LinkedIn solliciteer-app & Twitter ‘Timely Tweets’ #socialmedianieuws

LinkedIn lanceert de langverwachte solliciteer-applicatie, waarmee het papieren CV eindelijk overbodig kan worden. Verder in deze social media update; Twitter gaat van start met promoted tweets, de laatste Google+ updates, Facebook voert campagne omtrent gezichtsherkenning, Facebook iPad app gelekt & studenten mogen in Missouri (VS) niet langer bevriend zijn met hun docent op Facebook.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Frankwatching.

LinkedIn lanceert solliciteer-applicatie

LinkedIn kondigde afgelopen week een nieuwe applicatie aan: ‘Apply with-LinkedIn’. Hiermee kunnen werkzoekenden via de website van een potentiële werkgever direct op een vacature reageren door hun LinkedIn-profiel door te sturen. ”Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende manieren om een baan of kandidaat te vinden en in deze uitdagende omgeving biedt LinkedIn mogelijkheden om talent te verbinden met kansen. ‘Apply with-LinkedIn’ is het begin van de volgende fase binnen ons open platform en we hopen dat het een katalysator zal zijn in het creëren van economische kansen voor onze leden”, zegt Jeff Weiner, CEO van LinkedIn.

Met de ‘apply with LinkedIn- button’ kunnen werkzoekenden op eenvoudige wijze solliciteren en, aldus LinkedIn, tegelijkertijd laten zien dat ze vertrouwen hebben in hun professionele identiteit en merk. Je LinkedIn-profiel is immers meer dan een digitaal CV, het toont ook je professionele netwerk. Wanneer je als sollicitant op ‘Apply with-LinkedIn’ klikt, kun je he profiel bewerken voordat je het opstuurt of rechtstreeks via ‘Submit application’ de data van je openbare LinkedIn profiel verzenden of het online sollicitatieformulier van de werkgever automatisch invullen. Direct na het indienen ontvang je een bevestiging en een overzicht van relevante connecties die je kunt benaderen om je kansen op de baan te vergroten. Daarnaast kun je je ‘Apply with’-inzendingen beheren door naar de LinkedIn.com ‘saved jobs’ tab te gaan.

Bedrijven krijgen de mogelijkheid om de applicatie aan te passen door drie vragen voor de sollicitant toe te voegen, zoals de bereidheid van een kandidaat om te verhuizen of de optie om een begeleidende brief toe te voegen. De applicatie kan worden afgestemd op bestaande recruitmentsystemen van bedrijven en biedt verschillende opties afhankelijk van hun recruitmentsystemen. Bedrijven die de gratis ‘Apply with LinkedIn’-applicatie willen implementeren, kunnen deze downloaden op apply.linkedin.com.

Twitter updates: promoted tweets & parental control

Twitter maakte afgelopen donderdag bekend dat ze eindelijk van start gaan met de promoted tweets; ‘Timely Tweets’, in het begin alleen van specifieke bedrijven. Twitter geeft op hun blog aan dat de promoted tweets bovenaan of aan de zijlijn van de timeline zullen verschijnen en met een simpele klik verdwijnen. Op dit moment moet je de bedrijven in kwestie volgen, om de promoted tweets te zien, maar de verwachting is natuurlijk dat dit slechts het begin is. Uit de voorlopige resultaten van een poll op Mashable.com blijkt dat tweeps niet per definitie negatief staan tegenover promoted tweets. Op het moment van schrijven zegt 28,6% geen advertenties in zijn timeline te willen zien, 34,8% vindt het geen probleem en denkt zelfs dat sommige promoted tweets nuttig kunnen zijn en 36,5% wacht het nog even af.

Twitter maakte daarnaast onlangs bekend dat het een nieuwe functionaliteit heeft toegevoegd aan de Twitter streaming API; die het mogelijk maakt voor gebruikers om een waarschuwing te krijgen voor ze een link openen, wanneer deze mogelijk ‘gevoelige content’ bevat. De nieuwe functionaliteit werkt nog niet volledig, maar is momenteel in een testfase. De functionaliteit zal in doe toekomst nog worden uitgebreid. Taylor Singletary, woordvoerder van Twitter: “In the future, we’ll have a family of additional API methods & fields for handling end-user ‘media settings’ and possibly sensitive content.”

Google+ updates

What’s new in Google+?

De makers van Google+ hebben een extra sectie toegevoegd aan de support pagina’s van Google+. Op deze pagina kun je het nieuws lezen rond de updates van het nieuwe sociale netwerk van Google. Dit nieuws zal doorgaans gepresenteerd worden door middel van een video waarmee de pagina’s ergens tussen een helpsectie en een blog in zitten. Op de onderstaande video legt Natalie Villalobos uit wat de nieuwe sectie precies inhoudt.

Circles opnieuw ordenen

Daarnaast is vorige week een update gedaan aan de circles; als je slechts een paar circles hebt, dan heb je niets aan deze feature, maar voor groot circle-gebruikers is het een uitkomst; het is vanaf nu mogelijk om je circles opnieuw te ordenen, door ze naar de juiste plek te selecteren. Zo staan de belangrijkste circles vooraan.

Live streams kijken in Hangouts

Ook heeft Google live Youtube viewing toegevoegd aan de Hangouts. Vanaf nu kun je met maximaal tien anderen, terwijl je ‘in een hangout zit’, naar een live stream kijken via Youtube. In de toekomst wil Google dit proces vereenvoudigen, op dit moment zijn dit zijn de stappen die je moet volgen om samen naar een live stream te kijken:

  • Start een Hangouts sessie en nodig je contacten uit
  • Open youtube.com/live in een aparte browser tab en selecteer een live stream
  • Kopieer de YouTube video ID (http://youtu.be/XXXXXXXX)
  • Ga terug naar je Hangouts sessie, open de video ‘tab’, plak de video ID & zoek naar de video
  • Klik op ‘play’ en je sessie kan van start!

Facebook iPad app gelekt

Facebookgebruikers hadden vorige week de kans om de nog niet gelanceerde iPad app voor Facebook te bekijken. Marvin Bernal ontdekte de code verborgen in de iPhone app. Helaas is de app op dit moment geblokkeerd door Facebook, dus niet meer te bekijken door iPadgebruikers. Lees voor meer informatie deze blogpost op Mashable.com.

Facebook voert campagne omtrent gezichtsherkenning

Facebook deed flink wat stof opwaaien toen het bedrijf de nieuwe functionaliteit die gezichten herkent aanzette ‘by default’ voor alle gebruikers. Nu is Facebook gestart met een campagne die gebruikers bewust moet maken van dat feit en tegelijk leert hoe je de functie uit kunt zetten. Elke gebruiker die gezichtsherkenning uit zet wordt uit alle gezichtsherkenningsdata (ook van vrienden) verwijderd. De advertenties (op Facebook zelf) liepen begin juli. Facebook claimt dat elke gebruiker uit Amerika de advertentie ten minste twee keer ziet. Er is niets bekend over het bereik van de rest van de wereld.

Lees ook de andere artikelen in de serie social media nieuws.

Twitter9Facebook5LinkedIn4Google+3Pinterest0Email