Writeaholic.nl

Van dromen naar doelen: hoe doe jij dat?

In januari word je ermee doodgegooid: lijstjes vol (goede) voornemens. Veel mensen stellen ze elk jaar op. Niet alleen privé, maar ook zakelijk. Ik ben niet zo goed in langetermijndoelen stellen. Meestal maak ik mijn dromen zo groot, ongrijpbaar en onrealistisch dat de voornemens tegen het einde van januari al weer gesneuveld zijn. Ik schreef ook ooit eens een blog over de 52 Challenge: een jaar lang iedere week een haalbaar, klein doel stellen. Ha, what was I thinking? Dat hield ik nog geen maand vol.

“Dat zou tof zijn… maarja.”

Hoewel ik goed ben in plannen, blijk ik toch meer het type ‘gewoon beginnen en we zien wel waar het schip strandt’. Ik ben niet goed in doelgericht met een concept aan de slag gaan. Ik heb grote dromen en wil ze eigenlijk best wel waarmaken, maar ik zie vaak niet hoe.

De laatste drie maanden van het jaar ben ik zo ongelofelijk druk met Christmaholic, dat ik vooral geleefd word door alles wat er moet gebeuren. Mijn geesteskindje. Maar ze ligt kinda op haar gat. Elk jaar doe ik ongeveer hetzelfde en kom ik niet toe aan die grote dromen en ideeën. Wat ik wel doe, dat wordt steeds beter en mooier. Maar nieuwe dingen doen, dingen veranderen? Nope.

Aan het begin van ieder jaar denk ik… dat moet anders. Maar het is inmiddels februari en ik weet nog steeds niet hoe ik het aan moet pakken.

Ik wil niet stilstaan

In je eentje een blog runnen met bijna een half miljoen unieke bezoekers per maand is niet echt makkelijk. Dat weet ik ook wel. Maar toch. Ik wil vooruit, ik wil niet stilstaan. Ik wil ook stappen maken en dingen wel doen die er nu niet van komen, omdat ik het te druk heb met – je weet wel – werk en leven. En met Netflixen.

Ohhh… Netflix, you dream-killing friend of mine.

Niet alleen voor Christmaholic zijn er trouwens van die mooie ideeën, ook voor mijn bedrijf in het algemeen. Maar, hoe maak ik ze waar?

Bullet journal

Ik heb een vriendin en collega-ondernemer die kneitermooie bullet journals maakt met doelen voor een maand, een week en zelfs taken per dag. Van globaal naar super concreet. Heel mooi visueel en super inspirerend. Het helpt haar enorm. Ik heb me er eens in verdiept, en heb het zelfs geprobeerd. Maar mijn ding is het niet. Alleen het máken van zo’n bullet journal vind ik ingewikkeld, en dan moet je het ook nog bijhouden… Het helpt me niet bij het concretiseren van mijn ideeën, het is vooral een extra taak op de lijst.

Bullet Journal van Kara Boho Berry

Een maand lang plannen maken

Ik ken ook een ondernemer die de hele maand januari vrijplant om plannen te maken, nieuwe ideeën op te doen, trainingen te volgen en te sparren met andere ondernemers. Het lijkt me héérlijk en erg inspirerend. Maar ook dat is niet echt haalbaar voor mij. Simpelweg omdat mijn vaste opdrachtgevers na november en december niet nóg een maand zonder mij kunnen. En ik niet zonder hen (want werk, dus geld).

En dan nog, al zou ik dat doen, hoe ga ik daarna verder? Een maand doelen maken en met dingen beginnen is natuurlijk geweldig. Maar hoe zorg je dat je gedurende de rest van het jaar tijd vrijhoudt om die ideeën uit te werken en ‘af te maken’? Om te zorgen dat het ook wat wordt met dat idee, zonder dat het al je vrije tijd opslokt.

Concrete taken zijn het probleem niet

Ik doe wel aan taakmanagement trouwens. Ik gebruik Todoist, met daarin mapjes voor opdrachtgevers en mijn eigen projecten. Daarin plan ik concrete taken die wat verder weg liggen, zodat ik ze niet vergeet.

