Content voor social media: de belangrijkste do’s & don’ts

Ga je je bezig houden met social media voor je bedrijf? Wil je updates plaatsen waarmee je likes, retweets, kliks en reacties realiseert? Te vaak nog zie ik dat (kleine) bedrijven social media gebruiken als bedrijfsbrochure of reclamemuur. Daarom nog even op een rij wat je vooral wel en vooral niet moet doen. De do’s en don’ts voor content op social media.

De don’ts voor content op social media

Wat moet je echt niet doen als het gaat om updates plaatsen, welke content werkt absoluut niet en wat wordt over het algemeen als heel irritant ervaren? Gij zult niet:

  1. Reclame maken. Nee, echt niet! Je hoeft je Facebookfans niet te overladen met de voordelen van je producten. Ze zijn al fan van je of volgen je al, ga er voor het gemak maar vanuit dat ze al weten wat er goed is aan je product of dienst.
  2. Formeel of onpersoonlijk zijn. We noemen ze niet voor niets ‘social’ media. Oke, op LinkedIn mag je natuurlijk een meer zakelijke toon aanslaan dan op Facebook of Twitter, maar over het algemeen geldt; persoonlijk & authentiek zijn spreekt veel meer aan dan afstandelijk en algemeen.
  3. Teveel updates plaatsen. Heel simpel, gij zult niet spammen. Zorg dat je de berichten een beetje spreidt over de week. Plan geen social-media-uurtje in, maar verdeel je content over de dagen van de week of maand. Hoeveel precies teveel is, hangt af van het kanaal en van wat je fans van je gewend zijn. Plus natuurlijk; hoeveel interessants je te melden hebt.
  4. Te weinig updates plaatsen. De andere kant van de medaille; een week niets laten horen kan echt niet. Zorg voor een paar updates per week op Facebook of LinkedIn en minimaal een update per dag op bijvoorbeeld Twitter.
  5. Niet (of veel te laat) reageren op vragen of kritiek. Dat behoeft waarschijnlijk geen uitleg. Als je actief bent op social media, zul je er ook vragen en minder leuke reacties krijgen. Graag of niet. Neem kritiek serieus en beantwoord vragen zo snel mogelijk.
  6. Alleen over jezelf (je bedrijf) praten. Het zijn geen me-media, maar social media. Praat liever over je klanten/doelgroep, dan over jezelf. En als je over jezelf praat, hou het dan persoonlijk, geef een kijkje in de keuken, wees authentiek en niet commercieel.
  7. Like & Share-winacties op Facebook. Heel simpel; mag niet, is ook heel irritant. Lees ook dit artikel over waarom Like & Share-winacties not done zijn.
  8. Irrelevante updates plaatsen. Wat jij interessant vindt om te melden over jouw organisatie, is niet perse interessant voor je fans en followers. Verplaats je in hun belevingswereld en vraag je af ‘als het niet mijn bedrijf was, vond ik dit dan interessant?’.
  9. Automatische berichten plaatsen (bijv. de RSS van je site op Twitter of Facebook). Niet doen om meerdere redenen, bijvoorbeeld omdat hashtags op Facebook niet werken en omdat je op die manier geen waarde toevoegt. Facebook is geen nieuwslezer.
  10. Spelfouten maken.. Want dan breekt de hel los. Tenzij je Taalvoutjes of Make That The Cat Wise bent, natuurlijk.

De do’s: ‘goede’ content voor social media

Nu je weet wat je vooral niet moet doen, gaan we over naar de do’s voor content op social media. Er is heel veel geschreven over waar goede content voor social media aan moet voldoen. Wat mij betreft zijn de onderstaande zaken het meest relevant.

Goede content:

  1. Heeft de entertainmentfactor. We worden overladen met informatie via alle kanalen die we volgen. En jij wil te midden van al die tweets, Facebook-updates en blogs opvallen, de aandacht grijpen (en vasthouden). Zorg er daarom voor dat jouw content leuk is, grappig is, mooi is of leerzaam. Zorg dat je content aansprekend is, entertaining is.
  2. Biedt beleving. Het gaat allemaal om een stukje beleving bieden rondom jouw organisatie, je branche, je product, je diensten, een bepaalde lifestyle die jouw (potentiële) klanten aanhangen, etc. Neem mensen mee in jouw wereld, inspireer en raak ze. Zorg ook dat je content aansluit bij de belevingswereld van jouw klanten. Zoek een gemene deler met je fans en maak content die hen raakt, inspireert en bij jouw bedrijf/merk past. Dat hoeft niet perse het ‘probleem’ te zijn dat jouw product of dienst oplost, maar mag ook een bepaalde lifestyle zijn of een interesse/hobby die bij je merk of product past.
  3. Heeft de sharefactor. Dit hangt nauw samen met het vorige; hoe leuker, mooier, grappiger en/of interessanter, hoe groter de kans dat mensen het gaan delen in hun netwerk. Je bedient met jouw content dus meer dan alleen je eigen fans; ook de vrienden van jouw fans (waar weer potentiële klanten tussen zitten).
  4. Vraagt om (re)actie. Je wil dat jouw content reacties en likes en tweets oplevert, zorg er dus voor dat je content daartoe aanzet. De belangrijkste tip: stel een vraag! Is het doel van je update interactie; vraag er dan gewoon om. En als je wil dat mensen naar je website of webshop gaan, voeg (verkorte) links toe en geef duidelijk aan wat er te vinden is achter de link.
  5. Is visueel aantrekkelijk. Natuurlijk, tekst is belangrijk. Maar beeld zegt meer dan 1000 woorden. Bovendien heeft beeld een hogere attentiewaarde. Het beeld trekt de aandacht, waarna de tekst gelezen wordt en hopelijk aanzet tot (re)actie. Goede visuele content levert dus meer likes, shares, tweets, kliks, etc. op. Een vormgever is fijn, maar niet noodzakelijk. Investeer in een goede camera!

In een volgende blogpost maak ik de praktische vertaalslag van dit verhaal. Wat voor soort content, die je zelf kunt maken, werkt nou echt? 10x inspiratie!

Pin It