Social media goed voor zelfvertrouwen van jongeren

Social netwerk sites (SNSs) zijn goed voor het zelfvertrouwen van jongeren, vergroten hun netwerk van vrienden en verbeteren de vriendschappen. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van de ontwikkelingspsychologe Nynke van Waard van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het onderzoek werd uitgevoerd onder 653 jongeren tussen 12 en 19 jaar die gebruik maken van de SNS Hyves.

In december 2010 heeft de Universiteit van Amsterdam een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik en de gevolgen van sociale netwerksites voor jongeren. Het onderzoek is gedaan op de SNS Hyves in samenwerking met IJsfontein dat interactieve communicatiestrategieën en interactieve media ontwikkelt voor onder andere de doelgroep kinderen en jongeren.

Doel van het onderzoek
SNSs spelen vandaag de dag een grote rol in het leven van jongeren: wereldwijd is 73% van de jongeren lid van minstens één SNS, waarop zij een profielpagina hebben. In nederland is dat aantal nog hoger: 91%. Het doel van het onderzoek was om te achterhalen hoe vaak en wat voor soort reacties jongeren krijgen op hun profiel en op hun profielfoto en wat het gebruik van deze sites betekent voor hun zelfvertrouwen en gevoel van tevredenheid.

Positieve reacties = veel zelfvertrouwen
Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat jongeren op een SNS onderling erg complimenteus zijn en dat dit leidt tot meer zelfvertrouwen bij jongeren. Van de jongeren die hadden aangegeven reacties op hun profiel te krijgen, gaf bijna iedereen (94,9%) aan dat de toon van die reacties ‘altijd’ of ‘bijna altijd’ positief was. Voor de profielfoto waren de reacties nog iets positiever: 96,6% van de jongeren kreeg ‘altijd’ of ‘bijna altijd’ positieve reacties. Jongeren die voornamelijk positieve reacties krijgen, vertonen relatief veel zelfvertrouwen en gevoel van tevredenheid. Ze kunnen aan de toon van de reacties afleiden in hoeverre ze een goede indruk maken en geaccepteerd worden door anderen, wat van invloed is op het zelfvertrouwen.

UvA onderzoekster Nynke van Waard: “Door het krijgen en uitlokken van feedback krijgen jongeren een duidelijk beeld van zichzelf en weten zij hoe ze hun online presentatie moeten aanpassen om zo positief mogelijk commentaar te krijgen. Doordat jongeren positief geëvalueerd worden door anderen, gaan ze ook zichzelf positiever evalueren”.

Liever beeld dan tekst Ook blijkt de profielfoto een grote rol te spelen als het gaat om het maken van vrienden op de site. Jongeren die veel reacties krijgen op hun profielfoto hebben meer vrienden op de SNS. Nynke van Waard: “Het lijkt erop dat jongeren hun profielfoto weten te perfectioneren ten gevolge van de feedback van anderen, waardoor deze aantrekkelijker wordt. Hierdoor krijgen ze zowel van onbekenden als bekenden veel reacties en worden nieuwe vrienden op de site gemaakt”.

Castingcultuur
Astrid Poot, insights manager kinderen en jongeren, van IJsfontein: de uitkomst van het onderzoek dat Nynke met IJsfontein deed, past in de bredere trend die wij overal zien: ”De castingcultuur. In de huidige maatschappij worden mensen steeds meer zichtbaar in alles wat ze doen. Ze laten zich volgen, beoordelen en veroordelen en doen datzelfde bij anderen. Jongeren zijn bezig hun eigen identiteit vorm te geven en gebruiken daar ook deze castingtechnieken voor. Hoe presenteer ik mezelf en wat voor effect heeft dat? Wat is mijn score? Voor jongeren is beeld een heel natuurlijk middel, het is dan ook niet verwonderlijk dat ze bezig zijn zich door middel van beeld steeds weer te presenteren”.

Over Nynke van Waard
Nynke van Waard (1983) studeerde Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Zij specialiseerde zich in Kind en Media en studeerde woensdag 27 april af met de scriptie “ See Me, Comment Me, Befriend Me: Online!” over de invloed van Sociale Netwerksites op het sociaal zelfvertrouwen en welzijn van adolescenten.

Download de wetenschappelijke conclusies van dit onderzoek.

Pin It