Vaak schrijf ik de dingen die ik vandaag moet doen toch nog even over op een papiertje. Dan gaat het ‘leven’. En ik bedenk al schrijvend ook weer nieuwe dingen. Dat voelt georganiseerd. En het is heerlijk om dat papiertje dan aan het einde van de dag weg te kunnen gooien in mijn grote papiermand. Frommel – poef! Weg dag vol moetjes. Concrete (blog)ideeën voor Christmaholic verzamel ik het hele jaar door in een Google Doc. Maar voor grote dingen werkt dat op de een of andere manier niet.

Dromen – hoe maak je er haalbare doelen van?

Die grote dromen. Die niet-zo-concrete concepten dingen in je hoofd. Of de dingen die te ongrijpbaar zijn om direct in een set taken te vangen. Ik zou bijvoorbeeld wel een in-je-handen-te-houden kerstinspiratiemagazine willen voor Christmaholic. Ik heb zelfs al een naam en een concept. En een url. Al jaren. Maar echt nul budget. En geen idee waar te beginnen. Het is te groot, te vaag en te ver buiten mijn comfortzone. Plus: ik heb al zo vaak anderen zien falen met een vergelijkbaar idee, dat ik mijn god niet weet hoe ik het vertaal in realistische doelen.

Mijn moeder zei vroeger wel vaker: “kan niet ligt op het kerkhof” (ja, ik weet het, en ‘wil niet’ ligt er nog altijd naast). Maar hoe maak je van die kan-niet-droom iets haalbaars? En hoe zorg je ervoor dat je je doelen ook daadwerkelijk haalt, dat je er naar toe werkt? Stapje voor stapje. Zonder te vallen over alle beren op de weg die alsmaar opduiken. Of ten prooi te vallen aan dat ‘ach, laat ook maar’-stemmetje in je hoofd? Hoe wordt zo’n idee werkelijkheid als je het al zo druk hebt met ‘de Leven’ en de dagelijkse taken altijd voorrang lijken te krijgen?

Hoe doe jij dat?

Hoe zorg jij ervoor dat je dromen werkelijkheid worden? Hoe zorg je voor genoeg ruimte in je hoofd en je agenda om ermee aan te slag te gaan? Hoe zorg je dat je niet opgeslokt wordt door de waan van de dag, je werk, je leven en je angsten. En dat je niet ieder jaar op 1 januari denkt: “Mja, het was een goed jaar, maar ik had toch wel iets nieuws willen doen en eindelijk eens [vul jouw droom in]”.

Ik ben super, mega, enorm benieuwd hoe jij dat doet. Ik weet zeker dat jouw tips, tricks en ervaringen mij op weg kunnen helpen. En als je met dezelfde frustratie rondloopt als ik, hoor ik het ook graag. Kunnen we samen zwijmelen over die fantastiche dromen in ons hoofd. Want wat zijn ze mooi hè?

Prachtig.

 

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

4 comments

  1. Herkenbaar. Ik heb ook altijd moeite met grote plannen. Maar ik schrijf ze niet eens op, dus gaan ze ook helemaal niet leven. Ik ben op dit moment bezig met een training tot ‘kickass’ VA (virtual assistant). En het geeft me een kick dat zeer goed mogelijk geld kan verdienen met het helpen van zzp-ers en ondernemers met precies die dingen die ik leuk vind. Dus ik heb goede hoop dat dit plan gaat slagen. Beter gezegd, ik ga ervoor zorgen dat het gaat slagen!
    En voor wat betreft dat magazine; heb je al eens gekeken naar van die software waarmee je blogartikelen kunt bundelen in een publicatie? Is volgens mij niet zo duur en je kunt content hergebruiken. Je zou dan lezers kunnen laten voorinschrijven en alvast een tientje (of zoiets) laten voorschieten. Doet Tesla ook 😉

      1. Haha valt wel mee toch! Heb er eentje voor je aangepast ;-), maar verder zie ik niet veel geks. En bedankt voor je tip voor de software, ik ken wel software waarmee je van je blog een online magazine kunt maken.. maar niet een gedrukt exemplaar. Dus ben benieuwd of je me een programmaatje kunt tippen!

  2. Ik hoopte op dé tip, maar zie dat je zelf ook zoekende bent 😉 Ik heb totaal geen plezier in mijn vaste baan, en zou best wel als ZZP’er aan de slag willen met gave plannen. Maar dat wordt maar niet concreet, en het blijft lastig. Schrijf je weer een blog als je goeie ideeën gekregen hebt? Ik kijk er nu al naar uit 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>