Writeaholic.nl

Zakelijk Twitteren: klanten vinden, boeien en binden!

Normaalgesproken verschijnen er op dit blog enkel verhaaltjes over mijn persoonlijke leven. Vandaag wil ik iets nieuws uitproberen. Op verzoek van mijn afstudeerbedrijf heb ik een artikel geschreven over Zakelijk Twitteren, waarin ik vragen beantwoord als ‘Wat zijn de Twitter do’s en don’ts voor bedrijven?’. Natuurlijk zijn er veel meer bedrijven die overwegen om met dit nieuwe medium aan de slag te gaan. Het is dan ook logisch dat er ontzettend veel over geschreven wordt. Dit artikel is daar een aanvulling op. Ik ben geen Social Media expert, maar wellicht kan ik met dit artikel anderen op weg helpen. Tips, aanvullingen en feedback zijn uiteraard van harte welkom!

Update: Onderstaand artikel is op 10 mei 1010 (in herschreven versie) geplaatst op de Marketingblog Frankwatching.nl.

 

Zakelijk Twitteren:  Klanten vinden, boeien en binden!

Steeds meer bedrijven ontdekken  de wondere wereld van Social Media. Een van de meest genoemde en gebruikte tools door bedrijven is Twitter. Twitter is een microblogdienst; een internetdienst waarbij gebruikers korte berichtjes publiceren. Huib Koeleman, schrijver van het boek “Twitteren op je werk”, omschrijft Twitter als ‘een kruising tussen een chatdienst, een openbare sms-website en een blog’.

Als Twittergebruiker publiceer je ‘status-updates’ van 140 tekens maximaal; die antwoord geven op de vraag ‘waar ben je nu mee bezig?’. Gebruikers die je volgen kunnen op deze korte status-updates reageren en kunnen ze Re-tweeten (doorsturen) naar hun eigen volgers. Twitter was ooit bedoeld voor particulier gebruik. Tegenwoordig schieten de bedrijf- en brandprofielen echter als paddenstoelen uit de grond. En dat is niet gek; met Twitter kun je immers heel direct en real-time met je klanten communiceren.

Als je Twitter ziet als een tool om klanten te werven, kom je bedrogen uit. Twitter is geen marketingtool, wel is het (mits je het goed beheert) inzetbaar als communicatiekanaal. Twitter is een geweldig programma om je klanten te vinden, te boeien en te binden. Het is bijzonder geschikt wanneer je je laatste nieuws wil delen, klanten wil betrekken bij beslissingen, naar hun mening wil vragen of bijvoorbeeld wanneer je ze op de hoogte wil houden van een evenement. Ga je als bedrijf of merk Twitter gebruiken, dan zul je zien dat het allemaal om de dialoog gaat. Als je van plan bent om enkel informatie te zenden, dan zal het niet werken. Alleen wanneer je op zoek gaat naar je klanten en actief met hen in gesprek gaat, kan Twitter je helpen je relatie met je doelgroep te versterken.

 

Wat zijn de succesfactoren?

Gewoon maar wat gaan tweeten heeft totaal geen zin. Als je overweegt om als bedrijf of merk te gaan twitteren, zijn er een paar punten waar je zeker even bij stil moet staan.

  • 1. Laat je gezicht zien – Ervaring leert dat Twitter accounts met een bedrijfslogo, die gerund worden door een anoniem persoon, minder succes hebben dan hun ‘persoonlijke’ evenknie. Laat medewerkers twitteren in naam van het bedrijf; geef je twitteraccount een gezicht. Dat maakt je persoonlijker, transparanter en betrouwbaarder.
  • 2. Zorg voor interessante content – Plaats niet alleen automatisch berichtjes met links naar je corporate blog; alleen koppen van persberichten en reclameteksten doen het ‘m niet. Houd je micro-blog interessant voor de volger. Doe speciale Twitter-aanbiedingen, geef het laatste nieuws, tweet foto’s, filmpjes, laat zien wie er bij je bedrijf werkt. Denk bij alles wat je tweet “Als ik hier niet werkte, zou ik dit dan interessant vinden?”. Ben open, transparant, maar word niet te persoonlijk. Het blijft een zakelijk account en een zakelijke relatie!
  • 3. Don’t overtweet! Tweet Tweet regelmatig, minstens een paar keer per week, maar niet te vaak. Heb je niets te melden; tweet dan ook niet. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Meer dan 5 tweets per dag is al gauw te veel.
  • 4. Ga de dialoog aan! – Twitter is heel geschikt om proefballonnetjes op te laten. Stel vragen, vraag je klanten om hun mening en ga het gesprek aan. It’s all about the conversation!
  • 5. Webcare – Zoek en vind je klanten. Tools als CoTweet en Hootsuite helpen je overzichtelijk maken of, waar en wanneer klanten over je praten, wat ze van je vinden en over je zeggen. Zoek klagende en tevreden klanten op en reageer! Blijf natuurlijk wel vriendelijk. Laat je niet verleiden tot boze reacties! Speel nooit op de man en houd het netjes.
  • 6. Neem de tijd – Verwacht niet dat je Twitter account in een maand tijd een succes wordt. Klanten moeten je vinden, dat kost tijd. Het is een langdurige investering. Je moet gebruikers overtuigen en blijven overtuigen van het nut om je te volgen. Besteed er tijd en energie aan, wil of kun je dat niet, dan kun je er beter niet aan beginnen. Zorg voor een beheerteam, faciliteer de mogelijkheden om snel en accuraat te kunnen reageren op tweets van klanten. Je moet meteen (in elk geval binnen een paar uur) op een tweet kunnen reageren. Twitter is snel, real-time en actueel: twee dagen later reageren is veel te laat en een gemiste kans!
  • 7. Twitter correct – Een open deur, maar toch noodzakelijk om te noemen. Twitter altijd correct; in foutloos Nederlands, zonder verwarrende afkortingen en vergeet vooral niet alle links die je plaatst te checken.

