Writeaholic.nl

Afstudeerverslag – De kracht van social media voor interne communicatie

De afgelopen 4 maanden heb ik in opdracht van de TU/e gewerkt aan mijn afstudeerproject over social media en interne communicatie. Tijdens het proces bemerkte ik een grote interesse vanuit zowel bedrijven die deelnamen aan mijn onderzoek als verschillende communicatiedocenten, -studenten en -professionals. Daarom heb ik besloten mijn scriptie in een iets andere versie via mijn blog aan te bieden aan alle geïnteresseerden.

In dit onderzoeksrapport lees je onder andere wat de kracht is van social media voor interne communicatie, wat er verandert in een organisatie wanneer social media in de interne communicatie hun intrede doen en hoe social media geïntroduceerd kunnen worden in een organisatie (7-stappenplan). Tot slot biedt dit verslag een scala aan inspirerende voorbeelden van bedrijven die reeds met social media en interne communicatie aan de slag zijn gegaan. Klik op de link hieronder om het rapport te downloaden!

De kracht van social media voor interne communicatie – Saskia de Laat

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

28 comments

  1. Mooi afstudeerproject! Helder geschreven, staat veel nuttige informatie in. Met name de interviews met bedrijven en organisaties is iets wat echt toegevoegde waard heeft aan de al bestaande informatie op het internet!

  2. Interessant onderzoek en erg leuk om te zien dat er steeds meer mensen onderzoek verrichten naar sociale media in relatie tot organisaties. Zelf deed ik vorig jaar onderzoek naar virtual communities en de invloed ervan op betrokkenheid en werktevredenheid. Ik liep tegen de beperking op dat onderzoek naar web 2.0, communities en social media vaak op zichzelf staat maar dat de brug met organisaties ontbreekt. Ik had dan ook graag gerefereerd naar jouw scriptie 🙂

    Omdat het zo mooi aansluit op de resultaten van mijn onderzoek, heb ik naar je artikel op Frankwatching gerefereerd op de blog waarop ik de vorderingen van mijn onderzoek bijhield: elsavanbruggen.blogspot.com.

  3. Mooi rapport, zeker nuttig. Alleen klopt onderstaand stuk volgens mij niet helemaal:

    Het bekendste voorbeeld van een closed source systeem voor Social Networking en kennisdeling is Microsoft Sharepoint. Voordeel van een dergelijk systeem is dat het vaak al vrijwel klaar is voor implementatie. Nadeel is dat het duur is in aanschaf. Daarnaast ben je volledig afhankelijk van de aanbieder voor support, updates en de toevoeging van functionaliteiten. Social Media zijn voortdurend in ontwikkeling. Er komen steeds nieuwe type tools bij. Als je jaren moet wachten
    op de nieuwe functionaliteiten van je systeem, loop je altijd achter de feiten aan en moet je medewerkers regelmatig teleurstellen.

    SharePoint is inderdaad een closed source systeem, maar biedt juist wel veel open standaarden in het platform, waardoor het vrij gemakkelijk is voor andere partijen (vaak partners) om de functionaliteit uit te breiden en om op deze functionaliteit updates te verschaffen en ondersteuning te bieden.

    Een aantal oplossingen kun je bijvoorbeeld hier vinden:
    http://www.cmswire.com/cms/enterprise-cms/ms-sharepoint-social-computing-tools-to-integrate-007835.php

    Tot slot wilde ik nog even noemen dat SharePoint ook niet als punt oplossing gezien moet worden, maar als een platform gezien moet worden. Op een dergelijk platform kun je dus niet alleen social media oplossingen op kwijt, maar denk ook aan ECM, BI of bijvoorbeeld Search oplossingen. Voor de totale hoeveelheid functies die het platform biedt is het product zelfs relatief goedkoop.

    Het voordeel van een platform is dat de beheerskosten dus laaggehouden kunnen worden, je hoeft tenslotte maar 1 systeem te beheren. Tevens heeft een platform ook als voordeel dat er vaak een gedeelde dienstenset aanwezig is en een hoge mate van integratie tussen de verschillende componenten, waardoor de productiviteit van de eindgebruikers alleen maar zal toenemen.

    Groet,
    Andre

    1. @Andre Bedankt voor je reactie! Het verhaal dat ik geschreven heb is een weergave van de ervaringen van anderen; dus bedrijven die ermee werken of gewerkt hebben. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Blij dat jij er nog een andere ervaring aan kan toevoegen!

  4. Ola!

    Interessant :). Wist niet dat ik generatie X was… voel me toch meer Einstein eigenlijk (heb een foto dat ik op mn derde achter de computer zit en ben toch echt uit 1985). Mja moet ergens een grens trekken he :).Meer intelligent commentaar kan ik helaas niet toevoegen ;), dat laat ik aan de inhoudsdeskundigen over.

  5. Interessant onderzoek, heb het bij mijn werkgever al doorgestuurd naar interne projectgroep die onderzoek doet naar mogelijkheden.

  6. Ik heb dit rapport intern gepromoot als “Interessant ter beeldvorming over het hoe, wat en waarom van #social media met voorbeelden van implementatie en wat inzet ervan betekent”. Mooi rapport!

  7. Hoi Saskia,

    Super, heb je scriptie net uitgeprint en die nodigt vanaf de inleiding direct uit tot verder lezen. Heerlijk beknopt taalgebruik en inhoudelijk meer dan de moeilte waard. Ik ga snel verder met lezen!

  8. Hoi Saskia,

    Is het mogelijk om je te interviewen (desnoods via email) over het betreffende onderzoek?

    Met vriendelijke groet,

    Sophia Heemskerk

  9. Beste Saskia,

    Op het moment ben ik een onderzoeksplan aan het opzetten om te kijken wat de invloed van Intranet 2.0 is op de organisatie-identificatie van de werknemers. Logischerwijs kwam ik ook bij jou scriptie terecht en hoewel deze interessant is om te lezen vraag ik mij af waarom er alleen ‘experts’ aan het woord zijn gelaten en er niet of nauwelijks gezocht is naar onderzoek over dit onderwerp. Zo heb ik al een paar onderzoeken gevonden (van voor 2010) waar de resultaten lang niet zo’n rooskleurig beeld schetsen als in bijvoorbeeld deze scriptie.

    1. Hoi Freek, dat was nu eenmaal de opzet van dit onderzoek voor deze HBO-scriptie, gericht op de praktijk en de actualiteit! Succes met jouw onderzoek. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>