Het ideale startpunt voor je zakelijke blogartikel? Een concrete klantvraag!

Stel, je hebt (of werkt voor) een bedrijf dat diensten levert aan andere bedrijven en je wil je kennis gaan delen. Voordat je aan de slag gaat met zakelijk bloggen, heb je waarschijnlijk een strategie nodig. Je beschrijft wie je doelgroep is en hebt het over doelstellingen. Ook de hoofdthema’s die je wil gaan bespreken komen aan bod.

Maar dan komt het volgende probleem: hoe ga je invulling geven aan die contentstrategie? Hoe ga je content maken die de juiste snaar raakt? Hoe zorg je voor blogs die goed gevonden, goed gelezen én goed ontvangen worden?

Welk verhaal ga je als eerst vertellen?

Ik maak het regelmatig mee; bedrijven die worstelen met die laatste stap. Ze hebben een plan, maar vinden het lastig om tot een concreet blogidee te komen. Er zijn zoveel verhalen, er zit zoveel kennis verstopt in de hoofden van al die experts in de organisatie. Je hebt een concreet beginpunt nodig om aan de slag te kunnen met het produceren van goede thema-artikelen, blogs, whitepapers, ebooks, video’s of wat dan ook.

Stel, je bent expert op het gebied van social media marketing. Daar kun je ontzettend veel over vertellen. Maar social media marketing is een breed onderwerp. Welk subtopic is het meest interessant? En welk verhaal binnen dat subtopic is het meest geschikt om als eerste op te schrijven? Om dat te kunnen beslissen moet je weten wat je doelgroep wil lezen.

Een concrete klantvraag is het startpunt

Het allerbeste startpunt voor het schrijven van een inhoudelijke blog is een concrete klantvraag. Stel, je kiest als social media marketeer voor het subtopic ‘Succes op Instagram’. Dat onderwerp is nog relatief nieuw en er is nog niet zoveel over geschreven. Je krijgt er veel vragen over, bovendien weet je er veel van en kun je mensen er goed mee helpen.

De volgende stap is het maken van een lijstje van concrete vragen over dit onderwerp. En dan het liefste vragen waarmee potentiële klanten bij jou terecht komen. Denk aan problemen die jij helpt oplossen, maar ook aan vragen die ze je stellen in een telefoongesprek of als je met elkaar aan tafel zit. Het grappige is: bijna alle blogs op deze site zijn zo ontstaan.

Terug naar het voorbeeld van de social media marketeer. Vragen die mensen zouden kunnen stellen zijn bijvoorbeeld; ‘Heeft het zin om te adverteren op Instagram?’, ‘Hoe pak ik een advertentiecampagne op Instagram aan?’, ‘Hoe kom ik aan meer volgers op Instagram?’, ‘Hoe organiseer ik een winactie op Instagram?’ en ‘Hoe promoot ik een post op Instagram?’.

Welke klantvraag is nu het meest geschikt?

En dan komt het moeilijkste onderdeel: kiezen uit die lijst van potentiële klantvragen. Je kunt ze niet allemaal beantwoorden, daar heb je de tijd niet voor. Hoe maak je je keuze?

Kies de meest gestelde vraag

Kies een vraag die bij veel (potentiële) klanten speelt. De makkelijkste manier om daar achter te komen, is door het te checken bij een aantal bestaande klanten. Bel ze op en babbel er een paar minuten over. Worstelen ze met deze vraag? Waar merken ze het aan? Waar liggen de knelpunten? Worstelden ze er vroeger mee, maar nu niet meer? Vraag dan welk advies hen het meest heeft geholpen, dat geeft je extra input voor je verhaal.

Kies de vraag die concreet genoeg is

Probeer niet alles wat je over een onderwerp weet in één blog te stoppen. Dan moet je altijd een beetje vaag blijven en kun je nooit de vereiste diepgang bieden. Kies dus een vraag die concreet genoeg is. Of waar jij in ieder geval een concreet antwoord op hebt. Een afgebakende vraag zorgt voor een afgebakend en duidelijk antwoord. Heb je toch de behoefte om een compleet verhaal te vertellen, dan is een whitepaper of ebook geschikter dan een blog.

