Bloggen, interviewen, ghostwriting… wat doet een ‘kennis-schrijver’ eigenlijk?

Ik heb me laatst – voor het eerst in mijn leven – aangemeld voor een pitch. Een bureau zocht een tekstschrijver om alle kennis, verstopt in de hoofden van experts in de organisatie, te vertalen naar inspirerende blogs en artikelen. Laat dat nou precies in mijn straatje passen…

Zeg meiske, wadoedegij nou eigenlijk?

De insteek was: “Meerdere tekstschrijvers luisteren tegelijkertijd naar het verhaal van onze collega. Degene die op basis daarvan het beste stuk schrijft, krijgt de job”. Die opzet is hartstikke efficiënt en superhandig voor het bureau, omdat ze op deze manier de kwaliteiten van de verschillende tekstschrijvers heel goed met elkaar kunnen vergelijken.

Toch heb ik even met ze over de opzet overlegd, want het leek me erg lastig om op deze manier een écht goed artikel op te leveren. Ik ben ze echter zeer dankbaar voor de opdracht, omdat ik nu eindelijk onder woorden heb gebracht wat ik precies doe en hoe ik te werk ga. En eigenlijk dus ook; wat mijn toegevoegde waarde is, náást het schrijven van goede blogs en kennisartikelen.

Hello, I’m ghostwriteaholic.

In ‘this age of content marketing’ kun je als bedrijf je expertise niet langer binnenshuis houden. Kennis delen is hard nodig. Om potentiële klanten te bereiken. Om überhaupt online gevonden te worden. En ieder bedrijf barst van de kennis. Maar niet iedere expert kan goed schrijven, en niet iedere medewerker weet wat er nodig is om een boeiend verhaal te vertellen. Bovendien heeft lang niet iedereen de tíjd om te schrijven.

kennisdelen

Daar help ik bij. Ik vertaal al die kennis in goedgeschreven en goedgevonden blogs. In unieke, authentieke artikelen waarmee medewerkers én hun werkgever laten zien wat ze in huis hebben. Waarmee ze de lezer iets leren, nieuw inzicht verschaffen of juist ergens van overtuigen.

En daar komt meer bij kijken dan naar iemands verhaal luisteren, een paar vragen stellen en het vervolgens uitwerken tot een goed stuk.

Tekstschrijver ‘slash’ gespreks- en sparringspartner

Wat precies, kan ik het beste uitleggen door te vertellen hoe zo’n artikel of blog meestal tot stand komt. Hoe gaat zo’n proces in z’n werk? Laten we er vanuit gaan dat jij de expert bent, en dat ik jou ga ‘interviewen’.

Voor het ‘interview’

Een paar dagen voor het interview stel ik je altijd enkele vragen via de mail. Ik wil weten wat het onderwerp is van het verhaal, wie de ideale lezer is, waar het stuk straks gepubliceerd wordt. Maar ook; wat het doel is van het stuk en wat je ermee wil bereiken. Wat de hoofdvraag is die je wil beantwoorden of de stelling die je wil verdedigen.

Vervolgens bereid ik me voor. Ik google, bekijk de vakblogs, kijk wat er al geschreven is over je onderwerp en wat er nog mist. Ik verdiep me in het thema en doe soms zelfs een kort zoekwoordenonderzoekje. Ik duik in het hoofd van je potentiële klant (of wie de lezer dan ook is) en vraag me af wat zijn meest prangende vragen zijn. Wat wil híj weten over het onderwerp?

prangendevragen

Vervolgens kom ik met een voorstel voor een insteek. Meestal in de vorm van een werktitel. Aan de hand daarvan bereid ik een aantal vragen en gespreksonderwerpen voor. Soms heb jij of heeft jouw werkgever daar trouwens al over nagedacht, en staat de insteek al vast. Mocht ik andere suggesties hebben, dan geef ik natuurlijk advies.

Tijdens het gesprek

Daarna volgt het interview. Meestal gaat dat via Skype of Google Hangout. Dat scheelt ons beiden tijd. Het is bij voorkeur géén vraag-antwoord-vraag-antwoord-interview. Veel liever is het een inhoudelijk gesprek en ben ik je kritische sparringspartner. Natuurlijk stel ik vragen, maar ik maak ook opmerkingen, prikkel, zet aan het denken, maak grapjes. En jij doet dat ook!