Stappenplan
Wil je als bedrijf met Twitter aan de slag? Dit stappenplan kan je op weg helpen!

  • Stap 1 – Overweeg. Bedenk je goed wat je precies wil bereiken en of Twitter je daarbij kan helpen. Vraag je af of je doelgroep wel actief is op Twitter, of je wel genoeg budget en mankracht hebt om het Twitter account te bemannen en ‘levend’ te houden, of je wel genoeg interessants te melden hebt, hoe je je klanten gaat laten weten dat je Twittert en ga zo maar door. Overweeg zorgvuldig.
  • Stap 2 – Ontdek de tool. Kijk naar andere bedrijven (concurrenten) die de tool succesvol inzetten, speel met de functionaliteiten en leer het programma en de etiquette echt kennen. Alleen dan kun je het op waarde schatten en op een juiste manier gaan gebruiken.
  • Stap 3 – Richt een Twitter/Webcare team op. Gaat er maar 1 iemand Twitteren of meerdere medewerkers? Krijgen die allemaal hun eigen account of gaan ze gezamenlijk twitteren onder 1 account? Hoe ga je dit organiseren? Welke regels hanteer je voor het reageren op tweets en retweeten, hoe zorg je dat je je aan de huisstijl houdt? Maak een netiquette!  
  • Stap 4 – Content!  Als je nog niet goed weet waar je over moet Twitteren, kijk de kunst dan af bij anderen! Maak daarnaast een contentplan voor de eerste tijd; zodat je houvast hebt.   
  • Stap 5 Aan de slag!  Registreer je account(s) en zorg voor een compleet profiel en leven in de brouwerij voordat je actief volgers gaat zoeken en anderen gaat volgen.    
  • Stap 6 – Vind je klanten.  Vermeld het bestaan van je Twitteraccount en je accountnaam in je digitale nieuwsbrief, op je corporate blog etcetera. Promoot jezelf! Maar let op: het is geen wedstrijd. Je kunt beter 500 geïnteresseerde volgers hebben die jou echt de moeite waard vinden, dan 10000 ongeïnteresseerden of lege profielen.     
  • Stap 7 Webcare!  Gebruik de webcare tools intensief en neem dagelijks de tijd om bij te houden wat er over je gezegd wordt en te reageren op followers en niet-followers die over je praten.     
  • Stap 8 – Blijven volhouden! Verwacht niet na een maand al honderden volgers, blijf volhouden, ben actueel, interessant en transparant en de followers komen vanzelf!
  •  

Veel succes en plezier bij het gebruik van Twitter & Tweet-ze!

 

 

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

14 comments

  1. Hoi Sassie,
    Goed artikel. Prima online leesvoer 🙂

    Aangezien je om commentaar vraagt hierbij mijn commentaar:

    stap 9: passie

    Als er passie in je tweets zit dan gaat het pas echt goed lopen. Wellicht is het beter om 1 persoon met passie fulltime voor een multinational te laten twitteren dan een hele groep mensen zonder passie.

    ps je hebt er een volger bij.

  2. Super artikel!

    Alleen nog n vraag over de eerste stap; Is het echt bewezen dat het beter is om de accountnaam van bijvoorbeeld een verkoper te hebben dan die van de organisatie?

  3. Twitter is zo lastig doordat je maar zo weinig content mag gebruiken in de berichtjes waardoor je vaak niet het spannende kan laten zien waar je de mensen mee trekt en boeit. Deze artikel heeft mij veel geholpen, zal er zeker gebruik van maken.

    Bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>