De communicatiemedewerker & online media

Het is een open deur, maar vandaag werd ik me er weer eens terdege van bewust. De komst van internet, online media en social media hebben het vak van de communicatiespecialist volledig overhoop gehaald. Een compleet nieuwe generatie middelen is opgestaan, met elk bijzondere (technische) kenmerken, die bovendien zo snel ontwikkelen dat het bijna niet bij te benen valt.

Communicatieprofessionals van nu hebben kennis van offline media, ze weten wat er komt kijken bij de ontwikkeling van offline campagnes en bij de ontwikkeling van verschillende gedrukte media; een brochure, een krant, een poster, een advertentie in een tijdschrift etc. Ze weten waar ze op moeten letten, welke eisen ze moeten stellen, waar ze aan moeten denken. Diezelfde kennis ontbreekt als het over digitale media gaat. Als een gemiddelde communicatiemedewerker de opdracht krijgt om een website te ontwikkelen of bijvoorbeeld een iPhone app, dan kan hij/zij niet eens een lijst met wensen of eisen opstellen, omdat hij/zij niet weet wat er komt kijken bij de ontwikkeling van het middel.

Kennis & capaciteit ontbreekt
Dat eisenpakket is ook nog eens een stuk ingewikkelder dan bij offline media. Internet en alle digitale media zijn namelijk ontstaan vanuit de techniek, in tegenstelling tot gedrukte media, die veelal zijn ontstaan vanuit communicatie en journalistiek. Er is dus veel meer inhoudelijke kennis vereist. Dat resulteert ook in een gebrek aan inzicht in wat de ontwikkeling nou daadwerkelijk kost. Hoeveel tijd kost het om een Android app te programmeren? Waar hangt dat precies vanaf? Het resultaat: vaak onrealistische wensen met een onrealistisch budget of te duur betaalde investeringen. En dan komt er ook nog eens bij: als je een gedrukt middel ontwikkelt, houdt het proces op bij het drukken en verspreiden. Bij online tools begint het dan vaak pas. Beheer, onderhoud, doorontwikkeling kosten tijd, geld, kennis en capaciteit die er (over het algemeen) niet is.

Ondertussen verleggen organisaties de communicatiefocus steeds meer van offline naar online. Omdat het goedkoper is, omdat de doelgroep daar aanwezig is en omdat het ‘past bij de tijd’. Bijna alle communicatievacatures vragen ervaring met of affiniteit met online media. Logisch: want de kennis ontbreekt. Bovendien is er vaak geen capaciteit op het vlak van technisch en functioneel ontwerp en beheer. Al die online projecten moeten door een handjevol programmeurs en funtioneel beheerders worden ontwikkeld en gemanaged. Niet gek dus dat het vaak misloopt.

So what’s next?
Moeten managers hun medewerkers dan maar massaal laten bij- of omscholen? Ja en nee. Natuurlijk is het zaak dat de werkgever investeert in het vergroten van kennis op dit vlak. Het begint naar mijn mening bij de communicatiespecialist zelf. De mensen in ons vak die er wat vanaf weten, zijn vaak 100% autodidact. Ik heb, als 25-jarige, het geluk te zijn opgegroeid met internet en online media. Maar toch staat dat niet gelijk aan kennis over het onderwerp. Veel van mijn leeftijdsgenoten weten er amper iets van. Dat komt ook door het feit dat opleidingen communicatie(management) nog steeds geen of weinig aandacht besteden aan praktische vaardigheden op het vlak van internet en digitale media. Een training of opleiding, die de communicatieprofessional een praktisch update geeft op het vlak van online strategie en online ontwerpersvaardigheden, zou een enorm gat vullen. Maar het start met interesse en zelfmotivatie. En daarbij is leeftijd geen bepalende factor.

Er is al zoveel te vinden op internet, in blogposts en online cursussen, maar ook in boeken die over dit onderwerp geschreven zijn. En daar houdt het uiteraard niet op; de beste manier om bekend te worden met de ins & outs van verschillende media en platforms is ermee aan de slag gaan. Zo leer je niet alleen over ongeschreven regels en de specifieke ‘cultuur’ van het middel, maar krijg je ook zicht op de technische specificaties. Duik gewoon eens in de ontwikkelomgeving van Facebook, start een blog en ga eens aan de slag met HTML en CSS. Lees over nieuwe tools, nieuwe ontwikkelingen. Houd het bij. En heb je echt helemaal geen interesse in digitale media? Dan is het communicatievak misschien niet langer iets voor jou.

Pin It