Mashable, maar wel in mijn rijtje, is de ongelukkig gekozen hashtag voor een online campagne of evenement, zoals deze voor de album release party van ‘popster’ Susan Doyle. Woops! Dat had slimmer gekund. Cintha van Libergen, werkzaam op de communicatieafdeling van het Maxima Medisch Centrum: “De hashtag #mmc is eigenlijk erg onhandig. Dan sta je tussen de tweets over de Mickey Mouse Club :).”

tweets susan boyle

Oké, maar hoe moet het dan wel?

Goed, hoe het niet moet, dat is inmiddels duidelijk. En dat wist je stiekem (misschien alleen heel, heel diep van binnen) ook eigenlijk al. Maar hoe moet het dan wel? Waarvoor mogen we hashtags nog wel gebruiken? Zitten er nog regels aan, is er een maximum aantal hashtags voor een tweet, Facebook update, G+-bericht of Instagrammetje? En in welke situaties en op welke manieren is de hashtag wel een nuttige tool?

Daar had ik natuurlijk zelf al wel een beeld bij, maar ik vroeg ook mijn digitale sociale netwerk om hun mening. Het bleek toch een stuk makkelijker voor iedereen om te zeggen hoe je iets níet moet doen, dan hoe je iets wél moet doen. Hieronder de 5 belangrijkste conclusies:

1. Hashtags verrijken campagnes, tv-programma’s & events

Ze prijken op steeds meer advertenties, spelen een belangrijke rol in (social media) campagnes, worden gecommuniceerd tijdens tv-programma’s en evenementen. En dat is niet voor niets. Het hashtaggende publiek kan elkaar vinden via de tags en op elkaars berichten reageren, terwijl ze op het zelfde event zijn of naar het zelfde programma zitten te kijken.

Maar ook voor de organisatie is het geweldig om de conversaties rondom een programma, event, campagne, merk, winactie of product te kunnen volgen en later te kunnen bundelen, in bijvoorbeeld bijvoorbeeld een Storify. Zeker nu steeds meer online media de hashtag omarmen. En zeg nou zelf; zo’n tag trekt ook de aandacht, zie je een paar tweets of Instagrams langskomen met #uggformyvalentine (wat ik overigens geen goede hashtag vind, alleen al omdat-ie veel te lang is), dan ga je je toch afvragen wat er aan de hand is. Kortom: doe je aan online marketing of communicatie; gebruik de kracht van de hashtag!

2. Actualiteit & nieuws: hashtags vormen een sociaal dossier

De bundelende functie van ‘het hekje’ is zoals bekend enorm krachtig, op steeds meer kanalen. Als er een ramp plaatsvindt of een belangrijke gebeurtenis, is het ontzettend fijn om jouw toevoegingen aan dat onderwerp te taggen, zodat anderen het kunnen terugvinden. Al helemaal als je echt waardevolle informatie te delen hebt.

Denk aan de #vermistebroertjes bijvoorbeeld, een tijd terug. De hashtag maakt het mogelijk om echte tips van burgers heel makkelijk te vinden en bij elkaar te brengen. Het zou fijn zijn als ook nieuwssites en andere media de hashtag nog wat meer omarmen, zodat nieuwsberichten rondom belangrijke topics goed te bundelen en te volgen zijn en er een soort sociaal dossier ontstaat.

3. Doe mee met de Twitterchat

Naast events, tv-programma’s en is er nog een bijzondere vorm waar de hashtag een rol kan spelen: de Twitterchat. De een vindt het complete chaos, de ander zweert erbij. Een van de bekendste is #blogpraat, elke maandagavond om 20:00 nemen tientallen mensen deel aan een gesprek over een aan bloggen gerelateerd onderwerp. Organisator Elja Daae: “Zonder hashtag, geen #blogpraat“.

Een online gesprek hoeft dus niet perse over een fysiek event te gaan of over een bijzondere gebeurtenis, het kan ook gewoon een topic zijn dat leeft. Als je de tool Tweetchat.com gebruikt (werkt veel prettiger dan Twitter Search bijv.), kun je heel eenvoudig een gesprek omtrent een hashtag volgen. Het MMC houdt regelmatig spreekuren met artsen op het Twitter. Cintha van Libergen: “Bij ons twitterspreekuur gebruiken we #drMMC, zodat je een overzicht van de tweets krijgt.”

4. Gebruik hashtags als je iets of iemand zoekt of juist gevonden wil worden

Henk Eisema in reactie op mijn oproep op Google+: “Ik gebruik ze met mate, vooral functioneel in ver band met gevonden worden of om het onderwerp te benadrukken voor mezelf.” Gevonden worden op bepaalde onderwerpen is voor mensen die een baan zoeken, opdrachten zoeken of zichzelf gewoon willen positioneren als expert op een bepaald topic natuurlijk een relevant doel. Collega Esther Settels: “Gebruik hashtags als je wilt dat je tweets of posts gemakkelijk teruggevonden kunnen worden. Dat lijkt me het belangrijkste.” Want ja, daar helpt zo’n tag zeker bij.

Ken je #dtv of #durftevragen nog? Ze worden niet zo vaak meer gebruikt, maar het principe is duidelijk. Iemand zoekt iets en de ander biedt het aan. Zoek je een #tuinman? Een social savvy tuinman volgt die hashtag en springt er op in. Hashtags zijn ideaal voor het monitoren van vraag & aanbod. Al zijn ze niet puur noodzakelijk. Gewoon de woordcombinatie ‘social media’ volgen, werkt tegenwoordig in principe net zo goed als #socialmedia.

5. Gebruik met mate (en verstand)

Ik eindig met een cliché, een inkopper: gebruik de hashtag met mate en met gezond verstand. Niet in iedere tweet, niet in ieder bericht en zo relevant mogelijk. De meeste mensen die ik gesproken heb, stellen dat 1 tag per bericht het maximum is, ongeacht het medium. Bij hoge uitzondering mag je een tweede gebruiken, bijvoorbeeld als je bericht over twee evenementen/onderwerpen gaat of als er meerdere hashtags rondgaan (zoals bijvoorbeeld #sochi2014 en #os2014). Kortom: the hashtag is a tool, don’t let it make you look like one.

Is #humor met #hashtags dan echt not done?

Daar zijn de meningen over verdeeld. “Over het algemeen horen #’s alleen gebruik te worden om dingen te bundelen, verder absoluut geen loze meldingen zoals je emotie”, vindt Patrick Loonstra. Ik vind persoonlijk dat dat wel moet kunnen. En het past ook wel een beetje bij menselijk zijn (of misschien wel vrouw zijn?) op een ‘sociaal’ platform. Lekker sarcastisch doen met een flauw tagje, why not? “En je geeft ook een stukje gevoel mee aan het bericht op die manier”, vindt Facebook pal Sabine van Beek. Maar ook hier geldt natuurlijk weer: overdrijf het niet, hashtag (met humor) met mate.

Pin It