We hebben het over de lastige facetten van je vak en over de leuke. We bespreken zaken waar je tegenop loopt en waar je energie van krijgt. We gaan in op moeilijke ervaringen en op jouw allerbeste tips. En soms betekent dat dat we een hele andere kant op gaan dan we in eerste instantie dachten. Dat is niet erg, dat maakt het juist leuk. Tijdens dit gesprek krijgt het verhaal pas echt vorm.

Vaak praten we een uur of langer ‘gezellig’ over jouw expertise. Alsof we samen ergens koffie aan het drinken zijn en ik alles wil weten over wat jij doet en vindt. Ik heb me een beetje verdiept in het onderwerp, dus ik weet er al wat vanaf. Sowieso heb ik inmiddels aardig wat basiskennis over reclame, communicatie, IT, media, technologie en marketing, omdat ik er al jaren over schrijf. Dat zorgt ervoor dat we snel kunnen schakelen en dat we op niveau kunnen praten. Ondertussen maak ik (vaak onleesbare) digitale aantekeningen.

alsof

Als expert weet jij zoveel van je vak, zit je zo diep in het onderwerp, dat het soms lastig is om je verhaal eenvoudig genoeg te maken voor een leek. Of praktisch en concreet genoeg voor de lezer om zich aangesproken en begrepen te voelen. Ook daar help ik je bij. Ik vraag je voortdurend om voorbeelden en ervaringen uit de praktijk. Pas als het voor mij tastbaar is, snapt de lezer het ook. Het resultaat is een authentiek, inhoudelijk maar persoonlijk verhaal, waar je lezer écht iets aan heeft.

Het artikel aanscherpen

Zijn we uitgekletst? Dan ben ik eerst aan zet. Binnen één of twee weken lever ik de eerste versie van het artikel op. Daar geef jij weer feedback op. Ik vraag hier en daar om meer input met een handige ‘opmerking’ in de kantlijn van het stuk. Regelmatig kom ik zelf ook met inhoudelijke suggesties, omdat ik iets relevants gelezen heb naar aanleiding van ons interview, of een passende actuele gebeurtenis wil verwerken in het verhaal. Dat leg ik aan je voor. En soms bedenk jij later nog dat je iets wil toevoegen, dat kan heel makkelijk. We maken er samen een artikel van waar jij helemaal achter staat.

Ik werk met Google Docs, zodat we eenvoudig op elkaars opmerkingen en vragen kunnen reageren en tegelijk in het artikel kunnen werken. Soms kijkt er nog een andere expert uit de organisatie mee of iemand van de communicatieafdeling, ook die geeft zijn reactie. Alle input wordt in het artikel verwerkt, ik doe een eindredactiecheck, en het stuk is klaar voor publicatie. Onder jouw naam natuurlijk. Want het is en blijft jouw verhaal.

Een inhoudelijk schrijver? Een kennis-schrijver?

Zo, nu weet je wat ik doe. En dat is dus heel lastig als er nog een paar andere tekstschrijvers bij zitten die óok willen sparren, praten en samen het verhaal willen vormgeven tijdens zo’n gesprek. Dat wordt heel complex.

Wat ik nog steeds mis, is een écht een goede term voor het type tekstschrijver dat ik ben. Als ik in het buitenland ben, en mensen vragen wat ik doe (op één of andere manier stellen buitenlanders die vraag altijd) zeg ik meestal gewoon: “I’m a copywriter”. Mensen denken dan dat ik voor een tijdschrift of krant werk, of zelfs tv-shows schrijf (oké, toegegeven, die persoon woonde in Californië). Soms beginnen ze over websites en reclameteksten.

Maar ze denken echt nooit aan blogs, artikelen, whitepapers en ebooks. Ze denken niet aan kennis delen. En dat ik bedrijven daar mee help, dat ik artikelen ‘ghostwrite’ die onder de naam van de expert worden gepubliceerd, dat moet ik altijd goed uitleggen.

beestjezoektnaam

Beestje zoekt naam (m/v)

Dus wat ben ik nou eigenlijk? Welke ‘job title’ zet ik op mijn visitekaartje, op mijn homepagina en LinkedIn-profiel? Zijn er anderen die hetzelfde doen als ik? Hoe noemen zij zichzelf? Ik heb termen als ‘kennis-schrijver’ en ‘inhoudelijk schrijver’ overwogen. Eén daarvan staat ook boven deze blog. Maar ik weet het niet hoor, dekt dat de lading? Klinkt dat goed? Wellicht heb jij nog een goede suggestie. I’m dying to hear it…

Pin It