Kies de vraag waar je een waardevol antwoord op kunt geven

Kies een vraag waar je ook echt een waardevol antwoord op kunt en wil geven. Durf ook meer te vertellen en verder te gaan dan anderen. Oppervlakkige blogs met drie basistips voor succes op Instagram zijn er al genoeg. Die waren in de begintijd van het medium ook nog wel interessant, maar nu echt niet meer.

Ben je niet bereid of in staat om, naast de wat-vraag (wat moet je doen om dit probleem op te lossen?), ook de hoe-vraag (hoe doe je dat dan in de praktijk?) te beantwoorden? Dan is het geen geschikt startpunt voor een blog. Je moet je lezer wel echt willen en kunnen helpen.

Ik hoor nog vaak genoeg dat mensen bang zijn om het ‘geheim van de smid’ weg te geven in hun artikelen. Want ‘dan heeft de klant je niet meer nodig’. Of ‘dan gaat de concurrent met mijn inzichten aan de haal’. Maar die angst is meestal ongegrond. Hoe meer informatie je deelt, hoe groter de kans dat mensen jou inschakelen om hun probleem op te lossen. Jij bent immers de expert. Meestal kunnen of willen ze het toch niet zelf doen. Bovendien: in een blog van 1000 woorden kun je de nodige diepgang bieden, maar geef je uiteraard niet álles weg.

Kies de vraag waar nog geen antwoord op gegeven is

Ben je van plan om een blog te schrijven met als doel meer bezoekers naar je website trekken? Dan is het slim de vraag eens in te tikken in de zoekbalk op Google. Wat krijg je terug? Zijn er al blogs geschreven die antwoord geven op deze vraag? Hoe concreter en ‘kleiner’ de vraag, hoe groter de kans dat er nog geen content voor bestaat. Via Google Trends en de AdWords keyword tool krijg je – als je wil – ook nog inzicht in het zoekvolume op bepaalde termen.

Dat dit werkt, heb ik een paar keer ondervonden. In 2014 kwam ik bijvoorbeeld tot de conclusie dat er nog weinig Nederlandstalige content te vinden was over het onderwerp ‘whitepaper schrijven’. Een gat in de zoekmachinemarkt dus! Ik schreef een lang artikel over het onderwerp en tot de dag van vandaag staat dat bovenaan in de zoekresultaten. Ook wel een gelukje hoor, want ik ben absoluut geen SEO-specialist en had het echt niet verwacht. Maar ook voor artikelen op mijn thema-blogs Christmaholic en So Celebrate heb ik deze strategie trouwens regelmatig met succes toegepast.

Voordat je gaat schrijven: stel jezelf deze vragen

Heb je je vraag geselecteerd en is deze prangend genoeg en je idee levensvatbaar? Dan kun je aan de slag met zakelijk bloggen. Of je nu zelf gaat schrijven of die taak uitbesteedt aan een tekstschrijver, een briefing is altijd fijn om te hebben. Want naast de hoofdvraag zijn er nog een aantal andere zaken die je op een rijtje moet hebben om een goede zakelijke blog te schrijven. Stel jezelf daarom de volgende vragen:

  • Wie is de ideale lezer? Je mag hierbij best een concreet persoon in je hoofd nemen. Bijvoorbeeld die ene klant die jou die vraag stelde in dat telefoongesprek. Of die manager van dat bedrijf dat je graag als klant zou willen.
  • Wat is het doel van je artikel? Waar wil je de lezer van overtuigen of wat wil je overbrengen?
  • Waarom willen mensen deze blog lezen? Wat hebben ze er persoonlijk aan? Hoe gaat het ze helpen?
  • Wat wil je dat de lezer denkt/doet/voelt/weet na het lezen van deze blog?
  • Waar wil je het stuk straks publiceren? Is dat op je eigen website of bijvoorbeeld een groot zakelijk platform. Dan heb je ook te maken met regels en richtlijnen en het lezerspubliek van dat platform.

Ik hoop dat deze blog jou weer wat verder op weg heeft geholpen. Ben je nog op zoek naar een slimme manier om snel nieuwe blogideeën te bedenken? Lees dan deze blog over de Contentmatrix. Heb je hulp nodig bij het maken van de keuze of zoek je iemand die je blogs voor jou kan schrijven? Laat dan hieronder even een reactie achter of stuur je me een berichtje!

Pin It